Polarn Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 For andre er den kanskje verdt en tusenlapp eller to. Hører på dere her. Fikk akurat en mail fra han at han hadde fått et bud på 6000,-, hvor jeg svarte at da hadde jeg slått til hadde jeg vært han. Mulig å få noen linker til en grei brukt radar? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Fjellbonden Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Mulig å få noen linker til en grei brukt radar? Her kan du gi bud på en antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 ...Fikk akurat en mail fra han at han hadde fått et bud på 6000,-, hvor jeg svarte at da hadde jeg slått til hadde jeg vært han. Under annen radar-tråd: Jeg kjøpte NY Furuno 1715 fra USA til ca 12 lapper levert på døra... Og nå er $ gunstig Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Chiefengineer Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Å diskutere radar opp mot AIS er helt bannlyst og blir møtt med hoderystelse blant profesjonelle skipsoffiserer som har begge deler som arbeidsverktøy. Radar er for min del nødvendig utstyr mens AIS'en er ektra "kjekt å ha" greier som også benyttes nå når det har blitt allemannseie, og som har sine fine egenskaper i gitte situasjoner. Å samenlikne disse mot hverandre er derimot helt irrelevant ettersom det er to vidt forskjellige typer utstyr som overhodet ikke er sammenliknbare. Det er selvsagt båtbruken og bruksmønsteret som avgjør om man skal legge penger i et radarsystem. For svært mange vil det ikke ha noen bruksverdi i det hele tatt da de fleste fritidsbåtførere har lagt til kai og er langt nede i ankerdrammen lenge før man har nytte av raderens egenskaper. Noen ferdes kun lokalt i maksvær og ser det som mer viktig å vite hvor langt bak neste nes den lokale ferga befinner seg enn nytten av å navigere i tett tåke når man uansett står trygt på landjorda. Da kan AIS en fin og klar sommerdag være mer "kjekt å ha" enn en radar som uansett står avslått. Det er nå min oppfatning, både sett fra den profesjonelle siden og fra fritidsbåtsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 I følge eier så skal dette være en komplett radar pakke. Lurer på hva BP`rne synes om evt kjøpt av denne? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30814221 Som andre har sagt: alt for dyrt - og i tillegg dårlig! Vi har samme sorten ombord i ROGALAND og den er knapt bedre enn å spå i hånden.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Polarn Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Såppass ja, da er det bare å styre unna og heller lete videre. Kom gjerne med noen linker til brukte og bra radarer altså. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
ahamm Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Å diskutere radar opp mot AIS er helt bannlyst og blir møtt med hoderystelse blant profesjonelle skipsoffiserer som har begge deler som arbeidsverktøy. Radar er for min del nødvendig utstyr mens AIS'en er ektra "kjekt å ha" greier som også benyttes nå når det har blitt allemannseie, og som har sine fine egenskaper i gitte situasjoner. Å samenlikne disse mot hverandre er derimot helt irrelevant ettersom det er to vidt forskjellige typer utstyr som overhodet ikke er sammenliknbare. AIS er et fantastisk hjelpemiddel i tillegg til radar, av og til overgår AIS også radar. Det er spesiellt i drittvær hvor radaren ofte kan miste små ekko, eller at de drukner i sjøekko. På AIS er de stabile, Kursendringer oppdateres også langt raskere på AIS enn på radar. Til å begynne med var det endel tull med AIS signaler, men de siste 3-4 årene har de vært veldig presise. Det så ut som endel slet med feil input. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Chiefengineer Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 AIS er et fantastisk hjelpemiddel i tillegg til radar, av og til overgår AIS også radar. Det er spesiellt i drittvær hvor radaren ofte kan miste små ekko, eller at de drukner i sjøekko. På AIS er de stabile, Kursendringer oppdateres også langt raskere på AIS enn på radar. Til å begynne med var det endel tull med AIS signaler, men de siste 3-4 årene har de vært veldig presise. Det så ut som endel slet med feil input. Ja om man anser det slik at det kun er de fartøyer som har påbud om AIS-sender ombord som kan gjøre skade på egen båt ved et sammenstøt så er vel den teorien grei nok. Men da AIS kom var det f.eks. ikke påbudt på fiskefartøyer under 45 meter samt en rekke andre yrkesfartøyer under en viss BRT. Og i dag er fortsatt unntakene mange, også blant yrkesfartøyer. Fritidsfartøyer har også unntak. Krigsskip har heller ingen påbud om AIS, og en MTB i 50 knops fart moser lett en fritidsbåt til pinneved så å sammenlikne AIS med en radar sikkerhetsmessig er helt uten mål og mening spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Jeg har AIS-transponder, og synes den er til stor hjelp og et kjekt hjelpemiddel uansett forhold. Men i stummende mørke eller ved dårlig sikt er det ingen tvil om at en god radar er utrolig kjekk å ha. Jeg gikk selv innover Drøbaksundet i mørket tidligere i høst, og brukte AIS og hadde god utkikk. Følte meg helt trygg, men plutselig oppdager jeg en annen seilbåt som går parallelt med meg innover, kun 50 meter på min BB side. Jeg antar at den ikke hadde akterlanterne som vistes, og det var vel bare flaks at jeg ikke kjørte på han bakfra (godt mulig han hadde sett meg komme og så trukket til side). Så radar står høyt på min ønskeliste nå. Ser forøvrig ingen god grunn til å diskutere i evigheter hva som er best av radar og AIS så lenge man kan kjøpe begge deler... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ravddo Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Jeg vil tro at en radar med kartoverlay vil være det naturlige å velge hvis man bruker radaren bare litt. Tolking av radarbilde blir mye lettere når kartet ligger bak. Et rent radarbilde krever litt mere bruk for å tolke. Jeg har ikke radar på min båt og savner det egentlig ikke. Når det gjelder militære fartøyer er det faktisk veldig skjelden at AIS blir slått av. For marinen er det på noen øvelser og kystvakten er det stort sett når det byttes felt. Det viler selvfølgelig et ekstra ansvar når AIS blir slått av (siden det er tilgjengelig ombord) og derfor gjøres det ikke ofte. Når Marinen slår det av så er opsrom bemannet og da er det nok ikke mange fartøyer som har bedre radarvakt. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Må tillate meg å være uenig i noe av det ravddo skriver; -da vi fikk ombord radaroverlay på flere større båter var det både avansert, fancy og skulle hjelpe i flere retninger. Året etter når vi skulle sjekke hvor godt det virket var svaret at de hadde sluttet å bruke det. De hadde ikke behov for det. Radarbildet var best uten "bakgrunnstøy". En radar er i utgangspunktet enkel å bruke, men den har også endel verktøy som kan hjelpe navigeringen, tar man i bruk disse verktøyene litt etter litt blir det overlegent. -på Vestlandet er det mye marine, min personlige erfaring er at kystvakt og lignende alle bruker ais mens "krigsfartøyene" ofte går uten. Hva som er grunnen vet jeg ikke. Det finnes faktisk militær utgave av ais der utsendelsen er krypert, som regel har marinen tilsvarende utstyr fra før. Marinen slår både ais og lanterner av under øvelser men da står de også ute med nattkikkert og skaper liten fare. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 (redigert) Kjære JOHANNE En gang for alle Radar er topp, men forsøker å si at hele lystflåten trenger IKKE radar. Mange kan greie seg med AIS og mange ute noen av delene.. Men blir det vanlig at alt for mange mener at det er ok med radar kjøring i 20-30 knop i tåka i leia, så hutte tu. og en MTB i 50 knops fart moser lett en fritidsbåt til pinneved så å sammenlikne AIS med en radar sikkerhetsmessig er helt uten mål og mening spør du meg. MTB i 50 knop hvor i verden er du. Unnskyld ikke oppdatert Fartøyene tåler ikke vibrasjonene fra de nye gassturbinene som sørger for fremdriften. Ristingen fører til at slitedeler ryker og må skiftes ut etter langt færre driftstimer enn planlagt, skriver Bergens Tidende. Meg bekjent er det ingen norsk MTB/kanon båt som har moset noe som helst, har riktig nok vært med på å moset en fiskeskøyte men det var med den første Pigvin raketten. Noen skjær har de truffet, men radaren ser ikke under vann. På det AIS bilde i innlegg 120 var det en 7-8 båter som ikke hadde AIS, men radar, to trivelige frakteskuter i 7-8 knop, to store fiske båter en seilbåt på kryss og to idioter i 20-30 knop som på død og liv skulle foran ferga enda den tuta stygt. De kjørte vel på radar og så at det gikk. Alle vi andre fant seg en plass og passerte fergene på trygg avstand. Redigert 6.Oktober.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Astor Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Jeg var tidlig ute og skaffet meg en AISmottaker ombord. Etterhvert ble det en sender også. I tillegg til radar gir AIS meg tilleggsinformasjon. Informasjon hva slags fartøy og hvilken havn den skal til. Det gir meg handlefrihet til å velge ny kurs ut fra hvor møtende fartøy skal. Den kan fortelle meg hva jeg forventer rundt neste odde av kryssende/møtende fartøy. Men å basere meg på kun AIS på hva jeg har rundt meg av større fartøy kan være farlig. Det har flere kommet inn på med varierende GPS kvalitet på andres og egen båt. Mye flott radarutstyr har kommet på markedet de siste årene. Jeg har sett og praktisert nytt utstyr. Til dere som sitter på eldre radarer, inkludert meg selv. Lær riktig bruk av denne. Tren i dagslys. Ofte. Jeg er fortsatt kjempefornøyd med min Furuno 1720. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Krimart Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 AIS og radar er to forskjellige hjelpemidler som utfyller hverandre. Det er mange eksempler på tilfeller der AIS kan gi deg nyttig informsjon som Radar Ikke gir og selvsagt motsatt. har man en AiS transponder gir man andre båter info om egen posiskon, det gjør ikke en radar. Ellers kan en rimelig AIS mootager gi meg følgene info som en Radar ikke kan: 1: jeg skal forlate en sterkt traffikert havn. et blikk på AiS kan gi info om ferger, skip etc. på vei inn som ligger bak fjellknausene i innseilingen 2: Jeg seiler mellom øyer og nes i et traffikert område. AIS gir info om skipstraffikken også bak øyene og nesene 3: jeg seiler ute på havet, AIS gir info om skibstraffikk som er under horisonten Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 MTB i 50 knop hvor i verden er du. Unnskyld ikke oppdatert Fartøyene tåler ikke vibrasjonene fra de nye gassturbinene som sørger for fremdriften. Ristingen fører til at slitedeler ryker og må skiftes ut etter langt færre driftstimer enn planlagt, skriver Bergens Tidende. Meg bekjent er det ingen norsk MTB/kanon båt som har moset noe som helst, har riktig nok vært med på å moset en fiskeskøyte men det var med den første Pigvin raketten. Skjold klassen gjør 60+ knop. Vel og merke kan de ikke lengre kalles MTB etter den gamle betegnelsen men de utfører den samme rollen og henviser man til denne betegnelsen skjønner vel de fleste hva det er snakk om. At de ikke har knust noen båter hittil skyldes bl.a. at de har skikkelig radarutstyr ombord og benytter denne aktivt etter forskriftene for brovakthold. Ikke at de navigerer etter AIS og kartplotter. Det er dessuten en grunn for at det finnes ulike radarmodeller med ulik sveipehastighet for bl.a. hurtiggående fartøyer osv. Mens en lystbåtradar gjerne kjører på 20-30 sveip pr. min. kjører ofte hurtigbåtradarer på 48 sveip. Dette utgjør en himmelvid forskjell ved navigering i trange farvann. Og JA, jeg har vært med på å seile i 20-30 knops fart som sikker seilas i trange farvann under dårlige forhold med 2 årvåkne navigatører på vakt samt skikkelig radarutstyr. Da sitter begge fokusert mot navigasjonen hele tiden. Men det var vel ikke akkurat dette denne diskusjonen dreide seg om. Personlig foretrekker jeg som nevnt begge deler da AIS/plotter er verdiløs som navigasjonshjelpemiddel i trange farvann under dårlige forhold, (mørke, tåke etc.) bl.a. pga. med den lave standarden som disse fritidsplotterkartene representerer. Litt annerledes er det om du har ex. Olex, Max sea, eller tilsvarende system ombord men det har vel 0.1% av denne kjøpergruppen. Og det vil heller aldri kunne erstatte radaren. Kun supplere. Gjerne i kombinasjon med AIS. Merk at det dessuten er en vesentlig forskjell på AIS klasse A og klasse B. Spesielt på tidlig installerte klasse A systemers lesbarhet for klasse B systems data. Mange yrkesfartøyer seiler med tidlig installerte A systemer og ser ikke nødvendigvis din egen båt selv om du tror det. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Ja om man anser det slik at det kun er de fartøyer som har påbud om AIS-sender ombord som kan gjøre skade på egen båt ved et sammenstøt så er vel den teorien grei nok. .....så å sammenlikne AIS med en radar sikkerhetsmessig er helt uten mål og mening spør du meg. Hvordan i all verden kan du få dette ut av innlegget mitt? Å sammenlikne bruk av AIS for bare 4-5 år siden og i dag er helt bak mål, for det har vært en eksplosjon i utbredelse de siste år. Langs norskekysten fra Trøndelag og sørover ser man nesten ikke yrkesfartøy ink fiskere uansett størrelse uten AIS lengre, begynner å bli ganske mange fritidsbåter med AIS også, vil tro det blir mange flere fritidsbåter med AIS enn med radar fremover, dette pga av at AIS er mye rimeligere enn radar. AIS kan nok aldri erstatte radar, men de utfyller hverandre meget godt. Begge har sine positive og negative egenskaper. Og begge er bare hjelpemidler... Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Mange yrkesfartøyer seiler med tidlig installerte A systemer og ser ikke nødvendigvis din egen båt selv om du tror det. De ser nok klasse B også, bare ikke navnet på båten... Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 vil tro det blir mange flere fritidsbåter med AIS enn med radar fremover, dette pga av at AIS er mye rimeligere enn radar. Det tror jeg du kan få rett i, ikke minst fordi så mange tror at med kartplotter har man full oversikt over hvor man befinner seg og med AIS hvor andre båter er. Og det er alt de trenger å vite... Når da tåka og/eller mørke er et faktum kan virkeligheten bli en heftig opplevelse.. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 De ser nok klasse B også, bare ikke navnet på båten... Det er en svært mange fritidsbåter som KUN har AIS mottaker og IKKE sender. Da er det vel åpenbart at de ikke kan sees av et annet fartøy. Mange meninger her registrerer jeg, men som bruker av båt hele året under mange typer værforhold og mørke er det helt uaktuelt å velge mellom noen av disse utstyrstypene så lenge begge er tilgjengelige. Jeg har begge deler og bruker de deretter. Radar er uerstattelig ved mørkeseilas, i trange leier, ved passering av oppdrettsmærer forankret til blåser etc., Ingenting av dette ser du på AIS. En skikkelig digital radar som brukes aktivt, dvs. nytter de justerimgsmulighetene som finnes aktivt er noe av det beste redskapet man kan ha ombord for sikker seilas. Og som sagt kombinerer jeg med AIS men dette blir for undertegnede mer "kjekt å ha" enn til navigasjonsformål. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 7.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2011 ...med AIS hvor andre båter er. Nei!! Kun hvor radaren ikke dekker, alså rundt nes f.eks. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
baatsman Svart 27.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Den nye HD Digital radaren da, selvfølgelig ? Nå idag er monteringen startet. Har vært med som hjelpegutt. Bruker et firma i Vestfold til å foreta monteringen. Radaren er den nye HD modellen til Raymarine og 18 tommer. Jeg ba om mastemontering, selvfølgelig med masten oppe . Og det fikk vi til, men brukte litt tid. Har mange fall, samt full spinnakerutrustning med lift og hele pakken. Ble ikke bedre plass i masten av det. Men etter og ha jobbet oss nedover med stakefjær gikk det. Nå er radar montert, kabel trukket ned med gjennomføring uten å skjøte kabel. Montøren ville ikke at vi skulle skjøte kabel så vi trekker en 25 m kabel. Kabelen på HD utgaven er tynnere og lettere å trekke. Mandag er for å fullføre. Ble litt mere da jeg plukket med en AIS VHF med ekstra håndsett. Kommer tilbake med litt testresultater etter at montering er fullført og radar er kalibrert. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Chiefengineer Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Jeg tror du blir skikkelig godt fornøyd med denne pakken om alle monteringsmessige "feller" passeres uten å tråkke i dem. Dvs. unngå alt som kan skape forstyrrelser. Er det proffer som står for montasjen bør nok det gå fint. Min erfaring er at ved bruk jobber man stadig vekk med radaren for å utnytte den optimalt når værforholdene er dårlige, selv om autofunksjonene er greie nok. Digitalutstyret til Raymarine er MEGET bra spør du meg. Lykke til med resten av monteringen og prøveturen! Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 (redigert) Vi har et noe spesielt problem - vi bor på broløs øy og kjører svært ofte i "svarte natten" og det er det er det dessverre også endel andre som gjør - uten at de finner det bryet verdt å bruke lys i båten. Radaren vår brukes dermed stort sett i mørket for å unngå tresjekter og nattpadlende kajakker (her i Brekkestø er det faktisk endel av dem - det meste av året). Min opplevelse er at AIS'en og kartplotteren gir mer enn nok informasjon ved kjøring i dagslys og at radar i tillegg nesten gir "too much information". Men i mørket eller når havtåken kommer er den god å ha. Men den er stort sett slått av hos oss. Redigert 27.Oktober.2011 av Trondwi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 18 tom hd er det den 4kw lukkede domen? Jeg vurderer å bytte til samme. Sitér dette innlegget Link to post
Isbåter Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Vi har ryddesalg på lager disse dagene: HD Digital lukket antenne, 4kW, 60cm, 3,9° strålebredd, tilbudspris: 19.000kr E120W 12” skjerm med innebygget kart, tilbudspris: 28.900kr C90W 9” skjerm med innebygget GPS & innebygget kart: 16.790kr Sitér dette innlegget Besøk våres hjemmesider www.isbater.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.