Kåre Startet 10.Desember.2004 Link til dette innlegget Startet 10.Desember.2004 Har kjøpt en snekke med en 30 hk BMW er det noen som har erfaring med denne type motor ? hva er bra? Hva er ikke bra ? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 11.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2004 Hei og velkommen hit til forumet ! Nå har ikke jeg hørt noe negativt om BMW sine småmotorer, men det dårlige ryktet BMW har båtverden stammer nok fra en 3.6l med 180hk. Jeg kjenner ikke motorern din i detalj, men vil tro at den er like bra som alt annet på markedet og er det skikkelig vedlikeholdt så vil den nok rusle lenge... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ludde Svart 11.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2004 (redigert) Enig med deg Sydvesten. Har selv hatt BMW sin 49 HK i en snekke, og den var glimrende. BMW står bare for mariniseringen av disse mindre diesemotorene så vidt jeg vet. Ofte er disse basert på Hatz industridiesel motorer, som er kjent for lang levetid. Her er en linkt til deres internasjonale sider, hvor det også finnes brukermanualer på de fleste motorene: http://www.hatz.com/ Eller er det et selskap i Norge som kjenner til disse motorene og sikker kan gi deg mer informasjon: http://www.industrimotor.no/enter.htm Lykke til med den nye båten. Redigert 11.Desember.2004 av Ludde (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
fernanda Svart 11.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2004 Hei, Gratulerer med ny båt! Jeg hadde en BMW D50, 3 sylindret dieselmotor på 45 HK, i en trebåt jeg hadde tidligere. Denne var meget god etter min mening. Den var en -85 modell, og hadde kaldstart og var selvluftende. Jeg hadde den i 5 år og opplevde kun at en liten tappekran på varmevekslerens sjøvannside tæret bort, og at oljekjøleren frøys en vinter. Ellers var den meget startvillig og driftsikker, husker ikke helt, men mener at den hadde gått ca. 1000 Timer da jeg solgte den. Det er et firma i Sandefjord som forhandler deler til den, men dessverre husker jeg ikke navnet.......... Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Hebbe Svart 11.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2004 Jeg hadde en BMW D50, 3 sylindret dieselmotor på 45 HK Hadde en slik jeg også, sto montert i en Hanto 24. Motoren var snill med meg og min far de 3 årene vi hadde denne båten. Skulle kanskje bare mangle da båt og motor bare var 2 år gammel og motortid på 150 timer den gang vi kjøpte den... Husker at Hanton gjorde 10 knop på full guffe med denne motoriseringen. Så igjen denne båten i sommer og motoren var bra i flg. eieren (som er den samme som vi solgte den til i 1990...) Hvilken båt stå denne BMW`n montert i ? Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
fernanda Svart 11.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2004 Hvilken båt stå denne BMW`n montert i ? Jeg hadde min BMW montert i en 32 fots trebåt, på ca 5,5 Tonn. Da marset jeg på ca. 7,5-8 knop, og hadde ca 9-9,5 knop på maks. Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Hardball Svart 14.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2005 (redigert) Har en BMW D-190 som har begynt å "lekke" litt kjølevann på siden av topp nr: 3. Motoren ble overhalt i fjor sommer (2004). Den lekker kun når det er kald motor. Motoren ble etterstrammet ved ca. 80 timer. Skal det etterstrammes på varm, eller kald motor? Vil jeg klare å stramme opp "kun " denne toppen; eller må jeg løsne all bolter først, å så stramme alle toppene (6) deretter, iht. motorinnstrukser????? Det er no så JÆ.... trangt ved alle boltene. Redigert 15.Januar.2005 av Andreas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 14.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2005 Har en BMW D-190 som har begynt å "lekke" litt kjølevann på siden av topp nr: 3. Motoren ble overhalt i fjor sommer (2004). Den lekker kun når det er kald motor. Motoren ble etterstrammet ved ca. 80 timer. Skal det etterstrammes på varm, eller kald motor? Vil jeg klare å stramme opp "kun " denne toppen; eller må jeg løsne all bolter først, å så stramme alle toppene (6) deretter, iht. motorinnstrukser????? Det er no så JÆ.... trangt ved alle boltene. <{POST_SNAPBACK}> Hvis D190 har separate topper som min D636, kan du trekke til på bare den toppen som lekker. Det skal gjøres på kald motor. Husk moment og rekkefølge. Hvis dette ble gjort på et verksted, kan vi vel si at det er en reklamasjon. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Hardball Svart 15.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2005 Takker: Enjoy D-190 og D-636, har helt identiske topper. Det er nesten bare hk. som er forskjellen, de fleste bmw`er er blitt modifisert med nye varmevekslere, så likheten er slående. Skal etterstramme i neste uke, må få lånt kraftig verktøy. 150nm og 120nm, husker jeg ikke feil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.