Jump to content

Hentetråd..Seilbåt Østlandet-Sandnes


onkel_ove

Recommended Posts

Har lovet jeg skulle lage denne tråden, så her kommer den. Bakrunnen er denne tråden, der jeg ber om tips til seilbåt i mellom 6-800K. Det som la litt demper for prosessen/kjøpet, er at vi hadde en Nidelv 690 som vi ikke fikk solgt fort nok, og dermed måtte ha denne med å lasset som innbyttebåt. Som Dere forstår, så hadde jeg plutselig en del begrensninger. Nidelven var priset (realistisk) til 450K (noe som gjør at jeg tar et tap på 200K på 2 år)og for meg, var det ikke aktuelt å bytte hvis jeg ikke fikk minimum denne prisen. Etter div henvendelser igjennom en mnd tid, var det to aktuelle firma som ville ta innbytte: Aker Yacht og Heitmann Marin. Førstnevnte hadde to aktuelle båter: Bav 37 cruiser 2007 og Bav 37 AC 2002 Heitmann Marin AS hadde to båter som var aktuelle (ingen er det aktive linker på nå) en 2005 Jeanneau SO35, og en litt eldre 34 foter.

 

Det er ikke til å legge skjul på at det var den Bav 2007 mod som fristet mest. Båten var over budsjett, men i dagens marked, så skulle denne være inne rekkevidde. De andre 3 båtene var i grunnen bare "listefyll" og var med på å rettferdiggjør (overfor meg selv) turen over fjellet med Nidelven på slep. Som det fremgår av annonsen, så var denne båten "nesten" solgt, for som dere ser så står det "salg pågår" Men fikk i grunnen ikke helt fatt i prisen, for den varierte begge gangene jeg ringte..først måtte jeg "opp til prisantydning" før det ville bli aktuelt. Og neste gang måtte jeg nok 10.000,- over for å sikre meg båten. Men etter nevnte telefoner, og litt e-post korresondanse, forsto jeg at det båten ikke var solgt, men "bud foreligger".

 

 

 

Jeg (og "Filip" her inne på BP) salet opp, og satte kursen i retning av tigerstaden:

paa_vei_til_oslo.jpg

 

Kjørte fredag kveld, og hadde avtale med Jens Petter hos Heitmann Marin kl 10:00 lørdag formiddag. 13 liter kaffi senere ankommer vi Drøbak noe over ti, og blir møtt av JP, som viser oss to flotte båter, og bare oser ut med sin kundevennlighet, erfaring og dyktighet. Han kikker på båten min...og jeg ser på han at han ikke er en motorbåtmann, noe han ikke legger skjul på :-) Vi får to tilbud, og drøfter og diskuterer. Imponert at han kommer inn på sin fritid, og bruker 2-3 timer på oss. Men gutten kan jobben sin, for etter det besøket, er de to båtene veldig aktuelle, utenom at jeg må få med madammen om å sprenge budsjettet ennå en gang (har så vidt nevnt at vi kommer kanskje til å gå noe over på den Bav37, som jeg hadde lagt min elsk på)

 

Så sto Aker Yacht for tur...men det skal jeg forsette på i morgen..ble plutselig litt sent nå. Forresten, dere bildekåte folk: alle bildene kommer i morgen...har maaange.. :-)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Hadde avtalt å møte Aker Yacht (AY) kl 14 lørdag ettermiddag i Sandvika, og der hadde vi visning av den første seilbåten (2007 mod) Den svarte til forventningene. Så videre for å kikke på den litt eldre 37AC. Sistnevnte ble ikke aktuell,det ble bestemt straks jeg lukket opp luken/døren inn under, den stinket, og en kjente at her var "noe galt" For alt jeg vet, kunne båten være strøket, uten om den lukten jeg kjente (en litt sterk råttenlukt), men hadde allerede da bestemt, at den båten ble det ikke, og gav beskjed at det var ikke vits i å bruke mer av verken min, eller båtmegler tid, for å "gå rundt grøten"

 

Jeg sa jeg var interessert i den først båten vi så, og ville vite hva prisen var, inkl min båt som innbytte. Som nevnt tidligere, var det avklart at det var innbyttebåt, en Nidelv 690, 94 mod, men med ny motor (2010 mod D3-190). Jeg var på dette tidspunktet sikker på at denne båten skulle vi ha, og måtte jeg gå til prisantydning, og kanskje pluss 10K så skulle det ikke stå på meg. Min opplevelse så langt i prosessen med AY, var at her var det penger som rår, og at megler var en kremmer med stor K..Jeg selv er en enkel sjel, sa at båten var over budsjett, men hadde lyst på båten. Og for å prøve å få til en handel, sa jeg at jeg må få med samboer (ho og sønn skulle komme med tog dagen derpå hvis det ble handel) siden vi skulle sprenge budsjettet med 50K +..Det var en fair sak. Vi bad om en plass å parkere og låse av Nidelven (på kontoret eller båthallen etc) Men de hadde de ikke. De hadde verken kontor, båthall, utstilling, visningsted etc. Stusset litt på det, med tanke på den flotte nedstiden de hadde, og de var importør for forkjellige merker, og da måtte de vel ha et sted og vise båtene(!) Fikk beskjed om å sette båten på en båtforrening i nærheten, så skulle de snakke med båtforreningen, og sørge for at den sto trygt der til neste dag, da vi skulle ha ny vinsning og prøveseiling. Selger skulle og være med da.

 

Megler hentet oss (jeg hadde kun 2 seter bil, og vi var nå Jeg, Filip, samboer og sønn) med sin bil, og kjørte bort og traff selger, prøveseilte båten, og ble enig om salg/kjøp. (selv om jeg måtte ennå opp 20K over prisantydning, dvs jeg skulle betale 420K i mellom.

 

På dette tidspunktet (søndag ettermiddag) var altså en avtale kommet i havn. Nå var det bare å signere kontrakt, pakke båt og heise seil mot nye horisonter...trodde jeg.

 

Det viste seg at båten var registrert i skipsregisteret (en bra ting det) og belånt med ca 600.000,- Men megler skulle snakke med banken, og ordne at 420.000,- skulle betales ned på det, og at de skulle fikse resten "senere". Dette var i flg megler helt vanlig, og bare en formalitet, og han skulle snakke med banken i morgen. Jeg kunne bare overføre de 420K til deres "klientkonto" så skulle vi ordne resten i morgen. Dette ville jeg ikke. Ikke var det signert kjøpskontrakt, NOR-papirer eller noe. Selger hadde heller ikke blitt fortalt at det var innbyttebåt med i bilde, og han var på dette tidspunktet forespurt megler om det var greit at han fikk "en del" av oppgjøret nå, og resten senere(!) (selger sa dette til meg på et senere tidspunkt i prosessen)

 

Men jeg måtte vente til mandag morgen. Vi begynte å bli reiseklar. Samboer og sønn hadde kommet, Vi hadde pakket ut alt "båtstæsj" fra gamlebåten, og satt med bagasje og båtting for 3 uker på seilferie på hotellet.

 

mandag ringer megler,og sier at banken går ikke med på dette. Men han skulle vinne utav dette. han skulle nå på ferie (han hadde nevnt det tidligere i prosessen) og skulle ta fly til USA midt på dagen, via Kastrup. SKulle lage klar kontrakter på flyet over, og alt skulle ordne seg. (dette ble sagt mandag morgen) jeg skulle først ble kontaktet av Victor som skulle gjøre ferdig prosessen, samt xxxxx, som skulle ta seg av salget av gamlebåten.

 

Ingen tok kontakt på noen timer, så jeg ringte Victor (sporet han opp via andre Finn annonser til AY) som ikke hadde hørt om dette, utenom at det kanskje var en som kom til å ringe. Etterhvert tok xxxxx kontakt, han hadde heller ikke hørt om noe, han hadde bare fått beskjed om å selge en Nidelv, og trengte alle papirer, nøkler etc.

 

Tiden går,og lite skjer. Jeg sitter nå uten båt, verken ny eller gammel (Gamle båten, står forsatt ulåst på en oppgitt båtforrening, og xxxxx forsto ikke hvordan vi kunne ha sett den der ulåst, var galskap, han skulle skynne seg å låse den, samt få den fort ut for salg)

 

Etter å ha tilbringt hele dagen i Vigelandsparken, og Frognerbadet (denne mandagen var det faktisk 27-28 grader) i påvente på tlf eller mail om at nå var alt i orden (på dette tidspunktet følte jeg meg som en naiv idiot, og lurte på hva situasjon jeg hadde rotet meg borti, men håpet på en løsning)

 

Sent ettermiddag, blir jeg kontaktet av Selger(!) (som forøvrig var en veldig hyggelig kar) og lurte på om jeg viste hvordan det lå an i prosessen? Jeg (som ) han ventet på AY skulle få fingen ut. Jeg forventet at AY skulle mellomfinansiere mellomlegget i mellom belånt beløp på ca 600K og de 420K jeg skulle betale inn, slik vi fikk omregistrere den i mitt navn i NOR (jeg som er i fra Rogaland, og kjenner godt til Johs Lunde saken, skulle ikke gå i det baret, båten skulle omregistreres)

 

På tirsdag blir jeg kontaktet av AY, der han hadde følgende forslag: Det skulle skrives en kontrakt i mellom meg og selger, der jeg leier båten av selger frem til september for 100.000,- Så skulle det skrives en kontrakt på Nidelven, om at den inngår som en delbetaling for seilbåten, men at kjøpet ikke blir fullbyrdes før Nidelven (eller en annen av AY båter blir solg) samt det skulle skrives en kontrakt om kjøp av Seilbåten, der 100.000,- (leiebeløpet) skulle trekkes fra, når sluttoppgjøret skulle gjøres opp i høst..osv..

 

Dette er den korte versjonen av handel med AY, kunne skrevet mer subjektivt, samt tatt med mye mer info, men det kan resultere at selger kommer i klameri med AY, for han er i kontrakt med de ennå..kommer seg ikke ut av den.

 

 

Men etter nevnt forslag fra AY om tre(!) forskjellige kontrakter, er jeg ikke i tvil. jeg gir beskjed om at jeg trekker meg fra alt, pga AY håndering av saken. Det er nå tirsdag, og Filip har reist hjem med bilen som trakk bort båten (han skulle på jobb mandag morgen)

 

Så jeg står i Oslo med båten på henger (som viser seg står forsatt ulovlig parkert på en båtforrening)

 

jeg kontakter Heitmann Marin og spør om tilbudene jeg har fått står ved lag ennå, det gjør de. (men er kun for meg den SO35 som er aktuell)

 

Får leiet meg en leiebil som nesten lovlig kan trekke Nidelven, kontakter xxxxx fra AY at jeg avblåser alt (får full forståelse av han) han møter meg der Nidelven står, og sier at vi må skynte oss, for båten står ulovlig parkert, og han bare må reise før noen ser han!!

 

Vi kobler til hengeren, og setter kursen i retning til Heitmann Marin AS, Drøbak...

 

Føler meg som en utro mann, som kommer krypendes til bake da jeg treffer Jens Petter :-)

 

Da gjenstår det bare at samboer min liker samme båt som jeg først så på...samt at vi ennå går litt over budsjett..ennå noen ti-tusner opp :-)

 

Helgidvis, så faller hun pladask for denne båten, og vi blir enige om en handel:

 

babord.jpg

 

Får levert inn Nidelven, de låser den av innedørs, signerer kontrakt, og blir tatt veldig godt hånd om...føles som om å "komme hjem"

 

Får og beskjed om at de er midt i innspurten før ferien, og ser at alle springer som "piskete rotter" for å få klargjør div båter som skal bli levert innen denne uken.

 

Vi ankom Drøbak kl 15 tirsdag ettermiddag, og Jens Petter er med til kl 2100 på tirsdag og rigger båten, og tar en gjennomgang på alt. Vi finner et par småting (som toalettpumpe, en sikring etc)

 

Vi reiser ned tirsdag kveld, og tar siste natt på hotell, sjekker ut onsdag, får levert leiebil, taxi tilbake til Drøbak (har blitt noen ekstra netter på hotell, en del taxiturer, leiebil etc etter hvert)

 

Det går til torsdag før alt er på plass. Det gjør ikke så mye (selv om vi begynte å bli utolmodig torsdag ettermiddag) for vi viste at vi var i gode hender.

Klokken 1900 torsdag kveld slapp vi fortøyingene i retning Horten....endelig var vi på vei, i vår egen seilbåt....men hvordan var dette her seilgreiene..jeg har vært i en seilbåt en gang før...og da lå den på anker.

 

litt bilder fra før vi dro ut fra Drøbak:

nytt_dass.jpg

De skiftet like godt hele dassen før vi dro (ikke bare saltvannspumpen)

 

salong.jpg

Flott salong, strøken båt innvendig...Off stakkars sønnen min som jeg måtte dra rundt i Oslo på div visning, og div frustrerende øyeblikk..Han klarte seg veldig bra, stolt av han.

 

styrbord.jpg

Fra styrbord

 

fin_yanmar.jpg

Den beste motoren som finnes i flg mange her inne...men se så rent og pent.

 

p_truck.jpg

Fikk full sjekk under..var kun litt små blåskjell, samt skifting av sink på propellaksel.

 

lego_i_salong.jpg

gutten hadde vært så flink, så måtte få belønning (eller smøring)

 

ver_p_plestikk.jpg

Seilbåt er ubrukelig hvis en ikke kan pålestikk, så alle måtte på stikk og knop kurs/repitisjon onsdag kveld i salongen :-)

 

cocpit.jpg

Fornøyd matros og rederinne.

 

ut_av_oslofjorden.jpg

Endelig på vei ut av Oslofjorden...for motor selvsagt, vi har jo aldri heist seil før..men det skulle vi prøve en del ganger på vei hjem...

kommer tilbake med resten av bildene og historien om veien hjem i kveld/i morgen...

 

Moderator: Jeg sender link til tråden båte til Aker Yacht og Heitmann Marin AS...så jeg ikke bryte reglene her inne :-)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Grattis med ny båt flott historie,

så da er det bare å håpe du vil trives med båten , ser nå sånn ut på fruen og sønnen da :cheers_wine:

Var nok lurt det å styre unna "lunde fella" og bør være et prakteksempel på hva en ikke handler hvis ikke alle papirer er i orden :thumbsup:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

blikkstille_mot_tnsberg.jpg

Vi kom til Horten torsdag kveld, og fant en perfekt bås og legge til...med fine fortøyingstau nøye tilmålt båten. Burde jo skjønt da, at det ikke var en gjesteplass, og heldigvis kom eieren og jaget meg bort, da jeg holdt på å bakke inn i båsen :-) Fikk lagt meg longside ved en betongbrygge like i nærheten, hvor det sto en og tok i mot oss. Flaks var det og at Horten hadde "nattåpent" og vi fikk både handlet, og spist pizza på før byen stenge av. Vi la ut fra Horten kl 05:30 for å rekke bro-åpning i Tønsberg fredag morgen. Bilde er tatt på stille hav kl 0600 fredag morgen.

 

kai_i_tnsberg.jpg

Lagt til i Tønsberg...Ganske greit å kunne legge til longside når en har hatt seilbåt i 1 dag, og slipper å knote seg til med å gå slalom i mellom båter, for så å legge til..her var det bare å sette båten i "fri" og gli inn til bryggen. Så var det en kjapp frokost, for så å ta gratisbussen til Maritime kl 10 (derfor vi tok ut så tidlig, for å rekke dette) Der fikk vi svi av 5-6000,- i div "nødvendigheter"

 

literatur.jpg

Så var det å finne ut hvordan dette virker...(skrev det samme på facebook, og fikk da til svar: "åpnes, tøm innholdet i munnen, og svelg" Men var mer seilingen jeg tenkte, det andre er jeg veteran i...

 

heiser_seil_for_frste_gang.jpg

Dagen etter, sette vi kurs i retning Larvik. Gikk for motor ut av Tønsbergfjorden (hvis den heter det) og ut til vi var på åpent hav...

her har vi duk oppe for første gang...(en kan se at jeg ikke har slakket bomhalet (hvis det er riktig navn på det tauet som holder bommen for å dette ned når en ikke har seilet oppe)

Så har nok ikke riktig fasson på storseilet.

 

 

75_knop_tar_igjen_bt.jpg

Fikk heiset seil, og gikk overraskende greit første gang...slør heter det vel, og fikk fart på 7 knop. Det beste var at vi tok igjen en båt (en Hanse) og seilte glatt forbi...(for noen amatører...skal vise de en ting å to om seiling)

Seiling er lett tenkte jeg...men det skulle vise seg senere å ikke være så lett...

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Det finnes alltid to sider av samme sak, også når det gjelder min prosess med AY. Som reglende tilsier skal en varsle tredjepart når når de blir omtalt negativt med navn og Firma.

Var og derfor jeg prøver å fremstille "min" sak så objektiv og saklig som mulig.

 

AY har svart meg etter at de har lese denne tråden (og tråden om "frekk og arrogant båtselger" til "sjøgutt" hvor jeg hadde en komentar og to) og har valgt å ikke komentere saken på nettet, men sendt meg et svar, som jeg har fått lov til å publisere. Dette for å nyansere saken, og en påmindelse til oss alle (atter en gang) finnes to sider av samme sak.

 

Men vil igjen presissere, at jeg står inne for alt jeg har skrevet, og det forandrer ikke mitt syn på sak/firma/personer. jeg anser meg selv med dette ferdig med å diskutere AY i denne tråden.

her er kopi av dagens korrespondanse i mellom meg og AY v/Jens Arne

 

(fjerner mailadressene pga spam-fare)

 

For å få tråden i det, start å les nedenifra og opp:

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hei.

Det er klart, skal ikke modifisere det på noen måter!

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

Hei igjen,

Du har min tillatelse til å kopiere inn mitt svar, under forutsetning av at hele svaret blir gjengitt.

 

 

Mvh

Jens-Arne

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Hei, og takk for tilbakemelding.

 

 

 

Synd at vi skal ha så forskjellig forståelse av samme sak, og ser at vi

ikke trenger å diskutere noe mer om hvem som har rett, eller hvem som er

galt.

 

Jeg opplevde bare prosessen som negativ, og at vi det ble tilbakeholdt

en del opplysninger som først kom på banen når vi hadde en avtale.

 

Men jeg skal la saken, ligge, langt i fra noe heksejakt fra min side,

jeg er nå ferdig med saken.

 

 

 

For at AYs synspunkt skal komme til rett, så kan jeg kopiere inn ditt

syn på saken, med din tillatelse, for da får folk et litt mer nyansert

forhold til mine påstander. For er som kjent alltid to sider av samme

sak.

 

 

 

 

 

Mvh

 

Ove

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Fra:jens-arne

Sendt: 30. august 2011 12:57

Til: Ove

 

 

Hei Ove,

 

flott historie du har skrevet, men jeg kjenner meg ikke helt igjen.

 

 

 

Jeg kommer ikke til å kommentere saken på båtforumet, men beklager at du

har oppfattet din kontakt med Aker Yachts AS som negativ. Vi har tatt

din henvendelse til oss seriøst og har fulgt dine innlegg på båtforumet

med interesse. Vi synes imidlertid det er beklagelig at du fremstiller

oss (både selskapet og enkeltpersoner) som lite flatterende på et åpent

forum uten først å konsultere motparten. Dette gjelder både siste

innlegg og tidligere innlegg der både Aker Yachts AS og båtmegler xxxxx xxxxxxx

og undertegnede er nevnt med navn. Dette er klart i strid med

gjeldene regler.

 

 

 

Jeg oppfattet vår kontakt, både i forkant av ditt besøk i Oslo, samt

under visning/prøvetur som særdeles positiv. Det er forståelig at du ble

skuffet da det ikke gikk din vei.

 

 

 

Jeg kommer ikke til å bruke tid på å tilbakevise dine påstander i ditt

innlegg, men ønsker å nevne:

 

* Vi ga aldri noe aksept på at vi skulle ta din båt i innbytte. Det ble

diskutert forskjellige løsninger slik at du kunne få kjøpe Bavariaen.

 

* Du valgte å kjøre Nidelven fra Stavanger til Oslo på eget initiativ

uten å ha en avtale om innbytte på forhånd.

 

* Nidelven var i langt dårligere tilstand enn du hadde informert oss om

på forhånd.

 

* Vi ba deg aldri overføre penger til oss. Dette skjer først etter "Bud

aksept" Alle innbetalinger til vår klientkonto er sikret!

 

* Bankene sletter ikke pant før de har fått fullt oppgjør. I denne saken

måtte vi i så tilfelle tatt din båt i innbytte, noe som var uaktuelt

pga tilstanden.

 

* Du var klar over at jeg skulle reise på ferie 4.7., og hadde begrenset

med tid til få på plass en handel.Du ble også informert om at xxxxx og

Rune ville være kontaktpersoner mens jeg var på ferie.

 

* Forslaget med at du skulle leie båten med fradrag for leiebeløpet ved

kjøp, var selgers kreative forslag, som du syntes var et godt

alternativ.

 

Vi ønsker deg en trivelig seilas videre, flott at du ble fornøyd med

båten du kjøpte fra Heitmann.

 

Aker Yachts AS har i år solgt over 50 båter for/til fornøyde

selgere/kjøpere!

 

 

 

Ha en fin dag og kos dere på sjøen.

 

Hils fruen.

 

 

 

Med vennlig hilsen/Best Regards

 

Aker Yachts AS

 

 

 

Jens-Arne Dammyr

 

 

 

Styreleder

 

T. + 47 930 123 22

 

http://www.akeryachts.no/

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

> Hei.

>

> Reglene på båtforumet http://www.baatplassen.no tilsier at jeg må

> varsle tredjepart, om jeg omtaler de med navn / Firma.

>

>

>

> Så her er link.

>

>

>

>

>

> <https://baatplassen.no/i/topic/84806-hentetraadseilbaat-oestlandet-san

> dn

> es/page__gopid__1193669#entry1193669>

>

>

>

> Mvh

>

> Ove

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Flott og ryddig Ove :thumbsup:

 

Kan ikke helt fri meg fra tanken om at det skulle vært artig å høre selgers oppfattning av saken/AY også, for denne saken har jo faktisk 3 sider :rolleyes: men det er vel ikke så enkelt å få til kanskje.

 

Blir spennede å følge ferden videre sørover i tråden nå da :flag_bp:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Tror det var godt at du endte opp med å handle båt hos Heitmann. Jeg har tidligere kjøpt ny båt hos han og kunne godt tenke meg å gjøre det igjen. Heitmann fremstår i mine øyne som en av de mest seriøse aktørene på markedet. Historien om AY er jo helt utrolig. De høres så useriøse ut at det grenser til det kriminelle. Kanskje ikke så rart at Bavaria`n du skulle kjøpe har ligget på Finn i et halvt år.

Link to post
Share on other sites

Litt av en historie Ove. Men det kom jo to gode ting uttav det.

Dere fikk en båt dere er fornøyd med

Dere kjøpte ikke Bavaria

 

Blir kjekk å treffe dere på vannet... :yesnod:

Motiver sønnen for seilkurs til våren. Foreldre er tilstede, så da får du kurset "gratis" i tillegg... :thumbsup:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Flott og ryddig Ove :thumbsup:Kan ikke helt fri meg fra tanken om at det skulle vært artig å høre selgers oppfattning av saken/AY også, for denne saken har jo faktisk 3 sider

 

Ja,og du vet litt mer en det som står her, så er med på den -)

 

Hei onkel_oveGratulerer med ny båt, håper dere får like mye glede og hygge med overgangen til seilbåt som vi fikk.MvhTommy

Takk, så lant har det vært et stort eventyr..særlig når en har litt mer om seiltrimming, basic seiling etc...bare synd en må jobbe i mellom 8-16 på hverdagene :-)

 

 

Tror det var godt at du endte opp med å handle båt hos Heitmann. Jeg har tidligere kjøpt ny båt hos han og kunne godt tenke meg å gjøre det igjen. Heitmann fremstår i mine øyne som en av de mest seriøse aktørene på markedet.

 

Ja, enig, har bare poitive ting og si om Heitmann.

 

Spennende tråd og ryddig og fint i forhold til AY.Ser frem til å følge ferden videre! . . og gratulerer med ny flott båt! :thumbsup: Hav

 

Takk hav, skal straks legge ut noe mer..

 

Gleder meg til å følge seilasen videre.Ikke umulig jeg skal samme rute neste år, dog med mindre båt :smiley: Kanskje du gir meg noen rute tips etterhvert også ?! :cool:

 

Flott rute, og ikke vits i å planlegge noe, for planene forandres uansett..bare følg krummingen langs kysten, til du er i Egs, hvor du bor :sailing:

 

Litt av en historie Ove. Men det kom jo to gode ting uttav det.Dere fikk en båt dere er fornøyd medDere kjøpte ikke BavariaBlir kjekk å treffe dere på vannet... :yesnod: Motiver sønnen for seilkurs til våren. Foreldre er tilstede, så da får du kurset "gratis" i tillegg... :thumbsup:

 

Ja, jeg fikk jo nærmest huden full under ryfylketreffet i vår, når jeg sa jeg så på noen Bavaria.

 

Gi meg mer info om seilingskurs for de små..han er klar..har han maser allerede om at jeg må lære han å seile...men som jeg sier til han: "først må far lære dette, før jeg kan lære det videre til deg gutten min"

 

Var å kikket. Fin båt.Vestfjorden.Bomløft/Topping lift.

 

 

Takk..bomløft ja...grr..det viste jeg jo..har blitt en ræser på seilingsutrykk etter jeg har blitt rekkeflesk på en regattabåt her i distriktet.

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Fin båt og seile det lærer du fort.

 

Vi handlet båt hos Heitmann i 2006.

Følte oss godt tilrette og ting som måtte rettes på før avgang ble ordnet omgående og greitt.

Hadde en fin tur. Fikk med mannskap fra BP på turen - veldig hyggelig.

 

Skal du innom Farsund på veien ?

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Så var det videre på turen..

 

kai_larvik.jpg

Her la vi til i Larvik, hvor vi fikk hyggelig besøk av grandtante til Jannicke (rederinnen)

 

Vi ligger med havnen i Larvik ved hjemmet til Colin Archer..som sansynligvis er en av Larviks fineste eiendommer. Verd å avlegge denne stiftelsen et besøk. Ble forøvrigt beordret til å flytte meg på kvelden da en av hans treskuter kom inn, som har fast ligge her (selv om alle rundt sa at alt var gjestebrygge)

 

Videre i mellom Larvik - Kragerø hadde vi hele turens mest strabasiøse tur. Gikk langt ut, og møtte stiv kuling, og opp til 5 meter høye bølger. Følte oss ikke kompetente til å heise seil i dette været (Men ser nå, i etterkant når en har fått den del kunnskap, at vi nok hadde hatt en bedre tur med seil oppe) Mye brytende sjø, og sprut over hele båten. Vi var aldri bekymret, for båten klarte seg bra, men det slo litt motsjø. Mine to engler ble etterhvert sjøsyke..rederinnen ble helt "zombie" og minsten kastet opp i hele cockpit..og sa "det er ikke så gildt å kjøre berg og dalbane i 4 timer far"

 

vi var veldig glade når vi kom innenfor Jomfruland.

 

krager.jpg

I Kragerø fikk vi ikke plass ved gjestebryggene, noe som var synd, for ser fantastisk ut. Fant en plass ved utsiden av byen, og der var det sterk vind rett i siden, samt mye båttrafikk utforbi båten..sov ikke godt den natten..

 

risoer.jpg

Her er vi rett utføre Risør..kapteinen og matrosen planlegger innseilingen..sjarmerende by, god mat, og en god atmosfære. besøker gjerne Risør med båt en gang til.Her var vi inne bare et par timer for lunsj, før vi skulle videre til Arendal.

 

under_bro_tromy.jpg

Under broen over til Tromøy

 

arendal.jpg

Her er vi trygt fortøyet med hekken inn i Arendal. Var overrasket hvor lite folk det var, med tanke på at det var et par dager før båtracet..

 

med_hekken_inn.jpg

Første gang vi lå med hekken inn, vanvittig praktisk..et steg ut, og en er på land/bryggen, ikke noe klatring eller kaving..

 

Dagen etter var det å rekke middag hos svigers i Kr.sand..er kav å ha tidspress når en er på båtferie..men mer om det i morgen..

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Fin båt og seile det lærer du fort. . Skal du innom Farsund på veien ? Geir :seeya:

 

Takk for det Geir. Turen tok jeg i Juli, så er nok hjemme nå..Har hatt mange fine og læresrike turer på fjorden etter vi kom hjem. Så jeg skulle heller ønske jeg hadde vært på vei hjem nå...det hadde vært noe det....

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Så lenge en har styringsfart med seilbåten, er den en drøm å styre. Jeg begynner nå å beherske båten rimelig bra...vil nesten påstå at det er lettere på mange måter en min gamle båt med drev. Du burde prøve.

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Ja, det som er problemet. Blir litt fristet til seilbåt. Egentlig en dritt tråd for min del :lol::lol: . Med kjøl tenker jeg at båten blir litt midtstyrt og litt uvandt fra motorbåt vil jeg tro?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Historien er morsom den, men du bommer totalt med å henge ut Aker yachts.

 

AY har sikkert gjort mange salg som har vært gjennomført på en god måte, men du kan vel ikke mene at AY har oppført seg ryddig i denne saken? Med tilbud om fiktiv leiekontrakt, oppgjør senere, uklart forhold til banken, lovnader om at andre skal ta over saken, som ikke engang har hørt om den osv osv.

Det er helt på sin plass at slik informasjon blir lagt ut på nett slik at andre kan ta sine forhåndsregler i en salg- eller kjøpssituasjon med denne aktøren. Det som er helt sikkert er at ikke jeg kommer til å stå med lua i hånda å høre på tøysete forslag når det er min kapital som skal benyttes.

Les hvordan han har blitt tatt i mot og behandlet av Heitmann, som etter mitt syn er en av bransjens beste.

 

PS: Ser at du forsvarer AY i en annen tråd så kanskje det er en grunn til det??

Redigert av Winche-Lanche (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen grunn til å tillegge meg skjulte motiver. Jeg har aldri hørt om Aker Yachts før jeg leste om dem på forumet for et par uker siden. Men jeg har møtt mange kjøpere som Ove i mine 30 år som selger, og kan godt sette meg inn i situasjonen.

Jeg synes kjøper her har opptrådt på en måte der han må innse at han har en stor del av ansvaret for situasjonen som oppsto, og at det ikke hører noe sted hjemme å henge ut personer/selskap med fullt navn når saken er så "ullen".

 

AY har svart meget bra, og vi må anta at kjøper er enig i fremstillingen. Ellers hadde han aldri villet poste den.

 

Har du i det hele tatt lest svaret til AY?

"* Vi ga aldri noe aksept på at vi skulle ta din båt i innbytte. Det ble diskutert forskjellige løsninger slik at du kunne få kjøpe Bavariaen.

* Du valgte å kjøre Nidelven fra Stavanger til Oslo på eget initiativ uten å ha en avtale om innbytte på forhånd.

* Nidelven var i langt dårligere tilstand enn du hadde informert oss om på forhånd.

* Vi ba deg aldri overføre penger til oss. Dette skjer først etter "Bud aksept" Alle innbetalinger til vår klientkonto er sikret!

* Bankene sletter ikke pant før de har fått fullt oppgjør. I denne saken måtte vi i så tilfelle tatt din båt i innbytte, noe som var uaktuelt pga tilstanden.

* Du var klar over at jeg skulle reise på ferie 4.7., og hadde begrenset med tid til få på plass en handel.Du ble også informert om at xxxxx og Rune ville være kontaktpersoner mens jeg var på ferie.

* Forslaget med at du skulle leie båten med fradrag for leiebeløpet ved kjøp, var selgers kreative forslag, som du syntes var et godt alternativ."

 

Jeg synes det er merkelig at noen kjører fra Rogaland til Oslo med en innbyttebåt uten å ha avklart omstendighetene på forhånd (det er f.eks. utrolig å forvente at en båtmegler skal ta ansvar for innlåsing av denne!!), henter inn hele familien før avtalen er på plass, ikke forstår meglers utfordring med å ordne opp i dette når man på forhånd vet at vedkommende sitter på flyet til USA, og ikke ser poenget AY helt korrekt påpeker med at de ikke er selger, men megler.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...