Jump to content

Radar, nytte eller pynt? Vurderer kjøp

baatsman

Recommended Posts

Etter lengre fundering av behov og kostnad,

har fornyelse av navigasjons elektronikken endelig startet. Har i første omgang bestilt en Garmin 4010 og en 18HD radar.

Blir senere forhåpentligvis yttligere en 4010 (eller4008) AIS og kamera.

Ser frem til å få byttet ut en gammel Interphase plotter og den 1. genrasjons JRC radaren som er ombord nå.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

• 2 uker senere...

Nå har vi vært og testet nye radaren. Kalibrert den og testet forskjellige punkter. Jernstaker vises nå på samme sted med radar overlay. Rosa flekk. Hummerfiskere så vi veldig greit. Med ny HD radar synes jeg bildet er veldig bra. Lite forstyrrelser til det jeg har sett før på radar. Nå skal innrømmes at jeg har sett lite på radar. Blir spennende og regner med mye trening til våren

Vi sees!

• 8 måneder senere...

Har bestandig ønsket meg en Radar. Men har vel egentlig ikke hatt bruk for en enda. Mulig jeg går stort sett i godt vær og blir til Kai når været tilsier det. Kjøpte en brukt en for et par år siden. Men har enda ikke montert den:-)

Ser nytten altså, men ikke helt når enda

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Har bestandig ønsket meg en Radar. Men har vel egentlig ikke hatt bruk for en enda.

Det er som med smarttelefon, du vet ikke at du har bruk for det før du har kjøpt :smiley:

Vi bruker radaren daglig, på lengre overseilinger om natten selvsagt men også på dag for å oppdage byger når det kan være slikt, den er også genial for å måle avstand når vi skal ligge på svai, setter bare på noen avstandsringer og radaren så vet vi avstanden til båtene som ligger rundt oss før vi dropper anker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...