Jump to content

bytte til princess p35 eller for gammelt?


nor star 290..

Recommended Posts

Synes denne er vanvittig pen. Litt synd med små motorer. Smelt inn et par yanmarer på 300 hk hadde vært fett.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29889625

Her går det jo an å bytte til større 40-serie motorer. TAMD41:200hk; KAMD42:218hk; KAMD43:230hk og 24ventilers-versjonene KAMD44:260hk og KAMD300:285hk

Alle sammen er bygd over samme lest og passer rett inn.

18 knop er litt lite toppfart på denne ja.....

Link to post
Share on other sites

Propeller og akslinger får man kjøpt fra hoffleverandøren til båtprodusenten. Og fra England ble det faktisk overraskende "billig" for egen del.

 

I P35 får du jo også plass til Volvo 60serien. Da kan du jo plukke 255x2, eller 306x2 eller 370x2 på brukt markedet. Har sett en slenger med 306x2 for et par år siden på nettet når jeg selv lette etter P35. Toppfarten var dog ikke mer enn 28 knop om jeg erindrer rett.

Link to post
Share on other sites

Du får legge inn et bud på denne.. Fairline Targa

 

Den er på tvangsalg og skal vekk. vet ikke om det foreligger bud på den enda men det var felles visning på sist torsdag. Pris som er oppgitt er kun en antydning og ikke minstepris.

1 pri pant skal ha sine 356000.- så da kan man jo regne selv :thumbsup:

 

Nok og gjøre men kan nok komme veldig billig ut av det for en nevenyttig.

 

Kjempebåter forøvrig.. blir litt lei meg når så fine båter blir behandlet slik denne er gjort.. :thumbsdown:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hehe Ja annonsen er litt tynn men en mail til advokaten som er oppført avdekker det meste.

 

Jeg har takstrapport/bilder etc på den hjemme.. verdien er "anslått" til 750-800 uten at motorer er testet el lign.. båten har ligget ute i vinter og fått noen gel sår som må sparkles.. dog ikke verre enn at det greit fikses. Den har lekajse av vann i sikkcabin og salong (merker på pute og tepper) dette kommer av at pakningen langs med vindu er råtten og må seakes opp på nytt (vannet følger skruene gjennom skroget)

 

Panelene på instrumentpanel ser ut som et helv.. da trelooken flasser av.. dette er typisk fairline syndrom da alupanelen irrer over tid.. også enkel fiks og ikke kostbart. Førersete er sprukket i søm.. disse går fint og løsne og syes fra baksiden for så og monteres igjen.. "generell vask og polering rubbing" motorer ser ut som de pleier når de ikke har fått stell.. rust og skit overalt.. tilstand ukjent.. drev.. tilstand ukjent.. må muligens påregne overhaling av turboer og drev.. dette vil koste ca 60 lapper.. men jeg vet ikke.

Jeg anslår ca 150 MAKS i påkost for og få henne til og skinne igjen.. Båten er jo skibsreg så det står utfyllende historie hos NIS om det økonmiske aspektet.

 

Hadde det passet meg nå så hadde jeg kjøpt den tvert... da en får en 40 fots båt med nydelige linjer og sjøegenskaper og plass til en latterlig penge..

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Bare for å gjøre forvirringen komplett, denne har jeg siklet på lenge.

Solgt ny i Norge, 2 eiere og ligget i båtgarasje det meste av tiden. Båten ser jo nesten ny ut. Også Cat motorer da.....:thumbsup:

1995 Princess 380

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Også Cat motorer da.....:thumbsup:

Er det tingen? Har hørt at de har litt hard gange, men om det stemmer vet jeg ikke- har ikke hørt på dem selv.

 

Har siklet lenge på P360 jeg også, men får ikke helt gjennomslag her hjemme for å bli med i den foreningen så det blir nok noe annet...

Link to post
Share on other sites

Blir litt OT dette, men likevel.....

 

Her er en CAT 3126 kjørt i benk uten toppdeksel, døm selv.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Med 608 (minst) sultne hester som skal ha mat går det nok unna en del drivstoff ved 25 knop vil jeg tro...

 

Nå er det jo ikke slik at disse motorene yter 608 hk uansett turtall og belastning. Hvis du er innenfor normalområdet bør forbruket ligge på ca.160 g/hk time. Det som skiller er hvor fort du kjører og på denne stopper vel fartsøkingen ved ~28kn eller noe? I 22 knop f.eks. skal det ikke skille noe på forskjellige motorer.

Link to post
Share on other sites

Nå kikket jeg på en av annonsene hvor en Princess hadde totalt 608 hk. Toppfart 25 knop.

 

I all min enkelhet ville jeg da tro at alle de sultne hestene måtte ha mat for å oppnå den farten.

Det er ukomplisert å regne ut forbruket ved full fart, en må bare huske på at da må alle hestene regnes med.

Det er ofte flere hester som skal ha mat enn det mange tror..... :wink:

 

Det eg lurte på er om Vinke Lanke vil dele typisk forbruk på sin båt ved marsjfart, fortrinnsvis målt over noe distanse.

Ikke basert på timeteller eller motorinstrumenter.

Link to post
Share on other sites

Så P35 er en havlplaner da eller?

 

Ifølge konstruktøren Bernard Olesinski er det et planende skrog. Problemet med de fleste P35 er at de er undermotoriserte med VP 40 og 41 motorene slik at de ikke kommer opp i plan med litt last ombord. Utstyrt med VP42 motorer går den opp i plan ved ca. 3200 omdr., d.v.s. ca. 17-18 knop ferielastet. Da kan jeg gå ned til 3000 omdr. og framdeles holde båten i plan rundt 16 knop. Kontinuerlig marsjfart ved ca. 3600 omdr. ligger på 22-23 knop med noenlunde ren bunn.

 

Problemet med de undermotoriserte er at de ikke klarer å få båten over planingsterskelen og blir dermed liggende i en form for halvplan med baugen stikkende opp i luften. Det bør kanskje også nevnes at min er utstyrt med både faste og bevegelige flaps fra produsenten for å få en flatere gange enn den vanlige P35 gangen.

 

Jeg ser også i et annet innlegg at innsenderen mener de kraftige chines gjør at båten slår mye i motsjø, noe som ikke er min erfaring. Hensikten med disse "hengende kjakene" er å få luft inn under skroget for å redusere vannmotstanden under fart og dempe slagene i motsjø. De gir i tillegg en betydelig oppdrift slik at baugen ikke graver seg ned, noe som medvirker til at det blir lite overvann selv i kraftig motsjø.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en bekjent med P35 og 2x41 motorer. Han marsjer på ca 18-19 knop og bruker da 70 liter pr, time.

Det skulle bli ca 3,8 liter pr. nm.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg ser også i et annet innlegg at innsenderen mener de kraftige chines gjør at båten slår mye i motsjø, noe som ikke er min erfaring.

 

Til sammenligning med de nyere skrogene til Olesinski så er dette skroget outdated og de slår.

 

Samtlige av skrogene til olesinski fra 80 og tidlig 90 er på samme måte.. være seg fairline eller princess.. rundt 92 så designet han nye bedre skrog til både Fairline og Prinsess, som igjen gjorde at opplevelsen er totalt anderledes når man går i sjø med dem.

 

tester fra uk viser det samme.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

rundt 92 så designet han nye bedre skrog til både Fairline og Prinsess, som igjen gjorde at opplevelsen er totalt anderledes når man går i sjø med dem.

...og SunCruiser....(men det var kanskje litt senere)

:thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har foretatt noen nøye målinger av drivstoffforbruk. I sommer klarte jeg meg uten etterfylling fra Herføl-Læsø-Herføl med mye avstikkere rundt om på Svenskekysten og en avstikker noe syd for Gøteborg. Jeg har 2 tanker som hver tar 500 liter. Jeg marsjer rundt 17 knop med turtall på 2000-2100 og ca 20 knop på 2300. Toppfarten er ca 27 knop med fullt pådrag og ferielastet med 2 stk Cummins på 306 hk. Jeg skal innrømme at mye av ferien på 3,5 uker foregikk i rundt 7 knops fart, det er jo ingen vits i å gjøre unna en 3 ukers ferie på 10 dager...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...