Jump to content

26 foter på en Gaupenhenger til max 24 fot?


Arvid.65

Recommended Posts

Lurer på om noen har prøvd å ta opp en Ibiza 26 eller tilsvarende (2400kg), på en Gaupen henger som er oppgitt til max 24 fot, totalvekt 2000kg.

 

Så vi snakker om totalvekt henger og båt 2750kg.

 

Lurer på om dette går for båtens skyld, det er i tilfelle ikke mange km den skal fraktes.

 

Tenkte jeg skulle prøve før jeg byttet henger,

men hvis noen vet, så slipper jeg det bryet.

 

Mvh

Arvid

Link to post
Share on other sites

Jeg synes nok at 750kg overvekt hørtes vel mye ut. Og da tenker jeg på det praktiske aspektet rundt hvorvidt hengeren kneler, og ikke det åpenbart ulovlige. :)

 

Det du kan gjøre, er å sjekke hva ALKO har stemplet på akslingene. Jeg ville primært vært bekymret for de og dekkene. Kjølruller o.a. har en veldig skjev lastfordeling uansett (motor bak, ingentin foran), og er likt konstruert hele veien, så vidt jeg vet.

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne glatt gjort det på en Brenderup eller Tredal-henger. Men ikke på en Gaupen. Tipper det er den som heter 2024 du har/skal bruke. Den er spinkel og holder akkurat det den skal. Hadde selv en slik til Noblesse 650'en. Den fungerte fint til den båten, men hadde ikke hatt så lyst å dra en Noblesse 760 oppå, selvom den skulle klare det akkurat på vekta. Har du en helt ny 2024-henger, er de litt mer forsterket i forhold til den jeg hadde. Den hadde egenvekt på 350kg, de nye ligger noe over det.

Det var det rent praktiske. Men uansett er det ulovlig og kommer "Taxi-Ali" og kjører i baken på båten på den hengeren, kan forsikringsselskapet glatt si at; sorry Mac, dette er ulovlig og vi kjører avkorting på hele beløpet... Du sitter med skadd båt, og ei feit bot...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

1 meter overheng bak kan da umulig være noe stort problem. Problemet er vel isåfall at den blir for lett på kula. Overvekten i seg selv tilsier at du ikke må kjøre langs trafikerte veier med fare for å bli stoppet. Imidlertid så vil nok hengeren tåle vekta forutsatt at du kjører svært sakte og ungår hull og større ujevnheter i veien. Husk hengeren er konstruert og godkjent for 2000kg i 80km/t og normal hatd bruk. Som Oppphalsvogn eller forsiktig bruk ville jeg derfor ikke hatt noen bekymriger med den overvekten.

Link to post
Share on other sites

Hengeren tåler det helt sikkert i lav fart og helst ikke over noen humper. Forutsatt at du får balansert ekvipasjen noenlunde. Men.....dere som vurderer å kjøre med slikt redskap langs trafikkerte veier burde tenke dere om. Bot for trafikkforseelse er greit nok. Men dersom akslingen knekker, hengeren vobbler eller lignende så kan det medføre at dere drar med dere andre inn i en ulykke. Blir det personskader så må dere ha lykke til med regress krav fra forsikringsselskap og runder i rettsapparatet.

 

Har du ikke stor nok henger? Bestill lastebil transport.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Men dersom akslingen knekker, hengeren vobbler eller lignende så kan det medføre at dere drar med dere andre inn i en ulykke. Blir det personskader så må dere ha lykke til med regress krav fra forsikringsselskap og runder i rettsapparatet.

 

Har du ikke stor nok henger? Bestill lastebil transport.

 

Nok til å skremme meg, blir nok større henger eller lastebil. :sweat:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...