Jump to content

Drivstofforbruk Yamaha 90 HK vs Evinrude E-Tec 90 HK


KristianH

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt en båt med Evinrude E-tec, riktignok en 150 hk.

 

Har kjørt den 12 timer, og opplever lavere forbruk enn på tilsvarende 4-takter, og den veier bare 190 kilo !

 

Kan anbefale E-tec'en på det sterkeste. Har fra før 21' båt med innenbordmotor, og har hatt både Yamaha 4-takter + flere 2-taktere...

Vekta på motoren her endel å si. Det er skrevet mye om eTec her på Bp.

 

Ja, men en e-tec bruker vel litt olje hele tiden under bruk mens en firetakter ikke gjør det og man bytter olje en gang i året i stedet så der blir det kanskje likt utgiftsmessig? At en e-tec ikke behøver å bytte girolje hvert år mens en fire-takter gjør det har jeg vondt for å skjønne. Og begge kan vel med fordel ferskvannskjøres, vaskes, poleres og sprayes under motorlokket med litt crc og dytte litt fett inn i noen nipler her og der og kanskje bytte en anode? Jeg vet ikke for har aldri hatt en e-tec så dette er noe jeg lurer på.

Etter BOKA behøves ikke så ofte olje- og impellerskifte osv. Samt at den er "selvkonserverende" høst og vår. OG kan gå på lavt turtall over lengre tid UTEN motorolje... ++++ OG har lavt forbrk, osv.

Etter flere års bruk / missbruk og "testing" av eTek 75 Hk, har jeg følgende erfaring:

Vinterkonserveringen er "automatisk".

Samma hva fabrikanten sier: Jeg sjekker gearojla høst og vår, og skifter annet hvert år. Impeller hvert 2. år. (Samt CRC, ferskvannskjøring,pussing, anodesjekk, smørenippler osv.)

Etter 4 år var jeg hos forhandler og fikk byttet pluggene til den nyeste typen, med det resultat at forbruket datt LITT.

MIN motor har en tyngre starter enn hva som kom på de neste typene, og det betyr at den må ha startbatteri med høy CCA for å fyre. (Samt at det er ekstra viktig at det ikke er spenningsfall mellom batteripol ig starter!) Forhandler tilbyr seg å bygge om til lettrere starter, men 4 laken til det, har jeg spart meg hittil.

Det som imponerer meg mest med motoren, er startvilligheten. Den starter TVERTT. Aldri noe "filing" på starteren!

Den må ha spesialolje til motoren. Denne er litt dyr, men forbruket er lite. Det har hendt at jeg har brukt den på dorgefart i flere timer uten problemer.

 

Neste båt skal også ha eTec-motor!!! :flag:

 

Så litt om forbruk og fart:

• Forbruket kan fortsatt beskrives som liter drivstoff pr. hestekraft-time. Der ligger fortsatt den gamle to-takteren på 0,43, firetakter OG totakt innsprøytningsmotor (eTec) på 0,31, mens dieselmotoren spiser 0,211. Hvis du i tillegg kjører på avgiftsfri diesel, er det klart at det er det rimeligste drivstoffet.

• Forbruket påvirkes også av den måten du kjører på; På en planende båt, er som regel økonomifarten rett over planingsterskelen (< 80% pådrag). (Selv om "Rekkevidde-max fart" ligger kanskje på 3-6 knop, avhengig av skroglengden)

• Trimming av båten med flaps og heving av motorstammen kan du ofte tjene 2-3 knop på, samt at groing på undervannsskroget kan ha mye å si.

• Bølger og strøm kan påvirke øko-hasigheten mye.

• Og selvfølgelig: Utforming av skroget, vekt (!) og arealet av våt flate kan ha mye å si for forbruk, toppfart og sjøegenskaper. Men DET er en annen skål... :lipseal::cheers_wine:

 

Alt dette er sikkert gammelt nytt for de fleste. :blush:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

HER er en rimelig og moderne 90 hk, den kan være prutbar pga. høyere timetall enn normalt.

Tekniske data her

Den har samme direkteinnsprøytningssystem som Optimax.

Med litt flaks så stemmer stålpropellen som følger med.

 

tohatsu-90-tldi-3.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men DENNE er jo fabrikkny! og den nye utgaven.

Så er vel et knallkjøp selv om kontrollboksen mangler av en eller annen grunn.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ja den siste er dyrere.. men lang garanti og levetid på den da :wink:

Kontrollboks og propell får man til grei pris fra USA.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...