Jump to content

NAVTEX


First 31.7

Recommended Posts

Jeg har en NASA navtex mottaker.

Jeg synes den er grei nok med LCD skjermen slik at jeg slipper papir.

Dette er relativt ukompliserte greier, så man kan vel bare velge etter pris.

Denne mottakeren er så snill på strømmen at jeg har koblet den til alarmkretsene, utenom hovedbryter, slik at den alltid står på.

Problemet jeg har med den, er at dersom det ligger mange seilbåter rundt meg, slik som i Skagen eller på Læsø, blir mottagningen merkbart dårligere. Jeg tror nok det hadde gavnet å flytte antennen opp i salingen.

Furuno har også et par modeller, en med LCD skjerm pakket i samme boks som GP32, og en "blackbox" modell for tilkobling til PC. Sistnevnte har også værfax funksjon.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Hei!

Tiden for julepresanger (til seg sjøl og andre) nærmer seg.  Jeg har i den forbindelse spørsmål om Navtex.  Er det noe som har erfaringer med dette, og eventuelt merker og pris?

mvh

S/Y Mildrid

Hei igjen,

Ja, jeg har Furuno NX-300, den er montert for noen uker siden og jeg må si at det er et fascinerende apparat! Anbefales gjerne som julepresang til seg selv eller noen andre man er glad i....

Ved kjøp av Navtex idag tror jeg nok man skal passe på å få en som tar imot "dual frequency", slik som f.eks den nevnte. Prisen er i området 3.500. NOK.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Rekker du frem i tide til turen imorgen, så får du rikelig anledning til å fingre med Navtex'en - og diverse annet "kjekt å ha".

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hadde en NASA Navtex i båten intil den ble stjålet sammen med en masse annet utstyr tidligere i høst. Navtex'en hører ikke med til det utstyret jeg vil gjenanskaffe. Reiser du på jordomseiling og over store havstrekk er nok Navtex et godt hjelpemiddel vil jeg tro. Nærmere kysten får du den samme infoen på VHF som på Navtex og værmeldfingene du mottar på Navtex'en har typisk "for stor målestokk" til at de er særlig nyttig lokalt.

Jeg som stort sett ferdes i Oslofjorden med avstikkere langs svenskekysten har liten nytte av side opp og side ned med meldinger om forholdene på Doggerbank og Hebridene (hvor nå det måtte være) Det nærmeste aktuelle område det varsles om for meg var Skagerak. Jeg hadde da mer nytte av lokal værmelding over radio og sendingene fra kystradioen på VHF. Mitt råd. Dropp Navtexen hvis du ikke skal på langtur,. Putt heller penga i en ny og forbedret VHF. Det har skjedd mye på denne fronten de seneste åra.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Men jeg synes nå at det er greit å vite at lykta jeg vil styre etter er slokt der jeg kommer tuslende i mørket.Jeg synes å forstå at mer detaljerte varsler på 490 kHz også vil komme i Norge.

Jo da, greit å vite at lykta er slukket selvfølgelig, men dette får du også vite på VHF. Så kan det være greit å ha det skriftlig og kunne hente det opp senere selvfølgelig. Fikk du ikke med deg navigasjonsvarslene på VHF må du vente til neste gang, eller spørre separat.

Ellers er nasjonale og internasjonale sendinger stort sett identiske etter hva jeg har sett, men har er det kanskje forbedringer på gang?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Reiser du på jordomseiling og over store havstrekk er nok Navtex et godt hjelpemiddel vil jeg tro. Nærmere kysten får du den samme infoen på VHF som på Navtex og værmeldfingene du mottar på Navtex'en har typisk "for stor målestokk" til at de er særlig nyttig lokalt.

Enig

 

se forøvrig dette, som jeg skrev i en tidligere tråd:

Bare for å opplyse nye lesere. Værinformasjon kan tas ned på mange måter.

 

Det enkleste er for de fleste å høre på værmeldingen fra Rogaland Radio på 1314 kHz etter nyhetene og været klokka 2200. De dekker havområder opp til Svalbard/vest for Irland/Nordsjøen/Norskehavet+ litt til. De fikk vi inn flere hundre Nm vest for Irland på en vanlig bilstereo av billigste sort og en sånn diskosantenne av gammel årgang. Generelt er det best forhold om natten. Du kan også høre på BBC 4 på 198 kHz klokka UTC 1201, 1754 og en gang rundt midnatt og en tidlig om morgenen . (tidspunktene står i alle Reeds Nautical Almanacs, og den trenger du hvis du skal over til Storbritannia/Irland uansett - et must, kjøp en på Nautisk Forlag)

 

Litt mer avansert er en Navtex mottager. Nasa har noen modeller, og ICS noen andre. Andre firmaer lager sikkert noen de og. De har alle en dedikert antenne. Værmeldingene sendes "ferdig tygd og tolket" som ren tekst fra strategiske stasjoner med rekkevidde mellom 300 Nm og 500 Nm, noen ganger mer, noen ganger mindre. I praksis er du dekket 2-3 hundre mil offshore i hele Europa, så godt som hele i Nordatlanteren, og langs USA. Det er bl.a. en kraftig sender på Azorene. Resten av verden vet jeg ikke noe om, men det skal være dekning der også. I tilleg til værmelding får du informasjon om marineøvelser, store slep, ødelagte/slukte fyr/bøyer, isfjellgrenser, døde flytende hval o.l. alt etter hva du velger å ta ned. Vi fikk f.eks. vite at Feistein fyr utenfor Stavanger var slukket, mens vi fremdelses hadde en uke igjen til Irland  :lol: Sendingene går på 518 kHz (engelsk) og 490 kHz (lokalt språk)  Pass på at du får en mottaker som kan ta ned begge frekvensene.

 

Enda mer avansert er å ta ned værfax. Da får du et værkart du må tolke selv. Lett midt i atlanteren, men ikke fullt så enkelt f.eks. i Nordsjøen. For å ta ned værfax må du ha litt mer utstyr, de vanligste metodene er jo omtalt i andre innlegg her. Basis er ofte en kortbølgeradio og en PC. Bare en ting: Vil du ha en laptop stående på kartbordet når det er liten storm? Det er ofte da du vil vite hva værmeldingen sier... Det virker fint når det er smult, men tenk over hvordan det blir hvis du skal langt offshore og alt står på hodet. Et fast opplegg er da absolutt å foretrekke.

 

Min konklusjon har vært at navtex er bra. Den bruker ikke mer strøm enn at den kan stå på hele tiden, og jeg slipper derfor å følge med på klokka for å få med meg de forskjellige varslene. Ikke behøver jeg å tolke værkart heller, og i tillegg får jeg varsel om andre ting enn bare vær.

 

Jeg håper at jeg klarte å belyse temaet værmelding litt. Kanskje litt på siden av topic, men forhåpentligvis ikke for langt ute.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Dette begynner vel, i klassisk Baatplassenstil, å spore av :wink: , og fjerner seg noe fra det opprinnelige spørsmålet.

Det jeg vil fram til, er at disse opplysningene står på skjermen når jeg kommer ombord i tekstilcruiseren før avgang eller etter ei økt på fordekket hvor jeg ikke hører VHF.

 

Men, selvfølgelig, dette er svært individuellt og har med bruk av båten å gjøre. Selv er jeg inne i en prosess hvor jeg seiler stadig lengre strekk, og øker "operajonsområde".

 

Og, det sagt, Navtex hadde vel ikke stått øverst på utstyrslista mi på en ny båt, men nå står den engang der, og jeg synes den er grei å ha. (Kjekt å ha, var det vel).

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

...........Det jeg vil fram til, er at disse opplysningene står på skjermen når jeg kommer ombord i tekstilcruiseren før avgang eller etter ei økt på fordekket hvor jeg ikke hører VHF......... dette er svært individuellt og har med bruk av båten å gjøre. Selv er jeg inne i en prosess hvor jeg seiler stadig lengre strekk, og øker "operajonsområde"..

Heisan,

Jeg synes dette er helt OK, og skal kjøpe en selv til våren, da mine turer også er "lengre" og er "kjekt å ha" av forskjellige årsaker.

 

1) du er ikke avhengig av tid og lytting .. dumt å miste kulingvarselen, hvis du holder på å endre seilføringen for nattseilasen.

2) du vil ha en viss historie som du kan referere til når du oppdaterer din posisjon på kartet.... og kan følge værsystemers bevegelse, som du lett kan legge til dine egne værkart.

3) en kan lett endre seilasen slik at den går rundt værsystemet, og ikke gjennom..

 

Men den vil jo trekke litt strøm da.....

 

Haugevis rundtomkring fra gode gamle med papirutskrift ..... til infellbare LCD skjermer med godt minne. Billigste her borte er NASA sin basis modell (dual frequency, men ikke infellbar) Bildesom ligger på rundt £160 i noen butikker, og opp til de mer avanserte med større skjerm £300 og til og med de som fungerer som VHF, GPS og NAVTEX til rundt £450 for pakken..Bilde

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Har selv en Silva S15 VHF med kombinert NAVTEX mottager. Nytten av NAVTEX er etter min mening begrenset, ut fra de årsaker som er nevnt over (sender sjelden, veldig overfladiske værvarsler).

 

Fordelene er naturligvis at man kan ta imot NAVTEX hele tiden, slik at siste værmelding og navigasjonsvarsel alltid ligger i minnet.

 

I Oslofjorden har vi uansett Meteorologiskes "Småbåtradioen" som sender kontinuerlig.

 

Det er mye annet jeg som vanlig lystbåtbruker hadde brukt penger på først.

 

PC-basert NAVTEX har alle ulempene og ingen av fordelene, med mindre PC'n er på kontinuerlig (også når man ikke er i båten).

 

Det er forøvrig også mulig å ta ned NAVTEX (og Værfax - samt teleksmeldingene fra den tyske værtjensten) på PC vha en kortbølgeradio, for spesielt interesserte.

 

Geir

Link to post

Skal man først svi av noen lapper på en Navtex, ville kjøpt en med plass til mye tekst på skjermen. Enkelte av meldingene er ganske lange, og det blir mye blaing, og lett og miste oversikten med en liten skjerm. Jeg syns den billigste NASA modellen har plass til alt for lite tekst på skjermen. NASA Clipper har en større skjerm, men koster noe mer, søk på NASA Clipper på nettet, så får du opp endel nettbutikker som selger den.

 

NASA Target har 8 linjers skjerm med ca 40? tegn i bredden

NASA Clipper har 16 linjer med 40 tegn i bredden

 

Jeg har en ICS, den har en skjerm på 480 x 320 pixel (ca 30 linjer med 36-40 tegn per linje) (telt på et bilde, ikke helt nøyaktig, forøvrig kan man velge bokstavstørrelse) Litt dyrere, men det er når det er dårlig vær du trenger den mest. Og da har du ikke tid til å gå deg bort på en liten skjerm. Et raskt søk forteller at den koster ca £425,- men den finnes i forskjellige utgaver, så det lønner seg å sjekke at man sammenligner pris på samme produkt før man bestemmer seg for en butikk.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Hadde du noe særlig nytte av NAVTEX mottageren på langturen din? Var værmeldingene gode nok til at de var nyttige, både på hav og langs kyst?

Vi kjøpte den på Gran Canaria, og fikk vel ikke brukt den noe særlig på turen over til karibien. I Karibien brukte vi den mye, og opp langs USA og Canada og over dammen hjem til Norge var den ibruk på hvert vaktskifte. Vi hadde god nytte av den i Irskesjøen og Nordsjøen også, men rundt fjæresteinene er nok en lokalradio eller VHF bedre egnet. Fordelen når man reiser mye rundt er at man slipper å holde styr på forskjellige frekvenser og tidspunkter for når det er værmelding. Det hendte flere ganger at vi kunne hjelpe andre seilere med fersk værmelding via VHF.

 

Unntaket er BBC CH 4. Den får du inn på 198 kHz "overalt", spesielt om natten. De melder for kysten og havområder mellom Grønland/Norge og ned til Gibraltar. Veldig bra. Sender værmelding 4 ganger i døgnet. På VHFen blir det annonsert på kanal 16 først, men det er jo ikke alltid man får med seg det.

 

Uff, vil ut igjen nå, må slutte å skrive ... :cryin:

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Problemet jeg har med den, er at dersom det ligger mange seilbåter rundt meg, slik som i Skagen eller på Læsø, blir mottagningen merkbart dårligere. Jeg tror nok det hadde gavnet å flytte antennen opp i salingen.

upplever samma problem med min, jag har en Clipper Navtex!

jag sende ett mail til fabriken, dom svarade att mottagarna er veldi 'känsliga' för landström,

kansje har det noe med växelström eller ladaren o göra som stör dom!

(jag har heller ikke optimal plassering på min)

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...