KristianH Svart 28.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2011 Tusen takk for all hjelp! Eg reknar med at eg kjem til å kjøpe båten uansett, så får vi sjå om eg byttar motor eller ikkje. Kan også høyre med selgar om han vil selge den uten motor, men det er vel heller tvilsomt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 (redigert) Har nettopp kjøpt en båt med Evinrude E-tec, riktignok en 150 hk. Har kjørt den 12 timer, og opplever lavere forbruk enn på tilsvarende 4-takter, og den veier bare 190 kilo ! Kan anbefale E-tec'en på det sterkeste. Har fra før 21' båt med innenbordmotor, og har hatt både Yamaha 4-takter + flere 2-taktere... Vekta på motoren her endel å si. Det er skrevet mye om eTec her på Bp. Ja, men en e-tec bruker vel litt olje hele tiden under bruk mens en firetakter ikke gjør det og man bytter olje en gang i året i stedet så der blir det kanskje likt utgiftsmessig? At en e-tec ikke behøver å bytte girolje hvert år mens en fire-takter gjør det har jeg vondt for å skjønne. Og begge kan vel med fordel ferskvannskjøres, vaskes, poleres og sprayes under motorlokket med litt crc og dytte litt fett inn i noen nipler her og der og kanskje bytte en anode? Jeg vet ikke for har aldri hatt en e-tec så dette er noe jeg lurer på. Etter BOKA behøves ikke så ofte olje- og impellerskifte osv. Samt at den er "selvkonserverende" høst og vår. OG kan gå på lavt turtall over lengre tid UTEN motorolje... ++++ OG har lavt forbrk, osv. Etter flere års bruk / missbruk og "testing" av eTek 75 Hk, har jeg følgende erfaring: Vinterkonserveringen er "automatisk". Samma hva fabrikanten sier: Jeg sjekker gearojla høst og vår, og skifter annet hvert år. Impeller hvert 2. år. (Samt CRC, ferskvannskjøring,pussing, anodesjekk, smørenippler osv.) Etter 4 år var jeg hos forhandler og fikk byttet pluggene til den nyeste typen, med det resultat at forbruket datt LITT. MIN motor har en tyngre starter enn hva som kom på de neste typene, og det betyr at den må ha startbatteri med høy CCA for å fyre. (Samt at det er ekstra viktig at det ikke er spenningsfall mellom batteripol ig starter!) Forhandler tilbyr seg å bygge om til lettrere starter, men 4 laken til det, har jeg spart meg hittil. Det som imponerer meg mest med motoren, er startvilligheten. Den starter TVERTT. Aldri noe "filing" på starteren! Den må ha spesialolje til motoren. Denne er litt dyr, men forbruket er lite. Det har hendt at jeg har brukt den på dorgefart i flere timer uten problemer. Neste båt skal også ha eTec-motor!!! Så litt om forbruk og fart: • Forbruket kan fortsatt beskrives som liter drivstoff pr. hestekraft-time. Der ligger fortsatt den gamle to-takteren på 0,43, firetakter OG totakt innsprøytningsmotor (eTec) på 0,31, mens dieselmotoren spiser 0,211. Hvis du i tillegg kjører på avgiftsfri diesel, er det klart at det er det rimeligste drivstoffet. • Forbruket påvirkes også av den måten du kjører på; På en planende båt, er som regel økonomifarten rett over planingsterskelen (< 80% pådrag). (Selv om "Rekkevidde-max fart" ligger kanskje på 3-6 knop, avhengig av skroglengden) • Trimming av båten med flaps og heving av motorstammen kan du ofte tjene 2-3 knop på, samt at groing på undervannsskroget kan ha mye å si. • Bølger og strøm kan påvirke øko-hasigheten mye. • Og selvfølgelig: Utforming av skroget, vekt (!) og arealet av våt flate kan ha mye å si for forbruk, toppfart og sjøegenskaper. Men DET er en annen skål... Alt dette er sikkert gammelt nytt for de fleste. Redigert 28.August.2011 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaimor Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Har en E-Tec 75 HK, den bruker ca. 0,6 pr. NM med marsjfart 24 knop. En annen ting er at en ny E-Tec behøver ikke service før etter 3 år eller 300 timer, og vinterkonserveringen er svært enkel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Den vesentlige forskjellen i vedlikehold på motorene er bytte av registerreim. Min Suzuki har ikke reim, men kjede. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Da kan jeg pirke litt og si at med kjede får man bittelitt mer lyd . Ikke mye, men et kjede rasler... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Suzuki og større Mecury har kjede som ligger i oljebad. Hørte ikke noe lyd fra den 2004 DF 115 som jeg hadde.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mox1 Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Til trådstarter... Her har du forbruket jeg har logget (90 hk e-tec på HR465) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KristianH Svart 28.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2011 Tusen takk! Den der var veldig nyttig! Som eg skreiv litt lenger oppe, så blir det nok til at eg kjøper båten, og eg reknar med at eg kjem til å bytte til E-Tec. Det kjem litt an på kva folk er villige til å gi for min motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Da kan jeg pirke litt og si at med kjede får man bittelitt mer lyd . Ikke mye, men et kjede rasler... Kjetil S Ikke antydning til rasling! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 (redigert) HER er en rimelig og moderne 90 hk, den kan være prutbar pga. høyere timetall enn normalt. Tekniske data her Den har samme direkteinnsprøytningssystem som Optimax. Med litt flaks så stemmer stålpropellen som følger med. Redigert 29.August.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Men DENNE er jo fabrikkny! og den nye utgaven. Så er vel et knallkjøp selv om kontrollboksen mangler av en eller annen grunn. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
KristianH Svart 29.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2011 Har sett litt på begge dei to. Den siste blir for dyr for meg, og i tillegg kjem utgifter for propell og kontrollboks. Den første skal eg sjå på, men må nesten få avtalt noko med selgaren av den båten eg skal kjøpe først. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 (redigert) ja den siste er dyrere.. men lang garanti og levetid på den da Kontrollboks og propell får man til grei pris fra USA. Redigert 29.August.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
KristianH Svart 29.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2011 Hehe, ja det er sant. Har berre i overkant av 70.000,- totalt, så det blir ikkje mykje til båt for dei pengane som er igjen då.. Men hadde eg hatt pengane hadde eg nok vurdert den sterkt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.