Jump to content

Four Winns med VP 5.0 GXI, kun 39kn og mangler 500 rpm


Kapteinidus

Recommended Posts

Vi har en Volvo Penta bensin V-8 (5.0 GXI) fra 2004. Den sitter i en 205 Four Winns.

 

De første årene fikk vi riktig turtall og 45 knop toppfart, som forventet ihht instruksjonbok for båten.

 

Det er duoprop, og både propellene og bunnen av båten er skadefri.

 

Hva kan være årsaken til at vi nå bare får 38-39 knop, og 500 rpm mindre enn toppturtall ved WOT ?

 

Hvor skal vi bjynne å feilsøke ?

 

Har tenkt å gjøre noe av servicearbeidet selv; Har pleid å bruke Volvo Penta sin egen olje, dvs en 15W50 syntetisk olje, men den er veldig dyr.

 

Er det noen som kan anbefale en annen god olje til denne motoren ? Vil ikke bruke olje som går til moderne bilmotorer, da de inneholder lite sink og andre tilsetninger, for å skåne katalysator bla.

 

Er det noen som har erfaring med Joe Gibbs racing oljer, eller Royal Purple syntetiske oljer ?

Link to post

Start med å sjekke bensinkvalitet, bensinfilter og luftfilter. Så kan du jo også kikke på tennplugger. Da regner jeg med at du vet at bunnen ikke er grodd, for det er det første som bør sjekkes.

 

Om det er en saltvannskjølt motor er det nok dags å ta en kikk på raiserne. Er den ferskvannskjølt kan det være en ide å se på varmeveksleren.

 

PS, du bør endre tittelen din ihht reglene

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
  • 4 måneder senere...

Hei!

 

Kjenner denne motoren ganske godt, den er tilnærmet identisk til 5,7GXI som jeg hadde i min FW.

Det er ikke "luftfilter" i tradisjonell forstand på denne, men en "flame arrestor" som fungerer som et luftfilter også. Dette er i metall. Må vaskes/renses for støv og skitt. Skru av plastdekslet på toppen av motoren så kan du løfte opp dette. Dette kan godt medføre tap av krefter.

 

Andre faktorer som kan ha en innvirkning:

 

1. Bensinfilter (Skal byttes årlig)

2. Groe/slim eller flassete bunnstoff?

3. Vann i båten? Eller MYE utstyr? Jeg er av typen som stadig lesser opp ting i båten...men tar aldri ut noe...

4. Plugger? På denne motoren er det vanlig med "long-life" plugger. Skal i følge boka byttes etter 300 timer. Uansett med 500 timer tviler jeg på at det er plugger. Jeg kjørte 500t med mine, tok de ut for inspeksjon, og satte de pent tilbake. Så ubrukt ut. Men sjekkes for slitasje, og korrekt åpning.

 

 

Dette er en såpass lett båt med stor motor, men i såpass høye hastigheter vil små endringer gjøre ganske mye utslag på fart/turtall.

 

Denne motoren er ikke akkurat kresen på olje, heller ikke i følge "boka" Hvis du bytter årlig og holder deg innenfor spec så spiller det liten rolle. I boka så står det 100 timer eller hvert år med alle specs, unatt Volvos svindyre helsyntetiske. Da er det 200 timer eller hvert år.

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

Når jeg har vært borti lignende problemer har det vært undersiden av båten som har hatt litt slim/ ruer. som har gjort at båten ikke lenger oppnår toppfart som da den var ny. Hadde ved utsetting til våren( hvis den er på land da) vært skikkelig nøye med å få racing finnish i de områdene som er i kontakt med vann når den er i plan. Og gjerne et racing bunnstoff også (obs må spyles under oftere)

 

Plukk ut tungt utstyr og test på nytt uten passasjerer med tørr båt til våren

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...