Jump to content

Tung på hekken


Jommy

Recommended Posts

Heisann

 

Har en Joda 7900 med 165 hk VP. Merket nå i sommer at med full

dieseltank og med kone og unger på benken bak, så ble det ganske

tungt å holde baugen nede. Selv med full justering på tilt av drev og

trimflaps. Nå har jeg av alle ting kjøpt meg ny gummibåt med 6 hk

motor som MÅ plaseres på hekken. Vektfordeling blir da 70 kg ekstra

"der bak", noe som ikke vil gjøre saken bedre.

Er det helt på trynet å legge inn ballast i baugen på ca 70 kg for å motvirke dette ?? Tenker på å lage noen "pølser" med sand som kan

legges under benken foran. To i siden og en helt foran.

Virker jo unektelig litt dumt å fylle båten med unødvendig last, men hva ellers kan/bør gjøres for å holde baugen nede ved kjøring i 16-17 knop ? Går nok greit på marsj i 21 knop, men da kjører jeg fra svigerfar...... Noen anbefalinger ?

Link to post

Heisann

 

Har en Joda 7900 med 165 hk VP. Merket nå i sommer at med full

dieseltank og med kone og unger på benken bak, så ble det ganske

tungt å holde baugen nede. Selv med full justering på tilt av drev og

trimflaps. Nå har jeg av alle ting kjøpt meg ny gummibåt med 6 hk

motor som MÅ plaseres på hekken. Vektfordeling blir da 70 kg ekstra

"der bak", noe som ikke vil gjøre saken bedre.

Er det helt på trynet å legge inn ballast i baugen på ca 70 kg for å motvirke dette ?? Tenker på å lage noen "pølser" med sand som kan

legges under benken foran. To i siden og en helt foran.

Virker jo unektelig litt dumt å fylle båten med unødvendig last, men hva ellers kan/bør gjøres for å holde baugen nede ved kjøring i 16-17 knop ? Går nok greit på marsj i 21 knop, men da kjører jeg fra svigerfar...... Noen anbefalinger ?

Bør ikke by på noen problemer å legge litt ballast for å få båten til å gå penere i vannet. Problemet kan bli når båten ligger rolig og den kanskje da vil ligge på "nesa". Dette bør man prøve seg fram på for å finne den Gyldne Middelvei. Har selv vært igjennom denne prossesen.

Link to post

Er det helt på trynet å legge inn ballast i baugen på ca 70 kg for å motvirke dette ?? Tenker på å lage noen "pølser" med sand som kan

legges under benken foran. To i siden og en helt foran.

Virker jo unektelig litt dumt å fylle båten med unødvendig last, men hva ellers kan/bør gjøres

Er vel enig i at mer balast ikke er ønskelig. Har lite erfaring med trimflaps selv, men jeg vil tro at du må legge inn ganske mye mer balast for å få ønsket effekt.

 

Hvordan er trimflapsene dine? kunne de vært noe større og evt justert lengre ned ved aktuell hastighet?

 

Ønsker Dere forøvrig en trivelig fredags kveld. nå går turen på julebord......

:cheers:

mvh

GipsyGirl

Link to post

Er vel enig i at mer balast ikke er ønskelig. Har lite erfaring med trimflaps selv, men jeg vil tro at du må legge inn ganske mye mer balast for å få ønsket effekt.

 

Hvordan er trimflapsene dine? kunne de vært noe større og evt justert lengre ned ved aktuell hastighet?

 

 

 

Klarer ikke å justere trimflaps lenger ned, og de er riktig montert. MEN, de skulle kanskje

vært litt større fra båt og bakover. Kanskje det er en ide å forlenge disse noe ?

Skal sjekke litt på nettet om noen har prøvd dette.

 

Takk for ide og tilbakemeldinger så langt.

 

Jommy

Link to post

HAr ikke erfaring med dette men lengere trimplan burde ha virking. Ballast helt fremme burde og virke, tror ikke du må legge like mye ballast fremme som du tilførere akter da du som rregel har mindre bæring fremme, stemmer ikke de????

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

du har sikkert en god del tunge ting som ligger i båten. Ekstra anker/dregg, reservekanne med drivstoff etc. Plasser dette foran...

Leste i en tråd her på forumet i vår (tror jeg) om en som hadde samme problemet. Tror han bl.a. flyttet bateribanken sin forrover i båten for å få bedre balanse i båten.

 

Ellers så er det et godt forslag med å bruke ungene som flyttbar ballast, om det ikke er en "varig løsning" så er det i allefall med å gi deg en indikasjon på hvordan båten oppfører seg / endrer seg ved forskjellig tyngdepunkt.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Hei!

 

Når det gjelder størrelsen på trimplanene, så er det bredden, og ikke lengden som er det viktigste parameteret. Planene kan egentlig være så brede som du har plass til. Følgende oversikt er grei som utgangspunkt:

 

Båtlengde 7,5 m: 18 tommer brede plan

Båtlengde 8 m : 24 tommer brede plan

Båtlengde 9 m : 30 tommer brede plan

Link to post

Nå må dere for all del ikke ta mine ord som de "vises ord", da jeg er langt fra ekspert på dette !!!

 

Derimot, kverulere, det er noe jeg kan !!

 

Dersom en båt synes "korrekt lastet" når denne ligger i ro, dvs at vannlinje følger bunnstofflinje på normal måte, er det nødvendigvis ikke bare vekt/ballast som er årsak til tung hekk. Jeg har også tillit til at båtprodusentene i sine matematiske utregninger/utredninger hensyntar at rederinnen skal få være med på tur, før båten forlater tegnebordet til produksjon?

 

Jeg har tidligere hørt om propeller som "graver seg ned", kan dette være tilfelle her, eller er der satt inn maskiner som er uoriginale eller andre årsaker??

 

Eventuell innlegging av balast i kjøl vil vel heller ikke være "ødeleggende" som nevnt ovenfor, og da trekker jeg sammenligninger med når jeg pakket campingvogna så vektfordelte jeg etter beste evne, ikke reduserte vekta ???

 

Nei, ta heller kontakt med produsent, noe som jeg ser som mest fornuftig i dette tilfellet, men del gjerne svaret med oss etterpå, kanskje vi alle kan lære noe ut av dette?

Link to post

Dersom en båt synes "korrekt lastet" når denne ligger i ro, dvs at vannlinje følger bunnstofflinje på normal måte, er det nødvendigvis ikke bare vekt/ballast som er årsak til tung hekk.

 

 

Veldig uenig i den påstanden der. Det er jo helt klart at hvis kone og unger oppholder seg på akterbenken så vil jo skuta bli sid i rompa. Bunnstofflinja

kan ikke være mål på korrekt vektfordeling.

Ville nok sjekket trimplan,drevtrim/tilt. Tilsvarende båt som jeg ser her i distriktet går veldig pent i sjøen men det er sagt uten å vite stort mere om båttypen annet enn at den har en illsint svær bensinmotor.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...