Jump to content

Montering av landstrøm

Avmønstret4

Recommended Posts

:confused:

Beklager å måtte ta opp dette emne, som antagelig har vært diskutert utallige ganger før, men pga at j ikke er så god på dette fagområdet, og ikke kan finne monteringsanvisning noe sted må j bare spørre båtplassens eminente medlemmer.

j har tenkt å montere en landstrømssentral m sikringer/jordfeilbryter og stikkontakter integrert.

det j har tenkt å bruke det primært til, er lading av batteri (med hovedstrømsbryter slått av), tv etc.

dekker ikke landstrømsentralen da eventuelle jordfeil?

Og ved at hovedstrømsbryteren er slått av når denne er i bruk, er det da noe fare for tæring etc.?

Kan noen forbarme seg over meg å lage en skisse for montering, hvis en må montere mer enn bare landstrømssentralen.

med vennlig hilsen

firefighter

:diving:

Hebbe driver med samme opperasjon som firefighter

med å montere landstrøm. Trenger råd om hva jeg ikke bør/må/skal gjøre med dette. Har til nå brukt mye penger på oppgradering av min båt men trenger sårt gode råd om hva jeg skal gjøre for å få mest mulig ut av pengene til dette... Har til nå funnet ut at jeg må ha en masse ampere på lade siden.

TV, stero og kjøleskap vil jo som kjent ha sitt så strøm skal jeg ha. Har til nå bestemt med for å kjøpe 2 nye forbruksbatteri. Har 1 start og 1 forbruk fra før. Det "gamle" forbruksbatteriet som er i orden vill bli reservebatteri som ikke er koblet til batteribanken.

Her er det bare å klemme på med råd så firefighter og Hebbe virkelig vet hva vi skal gjøre med dette...

Båten har sin faste plass i hagen.......

har tenkt å montere en landstrømssentral m sikringer/jordfeilbryter og stikkontakter integrert.

det j har tenkt å bruke det primært til, er lading av batteri (med hovedstrømsbryter slått av), tv etc.

Og ved at hovedstrømsbryteren er slått av når denne er i bruk, er det da noe fare for tæring etc.?

Kjøper du i tillegg en lader med dobbeltisolert vikling, er du sikret sålangt det er mulig.

Er hovedbryteren slått av, vil du neppe oppleve tæring.

Er du typen som liker "belter & bukseseler" har du hovedstrømsbryter på både + & - polen.

DA ER TÆRING TEORETISK OG PRAKTISK UMULIG..

Sånn har jeg. Om det er nødvendig ? Veit ikke. Er iallefall sikker

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

enkelt ? Lotus har skissert et enkelt system

Håper du tilgir at jeg repeterer Lotus. ( fra hukommelsen )

"Glem landstrømsentralen. Bruk skjøteledning, frem til en dobbeltisolert lader. Koble fra batteriet.

Ingen jord. Ingen korrosjon. Billig, enkelt og greit"

Problemet er at dette med landstrøm er en komplisert affære. Problemet kan angripes på flere vis, noen lovlige, andre mer tvilsomme. Noen direkte farlige.

Litt av problemet er at det ikke er mange som har lov til å montere selve sentralen selv. Har hatt diskusjon med en av importørene av dette og han skrev som følger:

Hvis man skal være firkantet og ta reglene bokstavlig, så skal man vel bruke en autorisert montør når man

kobler 230V i båten. Men jeg tviler på at det er noen som leier inn en fagmann for å koble til et inntak i båten,

det er vel kanskje ikke noen som "gidder" å reise ut i en båt for å gjøre en slik enkel kobling heller......

Så enkelt er det neppe. Men noen løsninger er greiere enn andre, tross alt..

Suzuki

No boat needed..

Men jeg tviler på at det er noen som leier inn en fagmann for å koble til et inntak i båten,

:headbang: Der tar du grundig feil av bransjen, ingen jobb for liten ingen for stor. Jeg er elektrikker og jobber daglig med båt, og vi monterer slikt ofte. Hensikten med en slik liten landstrømssentral er at personsikkerheten skal ivaretas. Den skjøteledningen du drar ombord har kansje ikke jordfeilbryter, og det kan bli en lei opplevelse.

Vet hva dere gjør, så går det helst bra. :blush::crazy::cryin::eek:

:headbang: Der tar du grundig feil av bransjen, ingen jobb for liten ingen for stor. 

Det var ikke JEG som sa dette, men en av Norges største importør av landstrømssentraler..

:

Den skjøteledningen du drar ombord har kansje ikke jordfeilbryter, og det kan bli en lei opplevelse.

Det er så. Men i så tilfelle, er eieren av strømanlegget ( brygga ) en lovbryter. Og det vet du sikkert, ettersom du er installatør. Får noen trøbbel med pacemakeren, etter å ha fått en kavring fra et anlegg uten jorfeilbryter, ligger eieren syltynt an.

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Som nevnt i en annen tråd her på baatplassen har jeg vurdert dette med landstrøm over noe tid.

Etter en totalvurdering kom jeg frem til å legge opp systemet fra Ladac som de kaller Ladix.

Sikkerhet og regelverk var til slutt avgjørende for meg.

Jeg vet at mange synes prisen på dette systemet er urimelig høy, noe man kan være enig i, men det er lovlig å instalere selv og man sparer sannsynligvis noen kroner på dette da andre systemer krever godkjent fagmann på området.

Prisen på "pakken" med den rimligste laderen selges til kr 6995,-.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Kjøper du i tillegg en lader med dobbeltisolert vikling, er du sikret sålangt det er mulig.

Er hovedbryteren slått av, vil du neppe oppleve tæring.

Er du typen som liker "belter & bukseseler" har du hovedstrømsbryter på både + & - polen.

DA ER TÆRING TEORETISK OG PRAKTISK UMULIG../quote]

forstår j deg rett da, ved å montere landstrømsentral og ha hovedstrømbryter på + og - ved batt., så unngår en både farlige situasjoner med jordfeil og galvanisk tæring.

isåfall thangs for your advice

firefighter

Jeg gikk gjennom disse kvalene ifjor.

Jeg ville ha skikkelig landstrøm i båten.

Og fant ut at det er like mange meninger som det er båteiere når jeg prøvde å orientere meg litt på diverse forum.

Det var jording her og der.

Kappa jordledning.

Trafoer.

Jeg blei helt hugærn.

Så, kjøpte meg en sentral fra disse :http://www.delabmarine.se/ , og en innfelt inntakskontakt fra fra Hjertmans.

Delab har endel anvisninger på hvordan ting skal gjøres som kan lastes ned.

Etter nøye inspeksjon har jeg ikke sett noe tæring noe sted.

Men jeg er fremdeles i tvil om jeg skal dra jording til kjøl og motor :confused: .

Store Norske Kullseilingskompani.

Når man skal installere om bord i båter bør man som et minimum kjøpe boka STRØM OMBORD som utgis av ELFORLAGET og lese denne og ha forståelse for hva en holder på med .

Boka er ment for alle og omhandler alt som har med strøm i lystbåter å gjøre inkl.landstrøm.

Jeg tror Maritim as i Arendal selger boka i tillegg kan den bestilles i de fleste bokhandlere

mvh

Elektriker

Jeg tror Maritim as i Arendal selger boka i tillegg kan den bestilles i de fleste bokhandlere

Pluss Nautisk forlag, Redningsselskapet, KNBF osv.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg er enig med firefighter her. Dette temaet har vært diskutert opp og ned og fram og tilbake, og det finnes selvfølgelig flere alternative måter men: En skisse av et enkelt system med landstrømterimal koblet på lovlig måte hadde gjort seg.

Systemet til Ladac som kalles Ladix, er enkelt og lovlig. Kan lovlig monteres av amatører også! http://www.ladac.no

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

har tenkt å bruke det primært til, er lading av batteri (med hovedstrømsbryter slått av), tv etc.

Skal du gjøre det enkelt, og slippe hele korrosjons-problematikken, så sørg for at det utstyret du kobler til er dobbelt-isolert.

De aller fleste batteri-ladere er det, men ikke alle, ref. denne tråden.

Da kan du glemme land-jorden, rett og slett fordi det ikke er noe å koble den til. :smiley:

Det er heller ikke nødvendig å slå av hovedbryter mens du lader.

Men jordfeil-bryter er allikevel viktig, den vil gi beskyttelse dersom noen som er forbundet med sjøen skulle komme borti strømførende ledninger.

Den vanligste varianten av landstrøm er og blir jo en skjøteledning ombord og en varmeovn for å holde det frostfritt om vinteren. Kan noen gi en strømanalfabet som meg en forklaring på om og hvorfor dette er farlig og hva som egentlig kan skje?

kan ikke se det er noen fare med det så lenge en ikke kobler det til anlegget i båten dvs. lader etc. som er koblet til batteriene i båten

Så lenge en holder seg utenom båtens anlegg er kun problemet at en må sørge for GOD SKJØTEKABEL ombord i båten og sørge for at den ikke kan komme i klem noen steder så den kan bli skadet og strømmen kommer på avveier

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Kan noen gi en strømanalfabet som meg en forklaring på om og hvorfor dette er farlig og hva som egentlig kan skje?

Ingen fare utover evnt. brannfare.

Men de fleste varmeovner er ikke dobbelt-isolerte og må derfor kobles til en skjøteledning med jord.

Da må man passe på at godset i ovnen ikke kan komme i kontakt med noe ombord, motor etc.

Husk jordfeil-bryter hvis det ikke er montert slikt landstrøms-anlegget, mener bl.a. Biltema har en slik for bruk på skjøte-ledning.

Uansett skader det ikke men en ekstra bryter....

Redigert av Ingar (see edit history)

kan ikke se det er noen fare med det så lenge en ikke kobler det til anlegget i båten dvs. lader etc. som er koblet til batteriene i båten

Så lenge en holder seg utenom båtens anlegg er kun problemet at en må sørge for GOD SKJØTEKABEL ombord i båten og sørge for at den ikke kan komme i klem noen steder så den kan bli skadet og strømmen kommer på avveier

Hvis laderen i landstrømssentralen er slått av og du bruker 220V til oppvarming er det da fortsatt fare for tæring?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Ja, som nevnt kan det skje hvis varmeovnen er jordet og kommer i kontakt med motorblokka.

Men laderen kan, uten risiko for tæring, være tilkoblet dersom den er dobbelt-isolert.

Tæring kan oppstå hvis motor og/eller annen installasjon, som er i kontakt med sjøvann, blir koblet til landstrømsjord.

Er man i tvil kan man måle selv:

Trekk ut landstrømskabelen og mål motstand mellom landstrøms-jord i båten og motorblokk etc.

Det skal være åpen forbindelse, dvs uendelig motstand.

• 5 år senere...

Tar opp tråden her litt -

Jeg har skaffet meg en liten båt, og til uka står den på plass. Skal bli mitt nye hus. Og den har ikke montert landstrøm. Da jeg ønsker en viss standard, er det ikke nok med en sjøteledning kobla til en ovn. Derfor - anbefaler dere å anvende Ladax-opplegget, eller finne en montør som kan gjøre dette? Synes Ladax-settet ser dyrt ut i forhold til hva man får - etter det jeg ser er det feks kun et eller to uttak, jeg ønsker meg tre. Skareva, så skareva...På en annen side har jeg ikke begrep om hva det koster å engasjere en montør. Her kommer en elektrikervenn inn - det billigste alternativet er vel å bruke en aut.elektrikervenn, men denne har aldri drevet med båt. Går ut ifra at om han får litt info, klarer han det greit, og utstyret nødvendig kommer vel rett under et ladax-opplegg?

Vinterhavna krever en galvanisk isolator og det finnes 16A tilgjengelig. Jeg tenker å holde anstendig lunk på båten med en ovn som skal stå på kontinuelig, og kanskje en vifteovn for å få opp varme og sirkulasjon når jeg er hjemme. Har et lite kjøleskap og i tillegg behov for litt lading av telefon, pc etc. Og, om det blir nødvendig - en avfukter. Noen som vet hva som trengs? Eneste jeg vet er at båten min har 2 anstendige batterier, laderen kjenner jeg ikke til. Så trengs tydeligvis denne isolatoren, samt et sikringsskap sikkert, og et eller annet jordingssystem. Om noen har kjennskap til ladix, eller bruk av montør, setter jeg pris på litt info og erfaringer. På forhånd takk!

Hvis du bruker en "gratis" elektrikervenn, kommer du nok rimeligere ut enn med Ladix, og får et skreddersydd anlegg. Skal du betale en elektriker, blir det nok rimeligere å gjøre selv med ladix. Din elektrikervenn kjenner vel til montørhåndboken. Tilsvarende finnes også for strøm i båt om ikke jeg husker feil. I tillegg finnes det utallige tråder å lese seg opp på her også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...