Jump to content

Ny modell fra Volvo Penta, D6 400


Bitteliten

Recommended Posts

Tror det finns en annen tråd om denne motoren, men fant den ikke.

 

Jeg så på denne motoren på Øpna Varv i dag. Pratet med vp representant også. Motoren er en nedtrimmet D6 435. Et par detaljer som skiller den fra D6 370 er ekstra kjølebend bak turboen og annen kompressorstyring. Max dreimoment ca 970 nm på 2000 rpm. D6 370 yter 870nm

 

Pga ekstra kjølesløyfe akter er det nå en liten mellomaksel lignende løsning mellom drev og motor.

Motoren leveres kun med DPH drev og er ikke beregnet for båter med toppfart over 45-50 knop. Drevet leveres i utvekslin på 1,59:1 om jeg husker rett. Målbåtene er altså tyngre båter med hekkagregat.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Det rapporteres også om større turbo, ny kompressor, ladeluftkjøler med bedre kapasitet, samt forsterket varmeveksler og oljekjøler. Volvo har også puslet med topplokket, og både ventilplasseringen og innsprøytningen er endret.

 


DPH drevet er også endret. 400 hk-versjonen av drevet har fått nye rullelagre, endret utveksling og forsterket styregaffel over vannlinjen. Undervannshuset er oppgradert med nye ståltyper i tannhjulene og forbedret smøring. 
 


 

Ref www.batliv.com

Link to post

Her blir det mye tynn suppe :giggle: la oss prøve litt fakta

 

Det finnes to versjoner av 435. For ips, den har kompressor. For aksel, den har ikke kompressor

435 er definitivt ikke lik 370. Andre dyser, annen kjøling, annen kompressorstyring.

 

I følge vp ER 400 en nedtrimmet 434, ikke en opptrimmet 370.

 

Gå på marinepartseurope og sammenlign deler så ser dere forskjellene

 

I følge vp jeg snakket med er det standard hyllevare DPH Ddrev på 400, men de selger bare lav utveksling. Det er høy hastighet med airtime som knekker drev. Pga eksta kjølerør som er på 435 og 400 ( og IKKE) på 370 er det en kort mellomaksel melllm motor og drev på 400.

 

På denne siden kan man se forskjellen. D4 og D6 opp til 370 er like mellom drev og motor

http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/NORWAY/NO-NO/MARINE_LEISURE_ENGINES/AQUAMATIC/C_DIESEL_STERNDRIVE/Pages/DieselEngineRange.aspx

 

Her er detaljbilde 400

http://erez.llr.se/erez4/erez?cmd=image&save=1&src=*kjzzgyL3Q6gxuOPWCQS35KHy8AQOrgqhUOXi6o7vl/bPJUhQ6eklRF64JLoMs3ETm2P,7vfQplNl.TAGD76lrypfEVBREIoR6i1PJozZS4i/lAgActBXc&tmp=high-resolution

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Dette blir helt på kanten og veldig OT, men siden D6 400 skal være en helt ny konstruksjon så passer kanskje spørsmålet her likevel.

 

Jeg kjenner D6 og D-serien veldig dårlig i det store og hele, men lurer på hvordan det står til med teknologien i det som kjennetegnes som det mest moderne på markedet. Saken er den at i moderne bilmotorer for diesel så har man nå valgt å fjerne seg fra 4 ventiler pr sylinder og gå over til 2. Dette gjøres for å minske den indre motstanden i motoren og kompenseres med variabel turbo-geometri. Slik oppnår man like god effekt i et bredt turtallsområde samtidig som man minsker forbruket som et resultat av mindre indre motstand i motoren. Det gjøres også kantesprang i maskineringen av deler, slik at man kan få ting til å bevege seg lettere.

 

Hvordan er dette med marinemotorer, benyttes det fremdeles 4 ventiler i toppen ? Benyttes variabel turbo-geometri ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Ja, toppen er vel den samme og da leser jeg deg dithen at det en en 4-ventilers konstruksjon. Jeg spør bare av ren nysgjerrighet siden bilmotorene har fått en betydelig endring nå, ikke minst på bensinsiden.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hittil har D6-370 vært den største motoren for drev, men nå har Volvo Penta utstyrt motoren med større turbo og videreutviklet mekanisk kompressor. Ladeluftkjølerren har fått større kapasitet for å kunne håndtere den økte luftmengden og motorens kjølesystem har fått en ny varmeveksler og forsterket oljekjøling. I tillegg har sylinderhodene fått ny utforming med nye ventilplasseringer og injektorer med høyere kapasitet. Allerede ved 2000 omdreininger når motoren sitt maksimale dreiemoment på 970 Nm, takket være den mekaniske kompressoren.

 

Motoren kobles til DPH-drevet som kom i 2003.Nå har Volvo Penta raffinert drevet for også å kunne tåle den nye motoren. Den øvre delen av drevet har fått ny lagerboks med nye rullelager, forsterket oppheng og ny tannhjulsgeometri. Også tannhjulene i gearkassen har fått ny utforming og er laget i nytt, supersterkt stål og bedre smøring, sier Volvo Penta i en pressemelding.

 

 

Link to post

Er det bare sterkt det som de har brukt før da eller?

 

Skal ikke se bort ifra det nei... dagens produkter blir nøye kalkulert til og akkuratt holde garanti tiden ut for og så kunne leve på ettermarkedet.. Både VP,mercruiser mfl kunne nok fint lagd drev som tåler belastningen over lang tid.. men det tjener de ingen penger på..

 

Blir spennende frammover synes jeg da båtmotorprodusenter har ligget etter når det gjelder variabel turbogeometri m.m

 

Det som er synd synes jeg er at dagens motorer krever service fra merkeverksteder mht diagnostikk etc.. dette igjen gjør det uforholdsmessig dyrt for oss båteiere når man kanskje med mye bruk presser 100 timer iløpet av en kort sesong.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Man kan jo ta service selv, og så får merkeverksted til å sjekke om motoren er ok med vodia'en

 

Ja klart man kan det.. hvis motoren er utenfor garanti periode.. før periode så har vel både vp,yanmar mfl hvert vrange og ha med og gjøre?

 

Er det noen som vet om det finnes vodia eller kompatibel programmvare og få tak i rundt om foresten??

 

Forrige bilen vi kjøpte her i heimen så kjøpte jeg samtidig fullt diagnose program til den.. Selvgjort er velgjort og gud og mange ganger jeg har bruk for det verktøyet.. og ja det er en Audi :giggle:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

:lol::lol:

 

Vp har sikret seg rimlig bra enn så lenge vedr dette "verktøyet"

 

Her er en link til brukerveiledningen til vodian... man trenger et "par" biter til for og få det til og funke.. + key fra vp : Vodia user guide

 

Den som lager en "multitool" for vp kan nok gjøre seg gode kroner tror jeg.. nok av gjør det selvere som meg selv som gjerne skulle hatt tilgang til det vet jeg..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Siden det er nevnt i tråden tidligere at produkter for fritidsbruk ikke produseres mer solid enn hva som må til for å overholde garanti tiden så tenkte jeg å vise at det finnes alternativer hos Volvo i hvert fall på motorsiden:

D7C TA

Slagvolum 10,8 liter, Sylindre 6, Hestekrefter 265, vekt 690kg(tørr), maks turtall 2300

 

Vekten er omtrent den samme som på min Ford 2728T, men slagvolum og hestekrefter en noe høyere.

Dette er antagelig i den retningen man må se om man ønsker å kjøpe et produkt som er ment å vare.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jøss, det var oppsiktsvekkende. Hva om du bærer kostnaden ved å få den aktuelle båten CE godkjent med en kommersiell motor montert da ?

(jeg vil tro det er kostnadene det dreier seg om)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...