Jump to content

Marinisering av BMW / Jaguar V-12


jyrg

Recommended Posts

Takker pberg.

 

Vil tro at det er krefter i overflod uansett iallefall om valget av båt blir i størrelse 20 fot.,Takk for info, dette er virkelig et sterkt alternativ. Deletilgang og prisnovå på BMW kontra Jaguar tipper jeg er i 2 forskjellige verdener. Har selv en eldre klassisk Xj8, og de som klager på dyre deler til BMW eller f.eks Mercedes........har ikke stort å klage over.

Det som er fordelen med Jaguar er derimot at i UK er interressen stor, så det hjelper på. Her hjemme er markedet heller marginalt.

 

Noen som aner om BMW's egne marineringsprodukter kan brukes/tilpasses V-12? Har de ikke både bensin og diesel-rekkeseksere i sortimentet sitt, og er det noen som har erfaring med deres motorer og drev?

Link to post
Share on other sites

Har nøye studert tråden din Bredo, og den var direkte medvirkende til at jeg nå lufter dette prosjektet. Som vanlig er det kronasjene det står på, men satser virkelig på å starte dette ved ett tidspunkt. Må selge båten jeg har først bl.a , og det er jo som kjent ikke helt enkelt i disse tider ser jeg. sSå det blir ikke akkurat imorgen, men det blir!

 

Flott båt Bredo, må si at skuta er mer enn godkjent. Blir gøy å se hvordan det blir med nyoverhalt maskineri. Jeg følger med :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører Jaguar v12 i bil. Det er kjent at motoren tåler varmgang veldig dårlig. Kontroll og rengjøring av kjølevannsystemet er et viktig vedlikeholdstiltak. Ellers har modifiserte v12ere blitt brukt bla til fly med sylindervolum helt opp i 10liter. Den originale 5.3 literen har nok et begrenset dreimoment, men tåler endel turtall.

Link to post
Share on other sites

Gode råd her :-)

 

Og jaggu fant jeg fiks ferdig eksosmanifolder med risere jaguar V-12 til 1000 pund for paret og gitt.......... ikke gratis men slikt må vel koste litt.

 

Regner med at varmeveksler inkl. utstyr som trengs er mer generellt, at det er eksosen som er "custom" made for kun en type motor naturlig nok.

 

PS! Hva sier deres erfaringer om å bruke eksisterende eksosmanifold, pakke eksosrør godt inn i noe varmeabsorberende alla eksosbandasje en ser i racing/harley etc, evnt legge en coil av rustfri tynne rør som en wrapper omkring eksosrør liggende mellom eksosbandasjen og eksosrøret og fore denne tuben med enten sjøvann eller legge til en ekstra sløyfe i den lukkede glykolkretsen??

 

Tenker bare høyt her, er alldeles novise på marine. Hvis den siste er mulig, kan en jo bruke kobberrør alla bremserør. Faren er vel at varmevekleren da må være type heavy duty om den skal kunne klare å kjøle eksos også? Eller hvordan er dette løst profesjonellt? Er ikke eksos alltid sjøvannskjølt type vått??

 

Ser at uansett Jaguar eller BMW er det essensiellt med god kjøling siden de ikke liker varmgang særlig godt. Er vel annerledes med V-8 støpejernsmotorer... eller gamle pentaer r4 for den del.

Link to post
Share on other sites

En praktisk opplysning mht Alpha One drev: Hvis båten er tung - eksmpelvis over 2 tonn - ville sagt 1,5 tonn vil en motor med mye dreiemoment kunne knuse dette drevet. Et RL eksempel: En Mercuriser 7.4 MPI med 330hk svinghjulseffekt og et dreiemoment på 740 nm på feks en 4t båt gjør kort prosess med drevet selv om det er "rated" for 300 hk, selv med hensynsfull bruk og eksosgjennomgangen i drev/transom er og for liten slik at motoren mister effekt men jeg regner med at du sikter på å kjøre eksos rett ut gjennom skroget alt bruke en omveksler slik mange gjør i USA?

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takk for tips!

 

Tror jeg lander på Draco 2o HT, der jeg vil lage min egen "2000 SunTop" - vri (forstørret 1800 ST, men med original kantete 2-delt frontrute) uten sov i forpigg. Dette er isåfall et helvettes stort prosjekt, men vi får se.

 

Blir godlyd rett ut ja, men strake rør trur jeg blir litt overkill uansett. Silent choice eller lyddemper alla effektpotte på mc er nok et must. Og frykter vel som hevdet at det er greit med nedkjølt manifold. Sikkerhet er viktig!!!

 

Mange ideer jeg har, får se hva jeg lander på. Hovedbudskapet er uansett klassisk båt med historikk alla et Linge eller Ambleskrog, må tåle effekt og sjø, i størrelse ca 20 fot.

 

Liker nidelv 18, men v-12 nedi der stjeler i beste fall ei sitteplass eller 3. I verste fall fører det til ragnarock for Kaptein og matros(ise)...... :rolleyes:

Faan og, må jo spørre hu om dette først, det hadde jeg glemt :crazy::headbang:

 

Jørgen

Link to post
Share on other sites

V12ere bråker ikke så mye med mindre det står DB 605 eller F1 på de:

 

Rolls Royce Merlin V12 - 27L

 

DB 605 (35,7l) bråker sinnsykt mer en RR motoren RL. Uegnet til båt ;)

 

F1- og uegnet til båt ;)

 

Men, skal du ha noe virkelig raskt til båten din må du nok klare deg med en V8 :)

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

fant du vannkjølte eksosmanifolder? steikje det hakje eg trudd! Ja men da er jobben nesten gjort da. Mangler bare en medbringer som passer på svinghjulet da og en customfit brakett for sjøvannspumpe. til ferskvannskjøling kan du bruke hva som helst slags veskekjøler bare den er stor nok.

tanken på å bruke tørreksos på bensinmotor uten det står i friluft over båten type lake-dragster kan du bare legge fra deg med èn gang. Skamme seg.

Å dille med å ferksvannkjøle eksosmanifoldane er ikkje noe vits å legge energi i. De varer i 10 år likevel samt blir kaldere med å sjøvannskjøle de.

Joda vannet fra sjøvannspumpa sender du gjennom varmeveksleren og videre til eksosmanifoldane som så sender vannet ut sammen med eksosen.

Alphadrev ville eg absolutt stått over til denne av hovedsaklig 2grunner. Det er for svakt og alle motorer med alpha har en ignition interrupt switch for å skåne det ved gearing samt sikre dog clutchen å slippe hver gang alltid.

Men et Mercdrev vil være å foretrekke mht propellvalg men det stopper vel der.

Link to post
Share on other sites

Lancing Marine i England.

 

Noe usikker på hva såkalt "marinising product, manifold" egentlig betyr, men det må da vel være vannkjølt eksosmanifold???? Er kanskje ikke risere inkl.

 

Han leverer all marinisering til Jag V-12. Mailet med han igår.

 

Pluto: Ser av en haug med tråder at du er rimelig oppgående hva gjelder båtmotor og båt generellt. Skjønte ikke helt hva du mente i innlegget ditt.

 

Kan du sette ned noen punkter for hva jeg må gjøre ifm marinisering og montering/tilpassing av motor generellt, og om faguttrykk innen båt sjangeren må benyttes -kan du forklare nærmere? Jeg er jo stokk staur amatør her!!!!!!

 

Takk :-)

Link to post
Share on other sites

....sikkert et novisespørsmål, men det var dette med medbringer på svinghjulet?? Que e det?

 

Egentlig veit jeg ikke engang hvordan kreftene fra veiva blir overført til propellen engang når det gjelder inboard med drev.

Altså: Litt overdrevet da, men sånn nøyaktig: Hva slags greier sitter mellom veivaksel og drev? Eller transom. Eller adapter. Eller hva f. det heter? Må jeg bytte eller modifisere svinghjulet? Hva må maskineres for at herligheten skal kunne kobles mot et drev? OSV......Er foreløpig såpass grønn att'n farken ikke veit helt hva en skal spørre om engang....

Link to post
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24912080

 

 

Mulig donorbil dette. Om maskinen kun har gått 65000 km er jo dette innterressant selv om den er gammel.

Draw.backet er at dette er med 4 stk Strohmberg forgassere og ikke injection som faktisk kom i april dette året. MEN: Det kan og være en fordel med gassere mtp enkel mekanikk fremfor tidlig elektronikk.

 

Aberet er den elektroniske tenningsenheten på de eldre 5.3 literene. Det er LUCAS. Huffhuff.

 

Disse motorene må uansett ha goooood kjøling, men som tidligere nevnt i tråden vil jeg neppe ligge i 90 WOT særlig lenge av gangen, heller i behagelige 20 knop der jeg kan nyte motorlyden i fred uten altfor mye annet støy :-)

 

Skrogmessig tåler en Draco 20 myyyye mer enn disse hestene fra V-tolveren. 450 gamper er hva Drangsholt selv kjørte med med "DRACULA 2". 2 stykk trimmede B-30. I Dracula 1 var det 2 stykk trimmede B-20.

Link to post
Share on other sites

......og hvorfor ikke innlemme dashbord i Dracoen med ratt og instrumenter og hele greia siden jeg allerede har flagget at styreposisjonen skal flyttes frem uansett.

Og kanskje få en proff restaurering av de setene, og vips........

 

Alt er mulig :cheers_wine:

 

Men huff.....prater mange 100 timers jobb her allerede, tør jeg det da folkens? Har jo null erfaring med dette.

Link to post
Share on other sites

Blir bra med v12 jag i en 20 f draco, fungerer sikkert veldig greit med forgassere, selv ville jeg valgt vp 290 drev, hvis motoren kommer fra bil med automat, er det ikke svinghjul på den, men kun en medbringer for converter, du må da skaffe deg et svinghjul som passer på motoren, og en medbringer plate til og feste i svinghjulet,

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

selv ville jeg valgt vp 290 drev,

 

 

vet ikke hvordan det drevet er men har syslet med mye overmotoriserte båter og da har vi alltid brukt mercruiser, billigere deler samt lettere å oppdrive dette, lettere med stålpropeller og noen av bravo drevene er laget for racing og mye dreimoment...

 

Et undrende spørsmål til dere som sverger til vp drev ... hvorfor?

Vet mange store dieselmotorer bruker vp men ser mange som bruker gamle drev og det skjønner jeg ikke da de umulig er laget for fart og høyd dreimoment sammenlignet med bravo drevene.... mulig jeg tar feil så opplys meg gjerne.

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir bra med v12 jag i en 20 f draco, fungerer sikkert veldig greit med forgassere, selv ville jeg valgt vp 290 drev, hvis motoren kommer fra bil med automat, er det ikke svinghjul på den, men kun en medbringer for converter, du må da skaffe deg et svinghjul som passer på motoren, og en medbringer plate til og feste i svinghjulet,

 

A-haaaaaa. Lærer her nå!

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke bravo drevene i det hele tatt, har kun erfaring fra volvo drev, som er veldig slitesterke, har alfa drev i nåværende båt, og det funker det også , volvo drevene er ikke så følsomme mht oppretting som mercruiser,og oppfatter ikke dele tilgangen som dårligere, har handlet mye fra drevdelar og marinepartseurope til vp. Når det gjelder fart, er nok ikke båt typen som det blir snakket om så veldig behagelig å kjøre i over 50kn uansett, så et 290 drev tåler dette fint

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder fart, er nok ikke båt typen som det blir snakket om så veldig behagelig å kjøre i over 50kn uansett, så et 290 drev tåler dette fint

 

Kan jeg tolke det dit hen at det da ikke spiller særlig stor rolle hvilket drev jeg bruker?

 

Tipper en Draco 20 med en slik motor vil kunne gjøre 45 knop på max, eller noe deromkring.

Link to post
Share on other sites

Nå finnes det mange forskjellige VP 290 drev

drevoversikt

Når det gjelder mercruiser bravo-drev er det jo kommet forbedringer her etterhvert også, har ikke full oversikt men de har kommet i forsterket utgave "X-serien" m.m.

Har forøvrig en formening om at oljen på mercruiser drev er årsak til mange havarier. Liten oljemengde og ugunstig spec. sammen med dårlig kjøling.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder mercruiser bravo-drev er det jo kommet forbedringer her etterhvert også, har ikke full oversikt men de har kommet i forsterket utgave "X-serien" m.m.

Har forøvrig en formening om at oljen på mercruiser drev er årsak til mange havarier. Liten oljemengde og ugunstig spec. sammen med dårlig kjøling.

 

Su har xr drevene som er rene racingdrev ,ja alle mercruiserdrevene har en tendens til høyere oljetemp enn ønskelig men løses greit med en driveshower.

ang bravodrevene så tåler et bravo 1 år ut og år inn med eks en 502mag med kompressor og 650hp pluss med ekstra kjøling som er bra da dette er et standarddrev.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...