Jump to content

Marinisering av BMW / Jaguar V-12


jyrg

Recommended Posts

Hei båtfolk:)

 

Dette er min første tråd her på bp, men har vært flittig leser den siste tiden. Ser tydelig at dette er rette plassen å spørre etter råd og tips, da det opplagt er MYE ekspertise innom baatplassen.

 

Spørsmål:

-Nå sier vel emnet sitt om at dette ikke akkurat er noe alle og enhver har detaljkunnskap om, men motor er motor -så generelle kunnskaper gjelder uansett motorkonfigurasjon. Vil anta at type drev passende for standard V-8 er passende mtp utveksling.

 

-Siden BMW-motoren har alu-topper, sier det seg selv at kjøling er essensiellt. (ferskvannskjøling er et must)Disse toppene tror jeg er identisk med de en finner på gamle BMW 325. (850/750 motorene er forenklet sagt 2 stk 2.5 litere BMW satte sammen med hver sin motorstyringsenhet.....ingen optimal løsning mtp synkronisering) De tåler dårlig kok f.eks, da de har entendens til å slå seg lett. Kjenner noen her til kvalitet på evnt. BMW-drev? Eller er det mer safe å satse på å bygge dette til å passe penta eller mercruiserdrev? Isåfall hvilke drev er passende til V-åttere? (jeg snakker eldre typer drev, da kontoen ikke buler nevneverdig)

 

-Kjenner noen til Jaguarmotorene V-12 fra ca 1990-til 1997? De som satt i XJ-12?

 

Tenker at dette skal sitte oppi en klassisk båt fra 60-70 tall, gjerne et Lingeskrog alla Draco 20 HT, Windy fc23, Windy 22 DC, Fjord 22 eller lignende.

Draco 20 kom originalt med V-8 bensin som den største motoriseringen, iallefall DC-versjonen. Tror ikke en V-12 er SÅ mye tyngre enn nevnte V-8

 

Vil poengtere at dette prosjektet er ment å være noe som ikke nødvendigvis skal fungere som et fremdriftsmaskineri for å oppnå 50 knop.

Det er LYDEN, og det å VITE at en har en V-12 der bak som teller, og synet av 2 eller 4 stykk kloakkrør stikkende ut der bak med verdens herligste motorlyd som teller. Det å vite at en er kanskje den eneste med noe slikt type galskap, og at en har gjort det selv med hjelp herfra. Jeg er amatør, bare så det er sagt. Kunnskapen begrenser seg til porting og konvertering til reedventilstyring av gamle Kawasaki h2-750 fra det glade 70-tall.

 

Har aldri hatt båt med inboard, kun med motoren hengende uttafor. MEN jo, jeg tør. Og jo, jeg skal så sant det i det hele tatt er gjennomførbart.

 

Håper noen av dere guruer har innspill, som igjen vil føre til optimisme, evnt. at dette ikke er gjennomførbart innenfor normale rammer.

Har en kamerat som sysler med tanken om en Audi-femmer MED turbo i samme type båter også, så om noen har erfaring med det er det flott med en kommentar der også.

 

Takker på forhånd på innspill, så får jeg se hva deres evntuelle kommentarer fører til......

 

Mvh.

Jørgen

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset :wink:

 

Men har lyst til å finne noe gammelt "skrot" og gjøre arbeidet selv. Ny V-10 med 700 gamp er rått nok.........dvs; det er overkill for både båt, skipper, lommebok og spesiellt sjefen i heimen!!

 

Tanken var å importere en 90-talls v-12, da de er rimelige i innkjøp. Men har INGEN idê om hva marinisering av disse vil koste, og når det først skal gjøres skikkelig så ventes full overhaling av motoren også vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

ja det er jo rart ikke flere har syslet med slike prosjekter.

Det er vel ikke direkte rakettforskning og så veldig dyrt trenger det jo heller ikke være.

Oppfinnsomhet og gode konsulenter er jo svaret her.

Eller prøve og feilemetoden :wink:

 

Hva med f.eks. en porsche flat six luftavkjølt motor?

Frisk sjøluft burde jo ikke være altfor vanskelig å dirigere ned til motoren, avhengig av båttype da. Og motorene i seg selv holder jo høy kvalitet. Marinisering er jo da i utgangspunktet unødvendig. Eller f.eks. en sjøvannskjølt luftkjøler foran motorens kjølevifte :yesnod:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Til orientering så har ofte (eller alltid??) luftkjølt Porsche motorer oljekjøler.

Se inn under høyre forskjerm.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Ja oljekjøleren er jo grei å marinisere da.

Og hvorfor ikke en 2-3 trinns automatkasse like greit mens man er i farta.. slipper å optimalisere propellen så mye da og får både i pose og sekk

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Var en student ved Høgskolen i Vestfold (Mek. Ingeniør) som hadde hovedprosjekt i å marinesere to stk BMW v12'ere og putte dem i et cigarette skrog. Prosjektet gikk mest ut på å finne egnet materiale for eksosrisere og design/produksjon av disse. Hvilken stålkvalitet han endte opp med husker jeg ikke men det var snakk om relativt dyre materialer og produksjonmetoder.

 

Link til noe info:

http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?t=21976

Link to post
Share on other sites

Se her ja :thumbsup:

 

Ska sei ska sei......nå vet jeg jo mer eller mindre allerede at dette er mulig!! OG: Er igrunn fææn av Porsche, så hvorfor ikke???

Utfordringen (en av dem) vil da være hvordan lede luften ned på motoren på en noenlunde discret måte. Men hvem vet, kan hende en gammal Draco Hardtopp med 2 gigaluftinntak blir tøft? Vi prater jo kontraster her da........men med velkjent Porschelyd i skuta så kan jeg tilgi det :-)

 

Takk sålangt folkens, om flere kjenner til noe så skrik ut.

 

PS! Å fikse en vannkjølt oljekjøler må da være en grei sak?? Hvordan er det på motorer idag, de har vel oljekjøler(e) de og? Og isåfall er det vel bare å få fatt i en som er beregnet for en stor motor alla V-8 med masse effekt i??

Link to post
Share on other sites

Var en student ved Høgskolen i Vestfold (Mek. Ingeniør) som hadde hovedprosjekt i å marinesere to stk BMW v12'ere og putte dem i et cigarette skrog. Link til noe info:

http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?t=21976

 

 

Ser han begynte med en scand først med samme motor... men den ble senere solgt for så å bli stjålet... var nok den som dukket opp i steinsfjorden som jeg nevnte tidligere i tråden det det med vp drev ....

 

Sitat "Som sakt så gjort, V12`rn ble putta inn i en Scan 21 fots båt å test kjørt, funka det," "For det andre, Båten ble solgdt for å finansiere vidre bygging..

Det er da "blodstrupmoen" dukker opp i soga. for den nye eieren hadde båten i ca. en uke før det ble STJÅLET!

Så DU (MeSs) som har en kompis med slik båt kan gjerne ta kontakt...... "

 

Mess i forumet der bor ikke lant herifra...

Link to post
Share on other sites

Verden er gal :saint:

 

.....og med ett så virker kombinasjonen; -en skarve V-12 i gammal Draco, som...ehh Kjedelig??????

 

Nuvel.

 

Siden jeg liker Porsche, er forsåvidt tanken på f.eks en 3.6 liter flat six luftkjølt interressant. Men det blir jo j. med mekanisk motorstøy ut av 2 vooooooksne luftinntak til motorbrønnen da..... Mye bråk i disse gamle tyskerklenodiene.

 

Holder muligens en knapp på BMW V-12. Ser jo iallefall noen si at det er gjort, og har sågar sett bilde av innstallasjonen.

 

Men det var det å være først da, iallfall her til lands. Hmmmmm.....

 

Takk igjen for tipsene!

Link to post
Share on other sites

lyd eller støy er jo et definisjonsspørsmål :wink:

 

10-liters V8 er støy for noen og en nytelse for andre :thumbsup:

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Syns nå V12 høres dritmorsomt ut jeg da. :thumbsup: Har selv sett på den videoen med båten med wankelmotor 100 ganger og får ståPELS hver gang :lol:

 

Faren min er trebåteier og medlem i Classiske MotorBåter. Der er det en som har en gammel furuholmen plattgatter med marinisert Jaguar V12. Her er det riktignok midtmontert motor og lange eksosløp, men lyden er allikevel noe for seg selv! :yesnod: Du kunne jo tatt en prat med han om marinisering, han hadde visst gjort det på et par Jaguar V12 før også.

 

Vil tro at låten av en Jaguar V12 vil være helt RÅ med rake rør rett ut fra riserne! Vil også si at det er grommere og mer sjarm med en Jaguar-motor enn en BMW-motor. Vi hadde en 83-modell jaguar XJ-6 med 4,2 liter rekkesekser med rustfritt effektanlegg på, og det var også en helt sinnsykt porno motorlyd, så det kan jo også være noe å vurdere. De lar seg også ganske lett trimme opp til 250-260hk (205 eller noe sånt originalt).

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

 

Disse toppene tror jeg er identisk med de en finner på gamle BMW 325. (850/750 motorene er forenklet sagt 2 stk 2.5 litere BMW satte sammen med hver sin motorstyringsenhet....

 

M70 har egne topper. Så om du importerer en motor så prøv å finn en som alt er i orden på.

Mulig noen av smådelene går igjen på andre motorer.

Online ETK kan sikkert være til hjelp om du ender opp med en slik motor. (Under "archive" til venstre finner en oversikt over utgåtte modeller fra BMW.)

 

Tøft prosjekt uansett om det kommer i gang.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

 

Røff vekt på en M70:

 

Motor: 155,5kg

Svinghjul: 10.7 kg

Innsug: 10 kg

Eksosmanifold: 12 kg

Totalt: 187,7kg

 

hvordan er hk og dreimomentkurven på en slik bilmotor kontra en v8 marinemotor ?

veldig lette som er et pluss men har den nok dreimoment i bunn til å takle stor nok propell til å få max toppfart og i tillegg komme greit opp i plan...

mener å huske de slet litt med dette på den med 850 motoren i tillegg til at det var værre å få rimelige stålpropeller til vp drevet i motsetning til et merc drev...

Link to post
Share on other sites

Takk nok engang folkens!!!!!!!

 

Leste foressten hele tråden din om Dracoen Tomzern, synd det endte som det gjorde :-(

 

Foressten flott at jeg nå vet det er brukandes med Jaguar V-12 også. Tro det eller ei, men jeg har vært innom Plattgattertanken jeg også, da med Jaguar. Men er redd et slikt prosjekt blir for omfattende om ikke f.eks skilsø 24 plattgatteren er i meget god forfatning da. Men om de er, er det dyrt. En f.eks Draco 20 HT er jo nærmest gratis, og BMW-motoren ser jeg jo er blitt brukt i kombinasjon med gamle pentadrev.

Har motordilla, og vært borti både Jaguar og Porsche av de billigere variantene i min egen garasje, så begge disse ligger hjertet nær hva gjelder motor.

Rå den XJR-motoren, men her er det 6 sylindere for lite ;-)

 

Men innrømmer glatt at drømmen er en la oss si 30 fots strøken svensk plattgatter med litt fartspotensiale med en aristokratisk britisk tolvsylindret sak inni motorkassa!!

 

Skal nøye titte innom linkene du la ved Tomzern. Men må og innrømme at ideen med luftkjølt flat six er noe en må ta nærmere i betraktning.

juhuuuuu, gøy skal det bli uansett!!

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke så mye til det. Men de som sliter litt er de gamle M10/M20/M30 som har støpebunn og alutopp. Grunnen ut i fra det jeg har fått med meg er at toppen har større utvidelsekoeffisient. Så da vil toppen fort bøye seg når det blir for varmt.

M70 har alu topp og bunn. Så vil tro den er mer motstandsdyktig mot slikt.

 

Men M70 var designet for å gå veldig rolig, og være en cruiser. Den har ikke den beste flowen i toppen (spesielt eksos) til å være noen turtallmaskin. Så første tanken min er kanskje at den ikke er optimal i en båt som ofte brukes på høyt turtall.

Men om du går for S70/2 snakker vi :giggle:

 

Ikke mye gods for å forbedre flowen: M70 topp kuttet i skiver.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Leste foressten hele tråden din om Dracoen Tomzern, synd det endte som det gjorde :-(

 

Tsssh, det ordner seg skal du se=) Må bare få tatt opp båten og skrudd videre, men sesongen i år ble kort og stusselig gitt :thumbsdown: Sånn er det. Kommer mer info på prosjekttråden når jeg får tatt motoren ut. Er også inne på tanken å bytte til grommere motor i form av Mercruiser V6/V8, men det blir nok ikke nå, siden jeg mest sannsynlig skal igang med oppussing av leilighet snart :rolleyes:

 

Plattgattere er flotte båter, men selvfølgelig MYE jobb. Min far har eid en 32 fots furuholmen i 14år før han kjøpte seg en 48 fots Tiedemannskrysser for ganske nøyaktig 2 år siden, som oppussingsprosjekt! Donald II

Spørs om det ikke blir en plattgatter på meg også en gang i fremtiden, men da skal jeg ha god tid til å holde det vedlike også=)

 

Nok om det. Jeg vil tro du vil få utfordringer med flat six rent praktisk pga at motoren er ganske bred og hvis du skal ha veiva kobla rett på drevet så vil du antakeligvis ikke få motoren montert lavt nok til å stemme overens med drevet. Da må du finne deg en båt uten V-bunn :tongue: eller eventuelt bygge en "step-up" 1:1 kasse som gjør at du kan montere motoren høyere. Også skeptisk til luftkjølt motor i båt. Tror det vil bli vanskelig å få samme kjøleeffekt i motorrommet på en båt som i en bil, men jeg kjenner ikke disse luftavkjølte motorene i det hele tatt så dette skal jeg ikke snakke for høyt og mye om :wink:

 

Blir uansett dritkult å følge med på hva du enn finner på å gjøre! Håper du oppdaterer oss bra da :wink:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Blitt klokere idag :-)

 

PS!

Når vi tenker sikkerhet, hva er det viktigeste å få med seg ang. marinisering av bensinmotor? Tenker på bensinbehandling og gnistsikring. Er det f.eks forskjell på slikt som coil, fordeler, innsprut/forgasser etc mellom bil og marine?

 

Angående drev: Stusset litt over at denne Scand 21'en med V-12 nevnt tidligere hadde et 280-drev. Er det 270-280-290 pentadrev som også brukes på f.eks v-åttere?? Eller leveres de med forskjellig utveksling og styrke mtp å takle et v-8 dreiemoment kontra rekke-4?

 

Mercruiser: Er et alpha one egnet til v-12, og er det forskjellige versjoner ute å går på dette drevet?

 

Tomzern: Trur nok du har rett ang. den fysiske utformingen av flat six. Dette skal jo ikke akkurat stå i en crackerbox nei, heller et sylskarpt Lingeskrog. Visste du at ditt 17-skrog er basert på Linge? Er egentlig et forkortet 20-skrog.

 

...j.

Link to post
Share on other sites

PS tomzern.

 

Kunne du hørt med gode gamle faderen om han har en oppfatning av om denne jaguarmaskinen fungerer greit i det daglige? Og var det slik at karen i klubben har marinisert flere Jaguartolvere????

Uansett: Hjertlig takk for tipset om denne klubben, MYE lekkert der ser jeg :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...