Jump to content

Perkins 4236 hva slags oljekjøler?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Du kan jo først sjekke om det virkelig er kjøleren som lekker. Da tar du av inn og utgående vannslange på kjøleren. Slangestussene over og under på kjøleren blir da stående åpne. De to slangene skjøter du sammen med et rør eller slange, men da utenom kjøleren. Da har du kjøling på selve motoren. Så tar du deg en tur og drypper det olje fra kjølerens vannslangestuss under er den ikke tett.

Det gjør ingen ting om du er uten oljekjøling hvis du bare kjører varsomt. Du må kanskje kjøre den litt slik at olja blir litt varm og tyntflytende før det kommer noe lekkasje.

Lekker den ville jeg tro det enkleste er å ta av hele kjøleren fra blokka, og så åpne den etterpå.

Link to post
Share on other sites

Glimrende ...Heldigvis er det noen som har hjerne og faktisk klarer å bruke den.. :thumbsup:

Det var et godt forslag. Tusen takk.. i morgen blir det å kjøpe seg noe slange og ta en sjektetur. eller sjekketur.. :thumbsup: resultatet kommer her.. håper bare jeg rekker det da..

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ting ble ikke helt som jeg hadde tenkt :rolleyes: Jeg var nede på Onsdag i denne uka for å prøve å koble vekk kjøleren. det måtte jeg rett og slett gi opp. Heeelt umulig å komme til. Ja ja.. tok meg en liten tur på fjorden og fikk luftet vettet..Ikke dumt det heller.

Så fortøyde jeg båten og bestemte meg for å ta opp båten for litt kjærlig omsorg denne helga. og å få byttet pakninger på kjøleren. Rett og slett ut med hele motor :thumbsup:

Så gikk jeg å handlet litt og reiste hjem..To timer senere fikk jeg et innfall og reiste ned til båten.. Da sto det nesten 30 cm med vann i kjølen :puke:

Gåen skroggjennomføring fant jeg ut. Den skulle og byttes denne helga

Ja ja, bare å hive seg rundt å hente kranbil. Klokka 1 på natta var båten trygt ute av vannet..

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Her er oljekjøler skrudd av, den er levert til en kar som kan trykkteste :thumbsup:

 

imag0366.jpg

 

det ble så mye lettere å komme til, problemet var bare at man fant flere ting som kan rettes på når først det er lett å komme til

 

imag0370.jpg

 

Det var litt bløtt under svinghjulskåpa, så da må synderen finnes.. her er den.

Er det noen som vet om det går å få den ut uten å demontere boltene og dermed ødelegge pakninga på neste bilde?

 

imag0371.jpg

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg skal da prøve å slenge inn bilder. Desverre har jeg ikke bilder av oljekjøleren. jeg fikk den tilbake i dag.

Da hadde den vært å blitt åpnet sjekket og reparert.. Det viste seg at endelokket hadde stått litt skjevt. Slik at pakningene inne var blitt noe skadet. Så nå gjenstår det å teste. Hadde håpet at jeg fikk tak i simmering til veivaksling i dag, men den må bestilles orginalt. så det får bli til mandag. Da håper jeg å kunne starte sammenmonteringen av motor og girkasse igjen.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Som dere ser har jeg delt noen deler som trenger pakning. Vet at det kan lages pakninger.. Men.. er det like greit å bruke pakningscement tro? og evt hvilken type er best å bruke?

Jeg har og en liten oljekjøler som sitter montert på utsiden av girboksen. Det står stemplet Hurth på den. Det er imidlertid bare en boks som holder kjølevannet mot siden av girboksen. Denne boksen er ødelagt av tæring. Kan man klare seg uten denne kjølingen tro?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

agder840 : Men.. er det like greit å bruke pakningscement tro?
Vær forsiktig med dette der kjøleren er festet til motor. Den ene kanalen går direkte til motorens smørepunkter, og limklumper kan følge med inn og tette smørepunktene. Har selv funnet pakningrester i bunnpanna ved demontering. Ikke så ille om det havner der, for min har finmasket sil foran oljepumpa, og heldigvis var det ingenting annet jeg fant. Men kommer slikt på trykksiden, etter filteret er det mye verre.
Link to post
Share on other sites

På oljekjøleren tror jeg det ble laget ny pakning. Jeg tenker mest på pakninger mot vann. måtte demontere div rør og koblinger for å komme til. Så jeg tror nok det ikke er fare for pakningcement på oljesiden. desuten er det vel bare et tynt lag som skal til? Hvilken type anbefales?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Her ser dere hvordan jeg fikk ut simmerringen, boret et lite hull i ringen og skrudde inn en traskrue. Da var det lett å nappe den ut.

 

imag0413.jpg

 

Eneste problemet var at når jeg skulle montere ny ring dunket jeg den litt skjevt inn, så jeg måtte av med lokket på bilde over likavel :headbang:

 

imag0414.jpg

 

for et gørrtungt svinghjul. strevde med å få løftet det på plass.

 

Godt med god hjelp. Sønnen har vært med på hele jobben

 

imag0416.jpg

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Grudde meg litt for å få på girkassa, om demperplata ville treffe ingående aksel. Men det gikk heldigvis rett på. Godt med flaks innimellom

 

imag0418.jpg

 

Så er motor satt sammen igjen, fyllt på vann og sett etter vannlekasjer.. fant en liten på en slange jeg ikke har rørt. Så fikk jeg strammet litt på klemma og det ble tett. Jippi...

Nå står den fastspendt på henger klar til oppstart i morgen. må bare skaffe litt diesel på ei kanne.

 

imag0423.jpg

 

Har et spørsmål ang sjekk av oljekjøleren. Hvordan skal jeg klare å samle opp eksos og kjølevann når jeg ikke har noe slange som passer på esosflensen.

 

imag0426.jpg

 

Dere ser flensen rett til høyre for den blå teipen.

Vil gjerne ha noen gode forslag her, så jeg får sjekket at oljekjøler er tett nå, før jeg monterer motor i båten igjen.

 

Kommer og til å starte opp motor med et batteri jeg har hatt i båten, tar det med hjem. Men vil jeg da ødelegge dynamoen. hvordan hindrer jeg evt det?? på en enkel måte. Regner jo med at jeg bare kobler strøm på starter og jumpstarter derfra. Men er redd for å skade dynamo?? gode forslag mottaes med takk

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Fikk endelig start på motor etter mye plundring for å få nok strøm til å starte.

Kjørte først motor med oljekjøler tilkoblet. Det kommer fortsatt litt olje i kjølevannet.. :headbang:

kom så på det gode tipset jeg fikk lenger oppe i tråden her med å koble vekk oljekjøleren.

Da fikk jeg og kjenne inne i kjøleren mens motor gikk. Og det lekker bittelitt olje i bunnen av kjøleren.

Så det er problem nummer 1

Problem nummer 2 er at selv om kjøler er koblet vekk, kommer det fortsatt litt olje/diesel i kjølevannet..

Hva er feil... :flag_bp:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har innsett at jeg har mine begrensninger.. :rolleyes:

Så jeg sendte motoren til Nymo i Grimstad. De skulle ta en sjekk på kjøler og ta en full kontroll på motor.

De fant fort ut av at innmaten på kjøleren var lekk. Ble veldig godt tatt i mot hos Nymo forresten... det var dagens gratisreklame :thumbsup:

Det ble vurdert som svært lønnsomt å prøve å reparere innmaten i kjøleren. Så den ble demontert igjen og fraktet med ekspressfart til Kr.sand og Sangvik service. De er jo eksperter på slike. der ble det slått fast at det ikke var noe å gjøre med innmaten... kondemnert.. Da ville jeg bygge om slik det har vært nevnt oppe i tråden her. Nymo forsøkte å få tak på delene som måtte til. Men det lykkes ikke. derimot kom de over en ny innmat til kjøleren min. så den ble sporenstreks bestillt til en liten sum.. rundt 8-9 lapper. :rolleyes:

Ja ja. men tilstandsrapporten jeg fikk på moteren var svært gledelig. Nesten ikke lekkasje på sylindertest. Dysene var godt innenfor kravene og oljetrykket var svært godt.

Så motoren ble montert inn i sjekta i kveld. Desverre ikke bilder av jobben, jeg ble litt skuffet for jeg håpet at jeg fikk sjøsatt samtidig. Men det gikk ikke.

Så jeg får håpe jeg får tak i en kranbil i morgen, for nå er jeg spendt på resultatet.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fint og se at det ordnet seg til slutt.

 

Jeg har hatt trøbbel med lavt oljetrykk, forrige uke fikk jeg lnåt meg ett manometer på verkstedet i underetasjen. Koblet på motor, og gleden var stor når jeg likevel hadde oljetrykk helt etter boka :yesnod:

 

Så jeg må skaffe meg en ny giver tydligvis, selv om den giveren jeg har bare er ett år gammel. (Vdo)

Link to post
Share on other sites

Selv om du må ha ny trykkgiver er det likavel en behagelig feil i forhold til alternativet.. :thumbsup:

Jeg var og spent på oljetrykket på min motor. Ba de spesielt om å sjekke på varm motor. Gleden er stor når det ligger helt opp mot maks av hva det skal gjøre.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...