Jump to content

Anbefal en liten,morsom og solid seilbåt max 30.000.-


manitu

Recommended Posts

Med det mener jeg ca. det samme som med "når det regner kremboller i helvete" , altså det blir ikke noe maxi på meg. Jeg ser på de båtene som "Bavariaens stamfar".

 

Manitu

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Link to post
Share on other sites

Med det mener jeg ca. det samme som med "når det regner kremboller i helvete" , altså det blir ikke noe maxi på meg. Jeg ser på de båtene som "Bavariaens stamfar".

Er litt pussig at det først er nå i det aller siste Bavaria har klart å komme opp med noe likte bæl-stygt som det Pelle P kokte sammen da han kom med de «klassiske» Maxi-båtene. Synes Bavaria helt til nå har vært sånn midt på treet hva utseende angår. Paradoksalt nok tror jeg utseendet var en forutsetning for suksessen, skulle man slå gjennom med et nytt konsept, camping-båt for medel-Svensson, så kunne det rett og slett ikke se klassisk og pent ut. Og *litt* goodwill må du vel også gi båtene som blir skrudd sammen langt pokkerivold inni den bayerske skauen?

 

Skal du ha noe som er genuint pent, og også skiller seg litt ut, er det bare å styre laaaaangt unna begge deler ...

Link to post
Share on other sites

Hva er definisjonen på en pen seilbåt, din eller min? Bare for å sette det litt på spissen :smiley:

Er det meg du spør? Vel, «min», selvsagt :-) Men smaken er som baken, det er gammel nytt ...

 

For min del synes jeg det holder om båten ser «ok» ut, etter mine subjektive kriterier. Den forrige båten min - en Rush 77 - gikk under kallenavnet «Stutt-tjukken», en kan vel si den hadde karakter, i mine øyne synes jeg den så bedre ut enn f.eks. Maxi 77. Det var jo langt færre søsterskip på vannet også enn det ville vært med en Maxi 77, men for en båt hvor det primære ikke er utseendet spiller det ikke noen rolle for meg. Åpenbart, siden jeg nå plasker rundt i en Bavaria, og skulle det bli for ille er det en trøst at det tross alt ikke er mange gangene pr. sesong jeg møter på samme modell også.

Link to post
Share on other sites

Hehe , Hva er en pen seilbåt? Jeg foretrekker en enkel design , der form følger funksjon. Gamle båter er pene båter da de er bygget for optimal funksjon , uten jåleri (form uten funksjon).

 

I så måte kan man jo argumentere for Maxi'en da den ser slik ut av en grunn , og den er penere en mange campingvogner , men noe båt er det ikke i mine øyne.

 

Jeg er for øvrig ennå på leting etter båt , mye jobbing har utsatt innkjøp.

Jeg ser mer og mer på prosjekter der rigg er ok , men innredning trenger jobb.

 

Jeg har forresten vurdert å overta ett prosjekt her lokalt , men det som skremmer meg er at det er en plastbelagt kryssfiner-båt. Den har stått på land noen år og innredning må bygges. Men det som skremmer meg er skroget. Hva gjør man med en slik båt når kryssfineren er i god stand og tørr? støper den inn og lager sandwich-skrog? Bygger den opp tradisjonelt , men optimerer ventilasjon for å holde båten tørr i kjølsvinet?

Ut med kryssfineren og inn med plast?

 

.manitu

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28180715

 

Denne var jeg å kikket på flere ganger mens den lå på land på Skansen her i Trondheim....Eieren anonserte den i fjor også å startet da på 50.000..

 

Tror ikke den er solgt...eieren måtte sikkert fjerne den fra oplagshavna...den forsvant derifra mai/Juni i år.

 

Båten så helt o.k ut...ihvertfall det lille jeg fikk til å se utvendig....fikk ikke til å se innvendig da den hadde presenning på seg å måtte ha gardin trapp for og komme opp...

 

Hvis han har båten fortsatt kan du kanskje får den for 20 store? :thumbsup:

 

Lykke til!!

 

Å la oss få høre hvordan d går videre da..!

 

Mch Janniz.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

 

Jeg ser mer og mer på prosjekter der rigg er ok , men innredning trenger jobb.

Glem alt som lukter av prosjekt. Det vil nesten alltid koste mer enn nytt.

En liten historie: Like ved der jeg la opp båten min for ca 2 uker siden var det et pressetingskjul som hvor en ung tysker hadde innredet et lite verksted i enden. Bak stod en stål Colin A-lignende stålbåt (prosjektet). I ett å hadde han jobbet med båten for en tysk tannlege som eide det. Hadde revet ut all innredning og reparert bunnen. Baugpartiet var skiftet ut. Han skulle starte å se hva som var under det fine teakdekket..der var ingenting bare rustflak. Eiere gikk tom for penger selv om han boret i tenner som bare det, og nå ligger prosjektet der og ruster videre. Ungdommen driver nå metallverksted for alle opplagbåtene, han skal også lage et baugbeslag til meg. Eieren betaler fremdeles sine vel 2000 Euro i opplag pr år for sitt prosjekt som aldri vil komme på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...