Jump to content

Radar, nytte eller pynt? Vurderer kjøp

baatsman

Recommended Posts

Trondwi skrev On 23.8.2011 at 22.19:
AIS complete waste of money.

Du trenger ikke zoome inn ut for å overvåke AIS targets.

På de fleste plottere kan du legge inn alarmsone og du blir da varslet om farlig trafikk.

Regner med at du med din Commuter stort sett ferdes innaskjærs, eller langs land. Skipstrafikken (de som har AIS) befinner seg 5-6 nm eller mer ute fra Sørlandsskjærgården. Sånt sett er AIS for deg - bortkastede penger.

Men for dem som iblandt må bevege seg inn i travle skipsleder, er AIS vedt pengene og vel så det.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

GeirT skrev On 24.8.2011 at 5.06:

Men for dem som iblandt må bevege seg inn i travle skipsleder, er AIS vedt pengene og vel så det.

Geir

Eksempelvis så kan kryssing av Skargerrak, Kattegat være plasser der både radar og AIS kan komme til god nytte. Jeg savner disse hjelpemidlene hver gang jeg er uti der. Eller når jeg kommer fra sjøen og inn mot opplyst land i stummende mørke, og det eksempelvis ligger fiskere der lanternene synes dårlig mot den opplyste bakgrunnen.

Jeg vurderer innkjøp av radar i løpet av vinteren som kommer, kanskje det vanker noen vinterpriser fra leverandør. Jeg har gps/kartplotter type Northstar med navmans signaldeling og også NMEA heter det vel. Jeg lurer på følgende:

For å bruke soneinndelt alarm sammen med radaren, må den kommunisere med kartplotteren, eller ligger dette innebygd i radaren.

Vil det være best å spandere på en av de nye bredbåndsradarene, er de en så stor revolusjon som leverandørene vil ha det til tro?

Vil radaren kunne plassere objekter, f.eks. store skip, med riktig posisjon på kartplotteren uten egen AIS mottager?

Vil radaren fungere bra plassert helt akter på en targabøyle selv om man har mast og seil oppe (vil radarsignalet bli forstyrret eller dempet av seilføringen?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Frøken Fryd skrev On 23.8.2011 at 22.21:

Radar er meget nyttig hver gang du har redusert sikt, enten det er mørket som er kommet frem, tåke eller regn. Bruker du kun båten på solskinsdager er radar bortkastet penger. Men jeg kjenner til folk som returnerer tidlig fordi det er ventet regn, det slipper du å bekymre deg over med radar.

Ser ut til at Bitteliten har byttet leverandør av radar når han skiftet båt, hadde vert morro om du kunne lagt inn en erfaringsammenligning i radarbilde-tråden, en tråd som er nyttig for alle som ikke er 100% trygg på radaren sin :yesnod:

Definisjonen av nedsatt sikt: Uttrykket nedsatt sikt betyr ethvert forhold hvor sikten er nedsatt på grunn av tåke, tjukke, snøfall, svære regnbøyer, sandstormer eller hvilke som helst andre liknende årsaker.

Mørke betyr ikke at det er dårlig sikt.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Lav sol er kilde til nedsatt sikt, som også godværsseilere møter på.

For meg er det utenkelig å kaste loss uten at radaren er slått på. Opplever at den i dagslys og god sikt er svært nyttig for å hjelpe til med å lese terenget rundt meg, og bekrefte posisjon. F.eks kan det være vanskelig å se åpningen av en fjord i en jevn kyst. Et blikk på radaren, og man får bekreftet at kartet stemmer med terrenget.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Jeg når min radarantenne ved å sette husstigen min på dekk. Den er montert mellom dekksbelysningen og salingshornet. Den bør ikke for høyt opp, da det blir store bevegelser når båten slingrer. Du kan derfor godt monterer feste for radaren uten å rigge ned.

Jeg har AIS i tillegg, og i sum er radar og AIS meget gode hjelpemiddel. Til å begynne med lot jeg valgene for radar være på Auto. Erfaringen min har vist at det kan bli for dårlig, så nå justerer jeg Gain manuelt. Jeg bruker den også i dagslys, når motoren går og oppdager båter på radaren, før jeg har sett de med blotte øye.

Seilbåt som kommer rett imot gir ofte dårlig ekko, men ved å andre litt på måledistanse og Gain kommer de fram.

Jeg innser i dag at det jeg har praktisert med å seile i tåke er nærmeste galskap, når det er radar å få kjøpt. Vi var to båter som seilte over Nordsjøen i lag. Vi så hverandre da vi gikk ut fra Ålesund, og så ikke hverandre igjen før vi var inne i sundet i Lerwick. Det var tett tåke hele overfarten. En supplyer på Statfjord holdt øye med oss, og ga oss kurskorreksjon i forhold til en installasjon. Han ombord der var meget overrasket over at ingen avo ss hadde radar. Da først innså jeg galskapen i å gå uten radar.

Har selv en museumsgjenstand av en Radar fra midten av 80 tallet. Bruker den Ved nedsatt sikt og etter skumring.

Radar finner eg meget hjelefult, selv om eg ikkje har alle de mulighetene ein moderne radar gir. Pleier bruke ein båt med påhengs til å stille inn følsomheten for den dagen. Når eg ser den er radaren så bra eg får den.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Min mening:

Drit i mastemontering, kjøp et slingrefeste til akterstaget så blir det skikkelig samtidig som det blir enkel montering, mindre vekt høyt oppe og ifølge enkelte mindre seaclutter nær båten, fiks ferdig badabing.

Noe folk her ikke nevner men som vi bruker radaren endel til er å se byger på avstand når vi er ute i dårlig vær, vi har faktisk brukt radaren til å seile gjennom et belte med regn uten å nesten bli våt i sommer, fant et hull og endret kurs og seilte gjennom med brak og plask på begge sider mens vi hadde mye bedre forhold.

Eneste som er irriterende med radaren er at du med overlay ser hvor elendig kartet i plotteren egentlig er

Redigert av Enzo (see edit history)

Hei,

Ser jo at det unison enighet her om at radar er en fornuftig investering.

Jeg vil si tja, ja kanskje til og med nei. Har du nok penger er det jo greit, men må du prioritere synes jeg både kartplotter og autopilot kan være bedre investeringer for en bedre båtvhverdag.

Har hatt en Kragerø 32 med Simrad RA 31 radar og en Saga 315 med Raymarine radar. Jeg har hatt båt i 20 år ligger på mellom 60 og 70 overnattinger, derav 3-4 feriuker og har enda ikke opplevd denne "farlige" tåken. Tåke opplever jeg gjerne ett par ganger i året og da lar jeg heller være å gå ut.

Jeg er glad i duppedingser og for begge disse radarene måtte det en god del knotting til for å gjøre seg kjent med produktet i allslags vær. Av og til til stor irritasjon for kone som synes dette var meget asosialt.

Derimot er kartplotter et hjelpemiddel med meget lav bruketerskel og noen man har glede av hele tiden.

Sitter på Bitteliten med skiftenøkkel og slegge nå, og demonterer. Ikke mye gelcoat-skade hittil :lol:

Ellers

Det er mye som taler for det blir radar. Det er mange gode argumenter for det, og ikke minst hva Enzo skrev med byger.

I tillegg holder jeg på med å sjekke ny VHF. Har en ny Raymarine som er montert på kartbord, og den hører vi ikke ute. Kan heller ikke se at den har utgang for ekstra høyttaler. Håndholdt er greit båt-båt i følge. Regner med at ingen av de andre håndholdte rekker lengre :cool: , men vil sette på en svensk jaktantenne(samme frekvensområde) for å sjekke.

Vi sees!

Framtia skrev On 24.8.2011 at 18.57:

Radar står på min venteliste også. Du bør også tenke på strømforbruk, spesielt hvis du har ambisjoner om å seile langt med radaren på.

Uten at jeg vet dette, regner jeg med at det ligger en eller annen slags

"batterispar-funksjon som kan aktiveres, event de-aktiveres ved trafikk.

Har ikke sett på strømtrekk, men regner med at produsentene har tatt med seilbåter i konstruksjonen.

Vi sees!

Bonus, hva brukte den gamle? Oppgraderte du til ny plotter også. Glemte å se på dæsjen din i Sæby.

Har fått forståelse at plotter-verden har gått noen steg videre, men kanskje Raymarine ikke helt har blitt med, eller tar jeg feil.

Har nå stort sett LED i alle lamper, tar det igjen her.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

baatsman skrev On 24.8.2011 at 20.55:

Bonus, hva brukte den gamle? Oppgraderte du til ny plotter også. Glemte å se på dæsjen din i Sæby.

Jeg byttet til ny plotter, ny GPS mottager, ny radar og nytt ekkolodd. Jeg finner bare det samlede forbruket for den gamle plotteren og radaren; 60W. Den nye plotteren (Simrad NSE12) + Radar i driftmodus bruker litt mindre, 52W. Men, plotteren er da vesentlig mere avansert og har større skjerm. 12" mot den gamle 10".

Skal man spare strøm kan man gjøre følgende:

-lag en guard zone forann båten (ett område definert på forhånd)

-sett radaren i "watch" mode

Nå sviver radaren hvert x antall minutt noen runder og alarmerer om det kommer ekko innenfor det angitte området.

Nå det er sagt vil jeg tro skjermen trekker endel strøm av totalforbruket så om en sparer så mye vet jeg ikke, har faktisk aldri sammenlignet strømforbruket med radar på og i standby.

Eg har dette mastefestet Scanstrut self leveling lMM-1 http://www.scanstrut.com/gallery/index.php?cboProduct=10010 (5-600 euro trur eg i 2009/Irland)

Montert med masten påmontert, og hengende i kran/sele. Brukte røret til lanterna, og fresa litt større hull nede i masten.

Oppe i masten brukte vi noen litt store eksisterende hull, husker ikke helt hva/hvem/hvor de var plassert.

Litt skygge av forstaget, men veldig lite. Var mer skygge på gamle båten der eg hadde radar mast akter.

Masteløsningen gir litt mer skygge akterover, men ingen av løsningene har nevneverdige problem.

Eg ønsket ikke å ha mast akter på dagens båt derfor valget, ellers var akterstagløsningen vesentlig dyrere. (men enklere å montere)

Eg har en Raymarine E-80 med 2.2kw antenne. (2.2 er litt smekrere/lettere derfor valget)

E-80 er ikke kjennt for lavt strømforbruk men her er noen målinger.

3,13A Kartplotter Raymarine Full bakbelysning

2,11A Kartplotter Raymarine Null bakbelysning

2,21A Kartplotter Raymarine Medium bakbelysning

3,87A Radar Raymarine Oppvarming og full bakbelysning

4,62A Radar Raymarine Transmitt og full bakbelysning

3,80A Radar Raymarine St.by og full bakbelysning

Radar er viktig for meg da vi har en del tåke, og den kjem raskt.

Det går mest på manuell justering da det føles tryggere. Har heller litt for mye sjørefleks enn litt for lite, da er man sikrere å sjå de minste ekkoene.

OK radar men det finnest nok mye som er bedre.

Bruker litt overlay selv om eg ikke har gps kompass, så lenge man har brukbart bein kurs går det greit. (får jo dobbelsjekka mot plotter da)

Får legge ut noen bilder i radar tråden en dag man har bedre tid.

Redigert av volfro (see edit history)

I natt gjorde jeg en viktig erfaring. Jeg hadde et lys forut til styrbord. Samme hvor mye jeg justerte radaren fikk jeg ikke noe ekko fra båten med lyset. Jeg hadde også et lys til babord med tilhørende skikkelig radarekko. I det jeg har lyset på styrbord tvers får jeg radarekko. Jeg hadde genuaen oppe, og det gjorde at radaren ikke "så" båten. Jeg som hadde innbildt meg at radaren "ser" igjenom seilet.

En episode fra i fjor påske på vei mot Sverige.

Vi hadde kommet oss gjennom Gullholmsundet vest av Jeløya. Tåke lå tjukk som graut. Jeg observerer instrumenter mens fruen har visuell utkikk. Radar og plotter med AIS var i bruk. Bak øyer og fastand ser ikke radaren noen verdens ting. Det gjør AISen. Bastøferjene observeres og planlegges i god tid.

Nede ved Larkollsundet får vi på AISen melding om at en taubåt er på vei mot oss. Den ligger bak øyene og radaren ser derfor ikke taubåten. Og han ser selvsagt oss da vi har AIS sender ombord. Det vi vet av erfaring er at denne taubåten har slep som oftest henger langt bak. Da vi møtte taubåten og mens den passerte så vi enda ikke slepet. Tåka var temelig tykk. Det har hent at båter har kommet mellom taubåt og slep i slike tilfeller.

I vårt tilfelle var radar og AIS et godt hjelpemiddel.

Det hører med til historen at vi ble praiet av en fritidsbåt utenfor Hankølandet som spurte om veien til Fredrikstad. Han hang seg på til Strømtangen hvor tåka lettet såpass at han fikk landkjenning.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Radar er et uunnværlig hjelpemiddel ved nedsatt sikt samt mørkeseilas. Men den bør også brukes i opplæringsøyemed under "vanlig" seilas for å bli kjent med deteksjonsmulighetene og innstillingene. Det er dessuten stor forskjell på ulike typer. Begge mine siste radarer har vært Raymarine og synes de er suverene. Har typen med digital antenne nå.

Kjører du kun fra A til B som en kort etappe og i dagslys under gode værforhold kan du nok godt unnvære radaren men for min egen del er dette fullstendig utelukket. Den faller dessuten inn som en naturlig del av en komplett utstyrspakke som gir mindre bruksbegrensninger for båten.

arkmarin skrev On 25.8.2011 at 4.08:

I natt gjorde jeg en viktig erfaring. Jeg hadde et lys forut til styrbord. Samme hvor mye jeg justerte radaren fikk jeg ikke noe ekko fra båten med lyset. Jeg hadde også et lys til babord med tilhørende skikkelig radarekko. I det jeg har lyset på styrbord tvers får jeg radarekko. Jeg hadde genuaen oppe, og det gjorde at radaren ikke "så" båten. Jeg som hadde innbildt meg at radaren "ser" igjenom seilet.

Det visste jeg ikke, trodde radaren ville se gjennom seilet. Jeg har tenkt å montere antennen på targabøylen. Noen med synspunkter på dette?

arkmarin skrev On 25.8.2011 at 4.08:

Jeg som hadde innbildt meg at radaren "ser" igjenom seilet.

Har samme erfaring fra forrige båt. Der var antennen plassert så lavt at den måtte "se" gjennom toppen av kalesjen.

Dette førte til kortere rekkevidde forover. Lett å se ved regnbyger, da ekko fra disse ble svakere rett forut enn ellers. Sjøekko fikk også en "utsparing" rett forut som ikke var der uten kalesjen.

Den ser gjennom kalesje og seil, men ikke like godt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...