Jump to content

During i DPH drev når du trimmer inn i fart.

Ribtjenester

Recommended Posts

Spørsmål til de som opplever dette: Hvis du tar båten opp i plan med drevet helt inne og så trimmer ut til f.eks. to grader, kommer det da? Eller er det etter at drevet er for mye uttrimmet?

Trenger ikke være mye uttrimmet, kommer uavhengig av trimvinkel når en trimmer inn etter siste manøver var å trimme ut.

for min del virker det som vibrasjonen stort sett kommer ved å trimme inn uansett vinkel på drevet ved start av "trim inn". Kan ta båten opp i plan med drevet inne, trimme ut til nøytral for så å trimme litt inn så får jeg vibrasjonen.

Akkurat slik ja!

Trimpumpa? det må isåfall være luft da tenker jeg..... Kick-up ventilen kan vel ikke forårsake dette? Drevtrimmen er vel selvluftende tipper jeg, så da kan du jo prøve å kjøre drevet helt opp og ned noen ganger. Skulle tro La-Sa har gjort det.

Det har vært sånn de årene jeg har hatt båten så luft er det nok ikke:)

www.ribtjenester.no

• 2 uker senere...

Jeg hadde samme eller tilsvarende problem på min D6 350 med DPH. Vibrasjon i forbindelse med ned trimming. I det du slipper trim knappen, stopper vibrasjonen eller fortettet det å vibrere? Hos meg forsvant problemet når trimsylindrene ble byttet grunnet lekasje. Om det var lekasjen eller det faktum at det var kommet vann i hydraulikken som var årsaken til vibrasjonene er usikkert.

By the way - grattis med ny båt! Går med samme ønsker. Har sett på både 35 sport og 37 sport.

Det er bedre å være rik og frisk enn syk og fattig!

Ja, på DP-H er dette litt spesiellt. Båten må opp og drevet av. Så må slangene kobles fra og en settskrue løsnes på babord sylinder fra utsiden, og styrbord sylinder fra innsiden av transom. Så må trimpotmeteret fjernes og så kan spesialboltene som fester trimsylinderne demonteres fra innsiden av transom. Sammenmontering i omvendt rekkefølge med nye o-ringer på spesialboltene, disse går jo igjennom transom. Etter montering må det fylles og luftes før montering av drev og justering av trimpotmeter. :thumbsup: Lett som en lek hvis det ikke er for trangt i motorrommet.....

Rimelig frustrert nå, båten har ligget hos lasa 1 mnd nesten, de har prøvd flere trimpumper uten hell. De løfta båten for og sjekke drev og se om feilen lå der, de fant feilen og at den lå i styringa, fikk pris på 18k for og fikse det. Ny eier av båten min er med og prøver og vibrasjonen er bedre, han kjører hjemover tur på ca 15 min. Plutselig er lyden tilbake. Lasa garanterte at det kom til og bli bra når de gjorde sine tiltak. Nå sitter jeg igjen super frustrert og 25k fattigere uten at båten har blitt bra. Summen er oppe i ca 25 pga tidligere leting etter feil. Jeg nevnte at noen hadde løst problemet ved og skifte trimmsylindere men det var noe de viste ikke hjalp pga når du trimmer inn så er det bare en ventil som slipper olja tilbake i pumpa. Hva hadde dere gjort vedr siste faktura på 18 lapper som ikke hjalp en dritt?

Hilsen Morten

www.ribtjenester.no

De burde la seg lufte ved å tilte drevet helt opp og ned noen ganger, men siden trimsylinderne på DP-H drevet står på skrå kan det hende at de må luftes før de monteres på transom fordi slangen til nederste siden av sylinderne står nederst, det kan altså stå luft over slangetilkoblingen. ......Var ute i garasjen og kikka på en transom jeg har liggende, og du får ikke løftet sylinderne langt nok opp til at du får de vannrett så de må nok av.

Du trenger ikkje å ta av drevet for å lufte trimsylinderene, du kan bare trimme opp og ned drevet og etterfylle olje. Vist Det ikkje er vibrasjoner når du svinger tviler eg på at det er noe med styringen å gjøre, du kan forresten sjekke at motoren står beint(opprettingen av motoren)(at den ikkje heller nedover framme på labbene) då vil du få vibrasjoner fra knuten når du trimmer.

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...