Jump to content

Hva er største mulig fornuftig trailer bar daycruiser


Shallabays

Recommended Posts

Hva gjelder bil så ville jeg vel foretrukket BMW eller andre biler hvis 4x4-system trekker primært på bakhjulene. Systemene til f.eks. Volvo er rimelig sjanseløse hvis bilen først begynner å spinne i grusen/sanden/våt asfalt. Systemet jobber hele tiden med utgangspunkt i at mest krefter skal til forhjulene hvis mulig, hvilket betyr at med et tonn eller mer hengene bak på bilen som står i en rampe, er det ikke mye vekt på forhjulene.

 

Når det er sagt, har trukket en del på svigerfars Nordkapp 600 med hans XC90. 0 problem det, både i bakker og diverse ramper (har unngått de dårligste). Den fikk kjente volvo-gearkasseproblemer opp lierbakkene en gang, samt at en annen gang punkterte hengeren (ikke gøy!).

 

Når han nå skal ha egen henger blir den to-akslet, noe jeg vil anbefale på det sterkeste om man skal tilbakelegge noe særlig distanse. Ny bil er vel også på trappene, men det er ikke pga. trekk-egenskapene.

 

Skal jeg først trekke båt langt på landeveien så blir det ideelt sett med to-akslet henger og skikkelig trekkbil ala Pathfinder, Landcruiser etc. Men for de fleste er det nok drøyt å kjøpe traktor for å trekke båt i ny å ne :giggle:

 

Volvo sine AWD biler kommer i dag alle med fjerde generasjon Haldexkobling, som er det samme systemet som benyttes av følgende bilmodeller:

 

AUDI

SEAT

BUGATTI

SKODA

VOLVO

FORD

SAAB

LAND ROVER

VW

GM

OPEL

 

"Systemet fra det svenske selskapet Haldex er antakelig den mest utbredte typen firehjulsdrift på det norske markedet. Volvo, Ford, Volkswagen, Land Rover, Opel, Saab, Audi, Skoda og Volkswagen er noen av merkene som benytter seg av det elektroniske systemet.

For ikke å glemme prestisjebilen Bugatti Veyron.

 

Tradisjonelt sett fungerer Haldex-systemet, som nå er tilgjengelig i fjerde generasjon, på den måten at man får drift på alle fire kun ved behov. Hvordan kan dette gå til?

 

Jo, ved hastighetsforskjeller på akslingene foran og bak vil en "hjerne" oppdage dette. Den svarer med å da presse to lamellpakker – i prinsippet to kløtsjer – sammen. På den måten overføres deler av kreftene til bakakselen.

Det vil si at man altså må ha hjulspinn på forhjulene for at bakhjulene skal trekke.

Fordelen er at siden Haldex i utgangspunktet bygger på tohjulsdrift, vil drivstofforbruket bli lavere enn på en tilsvarende motorisert firehjulstrekker med permanent drift."

 

fra wikipedia :smiley:

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...