Jump to content

Anbefal en liten,morsom og solid seilbåt max 30.000.-


manitu

Recommended Posts

Nå tror jeg nok ikke du får Smilingen for 30k, men trådstarter antydet at han ville gå opp i både budsjett og størelse. Siden RJ85 var aktuell, men uvanlig i Norge, tenkte jeg en Smiling kunne være et alternativ. Et annet alternitiv i denne størelsesklassen kan være Junker 24 eller 26. Junker 26 har også vært produsert under navnet "Hurely 800".

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

@pettersand:

Du snakker om "tresko".

Hva mener du med det? Kan du forklare en som ikke er helt inne i dette?

Du omtaler vel også HR Misil II også som "Tresko". En av mine kandidater for neste år.

Så da skulle jeg gjerne visst hva du mener med det. Maxi 77 er vel ikke direkte pen, men gir vel etter hva jeg kan se "valuta" på de fleste områdene (rent bortsett fra det estetiske da).

 

Sorry for OT @manitu, men jeg følger tråden med stor interesse, siden jeg er på jakt etter noe tilsvarende selv (som første seilbåt). :cool:

Redigert av KLB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok men vær obs på at Junker 24 seiler som en tresko.

Har kun erfaring med Junker 26, og den seiler riktig bra, den. Junker 24 er vel basert på 26, men den kortere vannlinjen gjør kanskje ikke underverker for seilegenskapene? Har ikke egen erfaring med Vega, men har nå sett dem på fjorden.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har som de fleste vet mye erfaring med Junker 22.

Kjekk og lettseilt båt. Ikke så god høyde på kryss, men meget god og rask på lens og slør. Logget vel 8 knop på slør i mye vind noen ganger.

Han som kjøpte min båt selger den igjen nå..

 

Junker 24/26 (nogenlunde pen båt men skjelden som 26foter)

Enda penere er den som 29 foter. Men da heter den av en eller annen grunn Naver. Altså Naver 29.

Hender det er noen billige til salgs, men ikke akkurat nå...

Det er min drømmebåt når jeg skal ha meg seilbåt igjen...

Men det blir nok lenge til... :cryin:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Heisann igjen , nå har tråden tatt av , ser jeg.

 

Granada 23 blei vurdert i starten av prosessen , da det lå en i Bodø til 27000.- Den blei solgt før jeg fik satt meg inn i egenskapene til båten og er vel ikke med i shortlist'en lengre.

 

@petersand: Alle båtene på lista har vel krysset nordsjøen , biscaya og atlanteren flere ganger, med mulig unntak av rj-85.

tresko.. skjønner ikke helt hva du mener , i forhold til en maxi er de vel alle smekre båter..

 

@havgap:Henting fra sverige er absolutt aktuelt , men da er det vel mest sansynlig snakk om å seile hjem til våren i såfall. jeg har vurdert seiling vinterstid også , men med god tid , og vente på rett vær, trenger i såfall en kompis med meg. Og de som har tid kan ikke seile , de som kan seile har ikke tid..

 

@xstian: Smilingen er absolutt en pen båt , men finner ikke mye om dens havseilas-egenskaperpå nett.

Junker 26 er en av de klare kandidatene på min shortlist.

 

@ KLB: Hehe , ikke noe problem , jeg lurer også på hva "tresko"-begrepet handler om , i hvertfall i dette tilfellet.

Hvis det er en båt som ser ut som en sko , så er det maxi 77.. ser ut som en 80-talls joggesko med borrelås..

 

@nosense: Det er ikke flushdekk jeg ikke liker , men høy terskel fram fra sittebrønn og usikker passasje til fordekk , buede og kronglete flater på fordekket.

En trygg båt skal være ryddig med størst mulig flater å bevege seg på , etter min mening.

IW26/lillscampi skal sjekkes ut. Vet du om det er det en flere båter i denne serien og har de samme type konstruksjon , IW 23,26 og 31?

 

@seilaren: Naver 29 må jeg sjekke ut. Lurer på om junker 26 deler kryss-egenskapene til 22fotern? Gode kryssegenskaper hadde vært fint , da jeg synes det er viktigere at man faktisk kommer fram uansett hvilken retning man skal , enn om den gjør 6 eller 8 knop på lens. alle kan vel seile i medvind :smiley:

 

Jeg har blitt mannskap på en elan 37 , skal faktisk ut å seile tirsdagsregatta i morgen(strengt tatt i dag).

Er vel intil videre som ballast/fokkeslask å regne , men tar all erfaring jeg kan få. Virkelig kjekt å få se i praksis det man leser i bøker , men man venter på egen båt.

 

Alle meninger om de nevnte og andre aktuelle båter er velkommne.

 

.manitu

Redigert av manitu (see edit history)

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er en båt som ser ut som en sko , så er det maxi 77.. ser ut som en 80-talls joggesko med borrelås..

Helt enig. Bruktprisene på maxi er også helt bak mål.

Men det er som å banne i kirken på dette forumet. Av en eller annen grunn har Maxi en ekstra stjerne blandt de fleste. :rolleyes:

 

 

@seilaren: Naver 29 må jeg sjekke ut. Lurer på om junker 26 deler kryss-egenskapene til 22fotern?

 

Nei, det tror jeg er svært tvilsomt. 22 foteren er langkjølet, Junker 24, 26 og Naver 29 er semikjølet eller hva det heter.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

@pettersand:

Du snakker om "tresko".

Hva mener du med det? Kan du forklare en som ikke er helt inne i dette?

Du omtaler vel også HR Misil II også som "Tresko". En av mine kandidater for neste år.

Så da skulle jeg gjerne visst hva du mener med det. Maxi 77 er vel ikke direkte pen, men gir vel etter hva jeg kan se "valuta" på de fleste områdene (rent bortsett fra det estetiske da).

 

 

 

 

Heisann igjen , nå har tråden tatt av , ser jeg.

 

 

@petersand: Alle båtene på lista har vel krysset nordsjøen , biscaya og atlanteren flere ganger, med mulig unntak av rj-85.

tresko.. skjønner ikke helt hva du mener , i forhold til en maxi er de vel alle smekre båter..

 

 

.manitu

Har vist tråkket noen på tærne med min litt flåste uttalelse, og beklager det.

Men jeg oppfattet at en så etter en bra og romslig båt med gode seilegenskaper, dvs litt morsom å seil. De nevnte båter er 60, knapt 70-talls båter, og det har faktisk vært en betydelig utvikling båt-konstruksjoner siden den tid. Både Maxi og Granada er en nyere generasjon, Maxi 77 med stort volum og rimelig gode seilegenskaper, Granada med bra plass og sporty/morsom å seile. Smiling noe i mellom, litt sjærgårdskrysser, men gode seilegenskaper og bra plass.

Ang. utseende så er det smak og behag...båter så slik ut før i tiden, og ser slik ut nå.

Når det gjelder å seil over store havstrekk kan en med flaks gjøre det i en tresko, robåt eller tønne, så det forteller mye mer om flaks enn om båtens egenskaper. Men for all del, en 60-talls båt kan være både koselig og trygge å seile i. Det jeg skriver avspeiler sikkert at jeg er nokså opptatt av utviklingen innen dette området.

 

Ang. begrepet "tresko" er noe en setter på båter som ikke seiler så bra, men det finnes også båter som ser ut ut som en tresko, ref. hollandske seilprammer. En seiler faktisk regatta med disse.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neida , jeg ble i hvertfall ikke fornermet.

 

Jeg er som sagt nybegynner på dette med seilbåt.

Ønsker jo selvfølgelig alle egenskaper som er mulige å få i en seilbåt.. og nekter å betale for det!

Neida , spøk til side , skal prøve å gjøre mine prioriteringer klarere.

 

Primært:

Først og fremst må jeg ha råd til den! Og god råd er noe jeg generelt ikke har.

Den må være sjøsterk og trygg , og kunne seiles alene. Det er selvfølgelig ingen av båtene her som er klar for jordomseiling i utgangspunktet (ikke vega'n heller), men de fleste av dem kan nok bli det med begrensede midler. Nå skal den ikke på jordomseiling , men opp og ned nordlandskysten i tide og utide , kan være tøft nok det.

Da jeg driver og lærer seiling , så bør båten gi grei respons på trim. Jeg mener ikke at den må være lynrask , og kjempespennende å seile , men det hadde vært kjekt om at båten gir så pass tilbakemelding at jeg klarer å lære av det.

 

Litt mindre viktig:

Jeg liker lange og smale båter. At dette går på bekostning av plass under dekk hadde kansje blitt problematisk i en 23foter , men på 26-28 fot så er det mere en nok plass. Jeg er lang , men ikke feit. Jeg kunne fint feriert i en 28 fots smuggler med flushdekk så da får jeg plass i disse krysserne også.

Hvis det derimot er saklig grunn til å påstå at disse slanke båtene er mindre trygge på havet så blir de noe annet.

 

En ting til. Dette med høyde på kryss. jeg velger ikke turmål etter vindretninga , da får det heller ta lengre tid før jeg er fremme. Derfor hadde det vært bra med en båt som er god på kryss , men dette er ikke viktig i det hele tatt i forhold til ovenfor nevnte punkter.

 

En ekstra bonus hadde vært om jeg kunne brukt båten på langtur om ett par år , men er vel redd for at det blir et båtbytte etterhvert uansett . Ett års seiling i egen båt vil sikkert forandre mine prioriteringer og gi meg litt erfaring å begrunne mine valg med.

 

@entusiasten: Rullegenoa skal monteres. jeg ser at den er uunværlig ved soloseilas. Jeg skal montere blokker for selvslående stormfokk , men sånn skinne med vogn eller traver eller hva det nå heter skal jeg ikke ha. Ryddig fordekk og og god passasje forover fra cocpit er viktig for meg uansett for fortøyning i dårlig vær, berging og alle andre uforutsette ting som kan skje på tur.

 

@havgap: Absolutt en fin båt, men nøyaktig dobbelt av mitt budsjett nå , og i grenseland på hva jeg kan komme til å klare i løpet av vinteren.. Men dette hekkroret får meg til å lure.. kan de fleste båter med "semi-langkjøl" forbedres med ett hekkmontert ror? har sett det på flere svenske skjærgårdskryssere.

 

@seilaren: ok , Tror jeg satser på større båt enn Junker 22 uansett , har hørt den ikke er noe skarpkrysser.

Nei en maxi blir det nok ikke , hehe. Det må da finnes noe som faktisk ser ut som en båt som passer meg og mitt budsjett.

 

@pettersand: neida , ingen vonde tær her. Kan være litt "direkte" selv , og tåler mere enn det. Jeg er ikke helt sikker på hva du betegner som en tresko , hadde trodd vega'n skulle havne der , og ikke Misil II.

Hva er den forskjellen i praksis mellom typiske tresko , båter som ble betegnet som meget gode seilere på 70-tallet , og nye turseilere i moderat størelse?

 

Først og fremst ser jeg muligheten til å faktisk kjøpe en Billig og trygg båt og begynne å seile . Trodde det måtte koste 200.000.-

 

.manitu

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke at ror på hekken på Vega'en er en reserveløsning. Jeg oppfatter det slik at det er en bedre løsning, båten blir bedre balansert og det blir bedre plass i cockpit. Mulig også at det blir bedre styring når båten bakker. Se masse stoff her nedenfor eller google häckroder vega.

 

http://www.tulpanvagen.se/vegaklubben/artiklar/segling_4_98.pdf

Link to post
Share on other sites

Vega har lystall 1, ok for en båt på 27 fot fra 60 tallet. Ja, den krysser dårig pga grunn kjøl og lav kjølvekt, men er forbausende rask på slør og lens. Enig med havgapet at ror på hekken vil være en fordel både med tanke på kursstabilitet og ved bakking. Moderate til dårlige kryssegenskaper var typisk for mange båter fra denne tiden pga lang og litt grunn kjøl og butt skrogform.

 

Langsmale båter er lette å få til gode seilegenskaper på, særlig på halvvind og kryss. Svenske er glade i slike båtyper, men i åpen farvann må en regne med mye overvann dersom det kruser litt. Så er det havneavgifter da, de går vanligvis på lengden.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen , og takk for all input.

 

Jeg ser at en lang smal båt fort blir "våtere" i litt vær , men er de mindre sjødyktige? Jeg skjønner at du lettere kan bli skyllet over bord om du ikke sitter fast , men jeg tenker mere på ting som om de lettere tippes av en stor bølge , eller blåser fortere på tværs av vinden , osv.

Vega'n har litt høyere fribord enn de svenske krysserene og er sånn sett litt mer båt , men dette gir vel i grunnen bare mere vindfang.

 

Den Norbelle'n frister , men det er to ting som bekymrer meg. Større båt = dyrere utstyr , og denne trenger nok en del investering. Jeg er redd denne kansje blir litt stor å håndere alene uten den helt store erfaringen.

 

Banner 28 er vel så langt fra det jeg leter etter som mulig.. Men bevares , gøy andrebåt.

 

Nei, de båtene jeg ender opp med er RJ-85 , IF-26 og Albin vega. Båter som er lett tilgjengelige på markedet , billige , og rykte for å være sjøsterke. Jeg er litt bekymret for lavt fribord på RJ-85 , men det er tross alt bare 5cm lavere enn IF som har seilt på alle verdenshav.

 

Her er nøkkeldata på båtene.

 

RJ-85

Längd 8,55 m

Bredd 2,05 m

Djup 1,26 m

Fribord 60-??cm

Deplacement 2 150 kg

Blyköl 1 230 kg

Storsegel 16,4 kvm

Fock 9,8 kvm

Maxgenua 20 kvm

Spinnaker 50 kvm

Lys 1,03

 

 

IF-26

Längd över allt 7,865 m

Längd i vattenlinje 6,04 m

Största bredd 2,20 m

Djupgående 1,21 m

Fribord 65-92 cm

Deplacement 2,15 ton

LYS-tal 1,02

Höjd ovan vattenyta ca 11 m

Segelyta

Storsegel 16 kvm

Genuafock 15 kvm

Kryssfock 10 kvm

Spinnaker 36 kvm

 

Albin Vega:

Længde: 8,25

Bredde: 2,46

Dybde: 1,17

Fribord: 79-92cm

Vægt 2,3 ton

Kølvægt: 915 kg

Storsejl: 14,8 m2

Fok: 13,5 m2

Genua: 19,7 m2

Spiler: 47 m2

Lys-tal: 1,0

 

.manitu

Redigert av manitu (see edit history)

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Link to post
Share on other sites

Har oppdaget at det er en RJ-85 i den lokale seilklubben. Den vant forresten vestfjordseilasen i år , så så dårlig seiler den ikke. Håper jeg får sett på den i morgen.

Det ligger også en Albin Vega i havnen som det bor noen studenter i , skal prøve å få sett på den å.

 

Da gjenstår det bare å finne nermeste IF-båt å få sett på den med.

 

.manitu

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Link to post
Share on other sites

Ja , en smiling er absolutt aktuelt. Hvis den står til jeg får lønning må jeg dra å se på den.

 

Var ute og seilte med den lokale RJ85'en i dag. og har absolutt lyst på en sånn en.

Men jeg skulle sett på en IF også.. ingen som veit av en i Nordland?

 

.manitu

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Link to post
Share on other sites

RJ85 virker som en vakker båt, men er den ikke noe smal? 205cm er ikke veldig mye imo.

Leser også at dette er en båt som i mange tilfeller ble støpt "hjemme i garagen" med lånt form, og at den finnes i svært mange diy utgaver, også innredningsmessig.

Kanskje noe å tenke på om du tenker på å seile under litt "røffe" forhold?

 

litt lesestoff her, men det har du sikkert sett på selv :wink:

 

http://www.praktisktbatagande.se/artiklar/artiklar/20090428/rj-85-for-en-ny-generation/?page=1

 

http://despotinnentesla.wordpress.com/

Redigert av KLB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

RJ'en er en nydelig båt, ingen tvil. Den er nok noe smal , men jeg må nok innse at jeg får finne meg en mer egnet langtur-båt når tiden er inne. Den er lettseilt , en fin båt å lære i og billig å rigge. Og sjøsterk , om enn på en våt måte , så man kommer seg velberget hjem når det blåser opp.

 

Første formen ble laget av Rolf Jacobson og en kompis på Bullandö utenfor Stockholm , og de første båtene ble bygget der. etterhvert ble produksjonen flyttet til Tollare Bruk på Värmö der noen båter ble støpt av RJ , noen av selvbyggere med hjelp av konstruktøren. Produksjonen her opphørte i 1974.

Former har også funnet veien til Västerås, Norrköping, Göteborg og Danmark.

Alle de danske båtene ble bygget på Schant Boats utenfor Århus , men de øvrige stedene i Sverige har jeg ikke funnet noe dokumentasjon på.

 

nå er det ikke bestemt at det blir en RJ85. Det kan like gjerne bli en IF eller en smiling eller noe annet røverkjøp som kansje dukker opp i rett tid.

Men jeg finner garantert en RJ i brukbar stand, og som jeg har råd til.

 

.manitu

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg kjøpte meg en maxi 77 i vår, jeg er veldig fornøyd med henne. var ute å seilte i to dager nå i 10-15m/s og hun klarer det lett. Maxien er veldig sjøsterk jeg har selv vært oppe i 9, knop med henne på lens. Det er utrolig mye plass og hun er veldig romslig.

 

Der er også tre gutter som seiler en maxi 77 til karibien fra kristiandsund nå. http://enkongeligseilas.com/

 

Jeg annbefaler Maxien på det sterkeste!

 

Mvh

Max

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...