Jump to content

Radar, nytte eller pynt? Vurderer kjøp

baatsman

Recommended Posts

Vurderer å anskaffe oss radar. Har venner med radar, men ingen bruker den nevneverdig. Ser at radar og ais kan øke sikkerheten ombord. AIS er ikke den største kostnaden men en innstallert radar beløper seg til en del flere båtpenger.

OG derfor følgende spørsmål:

Radar er det komplisert og bruke? Mao er læretiden lang?

Er det slik at en bør holde et øye med radarbildet veldig ofte, eller er det slik at du kommer lett inn i bildet igjen?

Og hva mener dere om viktigheten av radar? Vil en ais sender,mottaker gjøre susen?

Vi sees!

Hei

Jeg er ofte ute på natta og i dårlig sikt. Bruker derfor radar ofte og føler sikkerheten øker betraktelig med det.

Det er avgjørende at en også bruker radaren ofte i dagslys og god sikt slik at man hvet hva bildet viser når tåka ligger tjukk.

Bruker radar som overlegg på kart eller i eget vindu zoomet inn til 2-300 meter slik at en ser bøyer, kajakker ol godt. Samtidig har en sanntidskontroll på at kart/gps viser riktig.

Hvis du ikke bruker båten i mørke og dårlig sikt ser jeg liten vits i radar.

Ais har vel mindre nytteverdi hvis du ikke skal ut i hovedskipsleiene og skal krangle med de store om vikeplikten (kalle de opp når de har kurs for deg) ;-)

Hvis du har AIS-sender lagres tracket ditt av kystverket i flere år, så hvis du blir borte på sjøen vet man hvor letingen bør begynne. Kona kan også se deg på nett hjemmefra på godt og vondt..

Lykke til

Mons

Mons

Radar er enkelt. Det er en radiosender og en radiomottaker som tegner bilde av ekkoet fra signalene som sendes ut. Radio kan du jo :yesnod: En time ombord hos oss en mørk høstkveld og du kan det du trenger om radar. AIS er et fint tillegg for å se nyttetrafikken og bli sett selv. Det siste er viktigst for meg.

Radar er etter min mening det aller viktigste navigasjonshjelpemidlet ombord. Det viser i sanntid det som faktisk skjer. jeg vurderer å oppgradere radren min i vinter. Om du har Raymarine kan du få billig 4kw dome.

Når du kan det grunnleggende er poenget å bruke radaren når det er god sikt. Det er da du blir god på radar og er forberedt den dagen du virkelig trenger den. Som her feks

radarbilde_faerdern_2010.jpg

Dette bildet viser ETT AIS mål. Alle andre ekko er båter.....

Jeg stoler ikke på auto innstillingene på radaren. Jeg stiller filterne selv. Enkelt og kjapt

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Radar er enkelt. Det er en radiosender og en radiomottaker som tegner bilde av ekkoet fra signalene som sendes ut. Rafdo kan du jo :yesnod: En time ombord hos oss en mørk høstkveld og du kan det du trenger om radar.

Du har jo sett at alle vi går sammen med har radar, men ingen bruker den utenom han med Hanse 40. Forsøkte meg hos Ludde, men han hadde nesten hel gul skjerm :giggle:

Bedriver jo litt natteseilas, og kunne være kjekt og se båters hastighet, veivalg tidlig. Tåke er det tidlig vår,høst og greit og kunne vite hva en har rundt seg.

Vi sees!

Har haft samme overvejelser. Men efter nu fire sæsoner med radar er jeg ikke i tvivl. Det er et vigtigt stykke sikkerhed og giver en enorm tryghed. Alle kan blive overrasket af tåge eller mørke og så giver radaren den støtte der gør, at man føler sig tryg igen. Efter min mening er det med radar som med vhf: Sejler man kun i højtryk og sol indenskærs og i kendt farvand kan man nok godt undvære. Er man en aktiv fritidssejler er det et værdifuldt stykke værktøj.

Sejler man kun i højtryk og sol indenskærs og i kendt farvand kan man nok godt undvære. Er man en aktiv fritidssejler er det et værdifuldt stykke værktøj.

Seilte fra Hvaler til Sæby og passerte Skagen på natten. Meget høy trafikk. FUlgte med på lanternene, og hadde det som referanse på kursen til båtene. Men du blir lurt av hastigheten på båter om natten. De seiler mye raskere en du tror.

Har seilt 2 ganger alene i tett tåke. Kun plotter og kompass. Løp ned og hentet håndholdt GPS som reserve. Tåkeluren lå klar. Og det er her radar er enestående, har jeg hørt.

Vi sees!

Har du tenkt å ha den i mast, akterstag eller på egen "stang" akter?

Ellers blir det Raymarine da jeg har E-serie plotter. Er vel greit å holde seg til samme merke..

Jeg har Lowrance. Targabøyle blir montert i løpet av høsten. Her kommer kompasset til autopiloten, reserve VHF-antenne, GPS-antenne og radar. Blant annet. Jeg tar ikke jobben med å plukke ned masten for å montere radarantennen. Og så skal det vel opp et par solcellepaneler. Det er nesten så jeg kunne trengt to targabøyler. Jolla skal jo også henge en plass.

Har fått et svensk foretak til å lage targabøyle for SEK 12 000. Det er passende til min slunkne lommebok. Eller så måtte jeg kjøpe meg TIG, rør og sveise selv. Sikkert med en del bomskudd underveis. Hulda liker best slike saker som er laget på forhånd. Er en rev med motorer, gearkasser, pumper, kompressorer og så videre. Gud hvet hvor mange materialer og finnerplater jeg har saget til opptenningsved. Jeg er et lysår unna SVAAP.

Enkleste hadde vært og fått montert den uten og måtte rigge ned. Regner med at rett over 1. saling hadde vært greit nok. Men å trekke kabel i stående mast hvor det allerede er trukket kabel til tv ant, vhf ant og vindmåler blir trangt. Regner med at de har brukt RG213 kabel på VHF, usikker på TV ant og vindmåler. Men RG 213 er finger-tykk. Men for sjekke opp.

Vi sees!

Såvel radar som AIS er egentlig bare tull - bortsett fra i enkelte tilfeller. Ved tett tåke eller stummende mørkekjøring har radaren noe for seg. Vi kjører temmelig ofte hjem i sjærgården nattestid. Ved gjentatte anledninger har vi opplevd sjekter og annet uten antydning til lys. Her har radaren mye for seg. Vi har også AIS, men denne er egentlig bare "wast of money". For å få inn noe fornuftig på denne, må kartutsnittet på plotteren i praksis omfatte så mye at det er umulig å se detaljer i nærområdet. Konklusjon - radar OK i bruk ved tåke/mørke - AIS complete waste of money.

Trond

Radar er meget nyttig hver gang du har redusert sikt, enten det er mørket som er kommet frem, tåke eller regn. Bruker du kun båten på solskinsdager er radar bortkastet penger. Men jeg kjenner til folk som returnerer tidlig fordi det er ventet regn, det slipper du å bekymre deg over med radar.

Ser ut til at Bitteliten har byttet leverandør av radar når han skiftet båt, hadde vert morro om du kunne lagt inn en erfaringsammenligning i radarbilde-tråden, en tråd som er nyttig for alle som ikke er 100% trygg på radaren sin :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...