Bjørn Løvjomås Svart 29.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2011 håper jeg kommer til alt ovenfra... for det frister ikke å prøve å løsne lokket nedentil. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
hegra Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Du kan jo først sjekke om det virkelig er kjøleren som lekker. Da tar du av inn og utgående vannslange på kjøleren. Slangestussene over og under på kjøleren blir da stående åpne. De to slangene skjøter du sammen med et rør eller slange, men da utenom kjøleren. Da har du kjøling på selve motoren. Så tar du deg en tur og drypper det olje fra kjølerens vannslangestuss under er den ikke tett. Det gjør ingen ting om du er uten oljekjøling hvis du bare kjører varsomt. Du må kanskje kjøre den litt slik at olja blir litt varm og tyntflytende før det kommer noe lekkasje. Lekker den ville jeg tro det enkleste er å ta av hele kjøleren fra blokka, og så åpne den etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2011 Glimrende ...Heldigvis er det noen som har hjerne og faktisk klarer å bruke den.. Det var et godt forslag. Tusen takk.. i morgen blir det å kjøpe seg noe slange og ta en sjektetur. eller sjekketur.. resultatet kommer her.. håper bare jeg rekker det da.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2011 Ting ble ikke helt som jeg hadde tenkt Jeg var nede på Onsdag i denne uka for å prøve å koble vekk kjøleren. det måtte jeg rett og slett gi opp. Heeelt umulig å komme til. Ja ja.. tok meg en liten tur på fjorden og fikk luftet vettet..Ikke dumt det heller. Så fortøyde jeg båten og bestemte meg for å ta opp båten for litt kjærlig omsorg denne helga. og å få byttet pakninger på kjøleren. Rett og slett ut med hele motor Så gikk jeg å handlet litt og reiste hjem..To timer senere fikk jeg et innfall og reiste ned til båten.. Da sto det nesten 30 cm med vann i kjølen Gåen skroggjennomføring fant jeg ut. Den skulle og byttes denne helga Ja ja, bare å hive seg rundt å hente kranbil. Klokka 1 på natta var båten trygt ute av vannet.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2011 Det er veldig greit å kunne disponere kranbil. Var ikke lenge så kom gullklompen ut av skallet sitt Ble ganske tomt oppi her Fjernkontroll på kran er gullfint Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2011 Her er oljekjøler skrudd av, den er levert til en kar som kan trykkteste det ble så mye lettere å komme til, problemet var bare at man fant flere ting som kan rettes på når først det er lett å komme til Det var litt bløtt under svinghjulskåpa, så da må synderen finnes.. her er den. Er det noen som vet om det går å få den ut uten å demontere boltene og dermed ødelegge pakninga på neste bilde? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
TPBS-277 Svart 10.September.2011 Del på Facebook Svart 10.September.2011 Den simmer ringen plukker du ut ved hjelp av et flatt skrujern og litt forsiktig makt.Den nye dunkes forsiktig på plass ved hjelp av en hammer og en plastikk dor. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2011 Jeg trodde også det var mulig å ta den rett ut.. men fant ut det var best å spørre fornuftige folk først.. takk for svar.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
hegra Svart 10.September.2011 Del på Facebook Svart 10.September.2011 Her går det unna. I grunnen rart du får tid til å skrive på baatplassen, men kjempeflott om du deler erfaring og bilder med oss. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2011 Jeg skal da prøve å slenge inn bilder. Desverre har jeg ikke bilder av oljekjøleren. jeg fikk den tilbake i dag. Da hadde den vært å blitt åpnet sjekket og reparert.. Det viste seg at endelokket hadde stått litt skjevt. Slik at pakningene inne var blitt noe skadet. Så nå gjenstår det å teste. Hadde håpet at jeg fikk tak i simmering til veivaksling i dag, men den må bestilles orginalt. så det får bli til mandag. Da håper jeg å kunne starte sammenmonteringen av motor og girkasse igjen. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2011 Fikk forresten et knalltips for å få ut simmerringen. Bor et lite hull og skru inn en liten treskrue... ei tang og vips var den ute... skal ta et bilde og vise hvis jeg husker det på ma ndag. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2011 Som dere ser har jeg delt noen deler som trenger pakning. Vet at det kan lages pakninger.. Men.. er det like greit å bruke pakningscement tro? og evt hvilken type er best å bruke? Jeg har og en liten oljekjøler som sitter montert på utsiden av girboksen. Det står stemplet Hurth på den. Det er imidlertid bare en boks som holder kjølevannet mot siden av girboksen. Denne boksen er ødelagt av tæring. Kan man klare seg uten denne kjølingen tro? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
M/S Bastard Svart 13.September.2011 Del på Facebook Svart 13.September.2011 (redigert) Pakningen på blokka du trenger? Økonomideler har nok denne, jeg fikk ihvertfall det hos dem. De har sikkert simmerringen også, om du ikke har fått tak i den Redigert 13.September.2011 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 13.September.2011 Del på Facebook Svart 13.September.2011 agder840 : Men.. er det like greit å bruke pakningscement tro?Vær forsiktig med dette der kjøleren er festet til motor. Den ene kanalen går direkte til motorens smørepunkter, og limklumper kan følge med inn og tette smørepunktene. Har selv funnet pakningrester i bunnpanna ved demontering. Ikke så ille om det havner der, for min har finmasket sil foran oljepumpa, og heldigvis var det ingenting annet jeg fant. Men kommer slikt på trykksiden, etter filteret er det mye verre. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2011 På oljekjøleren tror jeg det ble laget ny pakning. Jeg tenker mest på pakninger mot vann. måtte demontere div rør og koblinger for å komme til. Så jeg tror nok det ikke er fare for pakningcement på oljesiden. desuten er det vel bare et tynt lag som skal til? Hvilken type anbefales? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2011 Her ser dere hvordan jeg fikk ut simmerringen, boret et lite hull i ringen og skrudde inn en traskrue. Da var det lett å nappe den ut. Eneste problemet var at når jeg skulle montere ny ring dunket jeg den litt skjevt inn, så jeg måtte av med lokket på bilde over likavel for et gørrtungt svinghjul. strevde med å få løftet det på plass. Godt med god hjelp. Sønnen har vært med på hele jobben Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2011 Grudde meg litt for å få på girkassa, om demperplata ville treffe ingående aksel. Men det gikk heldigvis rett på. Godt med flaks innimellom Så er motor satt sammen igjen, fyllt på vann og sett etter vannlekasjer.. fant en liten på en slange jeg ikke har rørt. Så fikk jeg strammet litt på klemma og det ble tett. Jippi... Nå står den fastspendt på henger klar til oppstart i morgen. må bare skaffe litt diesel på ei kanne. Har et spørsmål ang sjekk av oljekjøleren. Hvordan skal jeg klare å samle opp eksos og kjølevann når jeg ikke har noe slange som passer på esosflensen. Dere ser flensen rett til høyre for den blå teipen. Vil gjerne ha noen gode forslag her, så jeg får sjekket at oljekjøler er tett nå, før jeg monterer motor i båten igjen. Kommer og til å starte opp motor med et batteri jeg har hatt i båten, tar det med hjem. Men vil jeg da ødelegge dynamoen. hvordan hindrer jeg evt det?? på en enkel måte. Regner jo med at jeg bare kobler strøm på starter og jumpstarter derfra. Men er redd for å skade dynamo?? gode forslag mottaes med takk Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 19.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2011 Fikk endelig start på motor etter mye plundring for å få nok strøm til å starte. Kjørte først motor med oljekjøler tilkoblet. Det kommer fortsatt litt olje i kjølevannet.. kom så på det gode tipset jeg fikk lenger oppe i tråden her med å koble vekk oljekjøleren. Da fikk jeg og kjenne inne i kjøleren mens motor gikk. Og det lekker bittelitt olje i bunnen av kjøleren. Så det er problem nummer 1 Problem nummer 2 er at selv om kjøler er koblet vekk, kommer det fortsatt litt olje/diesel i kjølevannet.. Hva er feil... Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2011 Har innsett at jeg har mine begrensninger.. Så jeg sendte motoren til Nymo i Grimstad. De skulle ta en sjekk på kjøler og ta en full kontroll på motor. De fant fort ut av at innmaten på kjøleren var lekk. Ble veldig godt tatt i mot hos Nymo forresten... det var dagens gratisreklame Det ble vurdert som svært lønnsomt å prøve å reparere innmaten i kjøleren. Så den ble demontert igjen og fraktet med ekspressfart til Kr.sand og Sangvik service. De er jo eksperter på slike. der ble det slått fast at det ikke var noe å gjøre med innmaten... kondemnert.. Da ville jeg bygge om slik det har vært nevnt oppe i tråden her. Nymo forsøkte å få tak på delene som måtte til. Men det lykkes ikke. derimot kom de over en ny innmat til kjøleren min. så den ble sporenstreks bestillt til en liten sum.. rundt 8-9 lapper. Ja ja. men tilstandsrapporten jeg fikk på moteren var svært gledelig. Nesten ikke lekkasje på sylindertest. Dysene var godt innenfor kravene og oljetrykket var svært godt. Så motoren ble montert inn i sjekta i kveld. Desverre ikke bilder av jobben, jeg ble litt skuffet for jeg håpet at jeg fikk sjøsatt samtidig. Men det gikk ikke. Så jeg får håpe jeg får tak i en kranbil i morgen, for nå er jeg spendt på resultatet. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Nå er båten havnet på vannet.. Vel.. nesten to uker siden. Og det er med glede jeg kan se bak båten under gange og motorkjøring når båten er fortøyd. Ikke noe griseri fra olje... Hurra Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
M/S Bastard Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Fint og se at det ordnet seg til slutt. Jeg har hatt trøbbel med lavt oljetrykk, forrige uke fikk jeg lnåt meg ett manometer på verkstedet i underetasjen. Koblet på motor, og gleden var stor når jeg likevel hadde oljetrykk helt etter boka Så jeg må skaffe meg en ny giver tydligvis, selv om den giveren jeg har bare er ett år gammel. (Vdo) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Selv om du må ha ny trykkgiver er det likavel en behagelig feil i forhold til alternativet.. Jeg var og spent på oljetrykket på min motor. Ba de spesielt om å sjekke på varm motor. Gleden er stor når det ligger helt opp mot maks av hva det skal gjøre. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
M/S Bastard Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Ja, jeg letta mange kilo, jeg hadde jo begynt og planlegge utmontering av motor. Nå slipper jeg heldigvis det, og kan konsentrere meg om alt det andre som skal gjøres Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Hva slags oljekjøler har du på girkassa? er det hurth gir hos deg og? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
M/S Bastard Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Nei, jeg har Prm gear. Er ikke sikker på hva slag oljekjøler jeg har hvis du tenker på merke, ser den her under den svarte slangen. Ikke det beste bildet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.