Jump to content

Radar, nytte eller pynt? Vurderer kjøp

baatsman

Recommended Posts

Vurderer å anskaffe oss radar. Har venner med radar, men ingen bruker den nevneverdig.

Radar er det komplisert og bruke? Mao er læretiden lang?

Er det slik at en bør holde et øye med radarbildet veldig ofte, eller er det slik at du kommer lett inn i bildet igjen?

Og hva mener dere om viktigheten av radar? Vil en ais sender,mottaker gjøre susen?

Det Regina III skriver her er helt riktig.

Det mest nødvendige med radaren og som du trenger å lære er ikke vanskelig. Er du interessert så lærer du deg dette selv. MEN den må brukes i dagslys og fint vær for at du skal kunne den når du trenger den.

Om du må holde øye med radaren heile tida er vanskelig å svare på. Kommer an på forholda.

Radaren er det viktigste eg har ombord. Det er det siste som skal forsvinne. Å kjøre i mørke uten radar er "uansvarlig". AIS kan aldri gjøre samme susen.

Det er meg helt ubegripelig at noen kan foreslå AIS framfor radar, og at noen kan mene at en ikke trenger det. Eg blir heilt fortvila over løgne meninger her på denne baatplassen. Eg trøster meg med at noen av de som er her bare ligger å provoserer. Det var min påstand.

Er fullstendig enig med deg rolk.

Jeg ser på det som helt useriøse kommentarer, og Ikke verdt engang å kommentere.

Igjen, helt avhengig av bruksområde. AIS mottager er svært billig og man kan se de stroe skipene mye lenger unna enn radar. Dessuten kan man se dem "rundt hørnet" med en AIS. F.eks. kunne jeg godt tenke meg en AIS-mottaker i Hellas der det er mange raske hydrofoiler og katamaran-ferger. Radar derimot er det mindre bruk for annet enn tl å se eventuelle båter uten lanterner natterstid.

Er man på langtur kan det være nyttig. Husker godt da vi krysset hovedleia i Biscaia, veldig kjekt å se rekken av store, raske skip på god avstand.

Har man i tillegg en transponder ser andre skip også deg. Der hjelper det ikke med radar. I så fall må man sammenligene det med en aktiv radarreflektor (altså en som sender et signal som fanges opp av radaeren på andre skip).

Men AIS som ertatning for rader er selvsagt tull.

Men AIS som ertatning for rader er selvsagt tull.
Det er meg helt ubegripelig at noen kan foreslå AIS framfor radar,

Er det egentlig noen her som har foreslått at AIS ertsatter radar ? De fleste av oss er vel enige om at de er komplementerrende verktøy for sikker seilas ? Ett annet verkøy som også kan være viktig i mørke eller tåke er en god radarreflektor (helst aktiv).

At de siste dagers tragiske hendelser trekkes inn i denne tråden tror jeg dessvere er helt feil da disse ulykkene etter mening ikke ville vært annerledes om båtene hadde hatt radar. I sistuasjonen som beskrives over fra helgens seilaser er del vel slik at de som ikke hadde radard i disse situasjonen ville valgt og ligge fortøyd inntil tåka var borte.

Jeg lurer på å oppgradere til HD Digital selv, så jeg er interessert i erfaringer.

PBO sin test av 18" radarer i fra i sommer finnes på sidene til Pronav. RD418HD kom godt ut der.

PBO radar test

Jeg byttet fra RD218 til RD418HD i fjor vår. Er godt fornøyd og synes det er verd det oppgraderingen kostet meg. HD Digital har bedre målseperasjon, er mye lettere å tyde på grunn av fargekodingen av ekkoene samt at automatisk operasjon fungerer bedre enn på den analoge. Jeg fikk også 4 i stedet for 2kW utgangseffekt i samme "kakeboksen".

HD Digital domene har et bøyemodus som er svært effektivt til å detektere små mål som bøyer og jolle størrelse båter. Har også fått muligheten til å kjøre to forskjellige ranger samtidig på min E Classic. Bird modus og 48 rpm hurtigbåtmodus støttes dessverre ikke av E Classic, må ha E Wide for å utnytte disse funksjonene.

Det er din mening og du er tydlelig. Det er vel mange av oss som tør å gå i mørket og i områder hvor det kan forekomme tåke uten at vi føler vi er uansvarlige. Trådstarters spørsmål er etter min mening veldig releavnte for mange av oss og hans spørsmål var ikke om hva som er best av radar og ais. At vi deler våre erfaringer og meninger i dette forumet burde vel kunne akspeteres av deg.

Det er ganske tydelig at du er ute for å provosere, (I så fall har du lyktes), eller at du ikke har peiling. :crazy:

Tror at trådstarteren har fått godt svar:

Radar er langt viktigere enn AIS for fritidsbåt.

AIS kommer til sin rett (etter radaren!) i trafikkerte områder (store båter).

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

En anden ting: Søndag sejlede vi som sagt tre timer i tåge (med 7 knob). Undervejs var der mange mål som jeg havde svært med at vurdere både kurs og hastighed på og dermed om de udgjorde en kollisionsrisiko.Jeg forsøgte med Relative Motion og trails, men det blev hurtigt uoverskueligt når der var mange mål i nærheden.

Jeg tænkte på om dem, der har MARPA bruger dette? Umiddelbart virker det som om det er en god funktion til at holde styr på risiko. Der får man da oplyst CPA mm? Men fungerer det i praksis eller er dette blot en gimmick?

Jeg tænkte på om dem, der har MARPA bruger dette? Umiddelbart virker det som om det er en god funktion til at holde styr på risiko. Der får man da oplyst CPA mm? Men fungerer det i praksis eller er dette blot en gimmick?

Hos meg fungerer det ved noenlunde stille sjø, men ved litt slingring greier ikke fluxgatekompasset følge godt nok med på bevegelsene til at jeg får gode data.

Det ville kanskje vært bedre med rategyro, noe jeg har vurdert å skaffe meg. Har du det?

Problemet er det samme med radar overlay på kartet, det blir ustabilt ved slingring(bruker dette bare unntaksvis).

Etterslep på radarbildet lider også av samme, og alle disse tingene ville blitt forbedret med et bedre kompass. Får vi snart gyrokompass til overkommelig pris kanskje?

Forbasket at 48rpm modus ikke støttes på Classic, lurer på hvorfor ?

Er nok bare at det ikke er resurser til å implementere støtte for bird modus og 48 rpm modus med E Calssic. Eller at markedsavdelingen har bestemt at E Classic ikke skal støtte dette. All prosessering foregår i radaren så det er neppe noe i E Classic hardware som hindrer dette. Når det kjøres med 2 uavhengige ranger, med forskjellig pulslengde, er jeg rimelig sikker på at radaren roterer på 48rpm, forstår ikke hvordan dette ellers kan håndteres. En ny softwareoppdatering for E Classic har lenge vært varslet, men den er fortsatt ikke tilgjengelig. Vi kan jo håpe at Bird mode or 48rpm er med i denne oppdateringen, men jeg har desverre ikke oppfattet noen signaler om at slik støtte vil komme.

Søndag sejlede vi som sagt tre timer i tåge (med 7 knob). Undervejs var der mange mål som jeg havde svært med at vurdere både kurs og hastighed på og dermed om de udgjorde en kollisionsrisiko.Jeg forsøgte med Relative Motion og trails, men det blev hurtigt uoverskueligt når der var mange mål i nærheden.

Er ikke sikker på hvilken radar du har, men Raymarine for eksempel kan ikke presentere true trails uten å sette radaren i nord opp. I kurs opp viser Raymarine relative trails. Har du Raymarine kan du neste gang forsøke med nord opp og trails (wakes) på.

Furuno kan vise true trails i alle modus. Simrad vet jeg ikke.

Det er også behov for å øke lengden (tiden) på trails når man zoomer ut. På havet kan 15 minutter vere greit, innaskjærs er kanskje 3 minutter bra, setter man opp farten er kanskje 15-30 sekund nok.

Marpa har jeg aldri savnet i båten min selv om jeg er godt kjent med virkemåten til Arpa. Så lenge man har true trails får man en god oversikt.

Hei,

Ser jo at det unison enighet her om at radar er en fornuftig investering.

Jeg vil si tja, ja kanskje til og med nei. Har du nok penger er det jo greit, men må du prioritere synes jeg både kartplotter og autopilot kan være bedre investeringer for en bedre båtvhverdag.

Har hatt en Kragerø 32 med Simrad RA 31 radar og en Saga 315 med Raymarine radar. Jeg har hatt båt i 20 år ligger på mellom 60 og 70 overnattinger, derav 3-4 feriuker og har enda ikke opplevd denne "farlige" tåken. Tåke opplever jeg gjerne ett par ganger i året og da lar jeg heller være å gå ut.

Jeg er glad i duppedingser og for begge disse radarene måtte det en god del knotting til for å gjøre seg kjent med produktet i allslags vær. Av og til til stor irritasjon for kone som synes dette var meget asosialt.

Derimot er kartplotter et hjelpemiddel med meget lav bruketerskel og noen man har glede av hele tiden.

Jeg må tillate meg å være noe enig med overnemte. Når en hører om de som ikke tør forlate brygga uten radar påslått begynner en å lure. Hvor høy sikkerhetsfaktor er nødvendig for å ferdes på sjøen i en fritidsbåt? Selvfølgelig er radar nyttig, og kan ikke sammenlignes med AIS i så måte, heller ikke kartplotter, men det det er viktig å ikke glemme at en kan ferdes langt og trykt på sjøen uten noen av disse duppdiettene.

Er ikke sikker på hvilken radar du har,

Det er også behov for å øke lengden (tiden) på trails når man zoomer ut. På havet kan 15 minutter vere greit, innaskjærs er kanskje 3 minutter bra, setter man opp farten er kanskje 15-30 sekund nok.

Har Simrad CX-44.

Hmm... jeg har mest haft trails til 30 sek-1 min. Skal se om det bliver bedre med længere tid, men synes at jeg får et meget uoversigtligt billede med mange mål OG trails :confused:

Et hint for å unngå forskrekkelse:

Første tur med nymontert Furuno 1715 i tåke ga et lite sjokk;

Ikke en prikk å se på radaren;

Den stod på 2 NM.

Plutselig kom 2-3 prikker mot meg i stor fart :eek: Antok 30 - 40 knop!! :sweat:

Bråstopp i maskinen og lyttet, men ikke en lyd å høre.

Så dukket 3 måker opp i tåka :blush:

Og landet ikke langt fra båten. Så dem fortsatt på radaren.

Forsterkningen ble skrudd noe ned etter det..... :smash:

Fikk i hvert fall konstatert at radaren funket :thumbsup:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Etter 30 år med fritidsbåter har jeg forsøkt å tenke etter hvor mange ganger det hadde hvert kjekt å hatt en radar……

Kommer ikke på noen episoder. Selv ikke i nattseilas Langesund Fjeldbacka var den savnet.

Det var vell også grunnen til at jeg demonterte den for 10 år siden, den var bare i veien.

Har fritidsbåter noe ut i tåka og gjøre, nei mener jeg.

Ser nytten av radar når en krysser sterkt trafikkerte farvann.

Men der gjør en "AIS samme nytten" og med en 17"-19" skjerm får en bra oversikt.

Før har jeg sittet ute, peilet og vurdert og kalkulert han går jeg foran og den går jeg bak og noen gange har jeg stoppetopp for å vente på at en båt skulle passere.

Fant ut at en AIS clas B måtte være kjekt å ha ,for å se og forhåpentlig vis bli sett.. og AIS`n er mer enn kjekt å ha, den sier i fra hver gang det kommer susende en båt som kan komme

ubehagelig nærme om så og så mange minutter, så er det bare og slå av på farten og krysse aktenfor.

Båter under 300tonn har aldri hvert noe problem.

Nå vet jeg forlite om dagens radarer, klarer den å gi et bedre bilde av trafikken enn AIS på en 17" skjerm?. Og til hvilken pris?.

De siste 90 døgn har vi fartet rundt i båten i Sverige og Danmark, hvor mange gange hadde det hvert kjekt med radar, en gang hvis radarbilde kommer opp med navn på øyene.

Vi holdt på og utforske noen øyer for å finne en plass for og overnatte gikk fra øy til øy uten å se etter hva de het, plutselig hoppet GPS signalet rundt om kring og kartet med

og var borte.

Da ble det TO runder før jeg fikk alle holmene på rett plass i kartet og kunne kjøre videre. GPS`n var vekk i over en time. Hadde jeg tenkt meg om så hadde jeg slått på AIS`n,

for den detter ikke ut av en eller annen grunn.

Den gangen tåka kom forlot vi leden og gikk i en bøye og hørte en båt til ankre opp han hadde radar så vi når tåka lettet.

Mulig han så på radaren at det var alt for mange båter som ikke stoppet opp. Hadde heller ikke kjørt videre om jeg hadde hatt radar.

Rett etter Præstø Næb og før Maderene slo noen av lyset og vannet fra oven klaska i dekk og sikten lik NULL så verken land eller staker.

Fikk slått på lyset på loddet så en så dybden og stolte på at siden AIS og gps`n var enige i hvor de og dybden stemte var det bare å føle seg fram i styrefart

på styrbor side av renna, det lysnet såpass at vi så at vi var på rett side av østmerket og kom oss ut på dypere vann.

Men dette forsvarer ikke kjøp av en Radar, som må brukes daglig og helst trenger en egen radaroperatør.

Men hvis radaren er så uovertreffelig som en kan tolke i noen innlegg, hvorfor får ikke da de store båtene lov til å gå for radar over fjorden fra Frierflaket til Rafnes når det er litt tåke

det kreveres sikt på 1 nm .?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...