Jump to content

Hva skal man med fritidsbåter som går over 8 knop?


roeren

Recommended Posts

"we'll get there fast, and then we'll take it slow". Tenker det er mange som bruker båtene sine sånn.

 

Jess, noen ganger er destinasjonen poenget med turen. Og der fisker jeg som regel :fishing:

Byttet nettopp ut båten med en raskere. Økte marsjfarten fra 8 til 13 knop. For en forskjell! Mye mer stabil båt også.

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

For meg er båtlivet mye mer enn å kjøre båten, det er stedene jeg oppsøker som er rosinen i pølsa. Rekreasjon i norsk skjærgård, hvis jeg skulle rodd eller seilt dit hadde dét vært opplevelsen, men jeg velger annerledes.

 

 

Denne klippede delen beskriver godt slik eg tenker :thumbsup:

Med helgeturer, og barn i båten, så er det bare å få turen unna, slik at barna kommer seg i stranda på krabbejakt eller rundt på knauser og leke med andre barn, og så kommer tidsklemma, som nevnt tidligere, og gjer at vi må kjøre heimover alt for seint kvar søndag. Neste båt skal marsje enda nokre knop over dagens 12.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Regner med at det der inlegget ikke er helt seriøst ment... :giggle: men...

 

 

Når (hvis) jeg engang blr gammel nok til å bli pensjonist, skal jeg kjøpe meg en seilbåt og dra dit vinden fører meg, uten tanke på hvor lang tid det tar. Men inntil det skjer, så haster jeg rundt på kysten i et forsøk på å nyte båtlivet, med en stripe av skum og hekkbølger bak meg:-)

 

Seriøst ment...Egentlig et alvorlig og viktig tema slik jeg ser det, som fortjener å bli debattert grundig .

Personlig har jeg levd med båter i alle farts-klasser og også brukt ca 5 år av livet på hurtiggående båter (MTB-Sjøforsvaret). Men var jeg så heldig at ungene lærte meg å seile, har nå seil i over 30 år og jeg har for lenge siden kommet til at det er en fornuftig måte å nyte fritiden på sjøen. Her er jeg samstemt med de fleste fritidsbåtfolk i den vestlige verden, så mange kan vel ikke ta feil? :wink:

 

I lille Norge der skal en frese rundt i store og små motorbåter. Hvorfor? Det har flere forklaringer, noe jeg mener vi har diskutert tidligere.

 

Men litt reklame for å seile, padle og ro:

Stillhet (relativt), fysisk aktivitet, naturnærhet, mulighet for engasjement for alle ombord, miljøvennlig.

 

Kan noen fortelle om fordeler med og trivselen ombord når en banke utover havet med en planende motorbåt eller med en tung halvplaner?

 

Du Christel, ikke vent til du blir pensjonist, gjør det nå..

du vil aldri angre :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Er så drit lei folk med slike holdninger... Folk å da selv kunne bestemme hva slags båt og fart de vil ha???

Har selv en båt som går over 50 knop. Den farten ehar jeg vel totalt30 min i løpet av sommeren. Vanligvis gå det i ltt under 30. Er jo det som er deilig med båtlivet; Nemlig det å kunne bestemme selv!

Link to post
Share on other sites

Om en velger å bosette seg i skjærgården så har en det meste av herligheter innen rimelig avstand uansett.. Selv har jeg en liten halvtime til de beste perler i fjorden, og to timer til jomfruland.. det med 7,5 knop.. Såpass med tid mener jeg at jeg kan unne meg under veis....Guttvargen på 9 trives på sjøen han som meg og kona.. så ser ingen grunn til å haste av gårde. En ledes sakte i sakte fart... Stress og høy fart har jeg til daglig i jobben.

 

Har også gangavstand til havna, det tar vel 5-6 minutter..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er en av de som har konvertert fra motor til seil, og syns det på ferietur er fint å seile i 6 - 8 knop i forhold til 20 - 25, men så har vi det med bruken av båt da.....

Vi bruker ofte båten som rent transportmiddel, og da kommer nok noen ganger savnet av fart.

Syns ikke vi skal legge oss opp i hvilken fart som er best for andre....

Link to post
Share on other sites

grunnen til att jeg har hurtigående pram er att det er mye bedre i sjø en en snekke. seilebåt er noe helt annet. vill ikke ha, kommer ikke inn til der hvor jeg vil ligge (stikker for dypt) vi er jo oljegenerasjonen og må jo holde ojeprisen oppe :flag:

 

:thumbsup: Tumbs up! Jeg jobber i bransjen, så bruk for guds skyld fossilt brennsel slik at jeg ikke blir arbeidsledig! :flag: hehe :giggle: , men over til det som faktisk blir diskutert:

 

Jeg er vokst opp med sjøen, og siden jeg fikk en 12,5 fots ryds med johnson 4 hester til 8årsdagen min har jeg brukt sjøen, så mye som mulig. Det er på sjøen jeg trives! Men med en jobb som krever enormt mye av tiden min, to små barn og en frue som krever sitt så er faktisk litt hastighet nødvendig for at jeg skal kunne utføre min største hobby, nemmelig fiske. Om ikke jeg hadde hatt en båt som gikk i over 20 knop hadde jeg faktisk ikke hatt tid til å sette og sjekke teinene mine. Tiden jeg har å bruke på meg selv hadde blitt brukt opp på å komme seg ut til fiske plassene mine. Men for all del, snekke er kos det i mine øyne, når man har tid.

 

Mener selvsagt ikke at uvettig kjøring er ok under noen som helst omstendigheter, men det er vel mer det at alle har rett til bruk av sjøen, ikke bare de med god tid! Og noen galninger skal ikke få ødelegge for alle oss andre...

Link to post
Share on other sites

båteiere kjører jo bil til båten sin uansett?

 

Det kan du ikke si, for bestefaren, onkelen, fatter'n, og jeg kan bare gå fra 2-10 min til vi er i båten. Litt forskjellig da, men det blir feil å si at alle båteierne kjører bil til båten!!!!

Joakim Brunsvik

Link to post
Share on other sites

dette ser gøy ut.. litt over 8 knop :thumbsup:

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har også gangavstand til havna, det tar vel 5-6 minutter..

 

Ja liksom.. Hvor mange ganger har du gått til båten når dere skal på tur? :lol: Ikke noen jeg kjenner går mere enn nødvendig med et halvt flyttelass hver gang man skal utpå en helg.. Regner med at du må ta med deg mere enn visakortet og et lommetørkle når dere skal ut med båten.- Drikke og ete skal man normalt også..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

ahamm skrev: "Ligger ikke i 40 i 80-sonen, selv om utsikten er pen" - og fikk tilsvaret:

 

Ja du og flere her tar med dere erfaringer og forståelse av transport med bilen til båten. Vel, det er et valg, men det gir etter min mening et nokså snevert båtliv og en går glipp av mye.

 

En avgrunnsforskjell på båtkjør og bilkjør, er at i en bil på veien kjører man sammen med mange andre på en tynn, tynn streng (veien), og kan ikke bestemme farten selv; veien er dominert av transport og annet som skal fortest mulig frem. Ovenikjøpet må man holde nokså stivt øye med hvor man kjører på veien, selv om man kjører langsomt.

 

Helt anderledes i båt: Kjører man under 7-8 knop har man meget god anledning til å se seg rundt, og dessuten til å bråsnu og/eller legge i vei en helt annen retning stort sett når man selv vil. Kort sagt: I lav fart på sjøen har man allverdens frihet. Og er man opptatt av fugl og dyr og landskap, er det så mye å se og høre - at det er best å ro!

 

Men man må selvsagt evne å se og høre: Flere jeg vet om, råkjører ikke med motorbåtene sine - men ser lite av omgivelsene likevel! Og for uvitende og innadvendte båtførere står kanskje bare fartsrusen igjen?

Link to post
Share on other sites

....men det gir etter min mening et nokså snevert båtliv og en går glipp av mye.

 

Alt avhenger av bruken av båten.

Tror ikke mitt båtliv er noe snevrere enn andres, selv om jeg ikke kunne tenkt meg båt for å overnatte i over tid. til det har jeg hytte.

 

har hittil i livet tilbrakt noen tusen timer i 2-4 knop og regner med å bruke endel tusen timer til i det fartsområdet, med woblere og div hengende bak :)

 

som småbarnsfar har jeg begrenset antall timer å bruke på sjøen for tiden og å gå mellom fiskeplassene i 8 knop er for meg bortkastet tid. Båt er for meg mest et middel for fiske, selv om den også brukes noe med familien.

 

Alle har sine egne grunner og interesser for å ha båt og godt er det :)

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...