Jump to content

2007 volvo penta D3 190hk - drevets tilting død


Kodvaag

Recommended Posts

Du har vel to releer et eller annet sted i nærheten av drevet men så har du jo også den store sikringen som sitter oppå motoren et sted. I tillegg må vel indikatoren på utsiden (den taggete tingen) være inntakt


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Releet er bak i motorrom på denne - releet trekker/tikker når jeg betjener tilbryter på gasshåndtaket.

 

EVC sier "feil på tilt"

 

Var alene, og det regnet så veldig, så jeg fikk ikke feilsøkt noe særlig.

 

Alle tips taes i mot med takk, skal lete mer etter feil i morgen kveld.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

På KAD300 som jeg hadde ligger sikringen oppe på motoren. En hvit plast-dings på ca 2cm.. Min røk for noen år siden, men jeg klarte ikke å måle med multimeter at den var død. Men når jeg fikk ny, funket trim helt fint.

Kan være man må måle motstand mens strømmen er på for å få bekreftet at sikringen er gåen, eller måle spenningsfall over sikringen (skal jo da være 0V).

 

Jeg hadde jo 2 motorer da, så jeg fikk jo testet at det var sikringen med en gang.

 

PS! Hos meg tikket også relèene..

Link to post

Virker ikke trimmen eller funker den men med feile verdier?

Vår trim virker, dvs, kan trimme og den holder posisjonen, men mens jeg kjører driver den og hopper på helt usannsynelig verdier, feks 54, 47 63, osv, maks som er programert på vår båt er 38.. Kan ikke trimme den mer ned en 1 forløpig, før var det minus 5. dvs, kan trimmen den like langt ned, men verdiene er helt feil og er jo tross alt dem vi bruker til å vurdere ulik vinkel i ulike fartsområder. Uansett skal dette utbedres på garanti om en ukes tid. Sensoren er visst gåen. Dette er DPS-A, vet ikke om du kanskje har tidligere utgave av drev..

Link to post

Trimmen står helt stille, og jeg tror at instrumentet viser reell vinkel som drevet faktisk har i dag.

 

Releene for opp og ned sitter på motorens styreenhet.

Disse releene får spenning inn på spolen, og trekker, når jeg betjener tiltbryteren.

Hovedkabelen inn på releene er spenningsførende (+12V) og hovedkabelen ut av releene gir og pluss 12 volt når releet trekker.

Da skjønner jeg at pumpa burde gå hvis den bare virket...?

Da må jo tiltpumpa være defekt?

 

Hvordan er det å skifte denne?

 

Vanskelig lufteprosedyre etterpå?

 

Noen som vet ca hva en slik pumpe koster?

 

Ser pumpa sitter på styrbord side under vann bak på båten, rett ved siden av drevet...

(båten er lett å ta opp med henger, så tilkomst der er ikke noe problem)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
  • 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...