Jump to content

VP B20/270, fremdrift kommer og går med sekunders mellomrom.


Fisher84

Recommended Posts

Jeg har en Nordkapp King DC22 med 2 stk B20 motorer, med 270 drev. I går var jeg på tur med den. Jeg lå i ca 20 knop og 3600 omdr. og pluttselig så "ruset" den ene motoren seg voldsomt, og jeg mistet kraften. Jeg trodde jeg hadde mistet proppelen, for det har jeg opplevd tidligere. Men proppelen den var på plass. litt senere startet jeg opp på nytt, og prøvde motoren som sviktet på nytt! Da var det i orden igjen ca 30 sekunder før samme episode gjentok seg igjen! Noen som vet hva dette kan skyldes?? Noe med drevet???

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42836/diverse_bilder_til_sort._2011_002.jpg

 

-Øystein-

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om du har vulket propell, men om du har det så kan det ha løsnet... når du mister grepet forsvinner all kraft... så kan det sette seg litt fast igjen... Opplevde det på et 280 drev en gang.. Men det ble fort veldig vanskelig med fremdrift..

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jet tror ikke jeg har vulket proppel! Jeg har tidligere byttet begge proppelene, og den er festet på en aksel ned spor i. mellom proppelen og "drevet" så er det sinkanode. Proppelen er festet med ett stort konisk adapter og avlåst med en "taggskive". Mener dere at det kanskje er "gummi" i proppelen. Proppelen er jo original Volvo 14x19 og ikke mer enn 1 år! Er det da kanskje en garantisak?

Link to post
Share on other sites

En mulig forklaring kan være den famøse 'konen'. Kan ikke huske å ha hørt om at den oppfører seg på denne måten, har den først fått tak slipper den ikke.

Men om det ikke er gummiforing i propellen er vel konen eneste sted det kan slure/glippe. Virker også lite sannsynlig at gummiforingen er defekt etter så kort tid.

Link to post
Share on other sites

Den ene propellen er venstregående, og den andre er høyregående. Jeg snakket med Volvoforhandler i Ålesund. Og de mener at det ikke kan være så mye annet en den gummien i propellen som er deffekt. Kjedelige greier. Skal demontere en av de første dagene så skal dere få hvite hva som har skjedd! Men er det noen som hvet om noen som kan vulke på igjen ny gummi??

 

Øystein

Link to post
Share on other sites

Er det vulkingen som slipper, trenger det ikke være lett å se når du tar den av. Vulkingen sitter mellom spline boss'et til akslingen i propellen og selve den støpte delen med bladene på. Kan se helt strøkent ut selv om vulkaniseringen inni er løs, mot ytterdelen vanligvis.

Skal kun være mulig å dreie propellen én vei med spaken i gir, men er såpass mye moment det er snakk om når du når 3500rpm med en 14x19 (ca.1600rpm på propell) at en fast 'håndtest' ikke nødvendigvis betyr så mye.

 

Hvis du ikke har tittet på propellen..så kaan det jo være en taustump rundt den, plast el.l. som gjør at den kaviterer/mister grepet når turtallet kommer opp.

 

Før du gjør noe annet enn å sjekke den visuelt, så er det helt klart en reklamasjonssak/garanti hvis vulkingen har sluppet - da en propell skal holde mye mer enn 2/5 år.

 

Er som nevnt også mulig konen i geardelen av drevet har blitt 'glasert' og slipper når momentet stiger, da må det isåfall plukkes ned toppdelen med en servicemanual i hånden, og de-glasere konene med en kaffekopp på sia - ikke så vanskelig å gjøre, bare pass på at alt kommer sammen igjen i rett rekkefølge, noen nye o-ringer og pakninger til bl.a. girvelgermekanismen, inngående drivaksel og huset, permatex/loctite 'tretjære' på skruer osv.

Konen er en enkel og solid konstruksjon, bruk f.eks. 800 korning smergel og gjør delene til den matt igjen om det ikke viser seg å være vulkaniseringen (suspect#1).

Link to post
Share on other sites

når jeg havarerte min propell, så var det klar beskjed.. jeg måtte være forsiktig med gassen. for mye pådrag med 270 hk.. kunne ta vulkingen uten problem... eller om en surret propellen i gress eller tau..

Så garanti.. det tviler jeg på at man kan få.. Men lov å håpe da :yesnod:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle gode innlegg! Kaffelars, jeg skal demontere propellen og ta den med til forhandler, slik at de kan vurdere om vulken er ødelagt. Og om de kan være interessert i og vurdere dette som en reklamasjon. Hvis ikke sender jeg den til Winrace for og bytte vulk! Når jeg tenker meg om, så fikk jeg faktisk ett tau i propellen for en tid tilbake... Jeg skriver ett innlegg når jeg har funnet årsaken! :) Takk alle sammen! :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var det på tide med en oppdatering! Til alle dere som mente at BOSSET i propellen var ødelagt... DERE HADDE RETT !! :) Tok av propellen og besøkte Weiberg Gulliksen i Ålesund og fikk ny propell på GARANTIEN! :) Nå er båten solgt og jeg har kjøpt meg en 23 fot plastsnekke med 45 HK Perkins og ferskvannskjøling! Gleder meg til mindre drivstofforbruk! :):)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...