Bakstørn Startet 30.August.2011 Del på Facebook Startet 30.August.2011 Heisann På slutten av ferieturen begynte ladelampa å lyse.Først var dette kun på lavt turtall og gikk over når jeg økte litt på omdreiningene, men etterhvert ble dette verre og verre.Etter å ha ryddet ut av båten skulle jeg gå den til der den ligger fast, og da måtte jeg høyt opp i turtall for at lyset skulle slukke (og ikke minst få alarmen til å slutte å hyle).Når jeg slakker opp kommer lyset og alarmen tilbake. Ny spenningsregulator ble montert for en liten stund siden og reima later til å sitte stramt og godt. Har en måler på dashbordet som viser hvor mange volt dynamoen lader med og instrumentet viser at det lades med korrekt spenning.Er det noen som har noen tips om hvordan jeg skal få frem? Ståle Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Hei Ståle. Vi trenger info om hvor mange Volt du måler. Dvs. hvor mye spenning (V) måler du mellom B+ og B- direkte på dynamo og hvor mye spenning måler du direkte på batteri. Bruk for det ikke noe annet enn et vanlig multimeter. Ellers er en ladelampe vanligvis en lyspære som er koblet mellom tenningslås og dynamo D+. Hvis den er løsnet på en side og kommer samtidig til gods da kan den lyse. Ladealarmen derimot hyler når en spenning er ikke lengre korrekt. Og dette tyder på at det mangler lading, eller at måleren ikke virker. Så er vi tilbake på de opprinnelige spørsmål: Hvor mye spenning måler du? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Bakstørn Svart 30.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2011 Jeg får ta med multimeteret å sjekke neste gang jeg er ombord :) Takker for raskt svar. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Bra. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Fjellmatros Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 (redigert) Ellers er en ladelampe vanligvis en lyspære som er koblet mellom tenningslås og dynamo D+. Hvis den er løsnet på en side og kommer samtidig til gods da kan den lyse. Ladelampe er en ordinær lyspære som har to funksjoner. Den er en indikator på at ladning er tilstede, og er strømbegrenser for start magnetiseringen til dynamoen. Forenklet forklart så ligger ladelampen mellom to plusser, ladespenning og batteri. Og for å få lys i pæren så må du ha differanse mellom disse to spenningene. Når dynamoen ikke lader så får pæren minusen sin gjennom dynamoen og pæren lyser. Lader dynamoen litt, så får du litt lys i ladelampen. Får du jordfeil på en av plussene så vil lampen lyse teoretisk sett. I praksis så blir det enten et sikringsbrudd på tilførselen til ladelampen via tenningslås. Eller du brenner av ledningen fram til jordfeilen ,eller dynamoen. Dette pga. strømbegrensningen i pæren er vekk, og dynamoen er sikringsløs. Beskrivelsen i første inlegg høres for meg ut som en dynamo som har brent viklinger. At denne lader nå høres underlig ut. Men det er fort gjort å kontrollere med et multimeter. Redigert 30.August.2011 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Får du jordfeil på en av plussene ... Begrepet Jordfeil må ikke brukes ved slike sammenheng fordi det fører ofte til forvirring. Jordfeil er en feil på (land-)jordledninger (flere muligheter). Det vi snakker om her ha ikke noe å gjøre med land-jord og ville i så fall være enten kontakt (med motstand) eller kortslutning (uten motstand) mellom pluss og minus. Derfor hadde det vært fint hvis 230VAC-begrepet "jordfeil" kunne holdes unna 12VDC-temaer. Tusen takk for oppmerksomheten! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Fjellmatros Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 (redigert) Jordfeil er ikke et entydig begrep på overgang til (mat)jord i 230 volt anlegg. Det er et begrep som er brukt om uønskede tilfeldige forbindelser som oppstår ved en feil mot tilfeldige deler, jord eller andre ledere. Om det er AC, DC, høy eller lav spenning spiller ingen rolle, ohms lov er den samme og resulatene av en feil er lik. Men konsekvensene er ikke like. Men jeg kan gjerne kalle det isolasjonsfeil hvis det passer bedre Redigert 30.August.2011 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Akkurat derfor hadde det jo vært ekstra viktig hvis man kunne la være å bruke begrepet "jord" eller "jording" så lenge man snakker om vanlige båt/bil/bobil-likestrømkrets. "Jordfeil" er jo et begrep som blir "feil" allerede hvis man bare snakker om AC, fordi for vanlig dødelige betyr dette alt mellom "feil på, eller pga., eller mangler jord, eller "feil strøm fra "jordingen" og mye annet rart, men ikke noe som står tydelig i boka. ..som gledeligvis også du bekrefter. Da må man ikke invadere vår lille, kjære, og så fint enkelt å forstås, DC-landskap med så fooorferrrdelige ord.... Derfor atter en gang til: Tuuu uusen takk! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.