Jump to content

Anbefal en liten,morsom og solid seilbåt max 30.000.-


manitu

Recommended Posts

Heisann folkens. Jeg har i ettpar år hatt lyst på seilbåt og har nå bestemt meg før å begynne letingen.

 

Jeg er båtvant, oppvokst i fjæra , har en liten v-bunnet daycruiser/vannskibåt og har såvidt testet jolleseiling i min barndom , men er stort sett grønn ang. seiling.

 

Jeg er ute etter en:

Sjøsterk båt som tåler nordlandskysten.

båt som kan seiles alene.

kokemuligheter og toalett

 

Jeg er ikke stor fan av høye og breie overbygg. ståplass under dekk er greit , men ikke på bekostning av et sikkert og oversiktlig dekk.

Jeg vil selvfølgelig ha en båt som er rask og morsom å seile , men først og fremst sjøsterk og trygg.

 

Det hadde vært moro å kunne stille i regattaer senere så jeg vil gjerne ha en rigg med de fleste trim-funksjoner jeg finner på rimelige båter med regatta-potensiale. Sjønt lensetakler kan jeg klare meg uten på turbåten...

 

 

Båter jeg ser på nå:

skipjack 22

albin 22 og 24

granada 23

 

Alle inspill, tips or råd mottas med takk.

 

.manitu

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg kjøpte meg en Albin Viggen i sommer. Jeg seilte den fra Halden til Austrheim i Nordhordaland alleine. Hadde litt forskjellig slags vær på turen, men båten tok det veldig bra. Er vel ikke noe regattaseiler. den har heller ikke ståhøyde i kabinen. God plass ute.

Med litt vind og vær på nordlandskysten, tror jeg Viggen kan være et godt alternativ. Riktig prisleie også.

 

 

Mvh

Kenneth

Mvh

Kenneth

Link to post
Share on other sites

Skal vi se...

 

Den ETAP 22'en er altfor dyr. 30.000.- er absolutt max pris.

A 55'e er for liten. 22 fot er avsolutt minimum.

Mani 66 ser ut som en OK båt. lurer på hvor sjøsterk denne er?

 

Albin Viggen og Vega har jeg sett mye på. definitivt trygge båter , men kansje ikke de mest spennende å seile?

Det ser ut som jg har valget mellom trauste turseilere eller gamle minitonnere som kansje ikke er de mest sjøsterke båtene.

 

Jeg ser for meg en båt midt i mellom , noen tips?

 

 

Albin Viggen

Granada 23

Maxi 66

Junker 22/24

IW 23 /westkapp 23

 

Skipjack 22

Mani 66

Skipper 700

 

.manitu

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Link to post
Share on other sites

Viggen tåler mye juling, det er det ikke tvil om. Spesielt spenstig er den dog ikke som du sier, og den har en tendens til å stampe i motbølger. Hvordan Viggbert er på dette kontra andre båter av tilsvarende størrelse vet jeg dog ikke, regner med at det fort blir mye av det samme. Litt av cluet når man drar på langtur er uansett å legge opp ruta etter værmeldinga, da ordner det meste seg og man kan tilbringe en dag til på land for så å suse avgårde i medvind. Sjekk bloggen min eller toskehove.com hvis du ennå ikke er overbevist:)

 

For å være helt ærlig ville jeg droppet tanken på toalett i en så liten båt, stort sett er man enten såpass nærme land at man kan gå på do der eller så langt ute at man ikke har publikum. Har ei gul bøtte ombord som tar "drittjobben", men stort sett er det enklere å holde seg fast i masta og lene seg over ripa. Faktisk overraskende få jenter som takker nei til å bli med selv om de vet at toalettfasilitetene er heller enkle.

 

Tror det du må bestemme deg for er hva slags bruk du skal ha den til. Turer på flere dager, hvor du sover i båten, kanskje går skift gjennom nettene og må være klar til å takle vær, så er jeg ikke i tvil om en Viggs fortreffelighet. Dagstur med fokus på fart, seiltrim og lek? Kjøp Hobie-cat.

http://www.blueboatblog.com

"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Takk for alle innspill. Båten skal brukes til alt! litt lokal regattaseiling for å bli en bedre seiler, 2-3 dagers turer til slekt og venner langs kysten , fra helgeland til tromsø, og dagsturer i sommersol og... Jeg har lyst å seile til middelhavet en gang etter neste år , leie ut huset til studenter et år og leve på loffen. planen var egentlig å kjøpe større seilbåt når den tid kommer.

 

Jeg har sondert bruktmarkedet litt , lest og googlet det meste ang. små seilbåter , og bitt meg merke i ett par ting..

 

Seilbåter er BILLIGE for tia!! Jeg kan faktisk få en albin vega fra sverige innenfor mitt budsjett! Jeg lurer på hvor lenge det kan vare ?? Markedet tar seg vel neppe opp før vinteren men jeg har vanskelig for å tro at det kan bli noe særlig billigere til neste år.

 

LYS-tall.. Viggen=0.95 Vega=1.00 Banner 28=1.14 Er det virkelig ikke mere en 14% forskjell på en Vega og en Banner? Har ingen planer om a delta på noe mere seriøst enn tirsdagsregatter i lokalklubben og andre lokale regattaer , mest for å trene på seilinga , og for moro skyld. Ser ingen grunn til å velge noe annet enn en sjøsterk turbåt , hvis regattabåtene ikke er mere enn 20% raskere.

 

Båtstørelse. Har lest litt på http://www.atomvoyages.com/articles/boatlist.htm og John Vigor's Twenty Small Sailboats to Take You Anywhere.

Begge her konkluderer med at rundt 28 fot er optimal størelse for langturseiling alene. En Albin Vega virker mere og mere rett for meg.

 

Mulig budsjettet må oppjusteres litt , men ser altså nå etter en billig Albin Vega eller tilsvarende (26-28 fot).

Hvis jeg hadde funnet en båt der rigg og seil var ok , men innredning og finish trengte litt jobb, så hadde det vært perfekt.

 

.manitu

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Link to post
Share on other sites

Firling har jeg ikke vurdert da jeg ikke liker at du må klatre over salongtaket for å komme til fordekket.

 

Skipjack 22 har jeg absolutt vurdert , sammen med viggen og westkapp/IW23.

Det lå en granada 23 i bodø for 27000.- med den er vist solgt nå..

 

Uansett , Jeg er svært fristet til å vente til vinteren sånn at jeg kan plusse på budsjettet med 10-20 tusen , og kjøpe meg en 27-28 fots båt i stedet.

har drømt om en albin vega siden første gang jeg så den gamle Berserken.

 

Det bør forresten nevnes at jeg har to hunder som gjerne blir med og seiler.

 

.manitu

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Link to post
Share on other sites

Vega er gjennomført solide båter, tror nesten den ville gitt meg litt prestasjonsangst mtp bakgrunnshistorien dens.. Lå ved siden av en Vega i Nederland, de er merkbart større enn Viggen så om du har råd trenger det ikke være et dumt valg. En ting jeg ville tenkt på er alder og stand på seil. Jeg har brukt originalseilene til nå, men etter turen i sommer hvor jeg hadde ny genoa er jeg ikke i tvil om at jeg burde byttet for lenge siden. Til våren skal jeg ha nytt storseil, uten tvil.

http://www.blueboatblog.com

"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy

Link to post
Share on other sites

Ja , vega'n er en solid båt med jevn god kvalitet og få svake punkter.

 

Den har roret foran propellen , og rorakslingen har knekt på ettpar båter. Jeg har sett en vega med avtagbart reserveror på hekken. Veit også at spinnakerbommen er blitt brukt som nødror.

 

Taket under masta gir etter under hard påkjenning. Det skal vel ikke være noe problem så lenge masta er korrekt rigget og man ikke seiler som gale, med det er uansett lett å løse med en støtte under taket. jeg ser for meg ett rør fra gulvet til taket med en gjenget bit sånn at den kan fjernes på ett øyeblikk.

Berserk hadde ikke dette , og som kapteinen sa "Når dodøra sitter fast , da er det på tide å sette rev".

 

Jeg hadde som sagt planer om å kjøpe den billigste seilbåten som er sjødyktig nok til nordlandskysten , herje med den ett år og så kjøpe større seilbåt. Med de prisene som er nå , så frister det egentig mere å få tak i en 26-28 fots båt med en gang , så får det heller bare være at den trenger litt oppussing , nye seil og sånt. Så lenge prisen er rett , altså.

 

En båt med gåen innenbords motor hadde vært perfekt. Tenker litt på elmotor og dieselagregat (har liggende tiltenkt andre prosjekter)

 

Med det må da finnes andre billige og sjøsterke båter på samme størelsen?

Jeg ser at Shipman 28 blir sammenlignet av enkelte. Noen her med erfaringer?

 

.manitu

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Link to post
Share on other sites

En båt med gammel / original saltvannskjølt Volvo Penta MD(noe) innenbordsmotor kan du vel ofte betrakte som "gåen".

Hvis du skal kombinere et strengt budsjett og større båt så er vel utenbordsmotor tingen. Også med tanke på utgifter til reparasjoner.

En el-motor skal også kobles til propell og evt en girkasse. Der kan det være noen vanskeligheter og/eller kostnader med pakkbokser (vanntetninger) etc. Det ryker fort noen båtlapper for hver minste del.

Det ligger en Albin Vega med utenbordsmotor på Finn.no nå, men den er forsøkt prissatt 20.000 over ditt budsjett.

Mange ønsker innenbordsmotor i større båter så det er kanskje et bruktbart prutningsmonn?

Link to post
Share on other sites

Jeg blir bare mer og mer usikker. jeg ser at mange beskriver Vega'n som en murstein å seile , lite respons på trim , og vanskelig å lære av.. Lang kjøl tror jeg egentlig er en fordel , singlehanded i dårlig vær.

 

Har blit tipset om Rj 85 som av mange blir beskrevet som en sjøsterk og lettseilt båt , som er responsiv på trim. Rett pris også , men dårlig utvalg i norge.

 

Ang. elmotor..Jeg har tilgang på elmotorer og kontrollere på 15hk som er beregnet til motorsykler og ikke trenger giring. tenkte å koble rett på akslingen , evt planetdrev. Uansett , dette er ikke veldig viktig , klarer meg sikkert godt med påhenger.

 

Huff , vanskelig dette.

 

.manitu

Redigert av manitu (see edit history)

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Link to post
Share on other sites

Nei, Vega er ingen murstein å seile (lystall 1), men design og egenskaper for seilbåter har utviklet seg mye på 30-40 år.

Jeg har selv vært Vega-eier 5-6 år (min første seilbåt), og kan si følgende om egenskaper;

Rank og tar riktig dårlig høyde på kryss. Seiler forbausende raskt på slør og lens, men med et formidabelt ror-trykk i mye vind. Lite kursstabil, må styres. På andre siden, gruntgående, enkel i oppbygning og innredning, nokså solid og egentlig bra plass etter størrelsen. Tåler havseilas. Derfor vil jeg ikke avskrive den som en bra begynnerbåt.

RJ85 er en nokså uvanlig båt her i landet, det svenskene kaller skjærgårdskrysser, dvs kanskje ikke noe særlig for åpent farvann, men sikkert hyggelige seilegenskaper.Nå er det ikke all verden å velg i inn forbi din prisramme, men ved et raskt søk på Finn fant jeg bl.a Lill-Scampi, Prospekt 900 og en Maxi77. Alle disse kan gi mye båt for pengene dersom de er i bra stand.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye å vurdere her.. Viktigst som sagt at båten er trygg på nordlandskysten og grei å seile singlehanded.

Både konstruktøren og eiere mener at Rj 85 er duganes til havseilas. http://www.rj85.dk/artikler/rj85.htm

Så har jeg sett litt på IF/marieholm 26 og HR Misil II. begge her har krysset antlanteren flere ganger så det burde være trygge valg.

 

Så.. Dette er vel listen for øyeblikket..

 

RJ 85 (nydelig båt , klassiske linjer. Sansynligvis den raskeste , men kansje ikke den aller mest sjøsterke?)

IF/Marieholm 26 (Utprøvd langturseiler , får skryt for seilingsegenskaper . pene linjer)

Albin Vega /Viggen (kommentar unødvendig)

Junker 24/26 (nogenlunde pen båt men skjelden som 26foter)

Halberg Rassy Misil II (også en serdeles pen båt)

IW/Westkapp 23 (ser liten ut inni ?)

 

Som de fleste skjønner så liker jeg båter med klassiske linjer , hvilket ikke er dumt når man bare har råd til steinalderbåt.

Flere har mast om maxi 77 , men sorry mac , det er sånn ca. den styggeste seilbåten jeg veit om.

 

La for all del synspunktene strømme på , og kom gjerne med flere forslag

 

.manitu

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Link to post
Share on other sites

granada 23 har jeg vurdert da den har et rimelig trygt dekk , men synes 24'en ser direkte rar ut. skal overhodet ikke ha noe "boblebåt" der du ruller av dekket hvis du slipper taket i masta. nei , flatt dekk , flatt salongtak og breie dollbord takk!

 

.manitu

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Link to post
Share on other sites

Dette er to helt forskjellige båter. Granada 23 er en Elvstrøm & Kjærulff-konstruksjon ...rask og morsom å seile (google egen hjemmeside). Jeg kjenner ikke G 24 så godt, men det er en annen konstruktør og det er vel en mer sedat turbåt. Vær obs på at anerkjente konstruktører lager anerkjente båter.

De tre siste du har på lista er vel mer som tresko å regne. IFen seiler fint, men den er svært lav, har liten plass og ikke noen anerkjent langturseiler. Dersom det du har ramser opp er dine valgmuligheter vil jeg med klar margin ha valgt Maxi 77 (sorry :wink:), dernest Vega.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...