Jump to content

Radar, nytte eller pynt? Vurderer kjøp


baatsman

Recommended Posts

Eg har også sturdert litt i dette uten å kunne si at det er vesentlig merkbart.

Selv med våte seil i regnbyger har eg sett brukbart, men noe tap må man nok regne med ???

Hadde høg radarmast på hekken på gamlebåten, så det hjalp vel litt.

På dagens båt sitter radarantennen litt over laveste salingshorn i formast, med oljedempa gyrofeste.

 

Hvor mye krenging hadde du arkmarin ? Justerbar vinkel på radarantenne?

Kan det ha noe med vinkelen på seilet? reflekser etc.?

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da har jeg bestilt Raymarine radar ferdig montert. Hadde fått tilbud på brukt, men da er det ingen som "ønsker å montere".Blir spennende med radar-trening fremover.

 

Har bestilt med feste i mast, av den årsak at jeg ikke ønsker en flaggstang bak. Men finnes det festebrakett uten gyro for akterstag? Har tenkt at radar brukes i skittvær/mørke og da er det ikke ekstrem-seiling med krenging. Da bør mastmontasje være greit. Et ankepunkt kan være at ved slag så er seiltet i kontakt med radar. Men regner med at festet bør tåle dette.

 

Kommentar til feste ønskes

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

...Det er avgjørende at en også bruker radaren ofte i dagslys og god sikt slik at man hvet hva bildet viser når tåka ligger tjukk.

Viktig!

 

På de fleste plottere kan du legge inn alarmsone og du blir da varslet om farlig trafikk.

 

....Men for dem som iblandt må bevege seg inn i travle skipsleder, er AIS vedt pengene og vel så det.

Har den nest rimeligste LCD-radaren fra Furuno (1715) Trekker lite strøm og kostet meg 12 båtlapper levert på døra fra USA for en tid tilbake.

Bruker den ofte (for trening) og er uvurderlig i tåke og mørke! Samt at jeg bruker den under dorging (Planneboard og trolling) for å planlegge kurs i forhold til andre båter.

AIS trx har jeg også, men den er koblet til navigatoren. Er veldig kjekt å se hurtigbåttrafikken rundt neste odde, samt alle ferjeleiene du skal krysse.

Nå er jo prisen på AIS kommet ned mot 5 lapper, og det er det verd. Synes jeg (i mitt farvann og bruksmønster!!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Men finnes det festebrakett uten gyro for akterstag? Har tenkt at radar brukes i skittvær/mørke og da er det ikke ekstrem-seiling med krenging. Da bør mastmontasje være greit.

Det finnes for akterstag uten svingende oppheng det har jeg sett men aner ikke hvem som leverer, men dette med å ikke ha bruk for den i mye vind og krengning der er jeg ikke enig. La oss si du er på vei ut fra skagen, det blåste 15da du dro ut og nå en time senere blåser det 20ms, det er bygete vært og du ønsker å se når bygene kommer for å forberede deg litt, evnt styre utenom dem. Da har du bruk for radaren, dog så vil den selv om den ikke er vannrett hele tiden også se byger men du aner ikke hvor mye spennende du vil bruke den til når du bare får gått deg litt inn i radarens verden et par sesonger.

La oss si at du er ute og seiler og det blåser endel, du ser det kommet et skip men aner ikke om du går foran eller bak, vips så kan radaren hjelpe deg, bare å sette linjalen på fartøyet og du ser utviklingen

 

 

Radar er topp

Link to post
Share on other sites

oppfatte

Og du foretrekker AIS forran radar i Skagerak???

 

Det er det korrekto bservert, men er bare basert på min egen erfaring og mening. Synes jeg klarer meg godt med en god kartplotter og en AIS sender/mottaker.Skal seile fra syd-jylland til østlandet i slutten av oktober så får vi se om jeg endrer mening etter dette !

Link to post
Share on other sites

Nope.

SJØL har jeg ikke annen erfaring med Skagerakk og Nordsjoen enn på båter på 3000 og 35000 tonn...

I begge tilfeller var radaren "Kjekk å ha" på natta og skodda! Og i mye trafikk!

AIS trx var det siste jeg monterte på 20-fotern, etter TelChart, foroverseende lodd og radar.

Og definitivt det jeg har minst bruk for!

Men: Kjekt å ha :yesnod:

 

I dag synes nå JEG det viktigste er:

Kart og kompass

Radar

Ekkolodd.

I DEN rekkefølgen.

Til mitt bruk. :saint:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det hele dreier seg om hvordan du bruker båten din. Hvis du aldri er ute i tett skipstrafikk, aldri er ute i nedsatt sikt som tåke eller møkre, da trenger du det neppe. Men gud så deilig det er med radar og AIS i tett tåke med mye trafikk rund deg. Det er få ting som er så enerverende sm å høre motordur -et eller annet sted der ute uten å ane hvor det kommer fra. AIS ser jeg på mest som et supplement til radar, men er det tett skipstrafikk er det velidg greit å se båtene tidlig, før de dukker opp i horisonten.

Link to post
Share on other sites

Siste tids hendelser kunne kanskje ha vært avverget med fornuft ...

 

Det er lov og bruke hue i båt med hensyn til fart i mørke og tåke

smellen blir veldig redusert med 10 kn kontra 20, det sier seg selv.

Hele greia er bare tragisk og leit og meningsløst, vi får håpe at andre lærer av det.

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt!

Hvordan er denne diskusjonen mulig?

Greit at i godvær og dagslys er radar kjekt å ha og Ais vel så nyttig, men det forekommer faktisk en del av både tåke og nattemørke langs norskekysten. Hvordan det da går an å diskutere hva som er nyttigst av radar og Ais går langt over min forstand! Jeg hadde ikke tort uten radar!

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt!

Hvordan er denne diskusjonen mulig?

Greit at i godvær og dagslys er radar kjekt å ha og Ais vel så nyttig, men det forekommer faktisk en del av både tåke og nattemørke langs norskekysten. Hvordan det da går an å diskutere hva som er nyttigst av radar og Ais går langt over min forstand! Jeg hadde ikke tort uten radar!

 

Det er din mening og du er tydlelig. Det er vel mange av oss som tør å gå i mørket og i områder hvor det kan forekomme tåke uten at vi føler vi er uansvarlige. Trådstarters spørsmål er etter min mening veldig releavnte for mange av oss og hans spørsmål var ikke om hva som er best av radar og ais. At vi deler våre erfaringer og meninger i dette forumet burde vel kunne akspeteres av deg.

Link to post
Share on other sites

Denne helg har vi haft en dejlig tur i båden. Fantastisk vejr - MEN: Både lørdag og søndag startede dagen med tæt, tæt tåge. Ned til og under 0,1 Nm sigt. Vi gik fra Helsinør til København og retur søndag. Begge ture var i tågen og jeg var IKKE gået ud uden radar! At se et modsejlede skib dukke ud af tågen under 100 meter fra dig er en fin oplevelse hvis du har set det på radaren og forventer det. Og dybt skræmmende hvis det kommer som en overraskelse. At sejle i flere timer mens jeg koncentreret spejder ud i tågen er ikke tillokkende. Der er simpelthen for kort reaktionstid hvis man ikke er forberedt på trafik.

 

Havde vi ikke haft radar ville jeg havde ventet med at sejle til det var klaret op. Og det havde betydet store forsinkelser. Hurra for radar på sådanne dage!

 

(AIS havde været uden betydning. Stort set alle både vi mødte var lystbåde, trollingbåde eller lignende. Ikke nogen af dem havde AIS - jeg tjekkede jævnligt på MarineTraffic på iPhonen.)

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kom hjem fra Hankø igår. Veldig tett tåke, passerte Rauer men så hverken land eller Rauer. Mange båter ute, stort sett kun mindre lystbåter uten AIS. Sjekket også, som Andy, AIS på Internet (www.marinetraffic.com). Veldig glad jeg hadde radar, - god radar. Hadde ikke kjørt denne distansen igår uten. Har opplevd tilsvarende forhold ca. 5-6 ganger iår. For oss er Radar et must, AIS "nice to have".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...