larsen2000 Startet 27.August.2011 Link til dette innlegget Startet 27.August.2011 De fleste slippene jeg bruker holder det fint å bare ha litt av dekkene på båthengeren nedi vannet. Men er et par steder hvor halve hjulet må under. Er dette en uting, eller er båthengere konstruert for å tåle dette? Prøver å få spylt hjula med ferskvann i etterkant, men ikke alle steder det er tilgjengelig. Har også hørt om noen som kjører et lite stykke med hengerbremsen litt på, men vet ikke om det hjelper for noe? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 27.August.2011 Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 De fleste båthengere er ikke bedre beskyttet en vanlige hengere mot korrosjon. Hvis man må ned i saltvann med felg,bremser og nav må man snarest mulig skylle med ferskvann.Å kjøre med bremsene på litt etterpå gjør at vannet fordamper fortere,men man må uasett spyle med ferskvann først. Selv tar jeg av hjul og bremsetromler hver høst for grundig vask og smører med kobberfett på bevegelige deler. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 27.August.2011 Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Etter alle de lagre, bremsesystemer og elektriske anlegg jeg har skiftet på slike hengere, vil jeg si at svaret er nei. Om det ikke har skjedd en revolusjon de siste årene. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 27.August.2011 Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Svaret er nok nei ja, har hatt tysse båthenger og min far har en tysse henger med "sauegrind" under er de nesten identiske... Enten må du ta det for det det er å prøve å skylle godt, ellers må du rett og slett bare laver... Kobberpasta som blir nevnt her er gode ting. Selv bruker jeg ett smøremiddel kalt top a56, som er laget spesielt for utsatte saltvannsmiljøer. Dette smøremiddele er laget for bremser, kjeder etc. Det har høyt alu/zink innhold, og inneholder mye "lim" som gir god holdbarhet. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.August.2011 Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 (redigert) Skjelden noe problem med rammen da denne oftest er galvanisert. Men problemet får du på bevegelige deler, bremser, bremsesko, fjærer, kulelager etc. Disse tåler IKKE saltvann og å tro at du får "spylt ren" alle deler etter et slikt bad er utopi. Du kan bare forvente deg problemer på sikt om du har badet tilhengeren i saltvann. Klarer du deg med bare en del av hjulet under vann slik at lager/bremsesystemet ikke inntar saltvann stiller saken seg mye bedre. Hulda's svar to trinn over forklarer saken rimelig enkelt og klart. Det er dette som er fakta. En båthenger har aldri vært konstruert for å kjøres under vann. Den er konstruert for å transportere båten fra A til B langs landeveien samt opp/nedtaking uten å være under vann. Redigert 27.August.2011 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 31.August.2011 Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 De av oss som er gamle nok, husker musikk-konkurransen som gikk på TV for flere år siden enn da de fleste båtplassen-medlemmene var født: "Domaren seger at svaret er rätt" Erfaring, hovedsakelig bitter, er at selv om produsentene kaller tilhengerne båt-tilhengere,så er de ikke tilpasset funksjonen. Når hjul og nav har vært under saltvann er det eneste som gjelder langvarig spyling med ferskvann! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
chagall Svart 31.August.2011 Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 Brenderup reklamerer med vanntette lagre på en del av sine båthengere, men hvor lenge de er vanntette er vel vanskelig å si. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.September.2011 Link til dette innlegget Svart 1.September.2011 Vanlige engangssmurte kule/rulingslagre er vanntette til en viss grad. Jeg kan ikke tenke meg av Bendrup har produsert sine egne lagere. Uansett må også bremsene være vanntette, og der antar jeg at Brendrup sliter like mye som andre produsenter. Som sikkert et del også har merket på sine biler, så holder ikke bilbremser heller så godt som de gjorde 'før i tiden'. Men så saltet man heller ikke veiene så mye 'før i tiden' som det man gjør nå. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 1.September.2011 Link til dette innlegget Svart 1.September.2011 Svaret er nok nei ja, har hatt tysse båthenger og min far har en tysse henger med "sauegrind" under er de nesten identiske... Vår tyssehenger er to år gammel og har flere rustangrep allerede.. Tåler ikke stå ute i vestlandsvær. En tredalhenger vi har fra 97 er 100% rustfri. Har oså stått ute siden den var ny. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
ashfirelate Svart 1.September.2011 Link til dette innlegget Svart 1.September.2011 Har ikke rustangrep på hverken min eller min far sin, min far sin er no blitt noen år også... Rundt 7 om eg ikke husker feil.. Utrolig frustrerende ja, og iallfalll med tanke på prisen på tyssehengerenr... Har du prøvd å reklamere på det? Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 1.September.2011 Link til dette innlegget Svart 1.September.2011 Vår tyssehenger er to år gammel og har flere rustangrep allerede.. Tåler ikke stå ute i vestlandsvær. En tredalhenger vi har fra 97 er 100% rustfri. Har oså stått ute siden den var ny. Min 2009mod Gaupen henger ser helt fin ut ut. Stått ute siden ny. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.