Jump to content

During i DPH drev når du trimmer inn i fart.


Ribtjenester

Recommended Posts

Hvor langt unna null er du på trimmen når duringen kommer?

 

Har vært borti det samme når man beveger seg mer enn +/- 4-5 ved høyt pådrag.

Tipper det er krysset som får kjørt seg og lager duringen/ svak vibrasjon når den har en vinkel ved høyt pådrag. Legger merke til at det samme skjer ved sving også.

 

Jo mer svingutslag eller trim kombinert med stort pådrag, jo værre er det.

Virker også til og komme mer og mer etterhvert som krysset blir slitt, da det merkes vesentlig mindre på nye båter, men øker sakte men sikkert med tiden.

Mvh. SAP

Link to post

Jeg mener det. Jeg har kjørt sånn båt med sånn motor og det vibrerer fælt. Vet ikke om det er en uheldig stivhet i konstruksjonen eller om det er dårlige motorfester men det er ikke noe hyggelig i en ellers veldig innholdsrik båt. Du skriver først at det er når du trimmer inn og så skriver du at det er hele tiden......

Link to post

Har det samme "problemet" med min båt, '06 Jeanneau Leader 805 med D4-260 DPH. I forbindelse men kjøp av båten i sommer tok jeg en tur med en mekaniker som mente at duringen ved trimming inn kan komme av kavitasjon. Kanskje ikke usannsynlig ettersom det er forskjellig fra båt til båt og kan komme av skrogform eller motor/drev installasjon. Jeg ble kanskje ikke 100% overbevist om at dette er årsaken, men båtkjøp ble det uansett. Er det noen andre med samme båter, Bavaria eller Jeanneau som har samme erfaring??

 

Min erfaring etter 20-30 timer med båten er at det virker å komme ved trim inn uansett startvinkel fra 1500 omdreininger og oppover. Ved å touch trimknappen ned før jeg trimmer ordentlig, kan noen ganger føre til at duringen forsvinner.

 

Jeg har også registrert en del vibrasjon ved sving, men det er nok muligens en annen årsak. Kjenner at det er en del bevegelse sideveis i drevet. Jeg måtte etterfylte omtrent 2 dl olje på rattpumpe med påfølgende ratting uten at det hjalp. I en annen tråd om DPH/vibrasjon Står det jo en del om begge disse problemene. Jeg tenkte å få sjekket oppretting av motor og luft i styrehydraulikken i forbindelse med service etter opptak.

Link to post

Helt normalt på enkelte båter dette. Var slik i Falcon og, Bravo 3.

Den var tilnærmet stille når drevet var trimmet i 0, +- litt.

 

Undersøkte dette da båten var ny, hadde godmekanikeren ombord for å skjekke oppretting, som var helt fin. Etter ca 50 timer ble det noe bedre. Han beroliget meg, sa det var helt normalt.

 

Kjørt Nordstar 31 og Targa 37 med DPH, og der var det lite vibrasjoner og høre.

Link to post

Vi hadde samme problemet. I våres tilfelle var det oljen i hydrolikk pumpen. Denne ble skiftet til en "tykkere" type og vibrasjonen forsvant. Mulig dette ikke er relevant for Norge da det ble påstått fra mekanikker at det var tempraturen her i asia som gjorde forskjellen. De gjorde en masse tester før de tenkte på oljen. Dette var også den gangen ett nytt drev.

Link to post

 

......det virker å komme ved trim inn uansett startvinkel fra 1500 omdreininger og oppover. Ved å touch trimknappen ned før jeg trimmer ordentlig, kan noen ganger føre til at duringen forsvinner.

 

Jeg har også registrert en del vibrasjon ved sving, men det er nok muligens en annen årsak.

 

Opplever det samme i min båt (som i avataren min) Mekaniker har sjekket for feil uten å bli klokere. Et ørlite touch inn på drevknappen før en trimmer inn til ønsket posisjon resulterer hos meg i at jeg ungår dette fenomenet. Det har jeg gjort til en vane da det ikke føles bra med disse kraftige vibrasjonene, jeg har også betydelige vibrasjoner i sakte fart og mye sving. Men ikke av en slik karakter at det byr på problemer å unngå det om en vil.

Link to post

Det kan nok være som Blue dragom sier.. kavitasjon.

 

Har nevnte vibrasjoner hvert der så lenge du har hatt båten?

 

Har du montert svinger/ekkolodd etc under båten som kan skape turbulens?

 

Drevets plasering (Høyde) på hekken kan være ugunstig i forhold til skrogets utforming som igjen skaper turbulens og kavitasjon som følge.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Dere som snakker om kavitasjon, hvordan forklarer en da at ett raskt/lite trykk på drevknappen ned, før en trimmer ned til ønsket vinkel hindrer denne vibrasjonen....

Det samme tenkte jeg når mekanikeren som så på men båt mente kavitasjon var årsaken. Diskuterte det dessverre ikke videre den gangen.

 

Spørsmål til de som opplever dette: Hvis du tar båten opp i plan med drevet helt inne og så trimmer ut til f.eks. to grader, kommer det da? Eller er det etter at drevet er for mye uttrimmet?

for min del virker det som vibrasjonen stort sett kommer ved å trimme inn uansett vinkel på drevet ved start av "trim inn". Kan ta båten opp i plan med drevet inne, trimme ut til nøytral for så å trimme litt inn så får jeg vibrasjonen.

 

Jeg føler det mer som noe "kniper" når jeg trimmer inn og at man ved å touche trim knappen inn før man kjører drevet inn får satt et eller annet i riktig posisjon og unngår vibrasjonen.

Link to post

Det er bare når drevet trimmes inn, det er ikke kavitasjon sier Robin hos lundebåt.

Lasa står hardnakket på at det er trimmpumpa, de skal prøve og sette inn en ny en.

den de har bytta fra før er en jeg lånte av en kompis som fungerer på hans båt, blir spennende og prøve den nye til neste uke.

Skikkelig kipt når sånn som dette skjer når båten er solgt, men heldighvis er kjøper tolmodig og fornøyd så lenge det blir fikset.

www.ribtjenester.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...