Jump to content

Hvor mange har hatt problemer med septiktanken?


olpi

Septiktankproblemer  

145 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Tenkte det kunne være artig om de som har litt eldre båter (eldre enn 5 år) kunne svare på denne pollen, Ærlig. Da kunne vi kankjse fått en oversikt over hvilken type tank som egner seg best til septiktank.

 

Jeg har hatt litt forskjellige tanker, og jeg går for at plastank er best. når jeg skriver plast som mener jeg selvsagt et plasmateriale/nylon e.l. som er egnet til dette bruket.

 

Blir litt overrasket at noe fremdeles bruker aluminum i septiktankene. Særlig etter at jeg har sett flere slike tære opp. Nå sist i en 2002 modell båt av anerkjent merke.

 

Svarte selv, men det kom ikke op svarene. Kanskje jeg har gjort noe feil?

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg svarte ut fra min smale erfaring.

 

Jeg er enig i at plast antagelig er det best egnede materialet pga. meget gode korrosjonsegenskaper. Jeg regner med at det er PE som er det mest aktuelle alternativet. Jeg er litt mer usikker på hvor sikre de er mot lukt over tid.

 

Dersom jeg skulle byttet tank hadde det blitt syrefast, dels pga. sikkerhet mot korrosjon og lukt, men også fordi det er lett å skredersy en tank etter behov :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt 2 syrefaste tanker, og begge har vært tært og de har vært lekk.

Jeg tror det kanksje har vært pga for dårlig syrevasking etter sveisingen.

 

Uansett, så er det nok lurt å ofte skylle gjennom septiktankene. Urin er nok hard kost hvis det ikke skylles av og til.

 

Min svar kom ikke med tror jeg

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg har nettop støpt meg glassfibertank.tanken ble støpt inn mellom 2 skott slik at skottene og bunnen på båten blir en del av tanken.innvendig ble det lagt 2 lag med "englehår"dette er glassfiberduk som er beregnet for tankoverflate.i tillegg la jeg tre strøk polyester for å få et tett sjikt over glassfibereen .slanger inn og ut av tank 38mm og lufting i 25mm.jeg har også laget inspeksjonsluke i pleksiglass i tanktoppen.

Link to post
Share on other sites

Ingen problem med plasttanker i 2 båter. Ene båten hadde jeg i 5, den jeg har nå er 6 år og tanken er strøken og 0 lukt. Men har hatt en del problemer med tømmepumper, tett dass osv. Så drittarbeid er jeg lei av...

 

Etter jeg fikk dass med kværn og tømming med kværn ble alt bedre. Fin-Fin tynn gjørme i tanken :)

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Hadde gammel aluminium tank for 2 båter siden, masse små hull og lukt..

Har plast nå. Hadde problem med lukt, men det var inspeksjonsluka som ikke var helt tett. Enkel sak å fikse. Jeg ville gått for skikkelig plast tank..

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Har aluminiumstank som er tett og fin, tror jeg. I alle fall ingen lukt eller problemer. Den er nå 11 år. Hvor lang levetid kan man forvente på en slik? Er de dyre å få laget etter mål? Finnes det noen standard å få kjøpt?

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Flott at mange besvarer pollen. Håper alle er ærlig for andre kan jo ikke se hva den enkelte svarer. Da får man et mest mulig riktig resultat.

 

Så ut som man uansett må besvare minst et spørsmål under hver tanktype. Derfor la jeg til siste linje under hver tanktype. Hadde jeg kunnet sluppet ha den så hadde prosentsatsen blitt riktig for hver type tank. Hvis noen som har admin tilgang så må de gjerne fikse det hvis det går an.

 

Er ikke ute etter problemer med slanger etc, bare tankene. Kan ha en annen tråd om hel septiksystemet.

I dag er det jo ofte langt mellom tank ig toalett, samt lite eller ingen fall.

 

Så på en 2002 mod Viknes båt nylig, og der svettet det ut av sveiseskjøter på kantene, men også midt på platene. Har sett også andre med alu. tanker som har problemer, noen blir som en sil.

Synes det er rart at det ikke legges mye mer vekt på å få en best mulig toalett/septikløsning som skaper mint mulig trøbbel hos alle båtbyggerene.

Hvis tankene også er plassert vanskelig tilgjengelig for bytte så kan det bli en betydelig jobb å sette i ny.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I båten jeg hadde før var det aluminiumstank (20 år gammel).

Den fikk seg en påkjenning når jeg ikke fikk tømt den et år :headbang: .

Tok den ut når jeg oppdaget at det var mye av urinstein (tanken hadde ikke mannelokk).

Prøvde å få tømt det. Det var ikke lett uten mannelokk :sweat: .

Etter litt tøff behandlig ble noen utvendige sår til hull.

Byttet da ut med syrefast.

 

Har aldri hatt problemer med svetting/lukt dirrekte fra tanken. Kun via luftingen.

For å unngå lukt her så er dette det beste løsningen jeg har brukt.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Hvordan i helv... kan en tett syrefast tank slippe gjennom lukt ? :crazy:

 

Noen er kanksje i begynnerstadiet. Man ser kanskje ikke at den slipper ut noe hvis man ikke har tilgang til alle sider av tanken. Ellers er det jo nærliggende å tro at det er slangene som lukter.

På noen tanker ser man at det dannes hvitt bellegg i sveiser før den bgynner lekke. Insp luke kan også være lekk i pakninger.

Link to post
Share on other sites

Min alutank gikk lekk i sommer. 8 år gammel Scand Tropic. Sprakk i bunnen av tanken, antagelig fordi lufteslangen var tett og det ble pumpet inn for høyt trykk. Øste ut 40 liter pissevann fra skottene, heldigvis ikke noe dritt. Så korrodert at den ikke kunne sveises. Ny håndlaget skreddersydd kostet 6.000.

Link to post
Share on other sites

Selv om dette er ganske få erfaringer å bygge en konklusjon på, i hvertfall foreløpig, så tegner det seg nå et bilde hvilken type tanker som er best og verst mht å gi problemer. Det stemmer helt med hva jeg selv har erfart.

 

Jeg kan ikke forstå at noen fabrikanter fremdeles benytter aluminium i septiktanken.

At tanker i syrefast stål med bra godstykkelse som er syrevasket godt, eller plasttanker er et bedre er i hvertfall jeg i liten tvil om.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er på jakt etter en båt, var og så på en idag, og den har septitank men er støpt fast, dvs. all dritt vil være rett på bunnskrog i båt, og har ikke utluftig,bare uttømming, ser ut som hjemmelaget, eg mente det er feil, skal ha eget tank som kan repares eller skifte ved behov.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

 

7 stk har hatt problemer med lukt på syrefaste tanker, men kun 3 har hatt problemer med lekkaske/svetting på syrefast.

Hvordan i helv... kan en tett syrefast tank slippe gjennom lukt ? :crazy:

 

Eg gjorde den feilen på pollen...

Har syrefast tank, og var plaget med litt lukt på varme dager. Skiftet slanger og da var det bortevekk og bare velstand :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...