Jump to content

Låsing av tilhenger og påhenger


Batdilla

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter løsninger for å låse tilhenger og påhenger. Synes ikke det er altfor lett å finne løsninger. Foreløpig har jeg kommet over AL-KO Safety lås for tilhengerfeste. Men jeg synes prisen var litt stiv - rundt 1000,-. I tillegg kommer lås for påhengeren.

 

Er det noen som vet litt om hva som finnes av ulike løsninger for å låse tilhenger og påhenger? Hva koster ulike løsninger, hva er å foretrekke og hvor kjøper man det?

 

Takker for innspill!

Link to post
Share on other sites

Hva antar du er verdien på det du skal sikre og hvor attraktivt er det for andre enn deg?. Kan du ofre 1% av verdien til sikringstiltak?.

 

En bekjent hadde en skjærgårdsjjep på henger utenfor boligen. Normalt var den låst til en lysstolpe med en kraftig kjetting og en dyr FG hengelås. En dag han hadde brukt båten og kom sent hjem ble den parkert ulåst. Samme natt våknet han av at noen var utenfor. De var så raskt avgårde med båt og henger at han ikke haddde sjans i "pysjen" til å gjøre noe.

 

Politiet var ikke akkurat overinteresert selv om sporet var ferskt. Ingen bensinstasjoner hadde observert tilhenger og båt.

 

Prioriter hengeren da de i alle tilfelle vil få av motoren. Er motoren av en viss størrelse og boltet i skroget er den selvsagt enda mer uhåndterlig.

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Den Biltema saken ser grei nok ut den. Noen som har erfaring med denne typen - er de solide nok? Sikkert ikke godkjent av forsikringsselskapene - hva vil skje hvis en tilhenger med lås som ikke er spesielt godkjent av selskapet blir stjålet? (Bruker Gjenstridige)

 


Jolla: Hva antar du er verdien på det du skal sikre og hvor attraktivt er det for andre enn deg?. Kan du ofre 1% av verdien til sikringstiltak?
Mja, det er snakk om et lavbudsjett prosjekt som jeg driver med ved siden av oppussing og opprusting av Sjømannen. Det hele begynte med at jeg fikk 13 fot båt, 50HK Mercury og båthenger for 6500,-... 1% prosent av verdien på sikringstiltak skulle bli, la meg se - 65 kroner. Jo, det skulle nok gå greit. Problemet er at det samsvarer ikke helt når sikringsutstyret kommer opp i flere tusen. OK, den reelle verdien blir nok mer etter hvert. Er i ferd med å pusse den opp så det blir ganske bra etter hvert. Men noe av målsettingen er å komme unna så billig som mulig, ellers har jeg ikke råd når jeg samtidig driver og koster på Sjømannen en god del. Og begge skal være klar til sesongen.  :smiley:
Link to post
Share on other sites

Vi har en slik biltema lås på tilhengeren på jobben. Helt grei den.

 

Låsen som står på er dog en FG lås til over tusenlappen. Ulempen med biltema konstruksjonen er at den ikke dekker over hengelåsen. Det er da enkelt å slå eller brekke denne av. Ta en tur på en byggeplass og se på en containerlås hvordan den beskytter hele låsen.

 

Sikkerhetsutsyr koster alltid.

 

Tenk på at du skal ha det kanskje i flere år samt alt arbeidet du legger ned. I ditt tilfelle er jo 1% altfor lite. Når det gjelder skjærgårsjeeper er ofte forholdet annerledes.

 

Mener at biltema låsen også kan brukes til å låse hengeren fast i bilen, det er jo et pluss.

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

På en del hengere kan du sette en vanlig hengelås gjennom et lite hull like ved håndtaket som gjør at dette ikke lar seg bevege. Da jeg kjøpte båthenger bare lo selgeren av Al-Ko låsen og sa at han godt kunne selge meg en men at det ble like bra med en vanlig hengelås.

 

Eneste er kanskje at folk kan skru av ytterste delen av draget og ha med seg en tilsvarende del.

 

Tror hovedpoenget er å hindre typsike impulstyveri. Hvis noen VIL ha båten tar de den uansett hvor godt du har sikret deg.

Link to post
Share on other sites


Jolla: ...Tenk på at du skal ha det kanskje i flere år samt alt arbeidet du legger ned.
Vise ord det. Skøyet litt når jeg regnet ut fra 1%... :seeya:

 

Jeg hører gjerne fra andre som har erfaring med låsing av tilhengere og påhengere. Hva bruker dere av forskjellige løsninger? Jeg er ikke fremmed for å gi litt for å få noe som er bra, men jeg hater å kaste meg på det første og beste som dukker opp. Har søkt en del på nettet, men har ikke funnet så veldig mange løsninger.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Tenkte jeg skulle melde tilbake hva jeg endte opp med i forbindelse med jakten på en bra og prisgunstig lås til båthengeren. I dag kom det jeg valgte - en lås fra Plastimo. Mye av grunnen til at jeg fikk for meg å hente opp igjen denne tråden, er at låsen virker VELDIG solid. Hele konstruksjonen er tillitsvekkende. Det samme er vekta - massivt og tungt. Det eneste jeg har å innvende mot denne løsningen, er at den beskytter ikke mot at man skrur av selve hengerfestet og setter på et annet. Men sannsynligheten for dette vurdert opp mot muligheten for at man heller slår opp selve hengelåsen gjorde at jeg valgte denne. Andre løsninger som beskytter skruene som fester selve hengerfestet er mye åpnere (Biltema), noe som gjør det mye lettere å komme til å slå opp selve låsen. Dette kan til en viss grad kompanseres ved å bruke en FG-godkjent hengelås til over 1000,- (I tillegg til kostnaden for selve låseklaven). Men da er det ikke noen prisgunstig løsning lengre. Opprinnelig hadde jeg bestemt meg for AL-KO Safety lås, men det viste seg fort at denne kun var laget for AL-KO hengerfester. Og det har selvsagt ikke jeg på Brenderupen min (Eks-Brumle sin :seeya:).

 

Som det framgår av bildet, jeg tror ikke denne hengelåsen er god å bry seg på. Hele låsebøyla er nemlig skjult. Det framgår ikke så klart av bildet, men man låser klaven ved å tre igjennom låsebøyla i hull øverst i klaven. Og da er selve bøyla skjult. :drink:. Resonnementet er følgende: Har de bestemt seg for å få med seg hengeren, får de den med seg uansett. Men impulstyveri tror jeg dette er en bra beskyttelse mot. Og prisen? 480,- kjøpt via Seatronic.no. Har DU lås på båthengeren din? Tipset er herved overbragt!

 

Bilde

Info siden hos Plastimo.com

Link to post
Share on other sites

Kommer med min erfaring her.

 

I forrige uke ble tilhengeren til min far forsøkt stjålet om natten. Den sto ute i hagen lett tilgjengelig og synlig fra hovedvei.

Hengeren ble hentet av noen personer som dro den med seg litt bortover veien. Når de skulle hekte den på bilen fikk de problemer. Under håndtaket man løfter hengeren i for å sette den på selve hengerfestet, finnes det på hengeren (Gaupen) et lite hull. I dette hullet får man kjøpt en bitte liten lås med nøkkel som man setter inn i hullet, vrir om og låser. Det resulterer i at man ikke får løftet opp håndtaket nok til at draget sklir ned på kula.

 

Disse karene hadde nok trøblet en stund,  :discuss men denne lille låsen fikk de pokker meg ikke ut.  :seeya: De måtte bare la hengeren stå igjen.  :drink: Tror ikke denne saken koster mer enn ca. 200-300.- og er FG godkjent.

 

Kan godt sjekke hvor han kjøper den og hva den koster.

 

Kjell

Link to post
Share on other sites

Tror ikke denne saken koster mer enn ca. 200-300.- og er FG godkjent. Kan godt sjekke hvor han kjøper den og hva den koster.

J.... tjuvpakk! :discuss Fint om du finner ut mer om denne låsen. Hvis den til og med er FG godkjent og ikke koster mer, kan den sikkert brukes til andre nyttige ting også. Borre hull i bolter for påhenger og låse dem? Alternativt bruke ei tykk stålplate på innsiden av båten og låse innfestingen av påhengeren med slike låser. Ellers kan jeg nevne at jeg pleier å skru av det ene hjulet på båthengeren når jeg vet den blir stående en stund. Innbiller meg at også det tar motet fra mange som ikke vet forskjell på mitt og ditt.
Link to post
Share on other sites

Jeg ble frastjålet en ny henger i båthavna første gang den var i bruk. (Den var låst til bilen).

 

Siden henger er nevnt både i bil og bolig forsikringen regnet jeg med å få erstatning.

Men nei, bilforsikringen dekket kun kollisjonsskade/ansvar og boligforsikringen gjalt bare hvis hengeren stod på tomta... :flag:

Man må altså ha egen tyveri-forsikring for henger.

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...