Bitteliten Startet 26.August.2011 Link til dette innlegget Startet 26.August.2011 (redigert) Tror det finns en annen tråd om denne motoren, men fant den ikke. Jeg så på denne motoren på Øpna Varv i dag. Pratet med vp representant også. Motoren er en nedtrimmet D6 435. Et par detaljer som skiller den fra D6 370 er ekstra kjølebend bak turboen og annen kompressorstyring. Max dreimoment ca 970 nm på 2000 rpm. D6 370 yter 870nm Pga ekstra kjølesløyfe akter er det nå en liten mellomaksel lignende løsning mellom drev og motor. Motoren leveres kun med DPH drev og er ikke beregnet for båter med toppfart over 45-50 knop. Drevet leveres i utvekslin på 1,59:1 om jeg husker rett. Målbåtene er altså tyngre båter med hekkagregat. Redigert 26.August.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
twisterx Svart 26.August.2011 Link til dette innlegget Svart 26.August.2011 Snakket med Viksund her om dagen. De kommer til å tilby den nye D6-400 på flere av sine modeller, bl.a. på den nye 335 St.Cruz. Tipper den motoren blir meget populær på båter i den størrelsen. Singel installasjon blir mer og mer populært pga lavere driftskostnader. Og med såpass mye krutt så får man ok prestanda også. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 27.August.2011 Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Kraftpakke dette ja. Blir spennende å se om drevet holder. De burde ha erfaring nok på dette området, men det er mye krefter som skal håndteres. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 27.August.2011 Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Det rapporteres også om større turbo, ny kompressor, ladeluftkjøler med bedre kapasitet, samt forsterket varmeveksler og oljekjøler. Volvo har også puslet med topplokket, og både ventilplasseringen og innsprøytningen er endret. DPH drevet er også endret. 400 hk-versjonen av drevet har fått nye rullelagre, endret utveksling og forsterket styregaffel over vannlinjen. Undervannshuset er oppgradert med nye ståltyper i tannhjulene og forbedret smøring. Ref www.batliv.com Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Er det forskjell på 400 vs 435? Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 27.August.2011 Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Det må vel være en forskjell ettersom det jeg har hørt så er en 435 samme motoren som 370 bare at de har tatt mere ut av den. men nå har de et nytt drev som skal vist tåle mere som de setter sammen med D6 400 motoren men 435 er en aksel med vinkel gear. Det er slik jeg har forstått det. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 (redigert) Her blir det mye tynn suppe la oss prøve litt fakta Det finnes to versjoner av 435. For ips, den har kompressor. For aksel, den har ikke kompressor 435 er definitivt ikke lik 370. Andre dyser, annen kjøling, annen kompressorstyring. I følge vp ER 400 en nedtrimmet 434, ikke en opptrimmet 370. Gå på marinepartseurope og sammenlign deler så ser dere forskjellene I følge vp jeg snakket med er det standard hyllevare DPH Ddrev på 400, men de selger bare lav utveksling. Det er høy hastighet med airtime som knekker drev. Pga eksta kjølerør som er på 435 og 400 ( og IKKE) på 370 er det en kort mellomaksel melllm motor og drev på 400. På denne siden kan man se forskjellen. D4 og D6 opp til 370 er like mellom drev og motor http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/NORWAY/NO-NO/MARINE_LEISURE_ENGINES/AQUAMATIC/C_DIESEL_STERNDRIVE/Pages/DieselEngineRange.aspx Her er detaljbilde 400 http://erez.llr.se/erez4/erez?cmd=image&save=1&src=*kjzzgyL3Q6gxuOPWCQS35KHy8AQOrgqhUOXi6o7vl/bPJUhQ6eklRF64JLoMs3ETm2P,7vfQplNl.TAGD76lrypfEVBREIoR6i1PJozZS4i/lAgActBXc&tmp=high-resolution Redigert 27.August.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.August.2011 Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Dette blir helt på kanten og veldig OT, men siden D6 400 skal være en helt ny konstruksjon så passer kanskje spørsmålet her likevel. Jeg kjenner D6 og D-serien veldig dårlig i det store og hele, men lurer på hvordan det står til med teknologien i det som kjennetegnes som det mest moderne på markedet. Saken er den at i moderne bilmotorer for diesel så har man nå valgt å fjerne seg fra 4 ventiler pr sylinder og gå over til 2. Dette gjøres for å minske den indre motstanden i motoren og kompenseres med variabel turbo-geometri. Slik oppnår man like god effekt i et bredt turtallsområde samtidig som man minsker forbruket som et resultat av mindre indre motstand i motoren. Det gjøres også kantesprang i maskineringen av deler, slik at man kan få ting til å bevege seg lettere. Hvordan er dette med marinemotorer, benyttes det fremdeles 4 ventiler i toppen ? Benyttes variabel turbo-geometri ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 27.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Ja og ja ettersom d6 400 er en nedtrimmet d6 435 så er det ikke en ny motor. Mine er produsert i 2007 Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.August.2011 Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Ja, toppen er vel den samme og da leser jeg deg dithen at det en en 4-ventilers konstruksjon. Jeg spør bare av ren nysgjerrighet siden bilmotorene har fått en betydelig endring nå, ikke minst på bensinsiden. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mix Svart 27.August.2011 Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Hittil har D6-370 vært den største motoren for drev, men nå har Volvo Penta utstyrt motoren med større turbo og videreutviklet mekanisk kompressor. Ladeluftkjølerren har fått større kapasitet for å kunne håndtere den økte luftmengden og motorens kjølesystem har fått en ny varmeveksler og forsterket oljekjøling. I tillegg har sylinderhodene fått ny utforming med nye ventilplasseringer og injektorer med høyere kapasitet. Allerede ved 2000 omdreininger når motoren sitt maksimale dreiemoment på 970 Nm, takket være den mekaniske kompressoren. Motoren kobles til DPH-drevet som kom i 2003.Nå har Volvo Penta raffinert drevet for også å kunne tåle den nye motoren. Den øvre delen av drevet har fått ny lagerboks med nye rullelager, forsterket oppheng og ny tannhjulsgeometri. Også tannhjulene i gearkassen har fått ny utforming og er laget i nytt, supersterkt stål og bedre smøring, sier Volvo Penta i en pressemelding. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 (redigert) Just precis Mix. Akkurat de samme endringene som er gjort på D6 435 dette med drevet var ikke det VP sa til meg - men skriver de det så stemmer det nok Hva supersterkt stål er lurer jeg på. Er det bare sterkt det som de har brukt før da eller? Redigert 27.August.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 27.August.2011 Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Er det bare sterkt det som de har brukt før da eller? Skal ikke se bort ifra det nei... dagens produkter blir nøye kalkulert til og akkuratt holde garanti tiden ut for og så kunne leve på ettermarkedet.. Både VP,mercruiser mfl kunne nok fint lagd drev som tåler belastningen over lang tid.. men det tjener de ingen penger på.. Blir spennende frammover synes jeg da båtmotorprodusenter har ligget etter når det gjelder variabel turbogeometri m.m Det som er synd synes jeg er at dagens motorer krever service fra merkeverksteder mht diagnostikk etc.. dette igjen gjør det uforholdsmessig dyrt for oss båteiere når man kanskje med mye bruk presser 100 timer iløpet av en kort sesong. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 27.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Man kan jo ta service selv, og så får merkeverksted til å sjekke om motoren er ok med vodia'en Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 27.August.2011 Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Man kan jo ta service selv, og så får merkeverksted til å sjekke om motoren er ok med vodia'en Ja klart man kan det.. hvis motoren er utenfor garanti periode.. før periode så har vel både vp,yanmar mfl hvert vrange og ha med og gjøre? Er det noen som vet om det finnes vodia eller kompatibel programmvare og få tak i rundt om foresten?? Forrige bilen vi kjøpte her i heimen så kjøpte jeg samtidig fullt diagnose program til den.. Selvgjort er velgjort og gud og mange ganger jeg har bruk for det verktøyet.. og ja det er en Audi Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 27.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 (redigert) ønsker meg en vodia app til Ipad. Det hadde vært flott! I garantiperioden er det stempel i boka som gjelder. Utenfor garantiperioden er det viktig å ta vare på kvitteringer på deler slik at man kan vise at man har gjort det som kreves. Redigert 27.August.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 27.August.2011 Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 (redigert) ønsker meg en vodia app til Ipad. Det hadde vært flott! Du får kjøpe VPs orginale Stiv pris men.. : VODIA Redigert 27.August.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
tkb Svart 27.August.2011 Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Man kan jo gå 20 stykker i lag å spleise? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Til å være volvo er jo dette ikke mer enn deler til en vanlig service Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 27.August.2011 Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Vp har sikret seg rimlig bra enn så lenge vedr dette "verktøyet" Her er en link til brukerveiledningen til vodian... man trenger et "par" biter til for og få det til og funke.. + key fra vp : Vodia user guide Den som lager en "multitool" for vp kan nok gjøre seg gode kroner tror jeg.. nok av gjør det selvere som meg selv som gjerne skulle hatt tilgang til det vet jeg.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Blue_Dragon Svart 1.September.2011 Link til dette innlegget Svart 1.September.2011 Spørsmålet er om det samme nye drevet vil komme til alle D4/D6 modeller. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 (redigert) Siden det er nevnt i tråden tidligere at produkter for fritidsbruk ikke produseres mer solid enn hva som må til for å overholde garanti tiden så tenkte jeg å vise at det finnes alternativer hos Volvo i hvert fall på motorsiden: D7C TA Slagvolum 10,8 liter, Sylindre 6, Hestekrefter 265, vekt 690kg(tørr), maks turtall 2300 Vekten er omtrent den samme som på min Ford 2728T, men slagvolum og hestekrefter en noe høyere. Dette er antagelig i den retningen man må se om man ønsker å kjøpe et produkt som er ment å vare. Redigert 2.September.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 2.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Problemet er at den ikke er godkjent for CE merking til båt. Jeg har presset HR ganske hardt på å sette inn en komersiell motor i en ny båt i stedet for D3 som de setter inn. Da vil de heller la være å selge båt til meg. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Jøss, det var oppsiktsvekkende. Hva om du bærer kostnaden ved å få den aktuelle båten CE godkjent med en kommersiell motor montert da ? (jeg vil tro det er kostnadene det dreier seg om) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 2.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 har prøvd alle argumenter. de bare vil ikke. selv på en båt til 7 millioner. får se om de dårlige tider fortsetter - da kan det kanskje endre seg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.