Jump to content

Hjelper det å hone trang sylinderforing Sabb 1H 6-8hk?


Pledd 74

Recommended Posts

Har endelig fått snurra på min fars gaaaamle sabb 1H.

Veiva ser ut som den kom ut fra fabrikken i går, det samme gjelder stempelet og ringene. Ingen koks og dritt.

Motoren har stått sikkert 15 år ute i all slags vær. Riktignok montert i en båt på land med deksler etc. men fortsatt ute med frost og det som hører med.

Motoren er saltvannskjølt.

 

Sånn er dagens status:

 

Veiv uten stempel sviver meget pent, støtstengene/"nokkene" beveger seg slik de skal, toppen har ingen synlige sprekker.

Slik det ser ut så henger den på stempelet, og jeg mistenker at foringen er blitt innsnevret i nederste kanten (ca 13 cm. nedi sylinder.) Stempelet mitt er 10cm.

I går honet jeg sylinderen med fokus på å slipe mest i nedre kant. testet stempel i dag, trangt som fy...

Honet mer og stempelet ble lettere.

Når stempelet er på topp så klarer jeg bruke startsveiva de to-tre øverste cm. Ellers så er det harde tak som må til..

 

Kan jeg fortsette å hone i nedrekant?

Vil stempelet noen gang svive lett? eller har jeg da ødelagt alt av max grenser på foring?

Har ikke testet klaringen da jeg ikke har micrometer.

Har også lest at om foring er insnevret så må man bytte foring.. Om det er tilfelle, går den på dynga om ikke noen trenger deler.

Har komplett propellaksling med fettkopper, propeller ++

 

Hadde vært utrolig gøy og "tøffet" den i gang da.. det hadde blitt en seier :)

Link to post
Share on other sites

Med den der metoden ville det nok vært litt av en seier. Har du plukket av stempefjærene og snurret motoren uten at disse er montert? Godt oljet? Kanskje har det satt seg dritt mellom stempelet og fjærene. Ellers så er honing mer rensing av sylinderflatene og for å sørge for korrekt oljefilm. Det du gjør er å forsøke på sylinderboring med sandpapir. Altså øke toleransen fra XX,000 til eksempelvis XX,025. Her handler det om hundre og tusenedeler. Ta en titt på tommestokken. Ta den minste biten og hakk den opp i hundre biter. Så skal du ta to- til tre av disse bitene som er utvidelsen av sylinderen. Omtrent.

Link to post
Share on other sites

jeg mistenker at foringen er blitt innsnevret i nederste kanten (ca 13 cm. nedi sylinder.)

 

Nå har ikke jeg noen MBA i metallurgi, så jeg skulle gjerne vist hvordan dette skulle gå til. Altså at ett hull i en foring "gror igjen" av nytt metall. Uten at vi snakker om rust. Tror du kan glemme den teorien :cool:

 

Hvis det var min motor, ville jeg demontert ringene og skrapet rent ringsporet i stempelet, der finner du ofte dritt som bygger seg på på baksiden av ringene.

Sett deretter ringene inn i bunnen på foringen(hvor den er minst slitt) og kontroller at du har korrekt åpning/toleranse på ringene. Er de for trange kan man forsiktig file ringene på enden

Deretter oljer du inn stempel og foring og sjekker at det løper lett i sylinderen uten ringer.

Så kan du montere ringene og sette på plass stempelet igjen.

 

Jeg ville dog ha kostet på meg ett mikrometer fra Biltema e.l. og sjekket diameter og rundhet i sylinderen hvis jeg var i tvil om alt var ok.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kan det tenkes at foringa har blitt deformert, f.eks pga overoppheting?

 

Ellers enig i å prøve om stempelet går lett uten ringene på.

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Her kan det tenkes at rust i kjølekappa har sprengt innover og deformert sylinderforinga.Motoren har stått i årevis uten kjøleveske i kanalene.Jeg såg en gang at Marna advarte om at dette kunne skje derom en motor ble stående tørr i lange perioder.Jeg antar jeg har det samme problemet med en FM som har stått slik i 10 år

 

Gutek

Link to post
Share on other sites

har hørt at en metode for å få ut rust av kjølekanaler osv er å legge hele sylinderen i sitronsyreoppløsning , montro om det vil hjelpe her..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takker for alle svar :)

 

Ringsporene er rene som aldri før. Tørket og blåst rene med trykkluft. Har også testet at alle ringene kniper helt igjen inn mot stempelet.

Jeg tror på innsnevrings /deformering teorien min i fbm rust i kjølekanaler. Andre på forumet har hatt det samme og måttet byttet foringen.

Jeg kan teste stempel uten ringer for å se, godt innsmurt med olje selvsagt! Da skal vel stempelet om-alt-er-rett mer eller mindre falle ned i sylinderen med liten motstand?

 

Et par tester til uten hell så blir den til salgs i deler.

Si fra om dere trenger noe, for da blir det billgsalg !!

Link to post
Share on other sites

Skal teste... kanskje i kveld allerede.

Noe spesielt triks for å få av stempelringene uten spesialverktøy? (har enkelt fått på stempelet med hjelp av to skrujern og litt lirk flere ganger.)

 

Men gitt at min teori stemmer.. nederste del av foring er innsnevret /litt oval kanskje i verste fall.

Også får jeg stempelet med ringer til å gli pent å ryddig i sylinderen med startsveiven etter litt mer honing.

Iom innsnevring er så langt nede i foring så berøres ikke de 3 øverste stempelringene av dette, derfor bør kompresjonen kunne fortsatt være ok?

Jeg tror at kun nederste ring er berørt av innsnevringen.

 

Hvilken funksjon har denne nederste ringen?

Link to post
Share on other sites

Ringsporene er rene som aldri før. Tørket og blåst rene med trykkluft. Har også testet at alle ringene kniper helt igjen inn mot stempelet.

 

Her rykker det litt i foten hos meg. Ringene kniper helt igjen mot stempelet... Nå spørs det hvor mye eller lite "helt" er, men hvis du setter inn ringene i sylinderen(når de er demontert fra stemplet) så skal det være ett lite gap mellom endene på ringene. Dersom de er helt tett når motoren er er kald, vil de garantert knipe når de blir varme og utvider seg i lengderetningen(omkretsen). Hvor stort gap det skal være på Sabb'en har jeg ingen aning om, men det er sikkert en tidel eller fler. Du kan jo gjøre følgende enkle test.

Sett inn en ring i bunnen av foringen og mål gapet med ett søkeblad. Bruk deretter stemplet til å skyve ringene noen cm lenger opp. Mål igjen. Fortsett hele veien til toppen. Dersom sylinderen er "normal" vil den være aller minst slitt under nedre vendepunkt for stempelringene. Deretter vil den være mer og mer slitt til du kommer til øvre vendepunkt. Her vil slitasjen være på sitt største.

Hvis den kniper ett eller annet sted på veien, er det en deformasjon i sylinderen.

 

Når det gjelder rustsprengning er det store krefter i sving, men jeg har sette mest av at det sprenger utover i kjølekappa(støpejern), ikke innover i stålforingen. Når der er sagt har jeg sett dette på FM og Sleipner. Om Sabb har en annen type kjølekappe eller konstruksjon kan jeg ikke uttale meg om.

 

Kan du ikke vippe ut en frostplugg eller to og se om kjølekanalene har grodd helt igjen. Det må du jo gjøre i alle tilfelle før du skrur det hele i sammen og skal bruke den videre. Gjøres som regel enkelt rent med stiv ståltråd/sveisetråd og vannspyling. Da får du vekk 95% av all rust. Resten kan være, det begynner å ruste med en gang igjen likevel. Marna anbefaler å stake opp alle kjølekapper hvert tiende år.

Link to post
Share on other sites

Jeg kniper ringene sammen slik at de flukter med stempelet. Der er fortsatt et mellomrom mellom endene på ringene, men dette beviser at det ikke er koks eller dritt i ringsporene mine.... var det jeg tenkte å få frem:)

Noe smart måte å ta av en stempelring for å utføre testen med ring da? redd for å knekke den.... off..

 

Stempelet går ikke inn i veivhuset nedenfra så det blir vanskelig å skyve ringen med stempelet for denne testen... får finne en annen smart løsning hmmmm.... undre undre:)

Link to post
Share on other sites

Da er stempelring "testen" tatt!!

11 cm nedi sylinder bet ringen sammen i endene. presset den selvsagt da ikke lenger ned..

 

Hadde skarpt lys i bunn av sylinderen, men såg ikke noen oval form på sylinder i form av at det ble lysskinn mellom ring og foring.

I motsetning til der endene møttes så var det selvsagt lysskimt pga de ikke er 100% sammenpresset.

 

Testet så med kun stempel UTEN ringer.. det stoppet også på ca 11-12 cm nedi sylinder.

 

Det ville forundre meg at foringen ikke er oval, men dog ikke synlig med min "lystest"

 

Forslag til hva jeg bør gjøre videre?

Hone /slipe nederste del som jeg tenkte...?

Link to post
Share on other sites

Du kan jo sjekke om du får spent den opp i en dreiebenk og boret den sylindrisk igjen... Du må selvsagt være ekstremt nøyaktig i oppspenningen siden toppen av foringen antageligvis er på rett mål, men det koster ingenting hvis du har tilgang eller venner med riktig redskap. Sjekk som sagt hvordan kjølekappa rundt foringen ser ut.

Som andre sier er det ikke umulig at foringen synger på siste verset, men får du den sylindrisk og får motoren til å gå igjen kan du jo knipe ett par sesonger til mens du leter etter ny sylinder/foring.

Link to post
Share on other sites

Ut fra det jeg har lest og funnet på forumet er og på nettet, så koster en ny foring ny summen av 2 eldre tresnekker tilsammen inkludert 2 Sabber som dunker og går allerede = ca 7000 (?)

 

Jeg har forøvrig ingen båt å sette den i heller, men gleden av å få den til hadde vært fantastisk!

Kanskje hadde jeg skaffet meg en gi-bort-sjekte å montert den i også.

Måtte nok kvittet meg med noe da... har i dag en liten trejolle, en daycruiser, en eldre restaurert påhenger også denne sabben da... :)

 

Jaja.. får søke litt til på foringer. Men delesalg er allerede lagt under "marked" så i utgangspunktet løp og kjøp:)

Skal se på demontering av foringen, mistenker at kjølekanaler er gjengrodd av rust.

Link to post
Share on other sites

Min far hadde engang problemer med trange foringer på en 2 syl. 16HK. Det viste seg etterhvert å komme fra tettnings-ringene nederst rundt foringene. De var blitt gamle og så harde at de presset foringene sammen nederst. Dvs. ved kald motor var det ikke merkbart. Den startet lett og gikk fint, men når den ble litt varm var det liksom noe som bremset. Etterpå var den ikke til å rikke - før den ble kald igjen.

 

Motoren hadde da stått ubrukt innomhus i flere år. Etter at nye tettnings-ringer ble montert, gikk motoren normalt. Jeg tror ikke foringer og evt. andre ting ble skiftet.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...