Jump to content

Er 1000 kroner dyrt for å omprogrammere 15 år gammel VHF?


Xlnt

Recommended Posts

Hei

Har en 15 år gammel Shipmate RS8300 VHF som jeg har sendt inn til verksted for å omprogramere fra US kanalplan til Norsk kanaplan. Er det usedvanlig dyrt å betale 1000,- for dette arbeidet? Burde jeg bare be de kaste den?

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Fullt så enkelt er det nok desverre ikke, når apparatet er solgt i USA så er P1-3(L1-3) hardkodet til amerikanske vær kanaler (WX) samt noe annet småtteri som ikke stemmer helt overens med norsk kanalplan.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

helt enig Egil.S det er for dyrt .....kjøp heller en ny. Det sier jo litt om prisnivået i Norge i dag lønnskostnader ny programvare. Synd at vi er kommet dit hvor det nesten er billigere med nytt en rep.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

..... hardkodet til amerikanske vær kanaler (WX) samt noe annet småtteri som ikke stemmer helt overens med norsk kanalplan.

-Xlnt

 

Dette innebærer høyst sannsynlig at den heller ikke er eller vil kunne bli godkjent i Norge.

Forøvrig har det skjedd så meget på VHF-fronten i løpet av de 15 årene at du trolig gjør lurest i å satse på en ny med godkjent oppsett og full DSC.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Mnja.

Den er rattmerket den radioen der, så den er nok godkjent i Norge også.

Var brukt mye til proffbruk i godkjente installasjoner.

Dersom ingen har tuklet med den, så er det kun å sette den i "International" mode og den har det kanalsettet vi bruker her.

Wx kanalene rundt 162 MHz forsvinner også i den modusen, og valgte P kanaler dukker opp istedet.

 

Ellers så synes jeg det er en stiv pris man forlanger for jobben. Jeg hadde den ene VHF'en min inne for sjekk, og da la de inn L kanalene uten at det kostet noe.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1uke etter innsending mottok jeg faktura på 967,- et par dager senere dukket VHF opp i posten. Før innsending hadde jeg hatt dialog med firma hvor vedkommende sa noe slikt som "det ordner vi for deg". Etter å ha lest flere innlegg ala seatronic sin kundevennlighet hvor de oppgradere og flasher firmware utstyr uten kostnad for kunden var jeg i den tro at dette ikke kom til å koste rart, maks noen hundrelapper pluss frakt tenkte jeg, er godt bevandret i programmering og flashing selv. Noen hundre lapper kunne jeg jo koste på den gamle greia men må si jeg ble lang i maska da fakturaen på nesten 1000 kroner ramla ned i postkassa. Sendte e-post til til firma med det samme for å høre om det kanskje var feil på faktura men den gang ei med påfølgende beskjed at hadde jeg spurt om pris så hadde jeg fått det. Klaget min nød til ingen nytte. Sunn fornuft burde jo tilsi at man opplyser om en så stor kostnad før man iverksetter arbeid på så gammelt utstyr og heller kansje tilbudt kunden ny VHF er i allefall min mening.

Skulle ønske det fantes flere firmaer som Seatronic, som tar vare på kundene sine. Navy-Høvik er et firma som jeg aldri kommer til å handle elektronik fra eller ha noe mer å gjøre med. For ordens skyld, firma er informert om diskusjonen her.

 

Ps Mulligan, på US versjon så kommer ikke L kanalene frem ved å trykke P1 i INT mode, WX kanalene er hardkodet der hvor L kanalene er på EU versjonen

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Xlnt, du bør slutte med sytingen din. Prisen er helt kurant. Tabben består i at du faktisk ruger på en VHF fra steinalderen når du kan få deg en ny og mye bedre for et par tusenlapper.

 

Det å motta din VHF, prate med deg på telefon, besvare din e-post, fikse din VHF, fakturere for arbeidet, pakke den pent inn og utgiftsføre det hele, har firmaet tatt omlag 650 kroner for. At staten skal ha moms og Postverket skal ha betalt for frakt er vel ingen stor overraskelse? Du jobber vel heller ikke for knapper og glansbilder?

Redigert av Hytteeier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden personen som startet tråden ikke klarer å være helt ærlig og sannferdig så får jeg "rette" litt for han.

 

Vi ble kontaktet med spørsmålet; " Jeg har en Shipmate som har US kanaler, kan dere omprogrammere den for meg?"

Han fikk til svar; " Send den inn så fikser vi det."

Alle med normalt gangsyn ville nok blitt glad for det, og tolket det som at, det er en jobb som koster noen kroner.

Vi mottok VHF og den ble omprogrammert samme dag og sendt i retur, DEN DAGEN.

Vi fakturerte kunden 618,- kroner for dette. Resten av summen var frakt og moms.

Dette inkluderer mottak fra posten, registrering av radioen inn i vårt system, oppkobling, diagnostikk, omprogrammering(ca.45 minutter), nedpakking og innlevering til posten.

Radioen er en såkalt blackbox modell hvor man kan legge opp flere telefon-rør omkring i båten. Tilsvarende modell koster idag 9.250,- (Simrad RS82)

Vi har drevet service på disse radioene i mange år og det kommer inn ganske mange inn hvert år. Disse er solid bygd og de fleste ønsker å bruke de videre så lenge de fungerer. Vi kunne sikkert tjent mer penger ved å be våre kunder kaste det gamle og kjøpe nytt hele tiden, men vi har en ærlig dialog med våre kunder og de setter pris på at ting fortsatt kan repareres. Ny radio ble aldri nevnt som et alternativ av deg Xlnt. Hadde vi funnet ut under reparasjon at det ville koste uforholdsmessig mye, så hadde du blitt kontaktet underveis.

Vi føler at vi har den høyeste servicegrad for våre kunder. Kommer det inn utstyr som er kjøpt hos oss er det sjelden vi tar noe som helst for å oppgradere software, legge inn kanaler osv. Seatronic arbeider på samme måte. Å påstå noe annet her er LØGN!

 

Godt å se at de fleste her er uenige med Xlnt.

Siden vi ble nevnt med navn og det var noen uriktige påstander følte jeg at en kommentar var på sin plass.

 

Vi lever av våre gode kunder og setter vår service til de aller høyest.

Våre kunder skal føle seg godt ivaretatt både før, under, og lenge etter at utstyret er tatt i bruk.

Hilsen Navy Høvik AS

:sailing:

Redigert av Navy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Føler ikke at jeg har prøvd å være uærlig og kan vel heller ikke se å ha kommet med noe som helst av løgn eller usannheter. Når jeg i utgangspunktet spør om dette er noe å koste på eller kaste kunne man enkelt ha svart dette koster x antall kroner og du får vurdere dette selv, men i steden svares det "bare send den til oss så ordner vi dette"

 

Sakser derfor heller dialogen rett inn her, har fjernet epost og navn av hensyn til personvern

Her er dialogen:

Hei

 

 

 

Vi har ansett denne jobben som en bestilling på et oppdrag, og har utført dette.

 

Hadde du forespurt om en prisvurdering på forhånd, hadde vi gitt deg det, slik at du selv kunne vurdert kost/nytte effekten.

 

 

 

Mvh

 

xxxxxx

 

 

 

Fra: Grønn, Knut [mailto:xxxxx]

Sendt: 1. september 2011 16:12

Til: xxxxxx

Emne: SV: Sender utfylt skjema

 

 

 

 

 

Hvis man regner litt på det så burde sunn fornuft tilsi at man ikke koster på et apparat som er 15 år gammelt og som hadde en verdi på 9250,- nesten 1000,-? Normalt sett burde man regne 20% avskriving/verditap pr år for et slikt produkt noe som skulle tilsi at det burde vært skrotet for minst 5 år siden og da synes jeg man bør informere om så store kostnader før man iverksetter. Men siden dere hevder dette er meget fornuftig så regner jeg ikke med at dere har noe i mot at deres firmanavn blir nevnt i diskusjoner her: www.baatplassen.no

 

 

 

-Knut

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Fra: xxxxx [mailto:xxxxxx@navy.no]

Sendt: to 01.09.2011 15:36

Til: Grønn, Knut

Kopi: xxxxxx

Emne: SV: Sender utfylt skjema

 

Hei igjen

 

Beklager at du føler at denne service har blitt dyrere enn forventet.

 

 

 

Din RS8300 VHF har et håndsett som kan flyttes til flere uttak om bord, alternativt operere med 2 håndsett med mulighet til intercom funksjon. Tilsvarende VHF koster i dag kr 9250,- (modell RS82). Rimeligere modeller finnes dog, men da i betydeligere enklere versjoner, samt at man i tillegg må kalkulere inn arbeids-omkostninger med bytte til ny VHF.

 

 

 

Med dette som bakgrunn synes jeg ikke kr. 967,50 (inkl. frakt & fakturagebyr) er en unaturlig pris for denne service.

 

 

 

Med vennlig hilsen / Best regards

 

xxxxxx

Teknisk Ansvarlig

 

 

 

 

 

 

 

xxxxxxxx@navy.no

 

www.navyhovik.no

 

 

 

 

 

 

 

Fra: Grønn, Knut [mailto:xxxxx]

Sendt: 31. august 2011 17:47

Til: xxxxxx

Emne: SV: Sender utfylt skjema

 

 

 

Hei

 

Fikk en faktura fra dere på omprogramering av VHF'en idag, må si jeg ble noe sjokkert over at det ikke ble informert om hvor mye dette kom til å koste før det ble sendt ut en regning på nesten tusen kroner? Hadde jeg vist dette på forhånd hadde jeg nok ikke valgt å koste på en så gammel VHF, man får jo en helt ny VHF for under 1600 kroner og her snakker vi om en VHF som er 15 år gammel.

 

Jeg fikk en følese av at "dette ordner vi" tilsvarte at det ikke var relatert til store utgifter for å omprogramere den.

 

 

 

-Knut

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Fra: xxxxxxx [mailto:xxxxxxxxx@navy.no]

Sendt: to 18.08.2011 09:04

Til: Grønn, Knut

Emne: SV: Sender utfylt skjema

 

Bare send hovedenheten.

 

 

 

Mvh

 

xxxxxxx

 

 

 

Fra: Grønn, Knut [mailto:xxxxxxx]

Sendt: 18. august 2011 08:22

Til: xxxxxxxx

Emne: SV: Sender utfylt skjema

 

 

 

Hei

 

Flott, jeg pakker den i helgen og får sendt den til uka. Merker den med ditt navn. Trenger du håndsettet eller holder det med bare hovedenheten?

 

 

 

J

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

 

 

Knut Jørgen Grønn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Fra: xxxxxxxx [mailto:xxxxxx@navy.no]

Sendt: 17. august 2011 15:50

Til: Grønn, Knut

Emne: SV: Sender utfylt skjema

 

 

 

Hei

 

Bare send den til oss, så ordner vi dette.

 

 

 

Med vennlig hilsen / Best regards

 

xxxxxx

Teknisk Ansvarlig

 

 

 

 

 

 

 

Tlf.

 

Fax

Mobil

 

xxx@navy.no

 

www.navyhovik.no

 

 

 

 

 

 

 

Fra: Grønn, Knut [mailto:xxxx]

Sendt: 17. august 2011 10:48

Til: xxxxx@navy

Kopi: xxxxx@navy

Emne: VS: Sender utfylt skjema

 

 

 

Hei xxxxxxx

 

Som du ser under har jeg vært i kontakt med XXXXX og blitt henvist til deg. Det jeg lurer på er å få omprogrammert en gammel Shipmate RS8300 VHF til Norsk kanalplan. Dette er et apparat som har fulgt med en båt jeg har kjøpt og den er fra USA så jeg mangler diverse kanaler for Norge, blant annet L1-3. XXXXX hadde litt problemer med å få til dette og måtte enten lage seg noen tilkoblingskabler eller sende apparatet videre til noen som har kablene og programvaren i orden. I den sammeheng mente de at Navy Høvik var det rette stede å henvende seg til.

 

Er det noen muligheter eller er det bare å kaste den i søpla? Hadde jeg hatt tilgang på software og kabeldiagram kan jeg greie slikt selv, da jag har jobbet med datamaskiner i 15 år.

 

Serienummer på apparatet er 6925360.322-USA (Made in Denmark)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig i at Navy kunne opplyst prisen eller ett estimat på jobben, særlig når de kjenner radioen så godt at de ikke engang trenger håndsettet. Eier av vhfen burde på sin side også bedt om overslag på jobben.

 

At prisen endte opp på en tusenlapp med frakt er derimot helt akseptabelt etter mitt syn, ikke nødvendigvis fordi det var verdt å få fikset radioen men fordi det går tid med jobben og man skal helst sitte igjen med noen kroner etterpå.

Link to post
Share on other sites

Sett i forhold til kostnadsnivået i Norge er prisen grei. Ikke uvanlig å betale 3-4 tusen for en enkel softwareoppdatering av en bil etter hva jeg har lest på diverse forum i det siste.

 

Basert på det du skriver om din bakgrunn er min mening at du burde være kompetent nok til å forstå at dette ville koste noen kroner, (du burde forstått at du minimum ville bli fakturert for 0,5 time pluss frakt, sannsyligvis noe mer) samt å vurdere om du ville koste på en slik oppgradering eller kjøpe nytt.

 

Kan ikke forvente gratisservice på utstyr som ikke er kjøpt hos forhandleren.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke 618,- er så gæli for en slik jobb. At Posten og Staten skal ha sitt, det er kjedelig. men slik er det bare :-) Jeg synes også at det er rart at trådstarter sender inn en VHF og regner med at dette er gratis. Hva skal butikken leve av? Hadde enda VHF vært kjøpt hos Navy innenfor rimelig tid, men det er ikke tilfelle her.

Full støtte til butikken.

 

En annen ting er at du støtter miljøet ved å IKKE kjøpe en ny, men reparere. Det er dessverre altfor lett å kaste ting som ikke funker for bare å kjøpe nytt.

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Synes ikke Navy har opptrådt feil her. De fikk et konkret spørsmål om oppgradering av apparatet, gav deg et klart svar, og at det bare var å sende det inn. Ethvert oppegående menneske bør skjønne at slikt koster penger. Faktisk hadde jeg trodd at en oppgradering av et US-apparat ville vært dyrere. Etter mitt skjønn har de gjort nøyaktig det de ble bedt om. Om det var et prisoverslag du var på utkikke etter burde du har bedt om det før du sendte inn apparatet. Om apparatet er 15 år gammelt eller ikke har lite å si i denne saken. Tilsvarende apparat koster nesten 10k nytt i dag. Det er en grunn til det vet du. Det er sannsynligvis et vesentlig bedre apparat tross alderen enn et nytt apparat til et par lapper uansett.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Litt forvirret her :rolleyes:

 

Basert på spørsmålet den 31.08 synes det som om du har et valg, bruke 1000 kroner på omprogrammering eller omprogrammere selv, men da uten å få L kanalene, eventuelt kaste apparatet.

Hvor kom dette prisestimatet fra?

Var det et annet firma som ble forespurt først?

 

Det blir spurt om 1000 kroner det er dyrt for å omprogrammere denne VHFen eller om det er bedre å kaste den.

Nå var det vel 772.- det kostet fra Navy + frakt

De fleste her synes det er en OK pris for arbeidet, men mange synes det da er bedre å investere i ny VHF.

 

Hva hadde du forventet Navy skulle ha for jobben?

 

 

Jeg kan ikke for mitt bare liv se at Navy har opptrådt klanderverdig i denne saken.

Tvert i mot. Dette er god reklame for Navy. God service, kjapt levert.

 

Navy skal også ha ros for at de velger å dele sin oppfatning av saken med oss på baatplassen. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

For og være helt ærlig,600 kr for en slik jobb syns jeg er billig!

Helt enig, får en flau smak av hele denne tråden.

Norske forhandlere vil vel generellt ikke ta i US importerte produkter i det hele tatt.

618.- fakturert, dette inkluderer mottak fra posten, registrering av radioen inn i deres system, oppkobling, diagnostikk, omprogrammering(ca.45 minutter), nedpakking og innlevering til posten.

 

All honnør til Navy Høvik for god og rask service. :thumbsup:

 

 

Link to post
Share on other sites

Det å henge ut et firma på denne måten bare fordi man ikke er enig er strengt tatt unødvendig, barnslig og ikke minst respektløst! Ok å spørre om "1000 kr er for mye" men når man legger ut en epostkorrespondanse der man kan lese at Navy Høvik er imøtekommende og sier at "dette ordner vi raskt" er et bevis på rask og god kundebehandling - der gravde du din egen grav for videre diskusjon xlnt.

 

Som daglig leder av forretning som driver med salg og service av maritim elektronikk er kundene vårt livsgrunnlag, uten dere er vi ingen ting. De fleste seriøse aktørene på markedet yter god service og tar godt vare på alle sine kunder. Hadde alle tjenester som krever over en times jobb + administrasjon kostet "noen få hundrelapper" hadde det ikke vært liv laga for noen av oss, hvem skulle da løst probleme til båteiere på en tilfredstillende måte?

 

Selv om jeg er konkurent sier jeg: lenge leve Navy Høvik, deres arbeid har jeg stor respekt for!!

 

Hilsen CT Marine :)

Link to post
Share on other sites

Mange meninger om ditt og datt her. Det har jeg all respekt for. Om noen måtte mene jeg er gnien eller ei bryr jeg meg svært lite om. Ser ikke på en båtlapp som noen undergang heller. For meg så er det prinsippene som teller. Det at båtbransjen skal melke kundene sine er jeg imot. Andre bransjer ville ha lagt programvaren tilgjengelig og kanskje vært litt mer behjelpelige, i hvertfall når det er så mange år siden dette produktet var i omløp. Det at fimaer ikke "tar i import varer" er helt på trynet etter min mening, se bare på Møller, de hadde en policy for en del år siden at importerte biler fra Tyskland ikke skulle kunne komme på verksted her, nå har de skjønt det og tar imot importbilen med åpne armer. For å si det sånn så er det ganske mange år siden båten min kom fra USA og jeg tror det blandes litt i kortene når man snakker om import varer. Kan forstå at garanti og slikt ikke gjelder men å komme med noe vås om import ang en 15 år gammel radio??? Nå tenker jeg det ble vann på mølla :giggle:

 

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...