Bitteliten Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 (redigert) Er dette nytt for deg også som har hatt båten noen sesonger? Kan det være noe på innsiden av båten? Sjekket motorlabber? Redigert 26.September.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Det er som regel ganske trangt der boltene står i skjoldet(nede på sidene) på noen båter er det støpt vegger som blokere tilkomsten og noen ganger er det så trangt at motoren må taes ut av båten for å få gjort denne jobben. når du har fått ut boltene er det ikkje så stor jobb. Men selvfølgelig det koster litt og det går mye tid til. Kranløft Drev av Demontering av rør og slanger Demontering av bolter Reingjøre deler og bolt hull. Montere nye trimsylindere Montere Boltene med nye oringer(OBS HUSK GJENGELÅSING PÅ BOLTENE) ellers kan du får problemer med at sensoren kødder seg (bolten løsner). Viktig å dra boltene godt til, gjerne med latmansarm. Montere rør og slanger igjen Montere drevet Lufte powertrimsysteme og kalibrere trimsensoren.(trimsensoren skal også settes inn eit hakk feil for å hindre at du knekker trimsensoren. Heiste båt på sjø Prøvekjøre båt. Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Du kan også sjekke enkelt om du har lekasje på powertrimsystemet,er bare til å se på oljen i beholdern til powertrimpumpen, er denne heilt rø har du ikkje lekasje, er den rosa har du lekasje. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 26.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 lyden har vært der i alle år med nytt drev og gammelt, trudde det skulle være sånn, og at det var kavitasjon når jeg trimma inn, Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Ribtjenester Svart 26.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Det er ingen lekasjer i systemet. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Joda3300 Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Litt vibrasjoner er heilt normalt. men om eit verskted har sagt dette er mot normalt så burde dei jo ha peiling på det. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 26.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Som skrevet tidliger har de drevet på med båten på La-Sa og foreløpig har det kostet 25tusen uten noe forbedring. har hørt fra flere at trimsylindere må skiftes, noe lasa har avvist. Må få skifta de, men vil prate med lasa ført for de garanterte at det hjalp og skifte noe foringer i styringa til drevet. Har ringt de 22 ganger i dag uten og få tak i han som kjenner saken godt. Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Joda3300 Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Hmm. må si eg e veldig skeptisk til å bytte trimsylindere som ikkje lekker, har ingen tru på at dette fungere. Har heller aldri lest eller hørt om at powertrimsylindere har vert eit problem på DPH drev(uten om lekasjer på slanger/tetninger). men om det er folk her inne som kan bekrefte at dei bare skifta powertrimsylinderene uten at det var lekasje, og dette løste problemet så er vell det opp til deg. Men om versktedet ditt seier dette ikkje vil hjelpe så ville eg stolt på dei. Har dei forresten sjekket opprettingen på motoren? Dette har eg vert borti før, på D6 og DPH. motoren stod alt for langt nede på labbene framme. Mvh Tom erik Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 27.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Lasa mener fremdeles det ikke er sylindere, men kansje lagere i transam. Det er kjøpt inn og blir skiftet i kveld. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Joda3300 Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Om det er lageret i transam som er gåen så ryker dette som regel om det har vert vann i belgen, + du høre dette kun når du svinger. Skal dei sveise på ein slåters å tærse den ut? eller skal dei ta ut motoren og av med svinghjulskåpen? Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 jeg undres om det er rett at du betaler LaSa i dyre dommer for deres manglende evne til å løse problemet. Det kan da ikke være rett? Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 27.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 (redigert) Korekt. De burde jo ha litt ansvar når de garanterer at det de gjør hjelper, men de viser bare til timer og medgått matriell. Redigert 27.September.2011 av Ella. (see edit history) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Bitteliten Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Ja. Men det er jo irrelevant. Du forventer jo at de som fagpersoner kan dette. Krev de utskiftede delene satt tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 27.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Kan jeg det da? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Bitteliten Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 (redigert) Jeg hadde ihvertfall tatt diskusjonen. De kan jo ikke belaste deg på den måten for sin inkompetanse. Sjekk med skippersworse. Redigert 27.September.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 27.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Jeg hadde en diskusjon hvor jeg driver og betaler for ting som ikke hjelper, hadde de sakt at det kansje hjalp hadde de ikke fått gjort jobben, for drevet er nesten nytt, men de sa at det løste problemet. Nå sier de at det var et ledd i og feilsøke, og at de ikke kan garantere slikt. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Joda3300 Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Synst det er rett og rimelig å betale delene som er byttet, men ikkje for timene dei har brukt for å bytte delene, også er det vell rett og rimelig at du bør betale noe av den tiden dei har brukt på å feilsøke. På på den andre siden forstår eg godt at du ikkje vil betale for noe som ikkje blei bedre, men versktedet bruker mye tid for å finne ut av dette, Er ikkje alle problem som er like lett å finne, og då må man bare begynne ein plass, og da begynner man ofte der man har erfaring. Også er jo spørsmålet, hvor mye tid å krefter vil du bruke på dette, alt funker jo som det skal,uten om at det begynner å vibrer litt akuratt når du trimmer inn drevet. trimmer du så ofte på drevet at det er irriternde? Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 27.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 (redigert) er også enig i at jeg skal betale, men litt goodwill vil jeg ha på priser på utstyr, syns jeg. Nye trimsylindere koster 15000, de fikk jeg 10% på hvis jeg ville skifte de, men måtte betale for timene de brukte. Båten er solgt og ny eier vil ikke ha det sånn også med tanke på videre salg. jeg har hatt lyden siden jeg fikk båten. Redigert 27.September.2011 av Ella. (see edit history) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Eureka Svart 28.September.2011 Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 Har du sammenlignet din båt med andre identiske båter, mtp montering av drev mm samt at de ikke har samme vibrasjon? jeg går ut ifra at du har erfaring med andre båter/ merker med identisk motorisering/ drev og at du derfor opplever en tydeligere vibrasjon/ lydbilde i din båt i forhold til andre. Sier verkstedet at lyden/ vibrasjonen er unormal? i og med at båten egentlig er solgt forstår jeg veldig godt den kompliserte situasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 28.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 Trimmsylindere skiftet og båten er vibrasjonsfri:)) D ser tydelig at simringene på pumpene ikke ligger riktig, litt rart de ikke så det. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Eureka Svart 28.September.2011 Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 har du noe bilde å legge ut av det som ikke var i orden? Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 28.September.2011 Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 Vist det er disse simeringen som er rundt "akslingen" er ikkje dette tetningen for olja, men ein "støv tetning" sånn at ikkje drit skal komme inn. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 28.September.2011 Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 Det var gode nyheter Morten!!!! Synd at verkstedet ikke hadde mer peiling i første omgang Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 (redigert) Løfter denne tråden... Motorbåten med D6 og DPH skal sjøsettes i morgen. Simringen på BB side på trimsylinderen er løs, samt at jeg husker fra i fjor at det var en del vibrasjon når ved rorutslag. Hva var det som egentlig var galt med trimsylinderene dine ? For to år siden revnet hydraulikkslangene innvendig, rett bak motor, til trimsylinderene. Må forske litt på dette i helga...skal skifte belg snarlig, så om det ikke er vann og ulumskheter der, så... Redigert 20.Mai.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.