Jump to content

Radar, nytte eller pynt? Vurderer kjøp

baatsman

Recommended Posts

Etter 30 år med fritidsbåter har jeg forsøkt å tenke etter hvor mange ganger det hadde hvert kjekt å hatt en radar……

Kommer ikke på noen episoder. Selv ikke i nattseilas Langesund Fjeldbacka var den savnet.

Det var vell også grunnen til at jeg demonterte den for 10 år siden, den var bare i veien.

Har fritidsbåter noe ut i tåka og gjøre, nei mener jeg.

Ser nytten av radar når en krysser sterkt trafikkerte farvann.

Men der gjør en "AIS samme nytten" og med en 17"-19" skjerm får en bra oversikt.

Før har jeg sittet ute, peilet og vurdert og kalkulert han går jeg foran og den går jeg bak og noen gange har jeg stoppetopp for å vente på at en båt skulle passere.

Fant ut at en AIS clas B måtte være kjekt å ha ,for å se og forhåpentlig vis bli sett.. og AIS`n er mer enn kjekt å ha, den sier i fra hver gang det kommer susende en båt som kan komme

ubehagelig nærme om så og så mange minutter, så er det bare og slå av på farten og krysse aktenfor.

Båter under 300tonn har aldri hvert noe problem.

Nå vet jeg forlite om dagens radarer, klarer den å gi et bedre bilde av trafikken enn AIS på en 17" skjerm?. Og til hvilken pris?.

De siste 90 døgn har vi fartet rundt i båten i Sverige og Danmark, hvor mange gange hadde det hvert kjekt med radar, en gang hvis radarbilde kommer opp med navn på øyene.

Vi holdt på og utforske noen øyer for å finne en plass for og overnatte gikk fra øy til øy uten å se etter hva de het, plutselig hoppet GPS signalet rundt om kring og kartet med og var borte.

Da ble det TO runder før jeg fikk alle holmene på rett plass i kartet og kunne kjøre videre. GPS`n var vekk i over en time. Hadde jeg tenkt meg om så hadde jeg slått på AIS`n, for den detter ikke ut av en eller annen grunn.

Den gangen tåka kom forlot vi leden og gikk i en bøye og hørte en båt til ankre opp han hadde radar så vi når tåka lettet.

Mulig han så på radaren at det var alt for mange båter som ikke stoppet opp. Hadde heller ikke kjørt videre om jeg hadde hatt radar.

Rett etter Præstø Næb og før Maderene slo noen av lyset og vannet fra oven klaska i dekk og sikten lik NULL så verken land eller staker.

Fikk slått på lyset på loddet så en så dybden og stolte på at siden AIS og gps`n var enige i hvor de og dybden stemte var det bare å føle seg fram i styrefart på styrbord side av renna, det lysnet såpass at vi så at vi var på rett side av østmerket og kom oss ut på dypere vann.

Men dette forsvarer ikke kjøp av en Radar, som må brukes daglig og helst trenger en egen radaroperatør.

Men hvis radaren er så uovertreffelig som en kan tolke i noen innlegg, hvorfor får ikke da de store båtene lov til å gå for radar over fjorden fra Frierflaket til Rafnes når det er litt tåke det kreveres sikt på 1 nm .?

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Sånn til daglig så har vi mest nytte av radaren i klart vær med god sikt så for vår del så bruker vi den tydeligvis til mye mer enn et redningsinstrument den dagen det er mørkt/tåke eller lignende.

Personlig tror jeg veldig mange ikke slår den på før de virkelig trenger den og dermed går glipp av mange fine funksjoner som gjør livet lettere og mer interessant underveis også i godt vær

Redigert av Enzo (see edit history)

Hei

På langtur har eg hatt stor gleda av radaren.

Eit moment som ikkje er nevnt er radarfyr. Å sjå slike på radaren er ei god kjensle.

På Svalbard så var det ofte at elektroniske kart ikkje stemte. Då var det kjekt å ha radaren til å navigera med.

Rett innstilt så kunne eg sjå isklumpar på storleik med fotballar, men det var på flatt hav.

Ask

Radarbilder er en god start.

En kjempebra tråd.

Kan ikke si at jeg fikk med meg at radaren gir meg et bedre bilde og oversikt enn AIS bilde, på høylys dag.

Ble ikke AIS innført for å øke sikkerheten for skip-til-skip-situasjoner for å forhindre kollisjoner.

Bare radar var ikke nok.

Kommer båtens navn opp på radaren?.

Forflytter en seg i allslags vær natt og dag, ja til radar og AIS.

Er en godværs seiler og tar en natt seilas i ny og ne for å seile etter lyktene lommer en langt med AIS, for å holde styr på de store ulvene.

PS.

Rekkevidden til AIS er begrenset av VHF rekkevidde, som først og fremst bestemmes av antennehøyden. Typisk rekkevidde fra et fartøy på sjøen er 20nm

Redigert av roger-jo (see edit history)

Ais ble først og fremst innført for at myndighetene skulle ha kontroll på båtene. De første til å etterlyse ais på båtene var kystvakten.

Å seile uten radar går ganske så bra i de aller fleste situasjoner, men noen ganger kommer regnbyen eller mørket uten at det var med i planen, da er radaren overlegen, vel og merke om man har brukt den før regnbyen kommer. En god lystbåtradar kan fint skille båt og land helt ned til 10 meters avstand.

Sitat fra SIMRAD A150

Oversikt og informasjon

AIS kommer til sin rett når rormannen på grunn av værforhold eller blokkert radarsikt ikke klarer å holde oversikt over andre fartøyer i området. AI50 har en tydelig fargeskjerm som gjør det mulig å se hvor andre AIS-utstyrte skip og båter befinner seg i forhold til eget fartøy. Skjermen har justerbar rekkevidde, avstandsringer og kart som indikerer kystlinjeformasjoner. Dette gjør det enkelt å

vurdere andre båters posisjoner. Ved hjelp av markøren og en egen infotast er det lett å finne informasjon om andre fartøyer.

Fartøyer kan spores. Passeringspunkt og passeringstid kalkuleres automatisk. Dette gir rormannen tid til å kommunisere og reagere slik at det ikke oppstår farlige situasjoner.

Nati Natt.

Jeg har ikke fått den montert enda. I uke 42 skal den monteres. Har kommet hjem fra London i kveld. Drar til Hong Kong,Kina nå i slutten av uken. Det har ikke passet før. Har bestilt via Serco AS, hvor gml service-sjefen til Simrad jobber. Han kjenner jeg som en meget flink kar, og har kjøpt en "demopakke". Pakket opp og ned. Når det gjelder HD radar eller ei, må jeg si jeg ble usikker. Jeg mener det er en HD radar.

Uansett, de skrøt uhemmet av nye bredbåndsradaren til Simrad. Men i og med at plotter, E-serie classic, og resten av ustyret fungerer skifter jeg ikke ut det.

Har fått med meg de siste dagers hendelser i tåka, og den tåka kommer hvert år rundt samme tider. Og det derfor, i en av de få dagene det er skikkelig tåke, at vi kjøper radar. OG selfølgelig som snart fersk radar-bruker er det mye og sette seg inn i.

Vi sees!

At noen kan hevde at AIS gir bedre informasjon til navigatør enn radar er ganske så fornøyelig.

Det er jo slik at med AIS ser man noen båter, de fleste som er det pålagt har den på, men ikke alle.

Så er det noen få, mindre båter, som har investert i AIS.

Og det er klart, du kan få informasjon om noen av båtene som er i radarskygge.

Men så er det at radar har den festelige egenskap at den viser alle båter, landkontur, holmer og skjær.

Sjømerker, radarbeacon, for ikke å snakke om fiskeoppdrett.

Har selv hatt stor glede av å på radar oppdage en større seilbåt, som hadde dekket akterlanternen med jolla, før jeg plasserte min båt oppi sittebrønnen på seilbåten. Noe som lett kunne blitt resultatet denne mørke og regntunge natta.

Radar kan rett å slett brukes for sikker navigasjon, radar kan brukes til å bestemme egen og andres posisjon og bevegelser.

AIS gir bare informasajon om hvor enkelte fartøyer befinner seg og hvor de er på vei.

... Ser nytten av radar når en krysser sterkt trafikkerte farvann.

Men der gjør en "AIS samme nytten" ...

... AIS clas B måtte være kjekt å ha ,for å se og forhåpentlig vis bli sett.. og AIS`n er mer enn kjekt å ha, den sier i fra hver gang det kommer susende en båt som kan komme

ubehagelig nærme om så og så mange minutter, så er det bare og slå av på farten og krysse aktenfor.

Båter under 300tonn har aldri hvert noe problem.

Jeg skjønner at man ser tilnærmelsesvis alle yrkesbåter (såfremt AIS'en er på ...) på en god AIS mottager / skjerm. Men, av den totale båtpopulasjonen som er i området man ferdes så er det vel også en vesentlig andel (antagelig mer enn 10% ?) båter UTEN AIS tranceiver (yrkesbåter eller fritidsbåter).

Jeg tror ikke det er noe trivelig å plutselig oppdage en 40fots, eller 30 fots, ja gjerne 20fots båt komme susende ut av tåka jeg.

Min oppfattede trygghet (eller redusert usikkerhet) kommer når jeg har muligheten til å oppdage tilnærmet alle mulige hindringer (båter, øyer, sjømerker), og ikke kun en begrenset andel.

Og, jeg legger nødvendigvis ikke ut på tur når jeg på forhånd vet at det er og vil være tett tåke. Men, jeg er flere ganger blitt overasket av tett havståke. Fra sol og blå himmel rett inn i tjukk graut med sikt på 100m eller mindre. Jeg opplevde det flere ganger ifjor, har opplevd det flere ganger iår, senest forrige helg (da det var meldt Indian Summer ...).

Så igjen, for meg er Radar en nødvendig sikkerhet, AIS "nice to have".

...Nå vet jeg forlite om dagens radarer, klarer den å gi et bedre bilde av trafikken enn AIS på en 17" skjerm?. Og til hvilken pris?.

Jeg har AIS koblet til navigatoren (TelChart) på 10" skjerm. AIS trx koster i dag ca 5 lapper og jeg trenger kun en kabel mellom denne og navigator.

Synes dette er en bedre løsning enn å ha det på radaren, for der er det nok å tolke allikevel. Synes jeg. Smaksak? :rolleyes:

Prøvde først på en rimelig 7" skjerm, men DA ble det for smått!

Kan ikke ha større skjerm enn 10" i en 20 fots båt... :lipseal:

Forresten, skjermen på 10" var også meget rimelig.

Båtens navn, posisjon kurs og fart kommer opp på skjermen uten problem.

Hvis jeg skal et sted jeg ikke vil spores (kona på internett) :headbang: slår jeg bare av spenningen til AIS-en :blush::giggle:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

At noen kan hevde at AIS gir bedre informasjon til navigatør enn radar er ganske så fornøyelig.

Radar kan rett å slett brukes for sikker navigasjon, radar kan brukes til å bestemme egen og andres posisjon og bevegelser.

AIS gir bare informasajon om hvor enkelte fartøyer befinner seg og hvor de er på vei.

Ja er ikke SIMRAD artig det står her.

http://www.simrad-yachting.com/no/Produkter/Kommunikasjon/AI50/.

Samme sikkerheten har du vel med AIS er AIS og GPS`N enige så er det stor sannsynlighet at du er omtrent der du er.

Jeg tror ikke det er noe trivelig å plutselig oppdage en 40fots, eller 30 fots, ja gjerne 20fots båt komme susende ut av tåka jeg.

Min oppfattede trygghet (eller redusert usikkerhet) kommer når jeg har muligheten til å oppdage tilnærmet alle mulige hindringer (båter, øyer, sjømerker), og ikke kun en begrenset andel.

Og, jeg legger nødvendigvis ikke ut på tur når jeg på forhånd vet at det er og vil være tett tåke. Men, jeg er flere ganger blitt overasket av tett havståke.

Så igjen, for meg er Radar en nødvendig sikkerhet, AIS "nice to have".

Det er derfor jeg kommer meg ut av leia når tåka kommer, det er altfor mange som trur jeg kan kjøre så fort jeg vil jeg har radar og noen må har røntgensyn de kjører fort uten radar.

Skulle en være langt ute på blåmyra, får en kjøre med styrefart og bruke tåkeluren.

Jeg må ha bedre værmeldinger enn deg, 1 dag som tåka kom i steden for å lette av de ca. 120 dager vi har hvert ute.

Jeg har AIS koblet til navigatoren (TelChart) på 10" skjerm. AIS trx koster i dag ca 5 lapper og jeg trenger kun en kabel mellom denne og navigator.

Synes dette er en bedre løsning enn å ha det på radaren, for der er det nok å tolke allikevel. Synes jeg. Smaksak? :rolleyes:

17" er brukbar gir god oversikt på de AIS pliktige båtene, de små er ikke noe problem.

ais.jpg

Radar viser hvor den andre båten er, AIS viser deg hvor den andre båten tror den er. Radarens relative peiling og avstand er ikke avhengig av andre input, mens AIS-data er avhengig av at både din egen og den andre båtens GPS-nøyaktighet.

Dermed kan (jeg understreker kan, dette er ingen fasit) noen meter feil i posisjon hos deg og hos den andre båten føre til at CPA/TCPA blir feil, noe som kan føre til uønskede situasjoner. Tilsvarende kan vel bare oppnås i radar dersom man klarer å få antennen til å gå feil vei uten at det oppdages/alarm går (da blir bildet speilvendt...) og enhver bruker av radar vil oppdage at bildet er speilvendt ganske umiddelbart under seilas.

Et lite eksempel, var ombord på en båt som klagde på feil på kartmaskinen. Når jeg sjekket viste det seg at de hadde en DGPS og en GPS, som i tilleg hadde en ugunstig antenneplassering (skygge). Når de seilte på GPS (og ikke DGPS'en) så kunne posisjonen ligge så mye som 60-100 mtr uten at de var klar over det (de var jo overbevist om at feilen lå i kartmaskinen)...seiler du litt trangt så skvetter du nok dersom du møter en xxx som kommer mot deg fra en annen retning/tidligere enn det AIS'en forteller deg. Så kan man jo si at dette burde jo besetningen oppdaget selv, men jeg tror nok at dersom du spør både fritidsflåten og kommersflåten om hvor ofte de kontrollerer GPS nøyaktighet så blir vel svaret så som så...

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

For meg er det enkelt. Radaren er fasiten. Ais og kattplotter er elektronisk støtteverktøy. Jeg ønsker meg en rå 48 rpm 6 kw åpen antenne radar, men det får bli på neste båt.

Bonus har et klokt poeng. Det skal tillegges at særlig i tett trafikerte farvann er ais meget bra å ha. Jeg har AIS ombord for å synes selv. Da vi i våres gikk med maks fart mot en mayday var det kjekt å vite at både TR og Stormbull så oss ved havaristen. Det er også en trygghet i forhold til at nyttetrfikken ser oss for vi gir ikke så stort radarekko

Litt usikker på hvor mye høyfartsnavigering i dårlig sikt som praktiseres rundtforbi men jeg forstår godt at behovet er ulikt avhengig av farten og omstendighetene man navigerer i.

Ps! Sjøveisreglene sier ingenting om sikker fart og ais. Men de sier noe om sikker fart og radar Ds! :flag_bp:

Roger-jo

Basert på hva du skriver her i tråden er det min faste overbevisning at det beste for deg er å ikke ha radar, men satse på å holde deg ute av leia eller på land under forhold hvor radar typisk er mest nyttig.

Utover det har det ingenting for seg å argumentere med deg omkring AIS vs radar, enten du kverulerer eller bare ikke forstår forskjellen på disse to kommer nesten ut på ett.

Redigert av Johannes (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...