Jump to content

BMW


Kåre

Recommended Posts

Hei og velkommen hit til forumet !

Nå har ikke jeg hørt noe negativt om BMW sine småmotorer, men det dårlige ryktet BMW har båtverden stammer nok fra en 3.6l med 180hk. Jeg kjenner ikke motorern din i detalj, men vil tro at den er like bra som alt annet på markedet og er det skikkelig vedlikeholdt så vil den nok rusle lenge...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Enig med deg Sydvesten. Har selv hatt BMW sin 49 HK i en snekke, og den var glimrende. BMW står bare for mariniseringen av disse mindre diesemotorene så vidt jeg vet. Ofte er disse basert på Hatz industridiesel motorer, som er kjent for lang levetid. Her er en linkt til deres internasjonale sider, hvor det også finnes brukermanualer på de fleste motorene: http://www.hatz.com/

 

Eller er det et selskap i Norge som kjenner til disse motorene og sikker kan gi deg mer informasjon:

http://www.industrimotor.no/enter.htm

 

Lykke til med den nye båten.

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Hei, Gratulerer med ny båt!

Jeg hadde en BMW D50, 3 sylindret dieselmotor på 45 HK, i en trebåt jeg hadde tidligere. Denne var meget god etter min mening. Den var en -85 modell, og hadde kaldstart og var selvluftende.

Jeg hadde den i 5 år og opplevde kun at en liten tappekran på varmevekslerens sjøvannside tæret bort, og at oljekjøleren frøys en vinter. Ellers var den meget startvillig og driftsikker, husker ikke helt, men mener at den hadde gått ca. 1000 Timer da jeg solgte den.

Det er et firma i Sandefjord som forhandler deler til den, men dessverre husker jeg ikke navnet..........

 

 

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en BMW D50, 3 sylindret dieselmotor på 45 HK

Hadde en slik jeg også, sto montert i en Hanto 24. Motoren var snill med meg og min far de 3 årene vi hadde denne båten. Skulle kanskje bare mangle da båt og motor bare var 2 år gammel og motortid på 150 timer den gang vi kjøpte den... Husker at Hanton gjorde 10 knop på full guffe med denne motoriseringen. Så igjen denne båten i sommer og motoren var bra i flg. eieren (som er den samme som vi solgte den til i 1990...)

 

Hvilken båt stå denne BMW`n montert i ?

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har en BMW D-190 som har begynt å "lekke" litt kjølevann på siden av topp nr: 3.

Motoren ble overhalt i fjor sommer (2004). Den lekker kun når det er kald motor.

Motoren ble etterstrammet ved ca. 80 timer.

Skal det etterstrammes på varm, eller kald motor? :smash:

 

Vil jeg klare å stramme opp "kun " denne toppen; eller må jeg løsne all bolter først, å så stramme alle toppene (6) deretter, iht. motorinnstrukser????? :fishing:

Det er no så JÆ.... trangt ved alle boltene. :cryin:

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en BMW D-190 som har begynt å "lekke" litt kjølevann på siden av topp nr: 3.

Motoren ble overhalt i fjor sommer (2004). Den lekker kun når det er kald motor.

Motoren ble etterstrammet ved ca. 80 timer.

Skal det etterstrammes på varm, eller kald motor? :smash:

 

Vil jeg klare å stramme opp "kun " denne toppen; eller må jeg løsne all bolter først, å så stramme alle  toppene (6) deretter, iht. motorinnstrukser????? :fishing:

Det er no så JÆ.... trangt ved alle boltene. :cryin:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis D190 har separate topper som min D636, kan du trekke til på bare den toppen som lekker. Det skal gjøres på kald motor. Husk moment og rekkefølge. Hvis dette ble gjort på et verksted, kan vi vel si at det er en reklamasjon.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

:cheers:

Takker: Enjoy

D-190 og D-636, har helt identiske topper.

Det er nesten bare hk. som er forskjellen, de fleste bmw`er er blitt modifisert med nye varmevekslere, så likheten er slående.

 

Skal etterstramme i neste uke, må få lånt kraftig verktøy. 150nm og 120nm, husker jeg ikke feil.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...