Jump to content

Forelsket i Hallberg Rassy Misil II. Er jeg gal?


KLB

Recommended Posts

Startet opprinnelig denne tråden om mine planer om å kjøpe en liten seilbåt for å introdusere seillivet, og båtlivet for min familie. samt å bryte litt med gamle vaner, og starte våre egne ferietradisjoner.

 

I min søken etter egnede båter, har jeg lest det jeg har kommet over, og kikket på bilder til øyet blir stort og vått.

 

Til tross for at det kanskje kan være veldig fornuftig å se etter båttyper som Maxi 77, Maxi 84 ol. Så har jeg altså gått hen og forelsket meg i linjene, og fargene til Hallberg Rassy Misil II.

 

Har jeg gått fulstendig fra vettet?

Er jeg gal, ettersom jeg tenker i de baner?

 

Er den veldig mye mindre innvendig enn f.eks. en Maxi 77?

 

Kommentarer og erfaringer mottas med takk!! :yesnod:

 

hallberg-rassy%2024%20misil%20II%20deklayout.jpg

Redigert av KLB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den har jeg sett ja. Ser meget pen ut innvendig... Men for en farge da gitt!! :lipseal:

Forøvrig veldig høyt priset i forhold til andre eksemplarer der ute.

Når det kommer til Misil II, har jeg inntrykk av at denne er høyere priset i Sverige enn i Norge.

 

Fargen skal og i mitt tilfelle være original farge, gul 5700, og hvit dekorstripe. :yesnod:

Redigert av KLB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers er det godt å høre at andre har vært inne på samme tankene om Misil II :smiley:

 

Har vært inne og kikket på 29" utgaven fra midten av 80 tallet, lekker sak, med samme skrog, men dessverre utenfor rekkevidde foreløpig.

 

Så kanskje jeg får teste ut Misil II, og legge av noen kroner de neste årene slik at en opgradering er mulig. Fantastisk vakre skrog på disse båtene!

Link to post
Share on other sites

Det er farlig å surfe rundt å lese om HR. Spesielt når man leser om, og ser de større båtene.

Må si at jeg får skumle planer i hodet av sånt :sweat:

 

Foreløpig så må jeg jo se etter den lille Misil II, og håpe at det er noen eksemplarer ute på vårparten.

Så får jeg begynne å planlegge neste "prosjekt" :smiley:

Redigert av KLB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt Misil i flere år, men det er noen 3-fots runder siden. Jeg var veldig glad i den. Den var god å seile og jeg lærte en del triks blant annet for å beholde høyde i mye vind. Den jeg hadde var utstyrt med 6 HK som var låst fast i et skinnesystem som ikke kunne vries og det var en utfordring, men også en tilvenning. Båten har flott kvalitet og er komfortabel. Disse båten er høyst sannsynlig i dag billigere i Norge enn i Sverige. Det er nok et større marked for dem i Sverige. Nordmenn liker mer store skrog og bokomfort, men misilen er mer for dem som nyter seilgleden og har nok med at de kan sove godt og lage mat. Hadde et fint cockpittelt arrangement på min. Båten ble i sin tid laget som en konkurrent til IF/Marieholm og dette er vel båter som ligger opp til Misilen som alternativer.

Lykke til med kjærligheten.

Link to post
Share on other sites

Takk for det!

 

Har kikket litt rundt, og har vel nesten bestemt meg for å ha denne øverst på en topp 3 liste.

Må se litt frem mot våren hva som dukker om, og om budsjettet er det samme, evt kan oppjusteres.

 

Det jeg skulle likt å visst var om denne var svært mye mindre innvending enn f.eks Maxi 77 (som ikke er like "lekker" :tongue: )

 

Jeg ser at jeg faktisk kan få en pen HR 312 MKI for rett rundt 300K. Lekker båt som er oppnåelig om et par tre år :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er stor forskjell på en Maxi 77 og Misilen innvendig. Mulig Misilen er litt smalere.

Jeg mener forskjellen er ganske stor, både på bredde og ikke minst høyden. (sjekket dette for et par år siden ved å legge interiørtegninger i samme målestokk på Misilen og Maxien over hverandre, og ble overasket over forskjellen. Finner selvfølgelig ikke filen nå...headbang.gif)

 

 

Er innvendig plass en avgjørende faktor vinner maxien suverent.

Om fine linjer og stil er viktig er vinneren neppe Maxi...lipseal.gif

Link to post
Share on other sites

Er litt redd for at Misil II mangler størrelse for å overbevise konemor.

Estetisk vinner jo Misil overlegent.

Men som sagt... mtp plass ble hun ikke avskrekket av Maxi 77, så om det ikke er STORE forskjellene, så vet jeg hva jeg skal se etter.

 

@Sofasegleren: Send meg gjerne en IM/PM om du kommer over filen :smiley:

 

Kan se ut som at fribordet på Misil er en god del lavere.

 

Kom gjerne med noen flere anbefalinger, og erfaringer :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil gå opp litt så se på Marieholm og IF. Hvis du har lyst til å spytte i enda mer er jo HR 29 et smykke.

 

De gamle båtene seiler ikke så bra som de nye, mener mange. De seiler som ei ku i en hengemyr.

Story: Forrige helg var jeg ute på Ursholmen, vestligste fyret i Sverige. Det kommer en Marieholm kryssende mot den løye sønnavinden og skal inn i innløpet til lagunen/havnen til fyret. Det er så trangt at når jeg går inn med Hulda for motor, så er det som jeg putter kjølen ned i en sprekk i fjellet og tangen stryker vannlinjen på begge sider. Jeg venter på at IF'en skal stryke seil og starte påhengeren. Ikke så, båten greier i den løye vinden å krysse inn gjennom løpet. Tre gamle gubbar på min alder seiler inn. Tar fokka, seiler inn mot fjellet på storseilet, dropper dreggen og siger inntil med fortampen. "Skal jag koppla vekk batteriet så vi har strøm til GPS'en hem ochså?" spør den ene av gubbene. Ingen motor, ingen lading, kun seil på den båten der. De spiste maten sin, tok en snaps, vinket til meg, satte seil og dro videre mellom skjærene på vestsiden av Koster.

 

Det er klart man ikke er tilregnelig om man hekter seg på en Misil. Men denne galskapen deler du nok med mange andre. Tillike med oss som vet å verdsette egenskapene til disse- og andre seilere av tilsvarende design. Ikke verdens hurtigste, men trygge og velseilende.

 

For mange år siden kom vi for motor ut fra Sotenkanalen mot Dannemark i frisk nordlig bris, for motor. Dette stykket her er en slags 'kanal' med skjær og grunner på begge sider. Sjøene har en tendens til å grave seg opp. Bak oss kommer en liten seiler kryssende. Mellom skjærene så det fyker rundt båten. Vi går kanskje med tre- fire knop. Han seiler oss opp. Krysser rett akentom hekken vår og roper et eller annet om hvor innmari bra vind det er i dag. Før han på neste slag drar fra oss så det ser ut som vi står stille i motsjøene. Klinkbygget IF av gammel årgang. Noen av disse båtene har sjel. Man behøver ikke å ha årets modell for å kunne seile bra, og trives ombord.

 

Men du er nok gal, ingen tvil. Den beste medisinen for varig helbred er nok å kjøpe en slik båt.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Hulda: Herlige historier :smiley:

 

Jepp. Da får jeg heller være litt gal :wink:

 

Ser det nevnes Marieholm IF, noe jeg har sett på som et alternativ, men jeg liker formene til Mislil II bedre.

Er det store forskjeller mtp. plass? (synes planløsningene innvendig på Marieholm IF virker litt "knotete").

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...