Jump to content

kan man transportere en 18 fots båt på en bilhenger?


spirit185

Recommended Posts

I norge kan man også kjøre med 3500 på henger etter personbil, altså vogntogvekt på 7 tonn HVIS man har bil og førerkort(BE) som tillater dette. Jeg tror det trådstarter vil her er å frakte båten på en biltransporthenger, altså en tilhenger ment for å frakte biler oppå. Forstår jeg det korrekt?

 

Og det burde gå fint, så lenge du får båten til å stå stødig, og får festet den godt.

Redigert av Jche (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan fint frakte båten på en bilhenger , sålenge lykter og skilt vises godt ,den er forskriftsmessig festet , OG du får korrekt vekt på kroken.

 

Hvis hengeren blir så baktung pga. båtens lengde at draget må presses ned på hengerfestet så kjører du med rette ulovlig. Det er en grunn til at bilhengere har akslingen under midten mens båthengere har den 2/3 til 3/4 bak på hengeren.

 

.manitu

Redigert av manitu (see edit history)

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Link to post
Share on other sites

Du kan fint frakte båten på en bilhenger , sålenge lykter og skilt vises godt ,den er forskriftsmessig festet , OG du får korrekt vekt på kroken.

 

 

.manitu

 

Husk bredden på båten. Om den stikker utom hengeren må den merkes med lys evnt refleks.

Lasteskikring, et tips: lastestropper koster bare en brøkdel av hva de gjorde. mange bruker halvbra tau :thumbsdown:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

takker for innspill, godt å høre folk som har erfaringer med dette.

 

bredden er i utgangspunktet ikke et problem, og båten veier 300kg. er mer lengden jeg er bekymret for, har jeg lov å ha ustikk bak og foran planet?

Jeg har klasse BE. og hengeren er boggi og har en max tillatt totalvekt på 2000kg med 1350kg nyttelast.

jeg tror lengden på selve planet på hengeren er 4 meter.

 

om jeg husker rett er det ikke tillatt totalvekt som gjelder for meg siden jeg har BE, men at ikke den faktiske vekten på henger overstiger max tillatt hengervekt i vognkortet til bilen.

og da at total vekt på vogntog ikke overstiger 7000kg selvfølgelig.

noen innspill på dette?

Redigert av spirit185 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har akkurat tatt BE-lappen. Du må sikre 100% av vekta forover, 50% bak og til siden. Hvis båten er bredere enn henger inkl hjul må du søke om spesialtillatelse på www.vegvesen.no under skjemaer (du slipper jo det....). Du må sjekke maks vogntogvekt i tillegg, aktså aktuell hengervekt inkl båt samt bilen, det pleier ikke å være noe problem. Overhenglengden bak skal merkes godt, vet ikke åssen det er til siden. Fartsgrensa er 80 km/t hvis den har bremser noe den sikkert har. Ikke kjør i 100 på motorveg, grensa er 80 uansett....

 

God tur!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...