Kapteinidus Startet 28.August.2011 Del på Facebook Startet 28.August.2011 Vi har en Volvo Penta bensin V-8 (5.0 GXI) fra 2004. Den sitter i en 205 Four Winns. De første årene fikk vi riktig turtall og 45 knop toppfart, som forventet ihht instruksjonbok for båten. Det er duoprop, og både propellene og bunnen av båten er skadefri. Hva kan være årsaken til at vi nå bare får 38-39 knop, og 500 rpm mindre enn toppturtall ved WOT ? Hvor skal vi bjynne å feilsøke ? Har tenkt å gjøre noe av servicearbeidet selv; Har pleid å bruke Volvo Penta sin egen olje, dvs en 15W50 syntetisk olje, men den er veldig dyr. Er det noen som kan anbefale en annen god olje til denne motoren ? Vil ikke bruke olje som går til moderne bilmotorer, da de inneholder lite sink og andre tilsetninger, for å skåne katalysator bla. Er det noen som har erfaring med Joe Gibbs racing oljer, eller Royal Purple syntetiske oljer ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 (redigert) Start med å sjekke bensinkvalitet, bensinfilter og luftfilter. Så kan du jo også kikke på tennplugger. Da regner jeg med at du vet at bunnen ikke er grodd, for det er det første som bør sjekkes. Om det er en saltvannskjølt motor er det nok dags å ta en kikk på raiserne. Er den ferskvannskjølt kan det være en ide å se på varmeveksleren. PS, du bør endre tittelen din ihht reglene Redigert 28.August.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kapteinidus Svart 28.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2011 Trodde ikke det var luftfilter på en marinemotor. Men skal skifte bensinfilter og tennplugger, og få sjekket om det er slakk i overføringen fra gasspaken, så full gass faktisk gir full throttle. Motoren har gått 580 timer siden vi kjøpte den ny i '04 Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 en god olje til desse er 15-w30/40 mineralolje uten noe fancy tilsetninger. Altså en rimelig en Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 12.Januar.2012 Del på Facebook Svart 12.Januar.2012 Hei! Kjenner denne motoren ganske godt, den er tilnærmet identisk til 5,7GXI som jeg hadde i min FW. Det er ikke "luftfilter" i tradisjonell forstand på denne, men en "flame arrestor" som fungerer som et luftfilter også. Dette er i metall. Må vaskes/renses for støv og skitt. Skru av plastdekslet på toppen av motoren så kan du løfte opp dette. Dette kan godt medføre tap av krefter. Andre faktorer som kan ha en innvirkning: 1. Bensinfilter (Skal byttes årlig) 2. Groe/slim eller flassete bunnstoff? 3. Vann i båten? Eller MYE utstyr? Jeg er av typen som stadig lesser opp ting i båten...men tar aldri ut noe... 4. Plugger? På denne motoren er det vanlig med "long-life" plugger. Skal i følge boka byttes etter 300 timer. Uansett med 500 timer tviler jeg på at det er plugger. Jeg kjørte 500t med mine, tok de ut for inspeksjon, og satte de pent tilbake. Så ubrukt ut. Men sjekkes for slitasje, og korrekt åpning. Dette er en såpass lett båt med stor motor, men i såpass høye hastigheter vil små endringer gjøre ganske mye utslag på fart/turtall. Denne motoren er ikke akkurat kresen på olje, heller ikke i følge "boka" Hvis du bytter årlig og holder deg innenfor spec så spiller det liten rolle. I boka så står det 100 timer eller hvert år med alle specs, unatt Volvos svindyre helsyntetiske. Da er det 200 timer eller hvert år. MVH Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Arne Hansen Svart 12.Januar.2012 Del på Facebook Svart 12.Januar.2012 Når jeg har vært borti lignende problemer har det vært undersiden av båten som har hatt litt slim/ ruer. som har gjort at båten ikke lenger oppnår toppfart som da den var ny. Hadde ved utsetting til våren( hvis den er på land da) vært skikkelig nøye med å få racing finnish i de områdene som er i kontakt med vann når den er i plan. Og gjerne et racing bunnstoff også (obs må spyles under oftere) Plukk ut tungt utstyr og test på nytt uten passasjerer med tørr båt til våren Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 12.Januar.2012 Del på Facebook Svart 12.Januar.2012 Er båten blitt tyngre ?? det er vel ikke vann i båten,kanskje i stuerom,mellom dobbelbunn ,tanker eller andre plasser,det kan være en årsak til problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 12.Januar.2012 Del på Facebook Svart 12.Januar.2012 Bytt plugger, tilsett QMI drivstoff rens , ta en rens på motor og tilsett teflon motor og gjør alt det andre de andre har skrevet. Sjekk kontakter på injection system ,spray med rett stoff og gjør ren kontakter. Bruk Royal purple olje. føl med fingrene på hver prop blad ,hele bladet og kurve. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 12.Januar.2012 Del på Facebook Svart 12.Januar.2012 sjekk farve på plugger du tar ut, noe avvik, sjekk tenningsledninger for korrosjon og plughette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.