Jump to content

bytte til princess p35 eller for gammelt?


nor star 290..

Recommended Posts

hei

behovet for større båt melder seg sterkere hvert år , men tenkte å holde meg innenfor budsjette med tanke på verdien på båten som jeg har nå.

har sett endel på flybrigde båter men ser at hvis en går for nyere slik som riviera 925 , skilsø, sun33,etc så synes disse å ha en dårlig flybrigde tenker da på dybde og plass på flyen, har derfor sett på princess p35 som har en flott fly men er en gammel båt men har likevel flotte linjer , noen som har prøvd både det ene og det andre?

ser for meg en princess med dør ut på plattform , når kom denne?

hva er beste motoriseringen i disse båtene?

er det en båt med gode sjøegenskaper?

så til syvende sist er det galskap å gå fra en 2007mod til en 20år gammel båt??? må jo si at jeg savner litt å ha noe å holde på med i båten , med nesten ny båt er det jo ikke annet enn å polere å drikke kaffe :giggle:

Link to post
Share on other sites

Vi har gått fra 2004 model til 1991 model P35. Litt mere å drive med men det kommer av prisen jeg betalte for båten. Får hva man betaler for. Og ja det var mitt valg/ønske. Vi valgte båt med cummins motorer, seige lav rpm motorer som yter 250 hk. pr motor. max turtall på 2600. Lang levetid. Billige deler på ebay. service deler kjøper jeg hos John Deere Skogsmaskinforhandleren.

Dør ut bak kom på 1991 modellen.

Link to post
Share on other sites

ja ser man det er ikke bare meg som er gal nok til dette :thumbsup:

kunne tenkt meg cummins motorer siden disse virker slitesterke men ser alle di som ligger for salg er med volvo 41 motorer, er litt skeptisk til disse når nærmer seg 20-25år . ser det ligger en pen en med oppgradert bysse i stavanger men med volvo og uten dør til plattform.

hva er realistisk pris på disse båtene for tiden tro? ser ikke ut som noen blir solgt

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg skal ikke fortelle deg om det er lurt å skifte til en gammel P35.

Det jeg derimot kan, er å fortelle litt om disse. Port ut i hekken, tror jeg kom i 91. Escada til REM hadde dette.

 

De ble levert med 3 motoralternativer. Hva som er best til ditt bruk, kommer av hvordan du buker båten. Vi har minste motoralternativ, kjører i 9 knop og bruker den som hytte. Dette gir lavt forbruk.

 

2x TAMD 40 (2x158hk)

2x TAMD 41 (2x200HK) Dette er den vanligste installasjonen. En del av disse motorene er nå snart klare for overhaling

2x Cummins 250hk, disse er det ikke mange av.

 

De ble levert med enten dinette eller køyeseng i styrbord cabin, vi har sistnevnte. Skjønner ikke behovet for 3 stuer i båten, når jeg ikke har det hjemme.

 

Hvis du sammenligner antall kvm i denne kontra en nyere, ryker du på over 40 fot.

 

Den stamper og spruter i motsjø. Dette fordi forskipet er såpass bredt. Dette er gjort for å få bredde innvendig. Stueplass som man aldri får nok av, er det nesten for mye av. Har hatt båten siden 2008 og har ennå rom jeg ikke har fyllt opp.

 

Som du selv antyder vil det alltid være noe med en eldre båt. For noen er dette en del av båtlivet.

 

Blir spennende å se hva du her blir rådet til.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

I følge "Thorlyn", som har relativt godt rede på engelsk båter, så er Princess en båt med tykk gelcoat. Det vil si at det ikke er noen fare å gå på med abralon slipepapir og få "NY" glans i hele skroget.

Båten har bevist sin soliditet ved at det finnes mange av dem på markedet som ikke har problemer. De fleste båter av denne årgang har også gjerne fått oppgradert utstyr som navigasjon, vinsjer, sidepropeller etc. Da står du igjen med motoren og de fleste av disse båtene er utstyrt med Volvo 41A/B som regnes som en god motor. Gearkassene er jeg litt usikker på, men REM byttet sine og det var vel en oppgradering som svarte seg og ikke kostet en formue selv om det selvfølgelig ikke er helt billig.

Nå er det vel fra tid til annen en båt til salgs med Cummins 250hk og da er man jo på enda tryggere grunn. I tillegg har disse båtene en fordel av litt mer power en hva Volvo 41 har. Med 41 motorene har de vel en topp på 22-24 knop og det kan vel bli litt spett om man ønsker å gå mye i plan med ferielastet båt. Det går også fort 70 liter i timen når man drar på, men kanskje den store plassen om bord gjør at man får det litt mindre travelt. REM hadde vel en snittfart på rundt 5knop med sin P 35 og brukte vel sjeldent mer enn 1 motor av gangen. Da blir budsjettet til drivstoff meget hyggelig :wink:

 

Mer utfyllende får de som har slik båt være, jeg "sikla" bare på en for noen år siden......

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

De ble levert med 3 motoralternativer. Hva som er best til ditt bruk, kommer av hvordan du buker båten. Vi har minste motoralternativ, kjører i 9 knop og bruker den som hytte. Dette gir lavt forbruk.

 

2x TAMD 40 (2x158hk)

2x TAMD 41 (2x200HK) Dette er den vanligste installasjonen. En del av disse motorene er nå snart klare for overhaling

2x Cummins 250hk, disse er det ikke mange av.

 

/quote]

 

Og 1 med VP42 levert i september 1992 (etter det jeg har brakt på det rene)..... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

nå er det vel ikke så veldig lønnsomt å importere fra sverige, men såg veldig bra ut den fra sverige

 

Sjelden noen butikk i det hele tatt da svenskene har meget stive priser på sine båter..

 

At han ikke satt pris i annonsen sier vels sitt om prisnivået han tror han kan få for båten.

 

REM sin escada var meget pen synes jeg og den gikk vel for rett over 1,1 mener jeg og ha lest.

 

Ang cummings motorene så har hvist noen av de sliti med at toppen sprekker i ventilsetene.. ellers så er nok det den riktige motor pakka for og kunne gå økonomisk i marsjfart også.

 

her står det mye om en 35 som har gjennomgått total makeover.. motorene er nevnt og også problemene rundt disse samt hva som ble gjort for og få de og yte maks. marsj 23 og topp 26 med cummings Enjoy: Princess 35

 

Men hadde jeg hvert i dine sko hadde jeg nok heller kjøp noe slikt... Princess 360

 

Denne oppe i fauske har ligget en stund og skal etter ryktet vøre veldig pen.. og han er vist diskutabel på prisen også: Princess 360 i Fauske

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

En relativt enkel sak å bygge om hvis du er om lag gjennomsnittlig nevenyttig. Jeg laget en tråd om dette da jeg bygde om Escada. Dinetteløsningen er ikke brukandes til noe som helst. Se på P35ér dinette med originale setetrekk, så ser du at soffaen i dinetten er så godt som ubrukt. Det sier det meste.

Se etter 91-92 modeller med port bak. Badeplattingen er for liten og for spinkel etter moderne mål. Også relativt enkelt å bygge om.

Lykke til med kjøp av P35. En av de aller beste bobåtene fra 80 og tidlig 90-tall

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Fra dinette til sovelugar (med velvillig assistanse fra kes.) Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

det som er litt av klue her er at disse volvoene som står i disse båtene ser jeg for meg bør byttes innen få år , som vil medføre en betydlig kostnad men kom over disse http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=29616165 er det plass til slike motorer , synes dette var en knallpris, vil tro dette hadde vært perfekte til denne båten. da bør ikke total prisen bli så gal likevel visste en hadde fått pruta ned litt på en som står til salgs , også kunne en vel fått litt for di gamle motorene også

Link to post
Share on other sites

De gamle 41 motorene får man jo fort vekk 60-80 lapper pr stk for. Nanni motorene du linker til er like yanmars 6lp 315 hk motor og yamaha sine innenbords. Samme grunnstamme i alle.. Nemlig Toyota HDJ 100 motoren. 1hd-fte het den vel mene jeg og huske. Kjempe motorer :thumbsup:

MEN HUSK DU MÅ HA NYE AKSLINGER GJERNE + PROPELLER,HYSLERØR++++++ det koster££££££

 

Men hvilken prisrange tror du at du havner på med evt motorbytte da?

 

Tror nok du liksågodt kunne kjøpt deg en nyere skute i så tilfelle.. den 360en i fauske for eks som er en annen verden i skrogdesign og utvikling ville nok ikke blitt så veldig mye dyrere..

 

En annen ting er at skroget til 35en ikke vil takle store motorer særlig godt da den har VELDIG brede chines som igjen slår MYE i motsjø med farten du får.. da blir liksom de ekstra kreftene bortkastet da du ikke orker og ligge i såpass fart..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...