Jump to content

Tilkobling av Sunwind Solcelleregulator


PiperBill

Recommended Posts

Da jeg kjøpte båt for noen uker siden så fikk jeg med et solcellepanel. Det er en Solarex MSX30L. Tror den er på 30w. Den er ikke av den nyeste type men jeg har tenkt å koble den opp til forbrukerbatteriene som er på totalt 220Ah.

 

Kjøpte en Sunwind 12A solcelleregulator. (se bilde) Koblingen til batteriene og solcelle ser kanskje enkelt ut men så er det også en kobling til ”forbrukskurs” som det heter i bruksanvisningen. Der står det skrevet.

 

”Tilkoble ”+” og ”-” til forbrukskurs. Det er fornuftig å legge opp en noe grovere kable ut til første koblingspunkt. Benytt koblingsbokser til å fordele kursene jevnt”

 

Jeg forstår ikke helt hva denne tilkoblingen er til? (det er godt mulig at norskkunnskapene mine ikke strekker helt til her). Er det slik at dersom batteriene når full opplading så sender regulatoren overflødig strøm til forbrukskretsen?

 

Spørsmål er da:

 

Kan jeg la være å koble den på forbrukskretsen? Kan aldri tenker meg at batteriene kommer til å bli fulladet av solcellpanell.

 

Kan jeg koble det til et lys, til radioen eller et annet el apparat i båten eller må den går til en fordelingsboks (Den må jeg leter etter i så fall)?

 

Jeg har litt fobi når det gjelder ting som har med strøm å gjøre… men det gjør at jeg ta aldri sjanser.. Det er vel positivt. :rolleyes:

 

Bill

 

sunwind.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

som de andre sier, ikke nødvendig. Men meninga er nok at du kopler _alle_ forbrukere via forbruker-uttaket på regulatoren.

Jeg har brukt et 38W panel og et 20 Ah batteri til teltliv i sommer, og tatt ut strøm til lys og PC og ice-ruter via forbrukskontakten i stedet for fra batteripolene. Den kutter som nevnt over ut strømleveransen når batteriet kommer under en bestemt spenning.

Er båten uten alt for mye forbrukerkretser vil det være en grei løsning. Har du allerede et forbrukerstrømopplegg med flere kurser beholder du det, og lar regulatorens forbruksuttak være uten tilkoplinger.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Tusen takk! That’s why I love this place! :thumbsup:

 

Jeg bare lurer på om det er lurt å koble ut solcelleladeren når jeg kobler til en ordentlig batterilader?

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...