Jump to content

Nå går det inflasjon i antall fot oppgitt i FINN annonser


VannTro

Recommended Posts

Jeg har lenge reagert på at en del båter averteres som 2 fot lengre enn de er. Princess 42 blir å finne under søk på 44 fot etc.

At man fra fabrikk har målt båter med "nebb og klør" og fått de til å vokse ved relanseringer(slik som Scand 32 Atlantic som ble 35) er så sin sak, men nå er det til og med gjort ved nybåt-lansering av importør.

 

Herholdt Andersen AS som selger Grandezza averterer nå med animasjonsbilder den helt nye "Grandezza 39". Når man tar en titt på bildene ser man tydelig at det står 37 på overbygget.

Dette er kanskje en noe overdrevet problemstilling av meg, men jeg synes at om man i det hele tatt skal operere med fot som en angivelse av en båt`s størrelse så får man i hvert fall holde seg til hva fabrikken opplyser !

Nyhet !!! Grandezza 39

 

Det er godt man ikke må betale havneavgift for dette ljuget !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Om båten er 1194cm som oppgitt i annonsen, så er den faktisk mer en 39fot... Selv om det står 37 på 3D modellen... Den har så vidt jeg kan se av modellen ikke nebb og har integrert badeplattform.... som skal tas med når den måles..

 

Ser at denne båten oppgis til å være 1127 på en russisk side, de omtaler den også som 39fot... men 1127 er nok 37fot det

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det store spørsmålet er: Skal båten måles med badeplatformer og bauspyd osv?

 

Ta Princess som et eksempel.. tidligere hadde vi en princess 45 (1990mod)

Den var da 45 fot uten noe, vår nyere princess 50 er da ink platform og alt..

De båtene er så si like store innvendig.

 

Vi målte vår gammle 45 og den var nermere 48fot en 45 fot.

 

Nei ikke lett dette. men vist man legger på lengde utover hva fabrikken sier så bør man ha et argumet for det..

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Det store spørsmålet er: Skal båten måles med badeplatformer og bauspyd osv?

 

 

Nei ikke lett dette. men vist man legger på lengde utover hva fabrikken sier så bør man ha et argumet for det..

En skal vel i dag bruke det målet som er oppgitt i samsvarserklæringen enkelt og greit... hverken mere eller mindre.. Dette målet inkluderer fenderlisten... som iallefall i 2006 ble dratt fra da sjøfartsdirektoratet målte opp båten

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja, det er ikke alltid like enkelt. Jeg har en båt som det 34 på siden av. Den ble annonsert som 37 foter, på Cranchi's hjemmeside står disse lengdene oppgitt: Length-overall: ca .11,21 m. Length-hull: ca. 10,35 m. Så da kan man lure på om man skal si 34, 36,75 eller 37 fot...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Det kan jo være litt forvirrende om en søker etter en viss båt av en viss størrelse på finn.no , en båt som er 34 fot fra fabrikk i 2001 har plutselig blitt 37 fot i bruktsalg å dukker ikke opp på søket ditt om du har begrenset fot i søket ditt.

I virkeligheten spiller det jo liten rolle hvor mange fot båten er bare den er passe for deg, eller?

Link to post
Share on other sites

Det store spørsmålet er: Skal båten måles med badeplatformer og bauspyd osv?

 

Ta Princess som et eksempel.. tidligere hadde vi en princess 45 (1990mod)

Den var da 45 fot uten noe, vår nyere princess 50 er da ink platform og alt..

De båtene er så si like store innvendig.

 

Vi målte vår gammle 45 og den var nermere 48fot en 45 fot.

 

Badeplattform og baugspyd som er skrudd på teller ikke med i skipsregisteret, men det gjør de som er støpt på.

Min båt heter Maxum 4100 SCB...det er en modell betegnelse og båten er 13,28 m noe som er 43,5 fot. Nimbus 4004 f.eks er 37/38 fot, så det går litt begge veier.

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Syns det er litt artig med de føttande.

Fikk en gang spørsmål av havne vakta i Strømstad, om størrelsen på Mariell.

36 fot sa jeg, "inte faan" var svaret. Jeg pekte opp på emblemet på siden som sier 36 fot. "Dette er den jævlas største 36 foteren jag nogon gång har sett" poengterte han.

I følge produsent er lengden 10,98 det står også i papirene fra skipsregisteret. Står ingen plass at dette er vannlinje mål. Står faktisk LOA i skjøtet

Total lengde etter dagens målestandard med plattform og baugspyd er ca.12,35.

Ville aldri satt den til salgs som en 41 foter for det.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

I virkeligheten spiller det jo liten rolle hvor mange fot båten er bare den er passe for deg, eller?

 

Helt riktig, men jeg vet jo at folk som er på vei inn i båtlivet ikke har de kunnskapene som finnes på dette forum. Det vet nok de som skal selge også.

Min båt(Fjord 880) har for øvrig en skroglengde på 28 fot. Skroget/båten har følgende historie: Wiking 28 - Fjord 880 - Fjord 930 - Polar 31. Skrogets lengde har aldri blitt endret.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg så det samme på et par andre båter omtalt i andre tråder her (fordi selger vissstnok var litt "frekk" iflg enkelte). Siden disse båtene var importert fra USA, så tenkte jeg at en mulighet var at en amerikansk fot kanskje avviker fra våre båtfot? Kan det være noe i det? Selv aner jeg ikke, men jeg synes det er merkelig om en seriøs(?) og profesjonell selger bløffer på seg fot hele tiden...

Båt #1, 33 angitt påbåten, 35 i annonsen. (kan han regne med utenbordsmotorene?)

Båt #2, 36 på båten. 38 fot iflg annonsen.

Link to post
Share on other sites

Dette er kanskje en noe overdrevet problemstilling av meg, men jeg synes at om man i det hele tatt skal operere med fot som en angivelse av en båt`s størrelse så får man i hvert fall holde seg til hva fabrikken opplyser !

Nyhet !!! Grandezza 39

 

Det verste med denne annonsen er jo at de kaller båten "Grandezza 39", mens den etter alle solemerker(i henhold til bildene) er nødt til å bli markedsført som "Grandezza 37" når det faktisk er det som står som emblem på siden av båten. De må jo ha glemt å spørre verftet hva båten heter......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er glad vi har en båt som måler 11.10 meter og som er 35 fot jeg. :giggle:

 

I flere havner betaler jeg for antall fot.

Når jeg sier at båten er 11.10 meter titter havnevert på meg spørrende.

Når han/hun sier 36 fot betaler jeg for det.

Sier hun/han ingen ting per jeg på merket hvor det står 35 fot.

 

Er man riktig god i hoderegning har tallet man skal benytte for å finne fot utifra meter vil jo noen finne ut at båten vår er 36,41732278 :giggle: eller 36,4 eller som selger sa 36,5 som nok er i meste laget.

 

-G-

Link to post
Share on other sites

Det står 300 på min, som er det jeg sier når jeg kommer til en gjestehavn.

Men den gangen den skal selges blir den annonsert som 335. Siden det er det europeiske forhandlere merker den om til når den blir solgt ny her. Og dermed det folk vil kjenne den som.

På manualer og delekataloger står det "300 / international 335" på fremsiden.

 

Badeplattformen skal ikke med i skipsregisteret vist nok. Men badeplattformen tar nå like mye plass som et eventuelt skrog. Men siden den ikke skal med så sier jeg takk til å spare litt i gjestehavnene. Ligger som oftest på dreg, så da tar den uansett like mye plass om den er 30 eller 34 fot.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

I annonsene på Finn spør de om lengde på båten. Legger du da inn lengden i antall meter så regner den om til antall fot.

 

Nimbus lanserte sin 33 Nova i år 2000. Båten var 10 meter uten baugspyd og badeplattform. Inklusive dette var den 10,67. Så lagde de en større badeplattform, og døpte båten om til 35, men lengden var nå 11,45.

 

Enig i at dette er synd, fordi det er vanskelig å sammenligne størrelsen på båtene ut fra antall fot.

Link to post
Share on other sites

Jeg sendte en mail for morro skyld til selger av Grandezza 39:

 

"Hei. Jeg lurte på hvor dere får tak i Grandezza 39? Jeg har kun hørt og lest om en Grandezza 37, slik den dere har bilder av i annonsen. Er dette en helt ny båt det ikke er bilder av?"

 

Og svaret ble:

 

"Grandezza 37 endret navn til 39 pga at den var så stor i forhold til andre. Vi kunne få en Windy 40 om bord i formen til Grandezza 37, derfor ble navnet endret. Lengden inkl badeplattform er 39 fot."

 

 

Men jeg finner ingenting om det på Grandezza.fi

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Bra poeng av trådstarter men fabrikkene bidrar jo sterkt her. Når en Princess P40 har samme skrog som Fairline Phantom 38 kan man jo begynne å lure. Et annet eksempel er Viknes 1080 som er 11.40m lang. Hva er poenget i dette?

Ble vel muligens startet av bilfabrikantene som da eksempelvis BMW kastet de velkjente motorbetegnelsene på hylla. En 2,5 liters motor montert i 5-serien ble plutselig kalt 523 etter ny generasjon. Og nå er disse to siste sifferne ikke noe å rette seg etter i det hele tatt der man tidligere kunne fastslå motorvolumet.

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo ingen lovmessighet i at en båt som heter f.eks. Grandezza 39 faktisk skal være 39 fot! Fabrikanten kunne like gjerne kalt den Grandezza 450 eller 5300 om de ønsket det. I seilbåtverdenen har vi for eks. Vindø som navnga båtene etter antall kvm. seil. Vindø 32, Vindø 40 osv.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå ble båten i annonsen oppgitt til å være 39 fot, ikke bare i navnet.

Som Sydvesten påpeker, i en Russisk informasjonsside om båten opplyses lengde i cm. til å være 1127. Det blir 37 fot.

På FINN oppgies lengden i cm til 1189 av Åkra Bilimport og til 1194 av Herholdt Andersen. Begge lengder i nærheten av 39 fot, men du verden så vanskelig det skal være.

 

På Grandezza sin egen Finske hjemmeside oppgies skroglengde til 1127cm og total lengde med platform og nebb til 1194cm.

Fremdeles velger Grandezza å kalle modellen 37 og da bryr jeg meg lite om Andersens forklaring om at man får en Windy 40 oppi formene og derfor velger å markedsføre den under modellnavnet Grandezza 39. Jeg lurer veldig på om de Norske båtene får eget 39-emblem.

 

Som en digresjon så er Windy 40 Maestro LOA på 1185cm og bredde på 370cm så at den skal gå oppi formen til Grandezza 37 er slett ikke umulig og må også bero på bredden som hos Grandezza er 395cm.

 

Fy skam Windy :giggle:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...