Jump to content

Hvor lenge kan jeg kjøre båten på full gass? Sabb Mitsubishi 33 hk

Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Guest Kaptein Fredrik

Heisann

På min båt, så synes jeg den går fint når jeg gir full gass. Det er ikke lenge jeg tør å kjøre på full gass. Toppen 30 sekunder.

Hvor lenge synes dere jeg kan kjøre på maks turtall? Eller hvor høyt turtall kan jeg marsje på ?

Nå i dag er marsjturtallet ved 1900-2100 rpm, men jeg husker ikke hvor mye som motoren har som maks.

Båten: Sollux 24 uten ac

Motoren: Sabb Mitsubishi 33 hk diesel, 4 sylindret.

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Hei

Er dette en K4 D? I såfall så har den 2600 omdr.på max.30hk på svinghjul.26 ut på gear,dersom dette er et hurth gear.

Pass på kjølevasstemp.dersom du legg deg opp imot max. belastning, toppene kan ha en svakhet med å "vri" seg ved for høy temp.

går du ned til 2200 kontinuerleg max belast. over lengre tid, så har motor lengre.Alt avhengig om du og har vridbar prop. utstyr, den bør uansett gå røykfritt ved normal last.

På et medlemsmøte i Omega klubben, for noen år tilbake, var det er representant for Yanmar Norge og en fra et motorverksted, som bla forhandlet Yanmar. Emnet de skulle prate om var de mindre Yanmarmotorene som satt i Omega-båtene, dvs mindre enn 50 hk.

Det ble da sagt at motorene burde gå med full belastning 15% av tiden! Dette er for Yanmar, vet ikke om dette gjelder andre merker.

Redigert av arkmarin (see edit history)

Det ble da sagt at motorene burde gå med full belastning 15% av tiden! Dette er for Yanmar, vet ikke om dette gjelder andre merker.

15% av tiden på full belastning? Blir det bra? Hvis en skal på langtur på 4 timer, så blir 15 % 36 min på full belastning.

15% må være tatt ut av en sammenheng. Alle motorer har bra av å få full belastning, men kun i kortere perioder.

Jeg har en Volvopenta MD 2020.

Maks turtall er oppgitt til 3200-3600 rpm. Min båt greier 3300 på maks.

Har lest at masjfart bør ligge på 200 til 400 rpm under maks. Jeg burde da ligge på 2900 til 3100 rpm.

Men da båtens fart ikke nevneverdig med de siste omdreiningene (fra 2500 til 3000) ligger jeg som reger på 2000- 2500 rpm. Ved dette turtallet kan jeg holde hånden på varmeveksleren i 5 sek før jeg synes det blir for vamt, øker jeg til 2800 blir det kun kort tid (1 sek) jeg kan holde hånden på varmeveksleren. Min oppfattning er at motoren ikke blir helt varm med min crusing speed (2000 - 2500 rpm) slik at jeg drar på til 3000 rpm i ca. 10 min hver time eller like før jeg avslutter turen.

Jeg tror motoren blir mer skadet av aldrig blir god og varm enn å ligge nær maks i lange perioder.

• 3 uker senere...

Hei

Har selv samme motor som du har, med ett hvp 15 gir, vribar propell.

Synest min motor går best og hørest best ut på 1800-2000 rpm.

Om en forandrer turtallet mellom 18-2000 gjør det ikke mye på farten heller,

så ut i fra lyd-fart etc er jeg nok nærmere 1800 rpm når jeg er ute.

Ellers så har jeg ikke sett eller hørt at toppene har svakhet med å vri seg ved varmgang,

er stål topp med kort avstand mellom topp boltene. Måtte bytte topp på min engang men det var pga

tæring i kjølekanal.

Lars

Jeg har også hørt at man ikke skal kjøre for lang tid på full guff, men.... Om sommerene har jeg som regel full spiker i min Polar 20. Har gjort dette i ca 10 år. Ingen feil eller slitasje på motor enda. Ikke ryker den og ikke bruker den olje. På båten her hjemme har jeg eldre motorer og kjører sjeldent full gass lengre enn 10-15 min avgangen. Sikkert siden den da bruker i overkant mye diesel og farten øker ikke så mye. Så jeg vet da søren jeg, mye er sikkert, du svir av en del brennstoff og hvis båten går tungt ville jeg vært forsiktig. Det er så mange kloke hoder her inne at du sikker får et bedre teknisk svar enn det her, men tenkte jeg skulle dele mine erfaringer :-)

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Guest Kaptein Fredrik

Det er en i havna vår som hadde Nidelv 24 en gang. I den satt det en Volvo Penta MD17. Han hadde full gass når han kjørte. Den kjørte på full gass i de 10 årene han hadde den. Han kjørte på lavt turtall i noen minutter, så var det full gass, og lot den kjøle seg ned før han stoppet den.

Jeg snakket med ett medlem her inne, han kunne kjøre full gass lenge med hans Volvo Penta. Han hadde tatt en bære(eller noe sånt) test på motoren.

2500 rpm, er jo ganske nære full gass da. Jeg må prøve det en dag å se hva farta er på det turtallet.

Slik jeg har fått det forklart, er problemet med å kjøre med full gass at du risikerer overrusing på motoren ved for eksempel sjøgang som gjør at propellen mister grepet litt. Om du legger deg et par hundre rpm under max, er det regulatoren som holder turtallet konstant og ikke motstanden i sjøen. Så grunnen til å legge seg litt under er rett og slett at du da lar regulatoren gjøre jobben sin og beskytter motoren mot skadelig høye turtall.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sikkert mange motorer av forskjellig fabrikat som både skal/bør kjøres litt "hardt" av og til for både å få opp forbrenningstemp. og holde seg rene for sot-avleiringer.spesielt motorer med turbo er gjerne bygget for litt mer temp. og trykk.

Men en del "eldre"motorer, trives kanskje litt bedre med normalt kjør,spesielt lommeboka, men sjekk uansett i instruksjonsboka, der står ofte kontinuerleg anbefalt maksturtall...viktig at motoren går røykfritt,da har en som regel god forbrenning,kjøling,nok og riktig s.m.o. Husk at en båtmotor går hele tiden i "motbakke", da er det viktig at den er i god kondisjon og trim..har sett nok av revne stempler-sylindre-vridde topper etc.hvor det motsatte var tilfelle...litt varmkjøring før "full"belastning, og nedkjøling etterpå,kan forlenge levetida betrakteleg...sunn fornuft er ikkje gått av moten enda...trur eg...

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...