Jump to content

Tåler båthengere mer saltvann enn vanlige hengere?

larsen2000

Recommended Posts

De fleste slippene jeg bruker holder det fint å bare ha litt av dekkene på båthengeren nedi vannet. Men er et par steder hvor halve hjulet må under. Er dette en uting, eller er båthengere konstruert for å tåle dette? Prøver å få spylt hjula med ferskvann i etterkant, men ikke alle steder det er tilgjengelig. Har også hørt om noen som kjører et lite stykke med hengerbremsen litt på, men vet ikke om det hjelper for noe?

De fleste båthengere er ikke bedre beskyttet en vanlige hengere mot korrosjon.

Hvis man må ned i saltvann med felg,bremser og nav må man snarest mulig skylle med ferskvann.Å kjøre med bremsene på litt etterpå gjør at vannet fordamper fortere,men man må uasett spyle med ferskvann først.

Selv tar jeg av hjul og bremsetromler hver høst for grundig vask og smører med kobberfett på bevegelige deler.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Svaret er nok nei ja, har hatt tysse båthenger og min far har en tysse henger med "sauegrind" under er de nesten identiske... Enten må du ta det for det det er å prøve å skylle godt, ellers må du rett og slett bare laver... Kobberpasta som blir nevnt her er gode ting. Selv bruker jeg ett smøremiddel kalt top a56, som er laget spesielt for utsatte saltvannsmiljøer. Dette smøremiddele er laget for bremser, kjeder etc. Det har høyt alu/zink innhold, og inneholder mye "lim" som gir god holdbarhet.

Skjelden noe problem med rammen da denne oftest er galvanisert. Men problemet får du på bevegelige deler, bremser, bremsesko, fjærer, kulelager etc. Disse tåler IKKE saltvann og å tro at du får "spylt ren" alle deler etter et slikt bad er utopi. Du kan bare forvente deg problemer på sikt om du har badet tilhengeren i saltvann. Klarer du deg med bare en del av hjulet under vann slik at lager/bremsesystemet ikke inntar saltvann stiller saken seg mye bedre. Hulda's svar to trinn over forklarer saken rimelig enkelt og klart. Det er dette som er fakta. En båthenger har aldri vært konstruert for å kjøres under vann. Den er konstruert for å transportere båten fra A til B langs landeveien samt opp/nedtaking uten å være under vann.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

De av oss som er gamle nok, husker musikk-konkurransen som gikk på TV for flere år siden enn da de fleste båtplassen-medlemmene var født:

"Domaren seger at svaret er rätt"

Erfaring, hovedsakelig bitter, er at selv om produsentene kaller tilhengerne båt-tilhengere,så er de ikke tilpasset funksjonen. Når hjul og nav har vært under saltvann er det eneste som gjelder langvarig spyling med ferskvann!

Laholm

Vanlige engangssmurte kule/rulingslagre er vanntette til en viss grad. Jeg kan ikke tenke meg av Bendrup har produsert sine egne lagere. Uansett må også bremsene være vanntette, og der antar jeg at Brendrup sliter like mye som andre produsenter. Som sikkert et del også har merket på sine biler, så holder ikke bilbremser heller så godt som de gjorde 'før i tiden'. Men så saltet man heller ikke veiene så mye 'før i tiden' som det man gjør nå.

Svaret er nok nei ja, har hatt tysse båthenger og min far har en tysse henger med "sauegrind" under er de nesten identiske...

Vår tyssehenger er to år gammel og har flere rustangrep allerede.. :headbang:

Tåler ikke stå ute i vestlandsvær.

En tredalhenger vi har fra 97 er 100% rustfri. Har oså stått ute siden den var ny.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...