Guest Kaptein Fredrik Startet 28.August.2011 Link til dette innlegget Startet 28.August.2011 (redigert) Heisann På min båt, så synes jeg den går fint når jeg gir full gass. Det er ikke lenge jeg tør å kjøre på full gass. Toppen 30 sekunder. Hvor lenge synes dere jeg kan kjøre på maks turtall? Eller hvor høyt turtall kan jeg marsje på ? Nå i dag er marsjturtallet ved 1900-2100 rpm, men jeg husker ikke hvor mye som motoren har som maks. Båten: Sollux 24 uten ac Motoren: Sabb Mitsubishi 33 hk diesel, 4 sylindret. Redigert 28.August.2011 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
withsmann Svart 28.August.2011 Link til dette innlegget Svart 28.August.2011 snekka vår marsjer på 2600omdreininger, husker ikke toppturtall, men det er over 3000. Sitér dette innlegget Link to post
solei Svart 28.August.2011 Link til dette innlegget Svart 28.August.2011 Hei Er dette en K4 D? I såfall så har den 2600 omdr.på max.30hk på svinghjul.26 ut på gear,dersom dette er et hurth gear. Pass på kjølevasstemp.dersom du legg deg opp imot max. belastning, toppene kan ha en svakhet med å "vri" seg ved for høy temp. går du ned til 2200 kontinuerleg max belast. over lengre tid, så har motor lengre.Alt avhengig om du og har vridbar prop. utstyr, den bør uansett gå røykfritt ved normal last. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.August.2011 Link til dette innlegget Svart 29.August.2011 Max turtall, kun noen få minutter. Legg deg et par hundre omdreininger under, så har du et turtall du kan ligge lenge på. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FjordHT Svart 29.August.2011 Link til dette innlegget Svart 29.August.2011 Hvor lenge ønsker du at motoren skal leve? Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 29.August.2011 Link til dette innlegget Svart 29.August.2011 Motorens levetid har vel mer sammenheng med hvilken belastning den har, enn hvilket turtall den går på. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
FjordHT Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 (redigert) Motorens levetid har vel mer sammenheng med hvilken belastning den har, enn hvilket turtall den går på. Nå har det seg vell slik at belastningen øker når turtallet øker...(med enkelte forbehold) Redigert 30.August.2011 av lite (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 belastningen øker når turtallet øker...(med enkelte forbehold) Det regner jeg med at alle forstår.... Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Comforthe Svart 31.August.2011 Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 Motorens levetid har vel mer sammenheng med hvilken belastning den har, enn hvilket turtall den går på. Stemmer godt med hva jeg har lært. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
arkmarin Svart 31.August.2011 Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 (redigert) På et medlemsmøte i Omega klubben, for noen år tilbake, var det er representant for Yanmar Norge og en fra et motorverksted, som bla forhandlet Yanmar. Emnet de skulle prate om var de mindre Yanmarmotorene som satt i Omega-båtene, dvs mindre enn 50 hk. Det ble da sagt at motorene burde gå med full belastning 15% av tiden! Dette er for Yanmar, vet ikke om dette gjelder andre merker. Redigert 31.August.2011 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
brs Svart 31.August.2011 Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 Det ble da sagt at motorene burde gå med full belastning 15% av tiden! Dette er for Yanmar, vet ikke om dette gjelder andre merker. 15% av tiden på full belastning? Blir det bra? Hvis en skal på langtur på 4 timer, så blir 15 % 36 min på full belastning. 15% må være tatt ut av en sammenheng. Alle motorer har bra av å få full belastning, men kun i kortere perioder. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 31.August.2011 Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 Jeg har en Volvopenta MD 2020. Maks turtall er oppgitt til 3200-3600 rpm. Min båt greier 3300 på maks. Har lest at masjfart bør ligge på 200 til 400 rpm under maks. Jeg burde da ligge på 2900 til 3100 rpm. Men da båtens fart ikke nevneverdig med de siste omdreiningene (fra 2500 til 3000) ligger jeg som reger på 2000- 2500 rpm. Ved dette turtallet kan jeg holde hånden på varmeveksleren i 5 sek før jeg synes det blir for vamt, øker jeg til 2800 blir det kun kort tid (1 sek) jeg kan holde hånden på varmeveksleren. Min oppfattning er at motoren ikke blir helt varm med min crusing speed (2000 - 2500 rpm) slik at jeg drar på til 3000 rpm i ca. 10 min hver time eller like før jeg avslutter turen. Jeg tror motoren blir mer skadet av aldrig blir god og varm enn å ligge nær maks i lange perioder. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 19.September.2011 Link til dette innlegget Svart 19.September.2011 Jeg var ute å testet båten på fredagen. Da fikk jeg 2700 rpm på maks turtall. Er det greit å marsje på 2000-2200 rpm? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.September.2011 Link til dette innlegget Svart 19.September.2011 Helt greit det, hvis du synes båten går greit da. Men du kan også marsje på 2400 rpm uten problemer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 19.September.2011 Link til dette innlegget Svart 19.September.2011 Takk for svar. Ja båten går kjempefint på både 2000 rpm og 2700 rpm, så er ikke noe problem med det. Jeg tør ikke prøve å kjøre noe lenge på høyt turtall før jeg har nye instrumenter. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.September.2011 Link til dette innlegget Svart 19.September.2011 (redigert) Jeg ville ikke kjørt noe over 2500 rpm mer enn noen få minutter. Men 2400-2500 rpm kan du kjøre den på hele dagen, om du vil... Redigert 19.September.2011 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
larss Svart 19.September.2011 Link til dette innlegget Svart 19.September.2011 Hei Har selv samme motor som du har, med ett hvp 15 gir, vribar propell. Synest min motor går best og hørest best ut på 1800-2000 rpm. Om en forandrer turtallet mellom 18-2000 gjør det ikke mye på farten heller, så ut i fra lyd-fart etc er jeg nok nærmere 1800 rpm når jeg er ute. Ellers så har jeg ikke sett eller hørt at toppene har svakhet med å vri seg ved varmgang, er stål topp med kort avstand mellom topp boltene. Måtte bytte topp på min engang men det var pga tæring i kjølekanal. Lars Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 19.September.2011 Link til dette innlegget Svart 19.September.2011 Til du kommer frem eller tanken går tom Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 19.September.2011 Link til dette innlegget Svart 19.September.2011 Jeg har også hørt at man ikke skal kjøre for lang tid på full guff, men.... Om sommerene har jeg som regel full spiker i min Polar 20. Har gjort dette i ca 10 år. Ingen feil eller slitasje på motor enda. Ikke ryker den og ikke bruker den olje. På båten her hjemme har jeg eldre motorer og kjører sjeldent full gass lengre enn 10-15 min avgangen. Sikkert siden den da bruker i overkant mye diesel og farten øker ikke så mye. Så jeg vet da søren jeg, mye er sikkert, du svir av en del brennstoff og hvis båten går tungt ville jeg vært forsiktig. Det er så mange kloke hoder her inne at du sikker får et bedre teknisk svar enn det her, men tenkte jeg skulle dele mine erfaringer :-) Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 22.September.2011 Link til dette innlegget Svart 22.September.2011 Det er en i havna vår som hadde Nidelv 24 en gang. I den satt det en Volvo Penta MD17. Han hadde full gass når han kjørte. Den kjørte på full gass i de 10 årene han hadde den. Han kjørte på lavt turtall i noen minutter, så var det full gass, og lot den kjøle seg ned før han stoppet den. Jeg snakket med ett medlem her inne, han kunne kjøre full gass lenge med hans Volvo Penta. Han hadde tatt en bære(eller noe sånt) test på motoren. 2500 rpm, er jo ganske nære full gass da. Jeg må prøve det en dag å se hva farta er på det turtallet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.September.2011 Link til dette innlegget Svart 22.September.2011 Slik jeg har fått det forklart, er problemet med å kjøre med full gass at du risikerer overrusing på motoren ved for eksempel sjøgang som gjør at propellen mister grepet litt. Om du legger deg et par hundre rpm under max, er det regulatoren som holder turtallet konstant og ikke motstanden i sjøen. Så grunnen til å legge seg litt under er rett og slett at du da lar regulatoren gjøre jobben sin og beskytter motoren mot skadelig høye turtall. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
solei Svart 24.September.2011 Link til dette innlegget Svart 24.September.2011 Sikkert mange motorer av forskjellig fabrikat som både skal/bør kjøres litt "hardt" av og til for både å få opp forbrenningstemp. og holde seg rene for sot-avleiringer.spesielt motorer med turbo er gjerne bygget for litt mer temp. og trykk. Men en del "eldre"motorer, trives kanskje litt bedre med normalt kjør,spesielt lommeboka, men sjekk uansett i instruksjonsboka, der står ofte kontinuerleg anbefalt maksturtall...viktig at motoren går røykfritt,da har en som regel god forbrenning,kjøling,nok og riktig s.m.o. Husk at en båtmotor går hele tiden i "motbakke", da er det viktig at den er i god kondisjon og trim..har sett nok av revne stempler-sylindre-vridde topper etc.hvor det motsatte var tilfelle...litt varmkjøring før "full"belastning, og nedkjøling etterpå,kan forlenge levetida betrakteleg...sunn fornuft er ikkje gått av moten enda...trur eg... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Jeg leste i bruksanvisningen til motoren min i dag og da så jeg det sto Kjør motoren moderat. Derved spares både motor og brennolje. Full belastning ved maksimalt turtall bare for kortere perioder. Ved kontinuerlig kjøring skal turtallet reduseres med minst 100 omdr./min Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.