Jump to content

VP D4-300, høyfrekvent "turbo lyd" fra 2800 RPM og oppover


Blue_Dragon

Recommended Posts

Hei

 

 

Når jeg legger båten i plan så kommer det en (unormal) høyfrekvent "turbo lyd" fra (2800 RPM og oppover). Dette gjelder kun med første pådrag, Tar jeg turtallet ned litt og opp igjen så forsinner det.

 

Tar jeg båten ned av plan og opp igjen så er lyden tilbake.

 

Dog er lyden høyere på kald motor.

 

Noen tips om hva det kan være? Bør turbo byttes? Har 210 KPa i trykk på max.

Link to post
Share on other sites

210 Kpa er omtrent der mine turboer ligger på max også.

 

jeg ville sjekket reimer. Turboen kan du også sjekke ved å ta bort innsuget og se om bladene ser ok ut og at turbinene snurrer lett

 

Jeg hadde hvinelyd på en bilmotor en gang - da var det lekkasje i en pakning mellom turbo og intercooler.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

 

Når jeg legger båten i plan så kommer det en (unormal) høyfrekvent "turbo lyd" fra (2800 RPM og oppover). Dette gjelder kun med første pådrag, Tar jeg turtallet ned litt og opp igjen så forsinner det.

 

Tar jeg båten ned av plan og opp igjen så er lyden tilbake.

 

Dog er lyden høyere på kald motor.

 

Ville sett på reimene som blir skrevet, men å belaste motor før den er gjennomvarm er ikke bra. Lar du motoren gå seg gjennomvarm før en belaster den, så tror jeg du har glede av motoren lenger.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en kraftig lyd i min D4-300 fra ca. 2100-2300 rpm. Ved høyere turtall forsvinner lyden. Lyden er uavhengig av om motoren er varm eller ikke. Turtallet tilsvarer overgang til plan. Lyden har vært der siden båten var ny og høres omtrent ut som lyden av en septikkvern (jeg ser at denne sammenlikningen nok kan trigge mange kommentarer :-). Jeg har antatt at dette er turboen e.l. og at det ikke er noe feil med motoren.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...