ray Svart 2.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2010 Er tæring pga landstrøm ett støre problem i saltvann en i ferskvann?? eller er det det samme. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Jernbåten Svart 2.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2010 Her må man betrakte vannet som en elektrolytt. Altså vannets evne til å frakte ioner og elektroner. Transportvilligheten øker med blant annet saltinnholdet. Man er mindre utsatt desto ferskere og renere vannet er. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2010 (redigert) NilsPils - virkelig? Har du greie på hva du ca. betalte for herligheten?.. Jeg har kjøpt alle delene til vanlig pris i min lokale bårbutikk (hvor jeg har rabattavtale). Mesteparten ble montert av båtbyggeren min etter avtale. Det var med i prisen. Jeg valgte Ladix fordi båten ble bygget i Thailand og jeg da var sikret et opplegg etter norsk standard og regler. Delene tok jeg med i kufferten til Thailand. Det var opplegg med inntaksboks og 4 innvendige kontakter. Etterpå har jeg utvidet anlegget med flere kontaktpunter: I skap på akterdekk, kontakt for varmtvannsbereder og batterilader, i motorrom og i lasterom. Kjøper bare det jeg trenger av tilleggs bokser, avgreninger og kabler og monterer selv. Omtrent som å bygge med Lego. Her er skapet på akterdekket med Ladix inntak, 220 V uttak og 2 stk 12 V uttak. Dette har jeg fikset selv (bortsett fra skapet). Inntaket fulgte med båten, men jeg har arrangert alt på en felles teakplate (som jeg selvfølgelig hadde med i kufferten FRA Thailand). Redigert 2.Desember.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ray Svart 2.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2010 Her må man betrakte vannet som en elektrolytt. Altså vannets evne til å frakte ioner og elektroner. Transportvilligheten øker med blant annet saltinnholdet. Man er mindre utsatt desto ferskere og renere vannet er. Da er det ikke så stort problem for meg da har til dags dato ikke hatt båt i saltvann. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
JRK Svart 2.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2010 enkelt ? Lotus har skissert et enkelt system Håper du tilgir at jeg repeterer Lotus. Jeg tror ikke du skal hverken rope på eller refere Lotus, vedrørende Landstrøm. Han klarte faktisk og forlede, overbevisende som den gode skribent han er, om at lokalt jordplan var det beste. Både meg og flere førte en lang debatt som viste tekniske hull i hans praktiske kunnskap, uten å nå frem, da han hevdet å ha DSB på sin side. Og Båtplassen trykket han til sitt bryst da dette var en gave å slippe å montere kostbart utstyr som galvaniske skiller eller skilletrafo. Både jeg og andre la press på DSB om hva vi mente og etterhvert kom et prsisjonskriv. Lokalt jordplan er ikke godkjent for bruk i lystbåt. Her må man betrakte vannet som en elektrolytt. Altså vannets evne til å frakte ioner og elektroner. Transportvilligheten øker med blant annet saltinnholdet. Man er mindre utsatt desto ferskere og renere vannet er. Utsatt for hva, tæring JA, men strømstøt NEI. Dette er en av hovedgrunnentil at loklt jordplan er farlig. Så blir det videre hevdet at elektroniske switchmode ladere ikke har forbindelse mellom primærsiden 230V og sekundærsiden 12V. Dette er ikke riktig. De fleste ladere senser på 12 volt siden at spenningen er rett. Denne referansespenningen går rett tilbake til primærsiden. med andro ord 230 V blir koplet sammen med 12 volt siden. Det finnes selvfølgelig ladere som er isolert, men man får gjerne hva man betaler for. Med hensyn på tæring finnes det bare en fullgod løsning for å forhindre korrosjon fra 230 Volt og det er skilletrafo. Da spiller det ingen rolle om du får jordfeil på varmtvannstanken, eller om du har forbindelse gjennom laderen. Skilletrafoen isolerer deg fra dårlige bryggeanlegg, naboer som har latt seg forlede til å bruke lokalt jordplan, eller feil i egn båt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.