Jommy Startet 10.Desember.2004 Del på Facebook Startet 10.Desember.2004 Heisann Har en Joda 7900 med 165 hk VP. Merket nå i sommer at med full dieseltank og med kone og unger på benken bak, så ble det ganske tungt å holde baugen nede. Selv med full justering på tilt av drev og trimflaps. Nå har jeg av alle ting kjøpt meg ny gummibåt med 6 hk motor som MÅ plaseres på hekken. Vektfordeling blir da 70 kg ekstra "der bak", noe som ikke vil gjøre saken bedre. Er det helt på trynet å legge inn ballast i baugen på ca 70 kg for å motvirke dette ?? Tenker på å lage noen "pølser" med sand som kan legges under benken foran. To i siden og en helt foran. Virker jo unektelig litt dumt å fylle båten med unødvendig last, men hva ellers kan/bør gjøres for å holde baugen nede ved kjøring i 16-17 knop ? Går nok greit på marsj i 21 knop, men da kjører jeg fra svigerfar...... Noen anbefalinger ? Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 10.Desember.2004 Del på Facebook Svart 10.Desember.2004 Hei. Jeg har også en kone som er tung i hekken Be henne sette seg i baugen. beklager men jeg klarte ikke å dy meg Sitér dette innlegget /per Link to post
Amorosa Svart 10.Desember.2004 Del på Facebook Svart 10.Desember.2004 Heisann Har en Joda 7900 med 165 hk VP. Merket nå i sommer at med full dieseltank og med kone og unger på benken bak, så ble det ganske tungt å holde baugen nede. Selv med full justering på tilt av drev og trimflaps. Nå har jeg av alle ting kjøpt meg ny gummibåt med 6 hk motor som MÅ plaseres på hekken. Vektfordeling blir da 70 kg ekstra "der bak", noe som ikke vil gjøre saken bedre. Er det helt på trynet å legge inn ballast i baugen på ca 70 kg for å motvirke dette ?? Tenker på å lage noen "pølser" med sand som kan legges under benken foran. To i siden og en helt foran. Virker jo unektelig litt dumt å fylle båten med unødvendig last, men hva ellers kan/bør gjøres for å holde baugen nede ved kjøring i 16-17 knop ? Går nok greit på marsj i 21 knop, men da kjører jeg fra svigerfar...... Noen anbefalinger ? Bør ikke by på noen problemer å legge litt ballast for å få båten til å gå penere i vannet. Problemet kan bli når båten ligger rolig og den kanskje da vil ligge på "nesa". Dette bør man prøve seg fram på for å finne den Gyldne Middelvei. Har selv vært igjennom denne prossesen. Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ00 Svart 10.Desember.2004 Del på Facebook Svart 10.Desember.2004 Er det helt på trynet å legge inn ballast i baugen på ca 70 kg for å motvirke dette ?? Tenker på å lage noen "pølser" med sand som kan legges under benken foran. To i siden og en helt foran. Virker jo unektelig litt dumt å fylle båten med unødvendig last, men hva ellers kan/bør gjøres Er vel enig i at mer balast ikke er ønskelig. Har lite erfaring med trimflaps selv, men jeg vil tro at du må legge inn ganske mye mer balast for å få ønsket effekt. Hvordan er trimflapsene dine? kunne de vært noe større og evt justert lengre ned ved aktuell hastighet? Ønsker Dere forøvrig en trivelig fredags kveld. nå går turen på julebord...... mvh GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
Jommy Svart 10.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2004 Er vel enig i at mer balast ikke er ønskelig. Har lite erfaring med trimflaps selv, men jeg vil tro at du må legge inn ganske mye mer balast for å få ønsket effekt. Hvordan er trimflapsene dine? kunne de vært noe større og evt justert lengre ned ved aktuell hastighet? Klarer ikke å justere trimflaps lenger ned, og de er riktig montert. MEN, de skulle kanskje vært litt større fra båt og bakover. Kanskje det er en ide å forlenge disse noe ? Skal sjekke litt på nettet om noen har prøvd dette. Takk for ide og tilbakemeldinger så langt. Jommy Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 10.Desember.2004 Del på Facebook Svart 10.Desember.2004 HAr ikke erfaring med dette men lengere trimplan burde ha virking. Ballast helt fremme burde og virke, tror ikke du må legge like mye ballast fremme som du tilførere akter da du som rregel har mindre bæring fremme, stemmer ikke de???? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Slagskibet Svart 10.Desember.2004 Del på Facebook Svart 10.Desember.2004 Bruk ungene som flyttbar ballast eller beveg deg i et annet fartsnivå. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 10.Desember.2004 Del på Facebook Svart 10.Desember.2004 Ballast i en planende båt høres ut som å kaste drivstoffpenger ut av vinduet Men du har sikkert en god del tunge ting som ligger i båten. Ekstra anker/dregg, reservekanne med drivstoff etc. Plasser dette foran... Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 10.Desember.2004 Del på Facebook Svart 10.Desember.2004 Jeg ville også sett nærmere på flapsene, jeg har ingen problem med å holde baugen nede på min Fjord 815 i de kritiske fartsområdene selv med tung gummibåt i daviter og påhengs bak på hekken. Er du sikker på at drevet går maksimalt ned? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Hebbe Svart 10.Desember.2004 Del på Facebook Svart 10.Desember.2004 du har sikkert en god del tunge ting som ligger i båten. Ekstra anker/dregg, reservekanne med drivstoff etc. Plasser dette foran... Leste i en tråd her på forumet i vår (tror jeg) om en som hadde samme problemet. Tror han bl.a. flyttet bateribanken sin forrover i båten for å få bedre balanse i båten. Ellers så er det et godt forslag med å bruke ungene som flyttbar ballast, om det ikke er en "varig løsning" så er det i allefall med å gi deg en indikasjon på hvordan båten oppfører seg / endrer seg ved forskjellig tyngdepunkt. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Arvid_A Svart 10.Desember.2004 Del på Facebook Svart 10.Desember.2004 Hei! Når det gjelder størrelsen på trimplanene, så er det bredden, og ikke lengden som er det viktigste parameteret. Planene kan egentlig være så brede som du har plass til. Følgende oversikt er grei som utgangspunkt: Båtlengde 7,5 m: 18 tommer brede plan Båtlengde 8 m : 24 tommer brede plan Båtlengde 9 m : 30 tommer brede plan Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 10.Desember.2004 Del på Facebook Svart 10.Desember.2004 Nå må dere for all del ikke ta mine ord som de "vises ord", da jeg er langt fra ekspert på dette !!! Derimot, kverulere, det er noe jeg kan !! Dersom en båt synes "korrekt lastet" når denne ligger i ro, dvs at vannlinje følger bunnstofflinje på normal måte, er det nødvendigvis ikke bare vekt/ballast som er årsak til tung hekk. Jeg har også tillit til at båtprodusentene i sine matematiske utregninger/utredninger hensyntar at rederinnen skal få være med på tur, før båten forlater tegnebordet til produksjon? Jeg har tidligere hørt om propeller som "graver seg ned", kan dette være tilfelle her, eller er der satt inn maskiner som er uoriginale eller andre årsaker?? Eventuell innlegging av balast i kjøl vil vel heller ikke være "ødeleggende" som nevnt ovenfor, og da trekker jeg sammenligninger med når jeg pakket campingvogna så vektfordelte jeg etter beste evne, ikke reduserte vekta ??? Nei, ta heller kontakt med produsent, noe som jeg ser som mest fornuftig i dette tilfellet, men del gjerne svaret med oss etterpå, kanskje vi alle kan lære noe ut av dette? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 10.Desember.2004 Del på Facebook Svart 10.Desember.2004 Det er vel ikke motoren som har sett sine beste dager, da? Sliten turbo? Slitne ventiler? Sprekker i topplokket? Det kan jo være flere grunner enn bare et problem med bæring. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Enjoy Svart 10.Desember.2004 Del på Facebook Svart 10.Desember.2004 På min båt er det ettermontert noen alumineums profiler på steglistene som kommer fra Roca. Det er meget effektivt. disse plaseres ettersom hvordan du vil ha vinkelen på båten. Enjoy Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 11.Desember.2004 Del på Facebook Svart 11.Desember.2004 Dersom en båt synes "korrekt lastet" når denne ligger i ro, dvs at vannlinje følger bunnstofflinje på normal måte, er det nødvendigvis ikke bare vekt/ballast som er årsak til tung hekk. Veldig uenig i den påstanden der. Det er jo helt klart at hvis kone og unger oppholder seg på akterbenken så vil jo skuta bli sid i rompa. Bunnstofflinja kan ikke være mål på korrekt vektfordeling. Ville nok sjekket trimplan,drevtrim/tilt. Tilsvarende båt som jeg ser her i distriktet går veldig pent i sjøen men det er sagt uten å vite stort mere om båttypen annet enn at den har en illsint svær bensinmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.