Ribtjenester Startet 26.August.2011 Del på Facebook Startet 26.August.2011 Hei når jeg ligger med pådrag og trimmer drevet inn, vibrerer det i båten. Det var sånn med 2 forskjelige drev, hva er galt. Bavaria 27 sport volvo penta d4 260. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
sap_2000 Svart 26.August.2011 Del på Facebook Svart 26.August.2011 Hvor langt unna null er du på trimmen når duringen kommer? Har vært borti det samme når man beveger seg mer enn +/- 4-5 ved høyt pådrag. Tipper det er krysset som får kjørt seg og lager duringen/ svak vibrasjon når den har en vinkel ved høyt pådrag. Legger merke til at det samme skjer ved sving også. Jo mer svingutslag eller trim kombinert med stort pådrag, jo værre er det. Virker også til og komme mer og mer etterhvert som krysset blir slitt, da det merkes vesentlig mindre på nye båter, men øker sakte men sikkert med tiden. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Ribtjenester Svart 27.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2011 Det er ved hele trimm registrer, det Jar alltid vert der, selv med 2 forskjellige drev nåværende drev er nytt. Hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
DieselDahl Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Nå må du forklare når det egentlig durer. Jeg vet at de båtene har det med å skrangle endel. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 27.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2011 Hvis du ikke kan svare skikkelig så gi faen. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
DieselDahl Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Jeg mener det. Jeg har kjørt sånn båt med sånn motor og det vibrerer fælt. Vet ikke om det er en uheldig stivhet i konstruksjonen eller om det er dårlige motorfester men det er ikke noe hyggelig i en ellers veldig innholdsrik båt. Du skriver først at det er når du trimmer inn og så skriver du at det er hele tiden...... Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Har det samme "problemet" med min båt, '06 Jeanneau Leader 805 med D4-260 DPH. I forbindelse men kjøp av båten i sommer tok jeg en tur med en mekaniker som mente at duringen ved trimming inn kan komme av kavitasjon. Kanskje ikke usannsynlig ettersom det er forskjellig fra båt til båt og kan komme av skrogform eller motor/drev installasjon. Jeg ble kanskje ikke 100% overbevist om at dette er årsaken, men båtkjøp ble det uansett. Er det noen andre med samme båter, Bavaria eller Jeanneau som har samme erfaring?? Min erfaring etter 20-30 timer med båten er at det virker å komme ved trim inn uansett startvinkel fra 1500 omdreininger og oppover. Ved å touch trimknappen ned før jeg trimmer ordentlig, kan noen ganger føre til at duringen forsvinner. Jeg har også registrert en del vibrasjon ved sving, men det er nok muligens en annen årsak. Kjenner at det er en del bevegelse sideveis i drevet. Jeg måtte etterfylte omtrent 2 dl olje på rattpumpe med påfølgende ratting uten at det hjalp. I en annen tråd om DPH/vibrasjon Står det jo en del om begge disse problemene. Jeg tenkte å få sjekket oppretting av motor og luft i styrehydraulikken i forbindelse med service etter opptak. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Rolig nå Jeg har også opplevd det samme i samme båtmerke.. men det synes jeg mest lignet på kraftig resonanse/during.. som om motoren var skrudd stumt i beddingen. Den var bare sånn...... Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
DieselDahl Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Jeg har forresten etpar sånne motorer selv (D4-300) og i bånnpanna på dem sitter det en diger ramme med balanseaksler som virker vertikalt! Så store/kraftige motorer burde ikke lages som firesylindrede, da blir det harmoniske svingninger. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Helt normalt på enkelte båter dette. Var slik i Falcon og, Bravo 3. Den var tilnærmet stille når drevet var trimmet i 0, +- litt. Undersøkte dette da båten var ny, hadde godmekanikeren ombord for å skjekke oppretting, som var helt fin. Etter ca 50 timer ble det noe bedre. Han beroliget meg, sa det var helt normalt. Kjørt Nordstar 31 og Targa 37 med DPH, og der var det lite vibrasjoner og høre. Sitér dette innlegget Link to post
Kjapp33 Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Jeg har det samme på min Elwaro 9000 med kad43 og DPE drev. Trimmer inn fra 0, og ved -2 begynner det å vibrere såvidt det merkes. Vil sjekke drivknuten i høst når båten skal opp og drev av. Bekymrer meg ikke så veldig mye, heldigvis. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 28.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2011 Takker for svar, i mitt tilfelle er drevet nytt så drivknute er nok ikke problemet. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
pernille Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 (redigert) Har samme "during/vibrasjon" i min Sun 33 2007 mod. m/D-6 350 når drevet kjøres inn under fart.. Har ingen ulyd ved sving. Service nylig tatt ved Volvo der knuten ble godkjent... Glemte å nevne dette med duringen Redigert 28.August.2011 av pernille (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Samui Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Vi hadde samme problemet. I våres tilfelle var det oljen i hydrolikk pumpen. Denne ble skiftet til en "tykkere" type og vibrasjonen forsvant. Mulig dette ikke er relevant for Norge da det ble påstått fra mekanikker at det var tempraturen her i asia som gjorde forskjellen. De gjorde en masse tester før de tenkte på oljen. Dette var også den gangen ett nytt drev. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Opplever det samme selv. Ser at ladespeningen dropper også i de periodene så noe bruker mye strøm på å regulere seg inn. Dette varierer fra hastighet til hastighet og litt trimming av fart eller drev fjerner duringen og spenningenblir normal igjen. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 ......det virker å komme ved trim inn uansett startvinkel fra 1500 omdreininger og oppover. Ved å touch trimknappen ned før jeg trimmer ordentlig, kan noen ganger føre til at duringen forsvinner. Jeg har også registrert en del vibrasjon ved sving, men det er nok muligens en annen årsak. Opplever det samme i min båt (som i avataren min) Mekaniker har sjekket for feil uten å bli klokere. Et ørlite touch inn på drevknappen før en trimmer inn til ønsket posisjon resulterer hos meg i at jeg ungår dette fenomenet. Det har jeg gjort til en vane da det ikke føles bra med disse kraftige vibrasjonene, jeg har også betydelige vibrasjoner i sakte fart og mye sving. Men ikke av en slik karakter at det byr på problemer å unngå det om en vil. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 5.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2011 Nå har La-Sa skiftet trimmpumpe og funnet allt i orden, og lyden er der fremdeles og tatt 2700 kr for en times jobb. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Blue_Dragon Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Kavitasjon tror jeg er sannsynlig sidne det skjer med to ulike drev. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Det kan nok være som Blue dragom sier.. kavitasjon. Har nevnte vibrasjoner hvert der så lenge du har hatt båten? Har du montert svinger/ekkolodd etc under båten som kan skape turbulens? Drevets plasering (Høyde) på hekken kan være ugunstig i forhold til skrogets utforming som igjen skaper turbulens og kavitasjon som følge. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
SeaRaymond Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Dere som snakker om kavitasjon, hvordan forklarer en da at ett raskt/lite trykk på drevknappen ned, før en trimmer ned til ønsket vinkel hindrer denne vibrasjonen.... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Spørsmål til de som opplever dette: Hvis du tar båten opp i plan med drevet helt inne og så trimmer ut til f.eks. to grader, kommer det da? Eller er det etter at drevet er for mye uttrimmet? Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Dere som snakker om kavitasjon, hvordan forklarer en da at ett raskt/lite trykk på drevknappen ned, før en trimmer ned til ønsket vinkel hindrer denne vibrasjonen.... Det samme tenkte jeg når mekanikeren som så på men båt mente kavitasjon var årsaken. Diskuterte det dessverre ikke videre den gangen. Spørsmål til de som opplever dette: Hvis du tar båten opp i plan med drevet helt inne og så trimmer ut til f.eks. to grader, kommer det da? Eller er det etter at drevet er for mye uttrimmet? for min del virker det som vibrasjonen stort sett kommer ved å trimme inn uansett vinkel på drevet ved start av "trim inn". Kan ta båten opp i plan med drevet inne, trimme ut til nøytral for så å trimme litt inn så får jeg vibrasjonen. Jeg føler det mer som noe "kniper" når jeg trimmer inn og at man ved å touche trim knappen inn før man kjører drevet inn får satt et eller annet i riktig posisjon og unngår vibrasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 6.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2011 Det er bare når drevet trimmes inn, det er ikke kavitasjon sier Robin hos lundebåt. Lasa står hardnakket på at det er trimmpumpa, de skal prøve og sette inn en ny en. den de har bytta fra før er en jeg lånte av en kompis som fungerer på hans båt, blir spennende og prøve den nye til neste uke. Skikkelig kipt når sånn som dette skjer når båten er solgt, men heldighvis er kjøper tolmodig og fornøyd så lenge det blir fikset. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Thorlyn Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 uffja det er kjipt Ella.. kan jo høres ut som om trim pumpa ikke holder igjen på trykket slik at det oppstår slakk i systemet som igjen lager vibrasjon. Ble det noen ny båt på deg da?? Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
tnorderu Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 blir spennende og prøve den nye til neste uke. Enig, hold oss gjerne oppdatert! Jeg var nok litt for snill når jeg kjøpte båt med samme problem tidligere i år og regnet med at det var greit. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.