Jump to content

Forelsket i Hallberg Rassy Misil II. Er jeg gal?

KLB

Recommended Posts

For mange år siden kom vi for motor ut fra Sotenkanalen mot Dannemark i frisk nordlig bris, for motor. Dette stykket her er en slags 'kanal' med skjær og grunner på begge sider. Sjøene har en tendens til å grave seg opp. Bak oss kommer en liten seiler kryssende. Mellom skjærene så det fyker rundt båten. Vi går kanskje med tre- fire knop. Han seiler oss opp. Krysser rett akentom hekken vår og roper et eller annet om hvor innmari bra vind det er i dag. Før han på neste slag drar fra oss så det ser ut som vi står stille i motsjøene.

Du må ikke si sånt.

I følge vedtatte retningslinjer her på siten er slik seilas uansvarlig og et tegn på dårlig sjømanskap.

Hva nå det er for noe.

Noen vil sågar snakke om seilbåter som vingler fra side til side.

Og de med sånn D av en eller annen grad vil sitere endeløse regler som klart sier at dette er ulovlig.

Men mens vi er inne på det

alo26_01.jpg

Få turbåter tar seg så fort opp et trangt sund på kryss som denne.

I tillegg er den relativt romslig.

Og den har dyp, trygg cockpit og slette, brede dekksflater å jobbe på.

Tåler massevis av vær.

Og så ser den ut som en båt.

Hehe... Så den ja!

Økonomisjef Aka. Rederinnen sier at vi må vente til våren, så da er det bare å tråle finn.no og drømme seg bort litt. ;-)

Har et par prosjekter i huset som må prioriteres i huset i månedene som kommer, så jeg vil nok ikke hverken kjede meg, eller mangle steder å putte penger.

Men det er artig å følge med, og lese seg til litt kunnskap.

Ser også på finn at det er flere kandidater som har lagt helt siden i fjor.

Kjøpers marked på seilbåt fronten? ;-)

Redigert av KLB (see edit history)
  • 1 måned senere...

Kjøpte en HR24Mll i går :flag_sw:

Båten har stått under plast i 19 år, men har klart seg forbausende bra. Mye å gjøre innvendig, men det er halve morroa. Det er mye ekspertise her på forumet og da fyrer jeg løs.

1: For best mulig resultat hva bruker jeg til rengjøring og voksing/boning av skrog og dekk?

2: Er det noe nettsted som selger deler til rigg m.m.?

:flag:

• 10 år senere...

Kan du fortelle oss om hvordan det gikk med deg og din Misil? Er det en båt du vil anbefale andre? Jeg planlegger å dra fra Oslo til Linkøping singlehanded. Ville du ha anbefalt eller frarådet en HR Misil II til dette prosjektet?

Rasundsbak skrev 1 time siden:

Jeg planlegger å dra fra Oslo til Linkøping singlehanded. Ville du ha anbefalt eller frarådet en HR Misil II til dette prosjektet?

Nå er det en kar som seiler over Atlanteren i en en tønne, så å seile en Hallberg Rassy til Sverige går nok fint. 

Jeg er en slags gjest

• 8 måneder senere...

En ung gutt i båthavna har en Missil II, som han vil sette i stand for en seiltur i sommer etter militæret. Jeg har vært ute med ham et par ganger, og det er endel å gjøre for å få den klar for en tur til Skagen og videre. Den er i opprinnelig stand med rullebom, men blitt rigget om til slab reef med to rev i storseilet. Det ser også ut til at bommen er justerbar oppover / nedover, en slags cunningham? Skulle gjerne hatt kontakt med noen som seiler denne båten i dag, og som vet hva som foregår. Ser på sidene til bodinge, at listepris på nytt storseil er under 12000 skr, så han kjøper nok nytt seil. Bør nok ha cockpittelt eller i det minste en presenning over bommen for litt mer plass når han ligger i havn. Nye Li-batterier står på lista. Noen måte å få lading annet enn landstrøm? Solcellepanel vil vel ikke bidra noe særlig? Han kan få min gamle VHF, vi må få til en antenne i mastetoppen. Koking blir vel på campingaz- flaske og vannkoking. Han er vant med frysetørret fra tjenesten.

Han har med seg to medsoldater, så de er vant med feltmassige forhold og lange vakter. Jeg tar dem vel med et par helger i familieseileren vår før de setter av gårde på egen hånd. Men skulle gjerne fått kontakt med Missil- kyndige, særlig hvordan folk rigger storseilet for tiden.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...